AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Man får jo inntrykk av at det er mange som sliter veldig i Norge og klager mye på høye matvarpriser, boligpriser, høy rente etc. Rett og slett god gammelags sutring. Så viser virkeligheten noe helt annet. Til tross for at renta er høyere enn på svært lang tid, ser det ut til at nordmenn ikke har noe problem med pengesekken.... Dyreparken hadde over en halv million besøkende bare i juli måned. Det tilsvarer 10% av Norges befolkning det. Hunderfossen har knust alle besøksrekorder, og jeg antar tallene er like hos andre fornøyelsesparker. Drar man til Gardermoen er det smekkfullt stort sett hele dagen, hver eneste dag, og titusener av folk reiser til syden og storbyferie. På kjøpesentrene kryr det av folk, og uterestaurantene har vært proppfull i den varme julimåneden, over hele landet. Tror egentlig bankkontoene til nordmenn er ganske så feite jeg Anonymkode: 6b0ed...1fe 10 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. august Populært innlegg #2 Skrevet 5. august Jeg tror at det er mange som sliter. De forteller det bare ikke. Anonymkode: c9953...84e 38 17
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august Tror det er mange som lever langt over evne. Nordmenns gjeldsgrad øker vel. Anonymkode: 4bcec...5b3 28 9
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man får jo inntrykk av at det er mange som sliter veldig i Norge og klager mye på høye matvarpriser, boligpriser, høy rente etc. Rett og slett god gammelags sutring. Så viser virkeligheten noe helt annet. Til tross for at renta er høyere enn på svært lang tid, ser det ut til at nordmenn ikke har noe problem med pengesekken.... Dyreparken hadde over en halv million besøkende bare i juli måned. Det tilsvarer 10% av Norges befolkning det. Hunderfossen har knust alle besøksrekorder, og jeg antar tallene er like hos andre fornøyelsesparker. Drar man til Gardermoen er det smekkfullt stort sett hele dagen, hver eneste dag, og titusener av folk reiser til syden og storbyferie. På kjøpesentrene kryr det av folk, og uterestaurantene har vært proppfull i den varme julimåneden, over hele landet. Tror egentlig bankkontoene til nordmenn er ganske så feite jeg Anonymkode: 6b0ed...1fe Både og? En småbarnsfamilie som sliter økonomisk kan få en gave av besteforeldrene for en tur til Dyreparken? Kredittkort og forbrukslån er med på å smøre mye av forbruksfesten i fellesferien og i julen, det hører vi jo om hver gang i mainstream media. Familier med normal økonomi som sitter med en svindyr bolig bruker tross alt en stor andel av inntekten sin på å betale ned boliglånet og holde boligen i brukbar stand. Da blir det nødvendigvis mindre til andre ting. Det er enkel matematikk. Et eller annet må gi etter, noe må nedprioriteres. Anonymkode: e0c2b...4e5 12 4
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror at det er mange som sliter. De forteller det bare ikke. Anonymkode: c9953...84e Dette. Pluss at besøkstallene i parker og gardermoen natirligvis ikke bare er nordmenn! Anonymkode: bb5f7...ab2 14 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Mange nordmenn lever langt over evne. Anonymkode: 980a4...72e 11 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror det er mange som lever langt over evne. Nordmenns gjeldsgrad øker vel. Anonymkode: 4bcec...5b3 Godt poeng. Vi har ikke kredittkort og handler ikke på kreditt. Har forstått at det vanligste er å ha dette. Anonymkode: bb5f7...ab2 3 2
mitch92 Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august Mange sliter jo, det viser jo mange statistikken. De som sliter MEST er dog enslige. Er man to stk med alminnelig inntekt vil jo ting gjerne gå bra. Enslige forsørgere, uføre osv vil ofte slite mye mer når husleie eller renter øker kraftig . Det blir flere og flere husholdninger der folk lever som enslig 17 1 2
A-hunter Skrevet 5. august #9 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man får jo inntrykk av at det er mange som sliter veldig i Norge og klager mye på høye matvarpriser, boligpriser, høy rente etc. Rett og slett god gammelags sutring. Så viser virkeligheten noe helt annet. Til tross for at renta er høyere enn på svært lang tid, ser det ut til at nordmenn ikke har noe problem med pengesekken.... Dyreparken hadde over en halv million besøkende bare i juli måned. Det tilsvarer 10% av Norges befolkning det. Hunderfossen har knust alle besøksrekorder, og jeg antar tallene er like hos andre fornøyelsesparker. Drar man til Gardermoen er det smekkfullt stort sett hele dagen, hver eneste dag, og titusener av folk reiser til syden og storbyferie. På kjøpesentrene kryr det av folk, og uterestaurantene har vært proppfull i den varme julimåneden, over hele landet. Tror egentlig bankkontoene til nordmenn er ganske så feite jeg Anonymkode: 6b0ed...1fe Du har ikke fått med deg at den norske krona er så lite verdt at Norge er et superbillig ferieland selv for lutfattige østeuropeere? Har du tatt språktesten på alle disse "besøkende"? 11 6
AnonymBruker Skrevet 5. august #10 Skrevet 5. august Du vet at Norge har blitt et land mange nå ferierer til pga krona? Selv hadde jeg ikke hatt økonomi til å reist til Kristiansand og dyreparken. Med trygd så er det kun en drøm å kunne reist til. Anonymkode: 386d6...174 13
Isambard Skrevet 5. august #11 Skrevet 5. august Forskningen er helt klar på at mange sliter økonomisk i Norge: https://www.forskning.no/finans-penger-okonomi/klarte-norge-a-ta-vare-pa-de-vanskeligstilte-da-prisene-okte/2536053?fbclid=IwQ0xDSwL9525jbGNrAv3nZmV4dG4DYWVtAjExAAEefpaPl6rMrtYEkcIVpWf5nFy3YVcDVcW3J7GPyuMV2GlQqehojEuCBahosVc_aem_sM8p3nPjgZzxGj-Jn_R3lQ – Alle norske hushold mistet økonomisk trygghet i løpet av to år, sier forsker Christian Poppe. Norge har klart seg dårligere gjennom dyrtiden enn Storbritannia. Det er de dårligst stilte som sliter mest (selvsagt) 8 5
mitch92 Skrevet 5. august #12 Skrevet 5. august Isambard skrev (2 minutter siden): Forskningen er helt klar på at mange sliter økonomisk i Norge: https://www.forskning.no/finans-penger-okonomi/klarte-norge-a-ta-vare-pa-de-vanskeligstilte-da-prisene-okte/2536053?fbclid=IwQ0xDSwL9525jbGNrAv3nZmV4dG4DYWVtAjExAAEefpaPl6rMrtYEkcIVpWf5nFy3YVcDVcW3J7GPyuMV2GlQqehojEuCBahosVc_aem_sM8p3nPjgZzxGj-Jn_R3lQ – Alle norske hushold mistet økonomisk trygghet i løpet av to år, sier forsker Christian Poppe. Norge har klart seg dårligere gjennom dyrtiden enn Storbritannia. Det er de dårligst stilte som sliter mest (selvsagt) Storbritannia sliter noe helt enormt med folk som ikke får betalt strøm og Mat, er vi virkelig verre stilt? 😧 5
AnonymBruker Skrevet 5. august #13 Skrevet 5. august Tilsynelatende nei, men jeg ser at fritidstilbud til barn sliter på en annen måte enn de har gjort for 5-10 år siden. Turnforeningen som før hadde lange ventelister har nå ledige plasser. Musikktilbud av den litt dyrere sorten likeså. Sommerskoler, leire og kurs med betaling har helt åpenbart nedgang i søkere, det ser jeg på antallet reklamer og påminnelser som blir delt ut. Spent på hva tallene er for det mest "unødvendige" (for meg i hvert fall) forbruket. Negler, hår og massasje er det første som ryker hos meg. Dessverre også økologisk og dyrere mat. Og vi kjøpte med overlegg den billigste elbilen av ok kvalitet som vi fant. Utsetter oppussing som ikke er strengt nødvendig. Går en runde ekstra før vi konstaterer at noe er for gammelt eller utslitt. Vil ikke si vi sliter på noen som helst slags måte, men at vi har gjort omprioriteringer og er mer gjerrige enn før er sikkert. Og dermed kan vi dra på ferie og Tusenfryd (med matpakke, for vi kjøper kun enten lunsj eller is/snacks. Ikke begge deler som vi gjorde før). Tror vi er veldig veldig mange i denne kategorien. Og vi som er det har antagelig bare godt av å stramme inn på forbruket, nordmenn har jo lenge vært i verdenstoppen så... Anonymkode: 7bbe1...45a 9 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #14 Skrevet 5. august Det er flere som sliter nå enn for noen år siden. Men det er fortsatt slik at det store flertallet ikke sliter. Anonymkode: 