Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og det trenger man hjelp til. Subsidier treningsstudioer, forby UP-mat, innfør store avgifter på alt av brus, mat/drikke som inneholder sukker, glucose, fructose, kunstig søtning, og bruk de pengene til å subsidiere frukt, bær og grønnsaker.

Forby reklame for usunn/ultraprosesser mat, akkurat som man har forbud mot reklame for alkohol og tobakk.

Anonymkode: 03458...9eb

Legemiddelindustrien ønsker ikke folk friske. Hvordan skal de tjene pengene sine da? Legemiddelindustrien er en milliardbedrift og de må ha kundene sine. Ergo blir det fint lite gjort for å endre folkehelsen.

Anonymkode: 7646c...a39

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Må slutte å lappe sammen 80+ åringer. Nye hofter etc. Det har vi ikke tid og penger til.

Anonymkode: 662b4...634

Det er nok billigere enn å ha 80-åringen 10-15 år på institusjon for hen ikke klarer å gå selv lenger

Anonymkode: c1389...fe7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Forebygge dette. Krev trening av befolkningen enn medisiner. Overvekt belaster helsevesenet. Depresjon, overvekt og andre psykisk lidelser krever trening, sunt kosthold og vitaminer. Ikke pøse på med beroligende og zombiemedisiner med bivirkninger. Ingen blir frisk av å sitte i ro og knaske tabletter. 

Anonymkode: 7646c...a39

Depresjon krever blant annet samtaleterapi. Man blir ikke frisk av PTSD ved å løpe en tur i skogen og spise en brokkoli.

Anonymkode: 1b5f0...46c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Folk tar ikke nok ansvar for egen helse. Det er så mange skavanker som kunne vært unngått hvis folk hadde begynt å trene før kroppen truer med å rase sammen. Mange flinke eldre på mitt treningssenter ja, men de skulle jo begynt for 30 år siden...

Anonymkode: f6fda...de3

Igjen - trening er liksom middel mot alt ondt? Jeg har trent hele livet, har også vært konkurranseutøver, og har flere sykdommer. For min del er det at jeg har KVINNEsykdommer, som gjør at jeg ikke blir frisk. Ikke vet legene noe som helst om disse sykdommene, og ikke vil de behandle dem. De anbefaler fasting, trening og salat (jeg er ikke overvektig, bare det er sagt), i stedet for å gi meg riktige medisiner. Så mener de at kvinner sutrer når de forteller om reelle plager knyttet til kvinnesykdommer.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Og det trenger man hjelp til. Subsidier treningsstudioer, forby UP-mat, innfør store avgifter på alt av brus, mat/drikke som inneholder sukker, glucose, fructose, kunstig søtning, og bruk de pengene til å subsidiere frukt, bær og grønnsaker.

Forby reklame for usunn/ultraprosesser mat, akkurat som man har forbud mot reklame for alkohol og tobakk.

Anonymkode: 03458...9eb

Vi har akkurat vært på ferie i Sverige, og jeg har sett forskjellen. På McDonalds i Norge får man kun alternativ som pommes frites og brus til barnemenyen. I Sverige kan man velge mellom pommes frites, eplebåter og gulrøtter OG i tillegg må man velge enten eplebåter eller gulrøtter som tilbehør. Som drikke kan man velge mellom juice, melk og vann. Ikke brus. Det er den samme kjeden, men holdningene er helt forskjellige. Mitt barn valgte selvfølgelig epler, gulrøtter og melk. 

Og før noen kritiserer meg for å spise på McDonalds - når man har lang kjøretur (26 timer delt på 2-3 dager), så er det ikke slik at man kan leve utelukkende på salat og sunn matpakke, særlig i 30 varmegrader.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 12.57):

Folk tar ikke nok ansvar for egen helse. Det er så mange skavanker som kunne vært unngått hvis folk hadde begynt å trene før kroppen truer med å rase sammen. Mange flinke eldre på mitt treningssenter ja, men de skulle jo begynt for 30 år siden...

Anonymkode: f6fda...de3

I tillegg til at terskelen for å mene seg syk er latterlig lav.

Anonymkode: 5d586...3a9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har akkurat vært på ferie i Sverige, og jeg har sett forskjellen. På McDonalds i Norge får man kun alternativ som pommes frites og brus til barnemenyen. I Sverige kan man velge mellom pommes frites, eplebåter og gulrøtter OG i tillegg må man velge enten eplebåter eller gulrøtter som tilbehør. Som drikke kan man velge mellom juice, melk og vann. Ikke brus. Det er den samme kjeden, men holdningene er helt forskjellige. Mitt barn valgte selvfølgelig epler, gulrøtter og melk. 

Og før noen kritiserer meg for å spise på McDonalds - når man har lang kjøretur (26 timer delt på 2-3 dager), så er det ikke slik at man kan leve utelukkende på salat og sunn matpakke, særlig i 30 varmegrader.

Anonymkode: 08af3...9c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 12.22):

3 uker for MR er virkelig ikke lang ventetid...

Anonymkode: b397a...57a

Her jeg bor så er det det. Når privat kan ta deg inn på timen, samme sted, samme mr maskin og samme folk. Da sier det alt om det kommunale 👍

Anonymkode: e2c10...21f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg mener ikke å være frekk, men dette her er jo bare tull. Du kan velge brus til Happy Meal i Sverige, akkurat som du kan bestille vann, juice eller melk til Happy Meal i Norge. Det er altså likt. 

I Norge kan man velge eplebåter istedenfor pommes frites/søtpotetfries til Happy Meal (eller en hvilken som helst annen meny) akkurat som i Sverige. Gulerøtter hadde de også før, men de har de dessverre sluttet med. Så den eneste reelle forskjellen er at man får med en gratis eplebåter eller gulrøtter på toppen av det andre valget i Sverige. 

Anonymkode: 08af3...9c9

• Liker 4
Skrevet

Jeg blir også litt matt av forebyggings- og treningsmanien. Javisst er det viktig med riktig kosthold, mosjon og sunne vaner. Men å tro at vi skal kunne forebygge oss vekk fra det enorme presset på helsevesenet er nok i overkant naivt. For å sette det på spissen, lever du sunt nok til å unngå hjerteinfarkt, blir du gammel nok til å få kreft og dårlige hofter.

I takt med at vi kan behandle stadig mer og folk får høyere forventninger, vil prioriteringer tvinge seg frem. Glad jeg slipper å ta de beslutningene. Men vi har faktisk ikke råd til alt til alle, alltid. Ikke nå og i hvert fall ikke i fremtiden.

Anonymkode: 1cb60...3fc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 12.14):

Fordi det kommunale ikke har nok midler eller ansatte.

Jeg fikk henvisning på mr for hode. Måtte vente 3 uker. Valgte jeg å ta det privat på samme sted kunne de ta meg inn på timen. 

Latterlig hele greiene 😅

Jeg har vært sykmeldt lenge nå og legen har en ide om hva som feiler meg. Dessverre er det spesialisthelsetjeneste  som må ta tester for å stadfeste og jeg sitter i helsekø. Dersom diagnosen som mistenkes stemmer så risikerer jeg å få varige skader som kunne vært forhindret med medisiner. Så jeg venter og venter. Ute av stand til å arbeide, men håper å bli arbeidsfør relativt raskt med medisiner.

(Digresjon vekk fra tema;Diskusjonen om sykefravær er håpløs når de hele tiden velger å ikke ta med det aspektet.)

Anonymkode: b007f...a00

• Liker 1
Skrevet

Helsekøer øker blant annet fordi folk gir faen i timene sine!

Anonymkode: b45eb...b70

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har vært sykmeldt lenge nå og legen har en ide om hva som feiler meg. Dessverre er det spesialisthelsetjeneste  som må ta tester for å stadfeste og jeg sitter i helsekø. Dersom diagnosen som mistenkes stemmer så risikerer jeg å få varige skader som kunne vært forhindret med medisiner. Så jeg venter og venter. Ute av stand til å arbeide, men håper å bli arbeidsfør relativt raskt med medisiner.

(Digresjon vekk fra tema;Diskusjonen om sykefravær er håpløs når de hele tiden velger å ikke ta med det aspektet.)

Anonymkode: b007f...a00

Og her feiler staten Norge. Utrolig mange er i samme situasjon som deg - sitter i helsekø mens de er langtidssykmeldt, og risikerer å bli uføre fordi de ikke får behandling i tide/forebygging. Staten taper utrolig masse penger på dette, i form av utbetaling av sykepenger, at du ikke er "produktiv" i form av å produsere varer/tjenester på jobb i denne perioden. Jeg tviler på at disse utbetalingene er så mye mindre enn å sponse privat helsetjeneste for deg slik at du får hjelp NÅ.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helsekøer øker blant annet fordi folk gir faen i timene sine!

Anonymkode: b45eb...b70

Og en god del av dette skjer fordi fly/tog osv blir kansellert rett før de skal gå, og folk ikke kommer seg til timen sin. Jeg sier ikke at alle uteblitte timer skyldes det, men en del gjør det. En annen gruppe er som meg. Jeg tilhører sykehus som tror at postgangen tar 1-2 virkedager. De sender gjerne brev den 1. når timen er den 3. eller 4. Så ringer de og kjefter for at vi ikke kom til timen. To dager etter timen skulle ha vært, dumper innkallingen i postkassa mi. Jeg spurte om de kunne sende det på Digipost, men det kunne de ikke gjøre da det gjaldt mindreårige barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 12.14):

Fordi det kommunale ikke har nok midler eller ansatte.

Jeg fikk henvisning på mr for hode. Måtte vente 3 uker. Valgte jeg å ta det privat på samme sted kunne de ta meg inn på timen. 

Latterlig hele greiene 😅

Har både endometriose og vaginisme og må vente 6 måneder på gynekolog. Kvinnehelse er ikke eksisterende. 

Anonymkode: 9178a...48c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 12.10):

Den nye helseplattformen til 6 milliarder som ble kjøpt inn på FRP / H  sin vakt har skapt stor fustrasjon blandt tilsette. 

Helseplattformen er en episk fjasko, men mener du at politikere skal overprøve hva slags programvare sykehusene skal bruke?

Ville en SV-politiker drevet micro-management og overstyrt fagfolk på ting han helt ukvalifisert for? Det skulle jeg ikke forundre meg.

Foresten ble prosjektet initiert av helseminister Jonas Gahr Støre i 2012. Ikke at det skal brukes mot ham, for ideen var god. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og en god del av dette skjer fordi fly/tog osv blir kansellert rett før de skal gå, og folk ikke kommer seg til timen sin. Jeg sier ikke at alle uteblitte timer skyldes det, men en del gjør det. En annen gruppe er som meg. Jeg tilhører sykehus som tror at postgangen tar 1-2 virkedager. De sender gjerne brev den 1. når timen er den 3. eller 4. Så ringer de og kjefter for at vi ikke kom til timen. To dager etter timen skulle ha vært, dumper innkallingen i postkassa mi. Jeg spurte om de kunne sende det på Digipost, men det kunne de ikke gjøre da det gjaldt mindreårige barn. 

Jeg ser gjerne den kilden som bekrefter at mange mister timene sine på grunn av tog eller fly blir kansellert.

Og nå er det veldig vanlig at man får innkallingsbrev på helsenorgeog  så får man påminnelse om timen på melding så jeg har ingen tro på at veldig mange av de som ikke møter opp til timene faller inn under det siste punktet du nevner.

Anonymkode: b207a...ff6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Her jeg bor så er det det. Når privat kan ta deg inn på timen, samme sted, samme mr maskin og samme folk. Da sier det alt om det kommunale 👍

Om du sammenligner med det private så kan tre uker virke lenge, men i seg selv så er ikke tre uker lenge.

Anonymkode: b207a...ff6

• Liker 2
Skrevet

Hva lurer du på?

Anonymkode: cd040...9ff

Skrevet

"Ubestemte symptomer" er den diagnosen som har økt mest de siste ti årene, så folk bruker vel helsetjenesten mer da. Før ventet man til ting gikk over, nå løper man til legen ved det minste avvik. Siden vi har gratis helsevesen så er det jo bare å kjøre på.

Anonymkode: c23cf...b0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...