Gå til innhold

Noen som har eldre tenåringer som er mye alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden ungdomsskolen har den tidligere svært sosiale tenåringsgutten min blitt stadig mer alene. Tidligere kom alle kompisene hit, men av en eller annen grunn forsvant de alle i løpet av 10 klasse. Det skjedde noe da.. Nå er han snart 18 og har aldri noen på besøk lenger, heller ingen som kommer og henter ham hjemme. Han er med oss foreldre om helgene og på ferier. 

Han spiller i to fotballklubber, trener helsestudio, tar lappen og er ellers fysisk aktiv - mye av det foregår alene, i organisert aktivitet eller sammen med far. Han er egentlig en sosial gutt, og jeg ser han stråler i lag med andre så jeg forstår ikke hva som skjer. Han gamer, men ikke overdrevent. Det virker som han ønsker å være "perfekt" på en måte, trene og være det beste av seg selv. Her inngår ingen alkohol, rus. Han ønsker også å komme i jobb, noe jeg tror ville vært bra. Det er vanskelig uten å kjenne noen, men ser han er veldig motivert til hva som helst. 

Hans tidligere venner er sosiale, reiser sammen, har kjæreste, og han forteller at han snakker med dem når de møtes på trening osv. og viser glede over disse møtene. Men han er aldri med dem på noe og har aldri vært forelsket eller hatt kjæreste. Viser heller ingen tegn på romantiske interesser for andre. Han liker ikke å vise følelser, virker nesten som han anser det som en svakhet. Er mye glad hjemme og i dagliglivet, plystrer og synger rundt i huset. Virker fornøyd, men jeg opplever allikevel at det er et savn. 

Vi er eldre foreldre, og jeg hører mange forteller at de unge i dag møtes og sosialiseres på nettet, i gaming osv. Er dette en ny "normal", eller er det grunn å bekymre seg?

Anonymkode: 4e2c6...a9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig han som eldre ungdom har "vokst fra" de tidligere vennene. Kjenner mange dette er tilfellet med. og for disse og igrunn alle andre - FOLKEHØGSKOLE, finne seg sjøl, være seg selv uten det stemplet man er vokst opp med hjemme, nye venner fra hele landet, bli motivert for studier, flytter ofte sammen med andre fra folkehøgskolen i kollektiv et studiested 🥰🥰🥰

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være at siden han er så seriøs i idretten sin, så faller han litt utenfor - da spesielt  om de «gamle» vennene hans er på fest og slik?

Har du snakket med han om det? Om han gjerne skulle ønske å henge med kompisene, eller om Det er du som føler på det savnet?

Anonymkode: 275bb...c79

AnonymBruker
Skrevet

Kan han være usikker på egen seksualitet, er han i et miljø der de fleste er A4 (på alle måter)? Er han en fyr som i utgangspunktet er attraktiv for jenter?

Anonymkode: cf11b...4a2

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være mange årsaker til dette. 

Jeg tenker også at det kan være at vennene begynte å drikke alkohol, og at han ikke ønsker å være med på det. (Seriøs med idrett, siden han spiller på to lag.) 
Om han går på annen VGS enn disse tidligere vennene, kan det være han har hatt andre venner på skolen, og dermed ikke hatt behov for å være sosial med de som bor i nærheten? 

Om han gamer på PC, så er det heller ikke unormalt å ha venner på nettet. (Men i så fall så bør dere jo høre at han ofte prater med folk når han sitter på PC'en.) 

Mine barn har byttet venner flere ganger gjennom oppveksten. Og på noen områder virker det som om det først er de senere tenårene at de har "funnet sine". 

Jeg tenker at han vil finne folk med like interesser som seg selv hvis han begynner å jobbe eller studere. 

Anonymkode: 067a6...b8f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med ham om russetiden for å forbedre ham på at det kan bli ensomt å være den eneste som ikke er russ. Da sa han at han er jo alene nå også, og kunne ikke fatte at jeg oppfordret til alkohol og rusbruk som han anså som en stor del av valget. 

Heldigvis blir russetiden utsatt til etter eksamen neste år, dette vil gjøre det lettere. Så har vi avtalt å reise et sted han ønsker med penger jeg har oppspart. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan han være usikker på egen seksualitet, er han i et miljø der de fleste er A4 (på alle måter)? Er han en fyr som i utgangspunktet er attraktiv for jenter?

Det kan være. Han er nok over gjennomsnittet attraktiv og liker å kle seg pent (klassisk, dressbukseaktig) eller i sportsklær. Får mange blikk fra jenter, men virker ikke å ta særlig notis av det. Det er sport som gjelder mer virker det som. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være. Han er nok over gjennomsnittet attraktiv og liker å kle seg pent (klassisk, dressbukseaktig) eller i sportsklær. Får mange blikk fra jenter, men virker ikke å ta særlig notis av det. Det er sport som gjelder mer virker det som. 

Kan du snakke med ham om dette? Jeg har erfaring i nær omgangskrets med det å være homofil i "A4-miljøer". Selv i 2025 kan dette være ekstremt vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du snakke med ham om dette? Jeg har erfaring i nær omgangskrets med det å være homofil i "A4-miljøer". Selv i 2025 kan dette være ekstremt vanskelig.

Ja, jeg tok det opp med ham en gang. Han startet å si til meg at "min partner skal ikke være usunn". Da spurte jeg om partneren var han eller hun, og han svarte at det selvsagt var hun. Jeg benyttet anledningen til å fortelle at for oss betydde det ikke noe om det var han eller hun. Begge deler var like fint for oss. 

Jeg har sett at han kan sende blikk rettet mot gutter, men ikke jenter. Han har også komplimentert menn på tv, at de så bra ut, men det kan like gjerne være fysikken han mener. Han er veldig opptatt av å være best og hurtigst i sport.

Jeg har vært inne på tanken om at han kan ha opplevd noe vanskelig i 10 klasse som gjorde at kompisene eller han selv tok avstand. (og som gjorde at det plutselig ikke var flere overnattinger, bursdager, hytte og båtturer lenger)

Kan du dele litt om hvordan de i din omgangskrets opplever å være homofil i et A4 miljø. Og hva som er vanskelig i dag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du dele litt om hvordan de i din omgangskrets opplever å være homofil i et A4 miljø. Og hva som er vanskelig i dag.

I korte trekk var det vanskelig å komme ut av skapet i en gjeng der all fokus var på sport, trening, utseende, generell vellykkethet og ikke minst fine damer og forhold. Det var liksom ikke rom for å være annerledes, det passet aldri å ta det opp, og vedkommende var veldig redd for å miste alt dersom det kom fram at han var homofil, at kompisene da ikke ville klare å omgås ham på en uanstrengt måte. Det holdt på å gå riktig galt, men takket være fine mennesker rundt, inkludert gode kompiser!, endte det bra for denne gutten. Jeg sier ikke at dette er sammenlignbart eller aktuelt for din gutt, men jeg kom på mitt eksempel da jeg leste hva du skrev. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden ungdomsskolen har den tidligere svært sosiale tenåringsgutten min blitt stadig mer alene. Tidligere kom alle kompisene hit, men av en eller annen grunn forsvant de alle i løpet av 10 klasse. Det skjedde noe da.. Nå er han snart 18 og har aldri noen på besøk lenger, heller ingen som kommer og henter ham hjemme. Han er med oss foreldre om helgene og på ferier. 

Han spiller i to fotballklubber, trener helsestudio, tar lappen og er ellers fysisk aktiv - mye av det foregår alene, i organisert aktivitet eller sammen med far. Han er egentlig en sosial gutt, og jeg ser han stråler i lag med andre så jeg forstår ikke hva som skjer. Han gamer, men ikke overdrevent. Det virker som han ønsker å være "perfekt" på en måte, trene og være det beste av seg selv. Her inngår ingen alkohol, rus. Han ønsker også å komme i jobb, noe jeg tror ville vært bra. Det er vanskelig uten å kjenne noen, men ser han er veldig motivert til hva som helst. 

Hans tidligere venner er sosiale, reiser sammen, har kjæreste, og han forteller at han snakker med dem når de møtes på trening osv. og viser glede over disse møtene. Men han er aldri med dem på noe og har aldri vært forelsket eller hatt kjæreste. Viser heller ingen tegn på romantiske interesser for andre. Han liker ikke å vise følelser, virker nesten som han anser det som en svakhet. Er mye glad hjemme og i dagliglivet, plystrer og synger rundt i huset. Virker fornøyd, men jeg opplever allikevel at det er et savn. 

Vi er eldre foreldre, og jeg hører mange forteller at de unge i dag møtes og sosialiseres på nettet, i gaming osv. Er dette en ny "normal", eller er det grunn å bekymre seg?

Dessverre ikke uvanlig, er som å lese om min 18 åring, bortsett fra opptatt av kropp og utseende.  Har ingen råd.

Anonymkode: 93f7e...769

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spekulere i legning? Det høres ut som gutten har tatt et valg med tanke på rusmidler som han tar klart avstand fra. Dette kan være en stor del av årsaken til at det er vanskelig å finne likesinnede i den alderen. Hvorfor problematisere? Han er sosial i sport, og han har med seg gode verdier. Det kommer til å gå fint med han.

Anonymkode: df9f3...7da

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor spekulere i legning? Det høres ut som gutten har tatt et valg med tanke på rusmidler som han tar klart avstand fra. Dette kan være en stor del av årsaken til at det er vanskelig å finne likesinnede i den alderen. Hvorfor problematisere? Han er sosial i sport, og han har med seg gode verdier. Det kommer til å gå fint med han.

Anonymkode: df9f3...7da

Helt enig. Det overdrives noe veldig her. La nå gutten være i fred og være den han er. Det høres helt vilt ut å spekulere i at han er homofil bare fordi han ikke har hatt kjæreste. Nå må ts roe ned her!

Anonymkode: 75fc2...816

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er tankevekkende at et valg om rusfri ungdomstid på skolen medfører at man blir utestengt fra alt fellesskap og gående alene. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare være glad for at han trener og vil satse på sport, skole og sunn livstil.

Jeg synes jo når du prater om han og det han selv har sagt at han høres litt firkantet ut, kanskje litt manglende antenner? Ikke ta det ille opp om det ikke stemmer.

Samtidig så sier du at han plyster og synger, det høres jo ut som en ung mann som er fornøyd og gald. I noen miljøer er det mye fokus på alkohol og hard festing, kanskje han ikke ønsker dette. eller kanskje han har opplevd noe som du sier, som har vært vondt.

Min gutt som skal opp i 3 klasse på vgs er heller ikke en som fester, eller er opbtatt av damer. Jeg er sjeleglad egentlig. Han er mye hjemme og har heller aldri noen på besøk lenger. Men de treffes ute, trener sammen, sykler, spiller ball osv. Så jeg tror ikke han er alene sånn sett

Anonymkode: 6f98a...76e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...