2d438...7ad 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #15 Skrevet 5. august I Norge er det å slite økonomisk et valg. Man har enten valgt å bo over evne, tatt opp skyhøye lån, jobber i lavtlønnede yrker, prioritert feil, ikke tatt forbehold om at man kan bli syk og uføretrygdet etc. Jeg er uføretrygdet, men jeg klager ikke på hva jeg får utbetalt. Jeg tilpasser meg bare etter inntektene, og er dypt takknemlig for at jeg ikke sitter hjemløs på gata. Uansett så er det ikke bare økonomi det klages på her til lands. Det er som å finne noe man må klage på. Og mye av det som klages på kan man endre på selv. Anonymkode: 872e9...37d 9 5 3
Isambard Skrevet 5. august #16 Skrevet 5. august mitch92 skrev (7 minutter siden): Storbritannia sliter noe helt enormt med folk som ikke får betalt strøm og Mat, er vi virkelig verre stilt? 😧 Nei, det er ikke helt presist å si at vi er verre stilt. Det forskerne fant er at de fattigste i Norge hadde et større fall enn i Storbritannia. De fattigste i Storbritannia fikk det til dels bedre på grunn av mer målrettede ordninger. 9
mitch92 Skrevet 5. august #17 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I Norge er det å slite økonomisk et valg. Man har enten valgt å bo over evne, tatt opp skyhøye lån, jobber i lavtlønnede yrker, prioritert feil, ikke tatt forbehold om at man kan bli syk og uføretrygdet etc. Jeg er uføretrygdet, men jeg klager ikke på hva jeg får utbetalt. Jeg tilpasser meg bare etter inntektene, og er dypt takknemlig for at jeg ikke sitter hjemløs på gata. Uansett så er det ikke bare økonomi det klages på her til lands. Det er som å finne noe man må klage på. Og mye av det som klages på kan man endre på selv. Anonymkode: 872e9...37d Herregud nei... For det første uføre velger ikke dette, de som er enslige forsørgere pga partner som var voldelig eller kanskje døde fra de har ikke valgt det, noen har mistet jobben. Grov overforenkling . Ikke så lett med de som har "valgt" å ta skyhøye lån heller. For hva var egentlig alternativet? Å leie? Husleien har skutt i været og øker og øker. Lån betaler man ned på og vil etterhvert bli billigere enn husleie... "Jamen ta lavere lån" finnes ikke boliger som er billige nok til å ta så lave lån som du sikkert mener er fornuftig. . "flytt på bygda og kjøp billig hus" og jobbe med hva? Og om man ikke har familie og nettverk der??? Du er ufør, men det finnes faktisk de som sitter ENDA verre i det enn deg. De på aap og forsørgeransvar feks 13 6
AnonymBruker Skrevet 5. august #18 Skrevet 5. august Den jeg kjenner som har reist mest i sommer er uføretrygdet med en skakkjørt økonomi pga mye usikret gjeld og gammel husleie som ikke er betalt blant annet. Hun reiser fra park til park, går på restaurant etter restaurant, gjerne flere daglig. Alt for penger hentet via forbrukslån. Utad ser det flott ut, i realiteten er datteren falt ut av videregående pga manglende betaling da det er skole man bor på og dermed betaler for. Virkeligheten er at altfor mange reiser på kreditt, for man må jo leve som "alle andre". Anonymkode: a36b0...0c9 9
mitch92 Skrevet 5. august #19 Skrevet 5. august Isambard skrev (4 minutter siden): Nei, det er ikke helt presist å si at vi er verre stilt. Det forskerne fant er at de fattigste i Norge hadde et større fall enn i Storbritannia. De fattigste i Storbritannia fikk det til dels bedre på grunn av mer målrettede ordninger. Det kan jeg tro på. Norge har lite veldedighet ift mange andre land . I USA finnes det feks ordninger med organisasjoner som tilbyr gratis tannhelsetjenester. Finnes ikke her. Ikke at USA er landet vi skal se til, bare er eksempel. Norge har NAV men flere må jo supplere med mat fra "Fattighuset"(er det korrekt å kalle det det?). Men så går de tomme for mat og hva da?... 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #20 Skrevet 5. august "datteren falt ut av videregående pga manglende betaling" - tviler på det, de får støtte av lånekassen for slikt. Anonymkode: 81d55...52d 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå