Gå til innhold

Fosterhjem?

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget bruker
Skrevet

Saken er den at en liten tass på jobben blir tatt fra foreldrene sine. Jeg elsker denne gutten og vil han bare det beste. Vi har kjempekontakt og han er veldig glad i meg også. De på jobben mener han hadde hatt det topp hos meg, og ba meg vurdere om det er noe jeg kunne tenkt meg å gjøre.

Klart jeg vil det, men regner ikke med at sambo er så veldig interessert da, har ikke snakka med han ennå. Guttens liv kommer til å gå i oppløsning, så hvis han hadde vært hos en han kjenner fra før går nok ting mye lettere.

Hvordna skal jeg forklare dette for samboeren min?? Vi har ingen barn fra før, og kommer nok ikke til å få det før om et par år heller, så skal vi er jo det den rette tiden nå da...

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Du må jo bare snakke med han. Men du må også respektere et nei dersom det er det du får, for å være fosterforeldre er noe man er to om.

Lykke til :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Så flott at du engasjerer deg i dette barnet. Han er heldig som har deg i livet sitt.

Ang. fosterhjem på den måten så vet jeg ikke om det er sånn det fungerer - om du faktisk kan få omsorgen for gutten fordi du kjenner han, uten å være en del av systemet. Det er visstnok ikke så lett å bli fosterhjem i dag, men jeg syns du skal undersøke saken.

Gjest gjest1
Skrevet
Så flott at du engasjerer deg i dette barnet. Han er heldig som har deg i livet sitt.

Ang. fosterhjem på den måten så vet jeg ikke om det er sånn det fungerer - om du faktisk kan få omsorgen for gutten fordi du kjenner han, uten å være en del av systemet. Det er visstnok ikke så lett å bli fosterhjem i dag, men jeg syns du skal undersøke saken.

Joda, jeg kjenner til saker hvor f.eks bestemor tar seg av barnebarnet.

Men man må jo godkjennes på lik linje med andre fosterforeldre.

Dersom dette er noe man ønsker tar man kontakt med barnevernet og så tar man det derfra.

Det beste for barna er jo dersom de kan plasseres hos familie/andre trygge omsorgspersoner fremfor å havne i fosterhjem hos vilt fremmende

Gjest Miloine
Skrevet

Hva skal man svare på sånt da?????

Hvis du vil og din samboer vil så hvorfor ikke(etter nøye gjennomtenkning så klart)

Dersom du vil og ikke din samboer, så må hans ord også stilles sterkt.

Du er snill du,men Lykke til uansett hva dere velger :)

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Det finnes barn som er plassert i fosterhjem hos familie eller kjente, men det kommer helt an på forholdene. Noen ganger er det viktig at barnet blir plassert langt bort, andre ganger er nærmiljøet det ideelle. Synes du skal forhøre deg hvis dette er noe du brenner for, men dere være to om det, og dere tenke grundig igjennom hva dere gjør og være sikre på at dette er noe dere vil gjøre. Husk på at det kan bli en plassering for mange år framover, kanskje helt til gutten blir voksen.

Uansett - lykke til :)

Endret av Bodillen
Gjest Gjesta
Skrevet

Det vil jo være positivt om barnet får være hos en han stoler på og har et godt forhold til, men det jeg mente i mitt første innlegg var at dette vel ikke er opptil de som ønsker å være fosterforeldre å bestemme. At de vel må gjennom samme system for godkjenning som andre fosterhjem.

Ønsker dere lykke til om dere bestemmer dere for å prøve! :)

Gjest utlogget bruker
Skrevet

Takk for mange fine svar :klem:

En vanskelig avgjørelse det her ja, er jo ikke noe vi sier ja til bare for en dag eller to, men faktisk for mange år fremover. Men det viktigste for meg er at den lille får et godt liv og mulighet til å utvikle seg bra. Noen jeg mener han kan her hos oss.

Vet ikke hvordan en slik avgjørelse blir tatt fra barnevernets side, men vil jo tro de vil holde på stabiliteten.

En annen ting...er det noen som vet om man får penger for det?? evt hvor mye?? Ikke misforstå meg altså...er ikke ute etter å bli rik, men greit å vite liksom

Gjest Gjesta
Skrevet

Man får penger for å være fosterhjem ja, kjenner faktisk to tilfeller hvor pengene har vært en motivasjon for å ta til seg fosterbarn. Skremmende.

Skrevet (endret)

Må seie som fleire her, at det beste ville jo vore om barnet kom til noko barnet kjenner frå før.

Synast det er flott at de vurderar å bli fosterforeldre. Skulle vore fleire som deg :klappe:

Man får faktisk ein grei sum for å vere fosterforeldre. Barnet har ein egen konto for "store" ting, som ein verge skal disponere. Utnom den får man to summa, der det eine er for "lønn" og den andre er for utgifter. Eg veit ikkje nøyaktig sum,men vil tippe rundt 6 000- 8 000 kr brutto. Om barnet krev ekstra oppfølging, er det mulig den eine forelderen blir tatt ut av jobben, og får lønn frå barnevernet. Dette blir i tillegg.

Endret av Emma3
Skrevet

Det er ikke så innmari mye man får i "lønn", men alle utgifter blir dekt. For vel ett år siden var vi aktulle som fosterhjem for en 6 -åring. Da var det 4000,- pr mnd - skatt. Komensasjoen varierer med alderen. Dersom det er snakk om frkjøp fra vanlig arbeidsplass for en periode, vil normalt bli mindre eller ingen ekstra "lønn" i den perioden.

Kotakt fosterhjestjenesten i regionen du bor i så får du masse nyttig informasjon.

Lykke til!

http://www.fosterhjem.no

Skrevet

Satsene finner du her.

Samlet sett utgjør det mellom 9000 og 11000 avhengig av barnets alder.

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes vel ordninger med besøks/støtte-familier også? Slik at dere kan støtte gutten videre i ny familie, og ha ham på besøk jevnlig? Fungerer som avlastning for fosterfamilien, og han kan opprettholde kontakten med dere. En mulighet om dere ikke blir fosterfamilie...

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Man får penger for å være fosterhjem ja, kjenner faktisk to tilfeller hvor pengene har vært en motivasjon for å ta til seg fosterbarn. Skremmende.

Skulle penger vært det viktige for oss, tror jeg jammen jeg ville funnet andre og mer lukerative måter å gjøre det på...

Det er en misforståelse at det er så økonomisk lønnsomt å ha fosterbarn. For de som har fosterbarn fra det private barnevernet kan det faktisk være en relativt lønnsom affære, men for oss som har fra det offentlige er det absolutt ikke det.

Selv har jeg vært 100% frikjøpt fra arbeid først i en periode på 3 1/2 år, senere i en periode på 4 måneder. For tiden er jeg 50% frikjøpt.

Jeg har netto 4.235 kroner i lønn (hvem andre tjener så vanvittig lite på 50% stilling...??), og en utgiftsdekning (skattefri) på 3.865.

Utgiftsdekningen skal dekke barnets del av alle løpende utgifter, som strøm, huslån, forsikringer, mat osv, pluss klær og utstyr. For oss som er en familie på 5 skal dette altså dekke 1/5. Det gjør det jo ikke...

Det er først de siste 3-4 årene at fosterforeldrene har fått disponere fosterbarnets barnetrygd til det den er ment for. Tidligere ble den satt inn på en konto til barnet.

Når barnet flytter inn er det vanlig å få en engangssum til klær som er det dobbelte av månedlig utgiftsdekning. Dette fordi mange av disse barna har veldig lite fra før, så man er nødt til å opparbeide en hel garderobe. Dette beløpet skal vare ett år. Man får samme beløp til utstyr (møbler, annen innredning til barnerom,sportsutstyr osv). Dette følger også med når barnet flytter inn, og skal vare ett år.

Selv om man er frikjøpt og får lønn fra barnevernet, opparbeider man verken pensjonspoeng eller feriepenger når man er lønnet som fosterforelder. Så samlet sett ligner nok dette mer på et tapsprosjekt, rent økonomisk... Jeg mener på ingen måte at de bør være særlig lukerativt heller - da ville mange gjort dette på feil premisser.

Hadde vi hatt økonomiske motiver for å gjøre dette ville vi jo aldri gått inn på det. Dette gir oss mye på helt andre områder.

Endret av Bodillen
Gjest Gjest
Skrevet
Det finnes barn som er plassert i fosterhjem hos familie eller kjente, men det kommer helt an på forholdene. Noen ganger er det viktig at barnet blir plassert langt bort, andre ganger er nærmiljøet det ideelle. Synes du skal forhøre deg hvis dette er noe du brenner for, men dere være to om det, og dere tenke grundig igjennom hva dere gjør og være sikre på at dette er noe dere vil gjøre. Husk på at det kan bli en plassering for mange år framover, kanskje helt til gutten blir voksen.

Uansett - lykke til  :)

En klassekamerat av meg bodde i fosterhjem siden han var 6-7 år..

Det gikk bra med ham.. helt til vi i sjuende klasse fikk vite at han skulle flytte, han hadde fått et nytt hjem, et godt stykke unna her hvor alle vennene og hjemstedet hans var.

han gråt da han sluttet, vi hadde avskjedsfest i klassen for han.. alle gråt..

Resultat av at barnevernet trodde han fikk det bedre om han ble plassert lang bort var dette:

-han vanntrivdes

-han likte ikke sin nye forsterfamilie.

-han fikk seg dårlige venner

-han havnet ut på skråplanet.

resultat i dag:

-han har flere ganger vært i fengsel

-han har store psykiske problemer

-han er nå i 20 årene og det er vanskelig å få gitt hjelp.

-han har alkohol og narko problemer, og blir voldelig i disse periodene..

Selv om han vil ut av dette, så klarer han ikke.. Og han er over myndighetsalderen og gjør som han vil.

Hadde han bare ikke blitt dratt ut av hjembygda si, og vekk fra vennene sine så hadde han ikke vært der han er i dag.

Innerst inne er den gutten så god så god.

Ikke alltid barnevernet får rett med å flytte folk vekk fra kjente omgivelser.

Gjest Bodillen
Skrevet
En klassekamerat av meg bodde i fosterhjem siden han var 6-7 år..

Det gikk bra med ham.. helt til vi i sjuende klasse fikk vite at han skulle flytte, han hadde fått et nytt hjem, et godt stykke unna her hvor alle vennene og hjemstedet hans var.

han gråt da han sluttet, vi hadde avskjedsfest i klassen for han.. alle gråt..

Resultat av at barnevernet trodde han fikk det bedre om han ble plassert lang bort var dette:

-han vanntrivdes

-han likte ikke sin nye forsterfamilie.

-han fikk seg dårlige venner

-han havnet ut på skråplanet.

resultat i dag:

-han har flere ganger vært i fengsel

-han har store psykiske problemer

-han er nå i 20 årene og det er vanskelig å få gitt hjelp.

-han har alkohol og narko problemer, og blir voldelig i disse periodene..

Selv om han vil ut av dette, så klarer han ikke.. Og han er over myndighetsalderen og gjør som han vil.

Hadde han bare ikke blitt dratt ut av hjembygda si, og vekk fra vennene sine så hadde han ikke vært der han er i dag.

Innerst inne er den gutten så god så god.

Ikke alltid barnevernet får rett med å flytte folk vekk fra kjente omgivelser.

Det er veldig trist at det går så galt enkelte ganger.

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet litt med det å finne fosterhjem i praksis igjennom skolen og det er mange ting en tar hensyn til. F å finne ut om dere er aktuelle i det hele tatt så kan dere ta kontakt med barnevernet for å høre hva slags type fosterhjem de har tenkt seg. I noen tilfeller skal det være på "ukjent" adresse og sånt, i andre tilfeller skal det være et nært samarbeid med de biologiske foreldrene.

Endret av liv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...