Gå til innhold

Jeg er eneste som lar svigermor gå innpå meg..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor har alltid forskjellsbehandlet barnebarna. Jeg forstår det også handler om mor/datter forhold og at jeg "bare" er svigerdatter og gift med sønnen. 

Mannen, barna på 8 og 12 godtar fint svigermor. Barna har aldri blitt passet av sin bestemor. Eldste ble passet et par ganger, men ble fort stopp fordi svigrrmor mente jeg var hønemor, og at det virket som barnet lengtet. Hun mente barn ikke skal trenge lengte hjem, hun husker tilbake på egen barndom. 

Hun har derimot passet de andre barnebarna på ca samme alder og mindre, både overnatting og hjemme hos dem. Når vi skal treffes alle sammen, kommer ofte svigermor kjørende fra deres hus sammen med dem, fordi hun har overnattet der for å passe barn. Riktignok er svigerinne nå skilt, men dette var en greie før skilsmissen også. 

Mannen blir overgitt når jeg bryr meg. Han sier barna ikke savner bestemor, som aldri har vært tilstede. Jeg har det koselig nok når vi er sammen, men dagene etter grubler jeg og klarer ikke akseptere dette. Jeg skulle ønske jeg klarte det, for det har ødelagt mye for meg å prøve å få svigermor til å forstå. 

Svigerinne forstår meg, men er selvsagt glad for at hun får hjelp til både barn og husarbeid. Heldigvis er ikke vi uvenner pga dette, men jeg kjenner det er sårt når hun forteller om barnepass. 

Anonymkode: b0d46...c8a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til oss forteller hun bare om helseproblemer. 

AnonymBruker
Skrevet

Men dette er jo en gladsak? At dine barn slipper å bruke mye tid med et ufint voksent menneske er jo til deres fordel. Man ønsker  å holde mennesker som dette på avstand. Alternativt kunne jo ungene fått for seg at dette er adferd de kan kopiere, og så sitter du der med unger med uønsket adferd. Nå kan du bruke svigermor som et skrekkens eksempel på hvor ille det kan gå dem om de ikke passer egne holdninger. Og alle er tjent med det.

Om hun klager over egen helse? Grensesett. Minn henne på at man aldri snakker om helse i blandet lag, ved bordet eller i selskap. Og om hun vil snakke om det i en liten gruppe - la hennes sønn ta oppgaven. Eller avbryte henne og avslutte samtalen. Jeg tenker uansett at helse er noe man godtar snakk om kun en sjelden gang. Type 1-2 ganger i året er gavmildt og raust. Utenom dette - avbryt og endre tema.

Anonymkode: e37f6...d37

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tja.

Jeg skjønner deg veldig godt, og at det blir evig stikk.

Men:

Hun skal bli gammel en dag og trenger da mye tjenester. Og da blir det ikke naturlig for dere å bidra mer enn dere selv ønsker. 

Ikke fordi man hevner seg, men fordi dere da prioriterer egen hverdag slik hun gjør. 

Så - jeg tenker du bare må jobbe med aksept over at sånn er det bare. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mannen blir overgitt når jeg bryr meg. Han sier barna ikke savner bestemor, som aldri har vært tilstede. Jeg har det koselig nok når vi er sammen, men dagene etter grubler jeg og klarer ikke akseptere dette. Jeg skulle ønske jeg klarte det, for det har ødelagt mye for meg å prøve å få svigermor til å forstå. 

Hva mener du? Har du mast og mast på svigermor så mye at hun har trukket seg unna? Og hva er det du vil ha henne til å forstå? Stemmer det ikke at barna ikke bryr seg, som han sier? 

Anonymkode: a8761...18c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du? Har du mast og mast på svigermor så mye at hun har trukket seg unna? Og hva er det du vil ha henne til å forstå? Stemmer det ikke at barna ikke bryr seg, som han sier? 

Nei ikke mast. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei ikke mast. 

Men hva er det du ønsker at svigermor skal forstå?

Anonymkode: b22b4...824

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men hva er det du ønsker at svigermor skal forstå?

Urettferdigheten, at det er ubehagelig for meg når hun sier hun ikke vil passe barnebarn, men kommer kjørende direkte fra svigerinne etter barnepass etc. 

Kusinen til barna forteller oss også om at bestemor har vært der, og de har vært der. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare innse at det er slik og slutte å piske en død hest. 

Anonymkode: 8001b...de0

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må jo bare innse at det er slik og slutte å piske en død hest. 

Anonymkode: 8001b...de0

Og fortsette å se de og late som ingenting? Distansere meg følelsesmessig? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Urettferdigheten, at det er ubehagelig for meg når hun sier hun ikke vil passe barnebarn, men kommer kjørende direkte fra svigerinne etter barnepass etc. 

Kusinen til barna forteller oss også om at bestemor har vært der, og de har vært der. 

Hvor ofte ber mannen din sin mor om å være barnevakt.  Sier hun nei uansett hvor viktig anledningen er for dere? Svigerinne din har mer brukt for hjelp, og spør kanskje oftere. Hvorfor velger du å se på det som urettferdighet når mannen din kkke er særlig opptatt av denne barnevakten. Barna dine er så gamle at de ikke trenger mye barnevakt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eldste ble passet et par ganger, men ble fort stopp fordi svigrrmor mente jeg var hønemor, og at det virket som barnet lengtet.

Var du ikke delaktig i at barna ikke skulle være hos svigermor?

Anonymkode: 3be79...332

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når barna er 8 og 12, og ikke ser på dette som et problem, eller føler seg forskjellsbehandlet, så tenker jeg det uansett er for sent å kunne endre noe. 

Barn på 8 og 12 år trenger ikke barnepass så mye lenger. Så den fasen der svigermor kunne passet for dere, og fått et nært forhold til deres barn, er uansett over. 

La det gå! 

Anonymkode: 32f8b...587

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei ikke mast. 

Men hva er det du har ødelagt da? Jeg forstår ikke hva du mener med det du skrev. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvor ofte ber mannen din sin mor om å være barnevakt.  Sier hun nei uansett hvor viktig anledningen er for dere? Svigerinne din har mer brukt for hjelp, og spør kanskje oftere. Hvorfor velger du å se på det som urettferdighet når mannen din kkke er særlig opptatt av denne barnevakten. Barna dine er så gamle at de ikke trenger mye barnevakt.

Vi har sluttet å spør, fordi hun har sagt hun ikke har energi til barn alene. 

Handler om lyst til tid sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Var du ikke delaktig i at barna ikke skulle være hos svigermor?

Anonymkode: 3be79...332

Nei overhode ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor synes vel det er lettere å passe datterens barn siden hun ikke er en slik hønemor som du.

Anonymkode: a38f9...34f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Svigermor synes vel det er lettere å passe datterens barn siden hun ikke er en slik hønemor som du.

Anonymkode: a38f9...34f

Les innlegget. 

Endret av våren2024
Skrevet

Når det ikke plager hennes sønn eller deres barn forstår jeg ikke hvorfor dette er noe du skal gruble over. Det er selvsagt noe kjedelig å ikke ha et nært forhold, men når hun ikke har det til sin sønn er det vel ikke så mye du får gjort med det? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Victoria123 skrev (19 minutter siden):

Når det ikke plager hennes sønn eller deres barn forstår jeg ikke hvorfor dette er noe du skal gruble over. Det er selvsagt noe kjedelig å ikke ha et nært forhold, men når hun ikke har det til sin sønn er det vel ikke så mye du får gjort med det? 

Nei det forstår egentlig ikke jeg heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...