lady90 Skrevet 5. august 2025 #1 Skrevet 5. august 2025 Er den dame på 46. Har i lengre tid slitt med at jeg blir så sint for ingenting. Så ille var det at jeg trodde det var overgangsalderen. Fikk så hormonbehandling av legen, som jeg testet i noen måneder men det eneste resultatet var at jeg ble kvapsete og gikk opp i vekt. Kuttet det dermed ut igjen. Det er ca et halvt år siden. Startet å jobbe etter ferien igjen igår. Har ikke hatt noen problemer i ferien, sovet lenge og godt hver dag, men narr til igår hadde jeg ekstreme hetetokter av og på hele natta. Våkna og sovna mange ganger. Det samme skjedde i natt og i natt ble jeg også kjempesvett. Gulvvifta sto på og dyna måtte av men sleit likevel med å sove. Har knapt sovet i natt så er helt zombie. Tror dere dette er overgangsalderen? Ikke så gira på ny runde hormonbehandling. Er det bare å vente og se? Har ikke erfaring med hetetokter. Håper virkelig ikke jeg må leve slik i lengre tid, natt etter natt uten søvn er grusomt. Håper ikke det er noe annet alvorlig da, men antar det er relatert til overgangsalderen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #2 Skrevet 5. august 2025 Hvordan har du det ellers? Stress, mistrivsel, uro og lignende kan gi akkurat samme symptomer. Trives du på jobb? Gledet du deg til å komme tilbake? Er det mye stress på jobb? Anonymkode: 1524c...04b 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #3 Skrevet 5. august 2025 Hvordan er kostholdet? Trener du? Vitaminstatus? Ta en legesjekk og finn ut. Se på kostholdet ditt. Drikker du ofte alkohol, spiser usunn mat, aldri mosjonerer? Er mye en kan gjøre selv når overgangsplager dukker opp. Hetetokter kan lindres med sunt kosthold, mosjon, eventuelt urtemedisin Salvie f.eks. Anonymkode: 9b039...a2a
lady90 Skrevet 5. august 2025 Forfatter #4 Skrevet 5. august 2025 Gleder meg og gleder meg til å begynne å jobbe igjen..... Alltid stress etter ferien men trives veldig godt på jobb generelt. Utover det trener jeg jevnlig, spiser sunt (kanskje ikke i ferien men), drikker lite alkohol og kaffe. Har lavt stoffskifte men det er regulert og alle blodprøver av alt mulig er bra (tok nylig)
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #5 Skrevet 5. august 2025 Hva trener du og hvor ofte? Anonymkode: eac9f...ef6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #6 Skrevet 5. august 2025 Google "janne Formo tidlig overgangsalder" og hør på podcasten som kommer opp. Masse nyttig informasjon om symptomer og evt. behandling. Ville også sjekket biblioteket, ark eller Norli for bøker om emnet. Anonymkode: 2513a...eb1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #7 Skrevet 5. august 2025 Om ikke overgangsalder, så er du nesten garantert i perimenopausen (periode med hormonkrøll før selve overgangsalderen slår inn). Gå til gynekolog og få sjekket eggstokkene og tatt hormonprøver + eggreservene. Da får du sjekket om du er i peri/menopause og kan snakke om hormonpreparater og evt annen behandling. Anonymkode: 3f9ba...368 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #8 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Google "janne Formo tidlig overgangsalder" og hør på podcasten som kommer opp. Masse nyttig informasjon om symptomer og evt. behandling. Ville også sjekket biblioteket, ark eller Norli for bøker om emnet. Anonymkode: 2513a...eb1 Det finnes også en podcast som heter "Hetebølgen" som er veldig god om temaet overgangsalder. Og om du er 46 år, så er det nok stor sannsynlighet for at du har begynt å få symptomer på overgangsalder. (Og jeg vil jo også tro at legen din tok noen tester som tydet på det samme, ettersom du faktisk fikk prøve hormonbehandling. Jeg har ikke hørt om leger som gir hormonbehandling "bare for å teste om det kan hjelpe", uten at det er et sterkt symptombilde, eller faktiske blodprøver, som tilsier at det er høy sannsynlighet for overgangsalder.) Anonymkode: ca00c...d4c
lady90 Skrevet 5. august 2025 Forfatter #9 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hva trener du og hvor ofte? Anonymkode: eac9f...ef6 Jogging og styrketrening
lady90 Skrevet 5. august 2025 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2025 Legen min ga meg behandling basert på symptomer, hun mente at det ikke var noe poeng å ta prøver da man måtte treffe eksakt på en periode med lite hormoner.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #11 Skrevet 5. august 2025 lady90 skrev (4 minutter siden): Legen min ga meg behandling basert på symptomer, hun mente at det ikke var noe poeng å ta prøver da man måtte treffe eksakt på en periode med lite hormoner. hvilken hormonbehandling fikk du? Symptomene kan absolutt være starten på overgangsalderen. Men hormonene svinger gjerne også mer i starten, som gjør dosering litt vanskelig. Så lenge blodprøver ellers ikke viser noe, du har det bra, trener, spiser sunt og slikt, så ville jeg ha bestilt time hos en gynekolog som er dyktig på overgangsalderen. Det er riktig at man i dag ofte starter behandle symptomene uten at det foreligger prøvesvar som bekrefter. Men en gynekolog vil kunne være bedre på å vurdere dine symptomer, og finne ut hvilken type behandling og dosering du bør ha. Jeg bruker Lenzetto spray, og justerer dosen selv. Jeg har fått instrukser fra gynekologen om hva jeg skal kjenne etter, og når dosen bør justeres. Anonymkode: 1524c...04b 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #12 Skrevet 5. august 2025 Blodprøve viser om det er overgangsalder. Anonymkode: 35059...515
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #13 Skrevet 5. august 2025 Jeg er femti, så er sikkert i før-overgangsalderen jeg og. Vil bare si at jeg også har sovet dårlig de siste nettene, svett og med oppvåkninger. Nå vet jeg jo ikke hvor du bor og hvordan temperaturen er der. Men for meg var løsningen lett akkurat denne gang: her er det fuktig vær og fremdeles varmt inne (25 grader). Derav svetten, og sikkert oppvåkningene og. Og i tillegg starta jeg også på jobb, og det er alltid litt rart etter en ganske lang ferie. Gir deg en klem, om du vil ha. Zombie-tilværelsen er tøff uansett hva den kommer av. Anonymkode: 1c083...358
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #14 Skrevet 5. august 2025 Er du kvinne over 40 så må det relativt tung styrketrening 3 ganger i uka til for at det ikke skal begynne å balle på seg med helseutfordringer. Så ville begynt der. Anonymkode: eac9f...ef6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #15 Skrevet 5. august 2025 lady90 skrev (4 timer siden): Er den dame på 46. Har i lengre tid slitt med at jeg blir så sint for ingenting. Så ille var det at jeg trodde det var overgangsalderen. Fikk så hormonbehandling av legen, som jeg testet i noen måneder men det eneste resultatet var at jeg ble kvapsete og gikk opp i vekt. Kuttet det dermed ut igjen. Det er ca et halvt år siden. Startet å jobbe etter ferien igjen igår. Har ikke hatt noen problemer i ferien, sovet lenge og godt hver dag, men narr til igår hadde jeg ekstreme hetetokter av og på hele natta. Våkna og sovna mange ganger. Det samme skjedde i natt og i natt ble jeg også kjempesvett. Gulvvifta sto på og dyna måtte av men sleit likevel med å sove. Har knapt sovet i natt så er helt zombie. Tror dere dette er overgangsalderen? Ikke så gira på ny runde hormonbehandling. Er det bare å vente og se? Har ikke erfaring med hetetokter. Håper virkelig ikke jeg må leve slik i lengre tid, natt etter natt uten søvn er grusomt. Håper ikke det er noe annet alvorlig da, men antar det er relatert til overgangsalderen. Jeg er i følge gynekologen min i prefase til overgangsalderen. Jeg har i noen år (ca fra 46 til 48)hatt en del veldig ustabilt humør, mye svingninger og sovet elendig i lange perioder, kraftigere og ustabile blødninger. Men det ga seg da jeg ble 48 og menstuasjonen ble mye svakere og lengre mellom. Da ble både humør og søvn bedre igjen. Jeg har fortsatt syklus og egg igjen, men lenge mellom menstruasjoner. Har endret på mosjon og kosthold, men hvor mye betydning det har vet jeg ikke. Har mer fokus nå på gode proteinkilder og mer protein, mer grønnsaker og mindre karbohydrater. Går eller jogger ca 45 minutter daglig samt styrke 2 dager i uka. Det gjør det hvertfall ikke værre😂 jeg har og brukt melatonin i perioder med god effekt. k49 På: Anbefaler en tur til en god gynekolog om du ikke har vært 😊 Anonymkode: ed4ee...ace 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #16 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Blodprøve viser om det er overgangsalder. Anonymkode: 35059...515 Ikke i perimenopause nødvendigvis, da svinger det slik at du skal ha «flaks» om man tar blodprøve akkurat i det du har mangel i blodet. Det kan svinge i løpet av dagen. Da behandler man for å dempe symptomene på svingningene, slik at det skal bli mindre plagsomt. Samt at å erstatte manglende hormoner i perimenopause minimerer risikoen for aldersykdommer og er helsefremmende for fremtiden. Da snakker vi bioidentiske hormoner. Anonymkode: dac86...7e3 1
lady90 Skrevet 5. august 2025 Forfatter #17 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): hvilken hormonbehandling fikk du? Først estrogel, så Lenzetto men følte meg ekstremt kvapsete og gikk opp i vekt så slutta. Er det noen andre muligheter som ikke innebærer hormonbehandling da? Er vel ikke vits med gynekolog om man uansett ikke er interessert i hormonbehandling?
lady90 Skrevet 5. august 2025 Forfatter #18 Skrevet 5. august 2025 Når det er sagt så mener jeg å erindre at jeg i vinter også hadde et par lignende netter hvor jeg følte at jeg kaldsvetta uten å bli syk. Kobla det ikke til overgangsalderen da, men det henger kanskje sammen? Men da gikk det over. Så da er det kanskje håp for at dette også kan være kortvarig? Noen som har erfaring med det? 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #19 Skrevet 5. august 2025 lady90 skrev (1 time siden): Når det er sagt så mener jeg å erindre at jeg i vinter også hadde et par lignende netter hvor jeg følte at jeg kaldsvetta uten å bli syk. Kobla det ikke til overgangsalderen da, men det henger kanskje sammen? Men da gikk det over. Så da er det kanskje håp for at dette også kan være kortvarig? Noen som har erfaring med det? Ja, jeg har også opplevd noen netter her og der ila siste tre årene. Uten at det har skjedd noe mer. Og da mener jeg noen få altså, kan nesten telles på ei hånd. (Hilsen femtiåringen som svarte deg tidligere i tråden). Anonymkode: 1c083...358 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå