Gå til innhold

Ikke alkoholiker, men er dette innafor eller problematisk forbruk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å være brisen, Drikker ca 1-2 ganger i uka, og da rundt 3 halvlitere. Er lav og veier lite, så er litt bekymret for om dette regnes som problematisk forbruk? Har barn, men drikker kun når de er hos den andre forelderen eller hos besteforeldre. Den andre forelderen mener jeg er alkoholiker. Hva slags utslag ville dette gjort på en Peth-test?

Anonymkode: b956c...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det tenker jeg er et problematisk forbruk.  Seks enheter i uka, jevnt fordelt fordi du liker å være brisen kan fort bikke over til å bli mer. I tillegg vet vi at de fleste underrapporterte. Og hvordan vet eksen hvor mye du drikker?

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke alkoholiker og ser ikke noe galt med ditt forbruk. 

Anonymkode: 3d508...13f

• Liker 15
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener det er ok er det jo bare å ta den testen, så får du svaret.

Anonymkode: 2c43a...758

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Ja, det tenker jeg er et problematisk forbruk.  Seks enheter i uka, jevnt fordelt fordi du liker å være brisen kan fort bikke over til å bli mer. I tillegg vet vi at de fleste underrapporterte. Og hvordan vet eksen hvor mye du drikker?

Mitt forbruk er 4-6 halvlitere, hverken mer eller mindre. Jeg underrapporterer ikke. Eksen vet fordi jeg gjorde det samme da vi var sammen. Vi står midt i en stygg sak om noe annet ang barna og han slang ut av seg at jeg er alkoholiker.

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det mye. Og at du liker å være brisen sier noe (mye?) om at du håndterer livet med flukt inn i alkohol. Det er et problem. 

Hva skjer om du ikke har tilgang på alkohol og ikke kan drikke? Barna er ikke hjemme. Du kan ikke drikke deg brisen. Hva skjer da? Hva gjør du? 

Anonymkode: a059b...6b7

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Herregud ass. NEI!! Det er IKKE et problematisk forbruk. Helt vilt at noen mener det. Jeg kjenner nesten ingen som drikker mindre enn det der. 

Anonymkode: 39f4f...bed

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Testen er enkel.
Klarer du å la være å drkke alkohol i 2-3 uker. Altså neste gang du ikke har ungene ikke rør alkohol.
Om nei: Da er du alkoholiker
Om ja: da kan du slappe av en så lenge, men burde følge litt med.

Anonymkode: 7fd81...700

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg er det mye. Og at du liker å være brisen sier noe (mye?) om at du håndterer livet med flukt inn i alkohol. Det er et problem. 

Hva skjer om du ikke har tilgang på alkohol og ikke kan drikke? Barna er ikke hjemme. Du kan ikke drikke deg brisen. Hva skjer da? Hva gjør du? 

Anonymkode: a059b...6b7

Det går fint. Kan fint gå 2-3 måneder uten drikke også. Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Dette slår ut som uproblematisk og lavrisiko forbruk på alle tester. Du er laaangt fra alkoholiker. KG er det siste stedet du må spørre om slikt. 

• Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder Peth-testen ville dette vært uskadelig forbruk. Der går grensen på 15-20 enheter i uka. Spør Chat, ikke KG.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud ass. NEI!! Det er IKKE et problematisk forbruk. Helt vilt at noen mener det. Jeg kjenner nesten ingen som drikker mindre enn det der. 

Da har du lite peiling på alkoholmisbruk. Det er sånn det ofte starter. 

En person som liker å være brisen og blir brisen av lite inntak høres harmløst ut. Det som skjer er at personen får beskjed om at det er absolutt ingenting å tenke på, det er bare å kose seg videre. Så gjør vedkommende det, og toleransen blir gradvis og usynlig høyere og høyere. Dvs man nå drikke mer for å få ønsket effekt. 

At man har et problem merker man ikke før det er for sent og problemet er vanskelig å bli kvitt. Så det å sitte her å si herregud til denne problemstillingen er ganske farlig

Anonymkode: bcff5...f11

• Liker 9
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når det gjelder Peth-testen ville dette vært uskadelig forbruk. Der går grensen på 15-20 enheter i uka. Spør Chat, ikke KG.

Googlet nå. 14 enheter i uka regnes som storforbruk. Dvs 7 halvlitere. Jeg kan ikke huske å ha drukket så mye noengang på en uke. Det ligger på 6-8 enheter  ikke nødvendigvis hver uke engang, hvis en halvliter regnes som 1,5 enhet. Ts.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En person som liker å være brisen og blir brisen av lite inntak høres harmløst ut. Det som skjer er at personen får beskjed om at det er absolutt ingenting å tenke på, det er bare å kose seg videre. Så gjør vedkommende det, og toleransen blir gradvis og usynlig høyere og høyere. Dvs man nå drikke mer for å få ønsket effekt. 

At man har et problem merker man ikke før det er for sent og problemet er vanskelig å bli kvitt. Så det å sitte her å si herregud til denne problemstillingen er ganske farlig

Dette er svært sterke ord om en person du absolutt ikke kjenner. Jeg kan fint gå flere måneder uten å drikke, men kan også i perioder drikke 2-4 halvlitere pr uke. Men dette er ikke fast hver uke. F.eks. i sommer har det fint gått 2-3 uker mellom hver gang, da den andre forelderen ikke har hatt fast samvær. Forrige uke drakk jeg ingenting. Denne uka skal jeg ut med et-par venninner, så vi skal garantert dele en flaske vin. Uka etter der igjen har jeg barna i flere uker sammenhengende så ingen drikking. Ts.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt alkoholmisbruk starter selvfølgelig med at man drikker litt, hvordan skulle det ellers startet? Og at man liker alkohol. Så skulle man tenkt slik som deg, kan ingen drikke noen ting, for hvis man liker det: Det er slik det starter. Hvis man drikker tre enheter på fredag: Det er slik det starter. Hvis man lett blir brisen: da vil man tåle mer etterhvert, det er farlig. Da er jo all alkoholbruk probelmatisk, alltid. Påstanden her er at dette forbruket gjør ts til alkoholiker. Det gjør det ikke. 

Anonymkode: 4a76a...506

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke problematisk. Men vær obs om forbruket øker med tiden. 

Anonymkode: 1c3b1...2e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke problematisk foreløpig, siden du også kan la være å drikke i noen mnd.

Men du skal absolutt være obs på forbruket ditt. Du drikker fordi du liker å være brisen, så det kan være et slags behov for flukt fra virkeligheten.

En alkoholiker er en som MÅ ha alkohol jevnlig, eller en som ikke klarer å slutte om hun tar to øl. Noen er periodedrankere, som hvis de først drikker gjerne holder på noen dager. Så er de edru lenge før de ryker utpå igjen.

Har du forresten råd til å drikke 6 øl i uka, eller går det f.eks utover matbudsjettet?

Anonymkode: c4425...dbd

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker spørsmålet heller er at, er det noe du må ha? Eller klarer du deg uten alkoholen. Klarer du å stoppe å drikke på flere dager uten problem?

Anonymkode: a26f7...158

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke problematisk foreløpig, siden du også kan la være å drikke i noen mnd.

Men du skal absolutt være obs på forbruket ditt. Du drikker fordi du liker å være brisen, så det kan være et slags behov for flukt fra virkeligheten.

En alkoholiker er en som MÅ ha alkohol jevnlig, eller en som ikke klarer å slutte om hun tar to øl. Noen er periodedrankere, som hvis de først drikker gjerne holder på noen dager. Så er de edru lenge før de ryker utpå igjen.

Har du forresten råd til å drikke 6 øl i uka, eller går det f.eks utover matbudsjettet?

Anonymkode: c4425...dbd

🤨Det er svært ofte kun snakk om 2-3 i uka, da. Det er ca 150-200kr pr uke. Ja, jeg har fint råd til det. Er sjeldent på byen, liksom. Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker spørsmålet heller er at, er det noe du må ha? Eller klarer du deg uten alkoholen. Klarer du å stoppe å drikke på flere dager uten problem?

Anonymkode: a26f7...158

Ja. Drakk ikke på par måneder tidligere i år fordi den andre forelderen ikke ville ha samvær. Ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...