Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange anbefale alternativ snack, te og slikt. Eller fallet tilbake når det skal koses i ferie. For meg gjorde denne typen ting at det tok år før jeg brøt vanen.

Kroppen graver søtt (eller salt), det er et psykisk behov (kos). Et substitutt opprettholder behovet, og før eller senere sprekker man - man har begrenset med viljestyrke.

Å bryte båndet helt var derfor det eneste rette for meg. Nå kan jeg fint se en hel film uten at tanken på å putte noe i munnen frister overhodet.

Anonymkode: c7857...c90

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager noe godt å drikke uten kalorier. Sitronvann, te, iste uten søtning, koffeinfri kaffe eller iskaffe. Om jeg virkelig har cravings blir det sukkerfri brus eller saft. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var slik selv for flere år siden.  Det virket helt utenkelig å ikke skulle kose seg med noe når man så en serie eller film på TV'en, men nå tenker jeg stort sett ikke på det lenger heller ikke i helgene.  

Gjennom årene har jeg gradvis endret kosthold så jeg spiser mer og bra mat i løpet av dagen, så jeg er ikke så fysen på kvelden.  I tillegg har jeg ikke noe godterier eller snacks i huset. Da er terskelen høyere de dagene jeg faktisk føler et behov og det sitter langt inne å gå til butikken og handle godt.  Om jeg er på besøk hos andre og godteriet er plassert foran meg så eier jeg ikke motstand.

I mange år så spiste jeg bare søtt i helgene, og jeg lagde meg alternativer på ukedagene.  Sukkerfri gele, sjokolademousse, kesam med bær og eksperimenterte med mange oppskrifter.  

Trening har hjulpet på energinivået, men med to små barn så er jeg fortsatt sliten på kvelden.  Men litt trening eller bevegelse hjelper alltid.  Bare 20 min gåtur vil ofte fjerne mye av suget.  

Men viktigste er egentlig og bare begynne et sted og bygge deg nye vaner.  Med tiden blir alt enklere.  

Anonymkode: 368e0...782

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør noe annet enn å dette ned i sofaen om kvelden - gå en tur, ha et prosjekt (rydde i klesskap eller loft, potte om planter feks). Ellers merker jeg at jeg får mye mer cravings om jeg er trøtt eller har spist dårlig om dagen. Kjører også periodisk faste-ish med første måltid kl 11:30. Da kan jeg stort sett spise ordentlige måltider som gjør meg mett.

Anonymkode: da135...eeb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om man er lenket til hjemmet, så kan man gjøre andre ting enn å se på TV. Skjønner at sofaen kaller etter en lang dag, men kanskje bare noe enkelt med hendene, puslespill, fargelegging etc. 

Men det viktigste her er å bryte en vane, som både er fysisk og mental.

Dette er i teorien utrolig lett, det er egentlig bare å begynne å gjøre det, så følger hodet og kroppen etter, og du får en ny vane og vil bare slutte å få lyst på den isen. I praksis er det vanskelig å starte, de sier jo at sukker er omtrent like vanskelig å kutte avhengigheten til som nikotin og heroin. I tillegg har du det mentale med vanen å putte noe i munnen når du ser TV, noe godt. Nå skal man slappe av.

Men - det er bare vanskelig i starten, du må bite tennene sammen og komme deg gjennom første ukene, så vil det gå av seg selv. Jeg var helt sjokoholiker og sluttet bevisst med å kjøpe sjokolade hver dag en periode, og så bare forsvant det suget.

Ikke bytt det ut med annet søtt som er sukkerfritt eller mindre sukker. Da opprettholder du vanen. Prøv og kutt det søte.

Det er så kjedelig råd, men når du kjenner suget, spis en gulrot eller et knekkebrød, drikk et glass vann, eller spis mer vanlig mat om du fremdeles faktisk er sulten og ikke har fått i deg nok kalorier for dagen. Det er ikke det du har lyst på da, men det vil likevel hjelpe så fort du får det i munnen. Selv synes jeg jo gulrot med dip er bedre enn chips med dip. 

Anonymkode: 4ee5a...f5e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sørger for å ikke ha noe sjokolade, potetgull, vingummi eller poser med boller/ kaker i huset.

Jeg kan ikke ha noe i kjøkkenskapene for jeg spiser det opp med en gang.

Det tar ikke tar alt for lang tid å smelle sammen en brownie hvis man har eggg, smör, kakaoe og mel i skapet, men det er lettere å spise noe som er ferdigkjøpt.

Kjøp poser med frossen smoothieblanding og spis det som godteri.

Anonymkode: 7713a...4af

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser nesten bare kjøtt. Hvis man spiser næringsrik mat, så blir man ikke fysen. Man blir fysen fordi noe ikke er som det skal.

Anonymkode: 507b2...952

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spiser nesten bare kjøtt. Hvis man spiser næringsrik mat, så blir man ikke fysen. Man blir fysen fordi noe ikke er som det skal.

Anonymkode: 507b2...952

Man blir fysen fordi man har etablert en uvane, og ikke klarer å skille fysisk og psykisk sult. Spiser mye vegetariansk, og holder meg til to måltid om dagen. 

Anonymkode: c7857...c90

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bær frukt is uten sukker 🍉🍓🍒🫐. Ta en kveldstur i nabolaget . 🥹

Anonymkode: a24b8...9c2

AnonymBruker
Skrevet

For min del handlet det om å finne alternativer, stresse ned, sove mer og drikke nok vann. 

For all del; Jeg har enda cravings på kvelden, men da tar jeg meg et rundstykke med noe på og en kopp te. Jeg har ingen usunn mat i huset. Det er kun når det er helg at det kjøpes inn noe. Så du må jo lage noen regler for deg selv, og ta et standpunkt. 

Anonymkode: 650c4...134

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser kveldsmat sammen forran tven. Oftest brød, gjerne med egg. Men kan også lage proteinvafler eller lapper av havregrøt eller risgrøt til "dessert". ellers er det yoghurt med granola, nøtter og frukt til "dessert" 

Det hender også at vi bytter om så vi tar brød / rundstykker etter jobb og spiser middag etter barn er lagt. 

Anonymkode: a7e1a...40a

AnonymBruker
Skrevet

Unner meg som regel én usunn ting per helg.
Ellers lager jeg sunn mat som jeg gleder meg til å spise, som nicecream (tykk og kremet smoothie med skje), bær med kesam, havregrøt med eple/nøtter/kanel, varme rundstykker med godt pålegg osv. 

Anonymkode: 6ebea...fb2

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid dessert til middag, f.eks frukt/bær med kesam, rødgrøt eller semulepudding med frukt/bær/rød saus. Middag ca kl 18. Vi  spiser sjelden etter det, men tar gjerne en kopp te eller kaffe. Vi spiser aldri når vi ser på tv. Vi kjøper sjelden snop, men har alltid is i fryseren.

Siden vi er to, kan en gå eller løpe en tur. Ellers går kvelden til litt rydding og annet husarbeid, litt jobbing og vi har litt tid til hobbyer.

Anonymkode: 4b601...d69

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sånt i hus. Kjøper noe godt til helgen, som vi koser oss med og spiser opp der og da. Hvis jeg er fysen på kvelden tar jeg meg en skål yoghurt naturell m jordbær og litt honning el et stort fat m melon. 

Anonymkode: 6db89...992

• Nyttig 1
Skrevet

Som erstatning for snacks og søtsaker spiser jeg mye melon, kiwi, og nektarin. Det er ting jeg nesten sidestiller med godteri :D

AnonymBruker
Skrevet

Har ingenting usunt liggende, så dermed kan jeg ikke spise på usunt utenom helgen. Kjøper inn frukt, tørket mango og dadler som jeg kan spise på.

Anonymkode: 8af4b...e04

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spiser litt snacks, men begrenser mengden. 
Kan f.eks spise en liten skål vaniljekesam med bær. Det stopper cravings etter noe søtt, samtidig som det også metter. 
Drikker mye te. Spiser litt frukt. 

Prøv å finn ut hvorfor du må spise noe. Er du sliten? Har du egentlig spist godt nok resten av dagen? Er det kanskje heller litt kveldsmat du bør ha? Bør du spise litt mindre til middag og så litt mer kveldsmat? Eller kanskje spise middag tidligere eller senere? 

Jeg har ikke barn, og spiser middag i 19-20 tiden. 
Jeg merker veldig godt at jeg får mer cravings på kvelden om jeg spiser middag tidligere. 

Anonymkode: 3a6c2...7c9

Jeg tror det handler aller mest om belønning. Jeg føler jeg fortjener det etter å ha holdt ut dagen 🙈 høres tåpelig ut og noe som skulle være enkelt å slutte med men den gang ei. Jeg er så fryktelig sliten og lei etter jobb, fotballtreninger, middag, matpakkelaging, rydding og vasking at jeg rett og slett fortjener det 😩 og jeg vet kjempe godt at den livsstilen er med på å opprettholde energinivået, men så stappa som timeplanen i huset her er er det veldig vanskelig å finne tid til seg selv 😕

Anonymkode: 92094...1e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva gjør dere på kveldene?

Vi har 3 barn så begrensede muligheter og energi til å gjøre noe etter barnas leggetid. Så det blir stort sett å sette seg i sofaen med noe godt, sjokolade, is el. Men til dere som klarer å holde kosen kun til helgen, hvordan klarer dere det? Og da særlig dere som også mer eller mindre er lenket til hjemmet. Jeg ønsker å slutte, men har per nå et stort behov for å spise noe etter ungene er i seng, og det må være noe godt. Så hva spiser eller gjør man da hvis man skal unngå søtsaker? 😅

Anonymkode: 92094...1e9

Drar på trening, spiser kveldsmat fremfor snacks:) 

Anonymkode: 4dc9e...bba

Skrevet

Det viktigste er å finne ut hva som motiverer og fungerer for deg.

Noen må kutte alt, noen vil ha like kaloririke men mer næringsrike alternativer, noen vil ha sukkerfritt osv. Noen har spisevindu tidlig på dagen, andre synes det er lettere å kutte frokost enn kvelds. 

Finn ut hva som passer deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spise kveldsmat og legge meg tidlig. Og ikke ha godteri i huset. 

Anonymkode: 5026c...4da

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...