AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Burde det ikke være lik lønn for likt resultat? To ansatte kan ha samme arbeidsoppgaver, men veldig forskjellig resultat. Anonymkode: c2300...7a1
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Nemlig, forskjellig resultat. Folk er ikke like, noen er late og noen gir 150%. Selvfølgelig skal de lønnes forskjellig. Anonymkode: cb530...b4d
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Burde det ikke være lik lønn for likt resultat? To ansatte kan ha samme arbeidsoppgaver, men veldig forskjellig resultat. Anonymkode: c2300...7a1 Hvis resultatet er målbart, og den ene åpenbart skaper mer verdi for bedriften enn den andre, så bør de jo jobbe for å ha individuell lønn, og ikke lønnstrinn som gi identisk lønn, ja. Setningen "Lik lønn for likt arbeid" handler mye mer om at det ofte har vært andre faktorer enn innsats, arbeidsoppgaver og resultat, som har styrt hvilken lønn folk har fått. Særlig kvinner har en tendens til å bli betalt dårligere for samme jobb (og ofte bedre resultat) enn menn. I mange stillinger er det ikke så lett å skille mellom resultatene som leveres. Og alle i samme stilling, leverer samme verdi for arbeidsgiver. (Med mindre de faktisk ikke gjør jobben sin.) Og da blir det rart dersom noen tjener mer enn andre, hvis det ikke er klare grunner til det. Anonymkode: 720e0...a10
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nemlig, forskjellig resultat. Folk er ikke like, noen er late og noen gir 150%. Selvfølgelig skal de lønnes forskjellig. Anonymkode: cb530...b4d Men om du gir 150% i jobben, men det ikke skaper noe merverdi for arbeidsgiver enn om du hadde gitt 100%. Hvorfor skal du har mer betalt? Om noen trenger en 4-roms leilighet, og ber noen bygge det til seg. Skal de da betale ekstra for at de som bygger leverer dem en enebolig med 7 soverom? (For de ga 150%) Eller skal de faktisk betale for det de bestilte, og hadde planlagt for å betale? Samme med arbeidsgivere. Dersom noen gir 150%, og dermed leverer 50% mer verdi for bedriften enn sine kollegaer som bare gir 100%, så bør de få bedre betalt enn kollegaene. Men om de gir 150%, men ikke skaper noe mer verdi enn kollegaene som gir 100%, så er det jo bare rent tap for arbeidsgiver å betale den som yter mer, mer enn de andre. Anonymkode: 720e0...a10
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men om du gir 150% i jobben, men det ikke skaper noe merverdi for arbeidsgiver enn om du hadde gitt 100%. Hvorfor skal du har mer betalt? Om noen trenger en 4-roms leilighet, og ber noen bygge det til seg. Skal de da betale ekstra for at de som bygger leverer dem en enebolig med 7 soverom? (For de ga 150%) Eller skal de faktisk betale for det de bestilte, og hadde planlagt for å betale? Samme med arbeidsgivere. Dersom noen gir 150%, og dermed leverer 50% mer verdi for bedriften enn sine kollegaer som bare gir 100%, så bør de få bedre betalt enn kollegaene. Men om de gir 150%, men ikke skaper noe mer verdi enn kollegaene som gir 100%, så er det jo bare rent tap for arbeidsgiver å betale den som yter mer, mer enn de andre. Anonymkode: 720e0...a10 Jeg snakker om 150% som gir mer resultat. Anonymkode: cb530...b4d
AnonymBruker Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg snakker om 150% som gir mer resultat. Anonymkode: cb530...b4d Jeg forstår det, men resultat kan være så mye forskjellig. Mer resultat kan være alt fra "behandler flere saker", via "produserer flere dokumenter" til "produserer flere produkter". Og alt dette kan høres positivt ut. Men det betyr ikke at det er positivt i alle tilfeller. "Produserer flere produkter" har kun verdi om de ekstra produktene blir solgt. "Produserer flere dokumenter" kan i noen tilfeller være en ulempe. Men skaper mer resultat også mer verdi, så bør arbeidsgiver betale den som leverer dette mer enn de andre. (Men da er det heller ikke lenger snakk om likt arbeid, slik jeg ser det.) Anonymkode: 720e0...a10
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august Men to ansatte ofte utfører noe ulikt arbeid selv om de har samme stilling. Det skal mye til at de er helt like, såfall kanskje på samlebåndsarbeid. «Lik lønn for likt arbeid» handler mer om at man ikke skal forskjellsbehandle på kjønn, etnisitet osv, altså mer rettet mot rasisme og diskriminering. Det skal og mye til at en stilling er helt upåvirket av personlige egenskaper. Stort sett i arbeidslivet vil det være individuelle lønnsforskjeller i samme type stilling, basert på utdanning/kursing, ansiennitet, erfaring, personlig egnethet, god arbeidsmoral osv. Da synes jeg det er helt legitimt å lønne folk ulikt i samme type stilling. I tillegg er noen flinkere til å forhandle lønn, mens andre ikke kjemper for seg selv. Også går tilbud/etterspørsel i bølger. Hvis det var kjempelett å få tak i folk med din kompetanse for 5 år siden måtte du ta det jobbtilbudet du fikk. Hvis markedet har snudd og bedriften sliter med å ansette rett kompetanse nå, må de akseptere høyere lønnskrav. Da er det opp til de som allerede jobber der, å evt kjøre lønnsak eller skaffe seg et jobbtilbud et annet sted og høre om sjefen matcher lønna. Så nei, lik lønn for likt arbeid mener jeg på ingen måte at skal bety null lønnsforskjell mellom relative like arbeidsoppgaver. Det handler om systematisk forskjellsbehandling. Det er fullt lov å lønne enkelte personer ekstra hvis noe tilsier at sjefen virkelig vil ha de/holde på de. Anonymkode: b8c98...e2c
AnonymBruker Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg forstår det, men resultat kan være så mye forskjellig. Mer resultat kan være alt fra "behandler flere saker", via "produserer flere dokumenter" til "produserer flere produkter". Og alt dette kan høres positivt ut. Men det betyr ikke at det er positivt i alle tilfeller. "Produserer flere produkter" har kun verdi om de ekstra produktene blir solgt. "Produserer flere dokumenter" kan i noen tilfeller være en ulempe. Men skaper mer resultat også mer verdi, så bør arbeidsgiver betale den som leverer dette mer enn de andre. (Men da er det heller ikke lenger snakk om likt arbeid, slik jeg ser det.) Anonymkode: 720e0...a10 Jeg refererer til min tidligere jobb hvor en var effektiv (fikset 50 ting på 4 timer) og den andre fikset 13 ting på 4 timer. Akkurat de samme oppgavene. Sjefen min tenkte heldigvis det samme, at folk ikke er like. De som jobbet mer effektivt fikk bonus, fikk gå hjem tidligere osv. Kjempefint, synes jeg. Anonymkode: cb530...b4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå