Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere på kveldene?

Vi har 3 barn så begrensede muligheter og energi til å gjøre noe etter barnas leggetid. Så det blir stort sett å sette seg i sofaen med noe godt, sjokolade, is el. Men til dere som klarer å holde kosen kun til helgen, hvordan klarer dere det? Og da særlig dere som også mer eller mindre er lenket til hjemmet. Jeg ønsker å slutte, men har per nå et stort behov for å spise noe etter ungene er i seng, og det må være noe godt. Så hva spiser eller gjør man da hvis man skal unngå søtsaker? 😅

Anonymkode: 92094...1e9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar være å spise. Det er vanskelig. 

Jeg distraherer meg med håndarbeid. Strikketøy, broderi. Holder hendene opptatt så de ikke kan brukes til å putte (unødvendig) mat i munnen. 

Vil ikke brodere hvitt bunadsforkle med gule ostepophender… og bruker jeg gaffel, er det fremdeles dryss. Sjokolade griser også. Det samme som is. 

Holder jeg hendene opptatt er hodet også opptatt - må konsentrere meg og da holder jeg hodet fullt og "ute av" kjøkkenskapene. Å bare sitte å teeenke på godiS… DA taper jeg. 

Anonymkode: b4d36...d8b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Helt ærlig, så blir man gjerne sugen på søtt, fett og salt om man er sliten og trenger energi. Så det beste trikset er egentlig å sove mer. 

Det nest beste er å ha en plan for hva man skal spise som man har bestemt på et annet tidspunkt enn når viljestyrken har tatt kveld for lengst. 

Det enkleste er kanskje å begynne med å kutte søtt, og heller spise noe annet som er mettende. Mat i stedet for snacks. Da blir som regel søtsuget mindre etter hvert. 

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Tar inn igjen litt jobb, for å kunne flekse ellers. Går kveldstur med eller uten venninne. Surfer litt på nett/telefon. Legger puslespill (periodevis). Tar alltid en runde i huset og reseter for neste dag. TV kun helg, og da ser jeg TV uten å spise noe - aldri mat/snoping etter middag. Men tar gjerne et glass vin fredag/lørdag om vi har en åpen flaske. Men har aldri sug etter å spise noe. 

Anonymkode: c7857...c90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør også ikke ha godisen i skapene… 

hvis du uansett må spise noe, så ha oppkuttede grønnsaker klart i kjøleskapet. Agurk, gulrot, kålrabi? Du kan ha holidaydip, men enda bedre er bønnedip (ala hummus). Det er masse sunn og god næring. 

Du klarer neppe spise like mange kalorier i gulrot som i godteri 😂 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser vel noe snacks hver kveld, men sørger for at det totale regnskapet går sånn omtrent opp i opp. Det trenger jo heller ikke være så store mengder, jeg tar meg feks en is etter middag eller en skål med oppveid sjokolade. Også passer jeg på å spise meg passelig mett resten av dagen så jeg ikke får sånn ulvehunger om kvelden. Og legger inn trening (kardio) 3 dager i uken i tillegg til daglige gåturer. 

Anonymkode: 2f592...e45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke godteri, brus, is og sjokolade i huset. Potetgull er en pose vi deler i helgene, med tenåringsbarn forsvinner den fort . 
Jeg spiser kveldsmat, dvs en brødskive eller to knekkebrød. Ser vi en serie spiser vi et eple kanskje. Jeg strikker. Rydder. Legger meg. Ofte spiser vi sen middag. Mannen ønsker å slanke seg, så han lager noen ganger en god salat. Drikker te. 

Anonymkode: c2a73...1d6

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har ikke godteri, brus, is og sjokolade i huset. Potetgull er en pose vi deler i helgene, med tenåringsbarn forsvinner den fort . 
Jeg spiser kveldsmat, dvs en brødskive eller to knekkebrød. Ser vi en serie spiser vi et eple kanskje. Jeg strikker. Rydder. Legger meg. Ofte spiser vi sen middag. Mannen ønsker å slanke seg, så han lager noen ganger en god salat. Drikker te. 

Anonymkode: c2a73...1d6

Dette gjør jeg og når jeg blir skikkelig hol. En tekopp. 

For det første er det noe å holde i! 😂 den er varm, og har smak. Jeg drikker kun grønn te, uten melk og sukker. 

Den stilner ikke søtsuget totalt, men gir meg gjerne femten minutter pause. 

Og ofte opplever jeg at jeg egentlig ikke var sulten, jeg var bare tørst… :sjenert: 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er som å lese om meg selv, og vet akkurat hvor vanskelig det er. Men! Jeg leste et sted at det tar 3 uker å endre en vane, så jeg bestemte meg for å ikke snope/spise unødvendig sukker i tre uker, og det gikk faktisk veldig bra etterhvert. Første uka var vanskeligst, også ble det lettere og lettere. Men så kom ferien og alt raknet. Begynte på nytt her i forrige uke og da virker det som om litt av viljestyrken fortsatt satt i, så det har vært lettere å ikke falle for fristelser denne runden. Begynte samtidig å telle kalorier (kun for gøy, slanker meg ikke aktivt), noe som har vært veldig motiverende! Så mitt veldig kjipe tips er å stålsette og bestemme seg for å la være i en periode på 2-3 uker (helg inkludert), og tenke at når perioden er over skal du vurdere på nytt om du skal fortsette. Når suget kommer på kvelden så spiser du ei brødskive, frukt eller knekkebrød. Og hvis du føler at det ikke er det du vil ha, så er du egentlig ikke sulten.

Anonymkode: 0b295...08f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Puss tennene tidlig på kvelden, det gjør jeg hvis ønsker å ikke bli fristet til å spise mer. Fungerer, for gidder ikke å pusse på nytt, pluss tannkremsmaken tar litt bort suget😅

Anonymkode: d2138...f23

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Spiser litt snacks, men begrenser mengden. 
Kan f.eks spise en liten skål vaniljekesam med bær. Det stopper cravings etter noe søtt, samtidig som det også metter. 
Drikker mye te. Spiser litt frukt. 

Prøv å finn ut hvorfor du må spise noe. Er du sliten? Har du egentlig spist godt nok resten av dagen? Er det kanskje heller litt kveldsmat du bør ha? Bør du spise litt mindre til middag og så litt mer kveldsmat? Eller kanskje spise middag tidligere eller senere? 

Jeg har ikke barn, og spiser middag i 19-20 tiden. 
Jeg merker veldig godt at jeg får mer cravings på kvelden om jeg spiser middag tidligere. 

Anonymkode: 3a6c2...7c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er som å lese om meg selv, og vet akkurat hvor vanskelig det er. Men! Jeg leste et sted at det tar 3 uker å endre en vane, så jeg bestemte meg for å ikke snope/spise unødvendig sukker i tre uker, og det gikk faktisk veldig bra etterhvert. Første uka var vanskeligst, også ble det lettere og lettere. Men så kom ferien og alt raknet. Begynte på nytt her i forrige uke og da virker det som om litt av viljestyrken fortsatt satt i, så det har vært lettere å ikke falle for fristelser denne runden. Begynte samtidig å telle kalorier (kun for gøy, slanker meg ikke aktivt), noe som har vært veldig motiverende! Så mitt veldig kjipe tips er å stålsette og bestemme seg for å la være i en periode på 2-3 uker (helg inkludert), og tenke at når perioden er over skal du vurdere på nytt om du skal fortsette. Når suget kommer på kvelden så spiser du ei brødskive, frukt eller knekkebrød. Og hvis du føler at det ikke er det du vil ha, så er du egentlig ikke sulten.

Meg igjen: jeg kan spise mysli med litt tørket frukt (bruker den grønne fra axa), blandet med tine vaniljemelk uten tilsatt søtstoff (den er veldig god!) og jordbærsyltetøy med redusert sukkerinnhold. Det er et relativt søtt, mettende og ikke veldig usunt måltid.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser meg mett på mat, nøtter, bær og skikkelig fett (smør). Gresk yoghurt med blåbær, litt honning, kanel, nøtter og rosiner funker som 'snop'. Skeier ut med mørk sjokolade av og til. Trener 3 ganger i uken og går mye tur. Kjeder jeg meg så tar jeg meg en løpetur eller gåtur. 

Anonymkode: f78b3...fb6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste Marit Kolby sin bok Hva og Når skal vi spise? for to års tid siden, og så begynte jeg med periodisk faste. Skrenket inn i begge ender av dagen litt gradvis, til jeg nå har et spisevindu mellom 8:30-15:30. Utenom den tiden spiser jeg ingenting, bare drikker litt vann, farris eller te. 

Den virkelige gamechangeren for min del, var et halvt år etter jeg begynte med periodisk faste, da kjørte jeg en 48 timers faste. Det holdt med den ene gangen, men det gav meg en følelse av å ta tilbake kontrollen over kroppen min og maten som var helt fantastisk.

Ved å gå 48 timer uten mat, innså jeg at jeg faktisk ikke MÅ spise hver gang det rumler litt i magen eller jeg er fysen på noe. Ikke kommer jeg til å besvime, ikke kommer jeg til dø, det gikk faktisk helt fint og jeg følte meg helt fin! 😊✌️

Etter den runden med faste har livet blitt så enkelt. Før tenkte jeg på mat hele tiden, hva skal jeg spise til neste måltid, når skal jeg spise, har jeg med en muslibar i veska, jeg skal jo ut av huset i tre timer, osv. Nå spiser jeg 2-3 skikkelige måltider i spisevinduet mitt, og hvis det ikke passer å spise så spiser jeg senere. 🤷🏽‍♀️ Jeg kan droppe måltider hvis jeg er på reise, eller hvis noe uventet skjer, og jeg vet at det ikke er noen krise. Det er frihet i dette! 

Jeg elsker å lage og spise mat, har "dessert" til hvert måltid, stort sett tre retters måltider. 🥰 Jeg spiser sjokolade og kaker og snacks, men til måltidene, ikke mellom. 

Jeg trener crossfit 3 ganger i uka, og har en bmi på 24, og er sunn og frisk. Ingen ønsker eller planer om vektnedgang. Det tok ca 3 mnd å venne seg til periodisk faste, men nå er jeg skjeldent sulten utenom. ❤️

Anonymkode: 6fdbe...208

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Periodisk faste. Det stabiliserer blodsukkeret mitt sånn at jeg ikke får så mye cravings. Det er lettere å overse det hvis jeg skulle få craving på noe. 

Anonymkode: 7b6f6...d69

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i lakris, så kjøper lakrispulver på normal som jeg drysser litt over yoghurt med granola. Av og til tar jeg litt mørk sjokolade oppi. 

Spiser ikke så mye annen snacks. Gjorde det før da, men cravingen har gitt seg. 

Anonymkode: 614be...444

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kesam, kvarg eller yoghurt med bær, frukt og litt nøtter. 

Anonymkode: b89e6...f3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spier alt fra halvliter med is til ei plate sjokolade.  Noen ganger 3-4 brødskiver etter Kl 23. Med barn og jobb blir man underernært. Utslitt skranglete skjellett her... Hus,garasje,barn,hage,jobb,drivhus,foreldre og naboer som trenger hjelp. Blomster på sommeren samt måking av snø på vinteren. Har alt for mange blomster.....

Føler meg stygg som mager. Trenger ikke å gå på treningsstudio eller joggetur for min del.

Anonymkode: d2f79...792

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spier alt fra halvliter med is til ei plate sjokolade.  Noen ganger 3-4 brødskiver etter Kl 23. Med barn og jobb blir man underernært. Utslitt skranglete skjellett her... Hus,garasje,barn,hage,jobb,drivhus,foreldre og naboer som trenger hjelp. Blomster på sommeren samt måking av snø på vinteren. Har alt for mange blomster.....

Føler meg stygg som mager. Trenger ikke å gå på treningsstudio eller joggetur for min del.

Anonymkode: d2f79...792

Hørtes jo ikke veldig sunt ut. 

Anonymkode: b89e6...f3c

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Periodisk faste. Det stabiliserer blodsukkeret mitt sånn at jeg ikke får så mye cravings. Det er lettere å overse det hvis jeg skulle få craving på noe. 

Anonymkode: 7b6f6...d69

Signerer! Og vann med kullsyre etter middag holder meg såpass mett at jeg ikke føler meg sulten. MEN allikevel sliter jeg også med vanen som handler om å havne i sofaen med noe godt på kvelden, sliten og trøtt etter lang dag, har også barn og burde sikkert lagt meg sammen med dem omtrent, men klarer bare ikke ha null til i fred… håndarbeid funker, så må igang med nye prosjektet nå :) Ellers både slank, sunn og sterk, men den uvanen er litt lei faktisk. Ikke craving egentlig, men en sterk vane som burde vært endret. Men har hørt såpass mange bøker ang vaner osv at jeg vet st nettopp sliten og trøtt etter kl 21 hver kveld er en nær sagt umulig tid å ta tak i seg selv… 

Anonymkode: 315fb...b6c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...