Gå til innhold

Når hatet til eks mann blir overdøvende for alle følelser, og ødelegger for samarbeid med barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

jeg står nå i rettssak med min eks mann da jeg ønsket å flytte fra området jeg bor i pga økonomi. Jeg har fått tilbudt ny jobb 6 timer herfra og har hatt alene omsorg for våre to. Han har hatt kontakt på sine premisser til det punkt at jeg måtte slutte i jobben min pga arbeidsforhold som ikke samsvarte med at eks mann nektet å for eksempel hente i barnehage eller slengte barna av hos meg før tidlig vakt før barnehage åpnet.

nå har han tatt meg til retten og jeg kan ikke flytte. Jeg måtte takke nei til det flotte huset som kom med jobben , og står i rettssak. Eks bringer opp diagnosen min og krever full daglig omsorg- jeg har diagnose som jeg er friskmeldt fra : men pga mange år med psykisk mishandling har jeg slitt. 

nå skal det nevnes at helvete virkelig startet da jeg fikk ny samboer som jeg nå er forlovet med. 

min advokat tror han vil nå fram med kravene sine da han har høy utdannelse , eier og har god jobb. Jeg karret såvidt inn bacheloren og stått utenfor arbeidslivet lenge. 

denne situasjonen vil dra ut og jeg kan ikke engang flytte. Han stevnet meg rett før planlagt flytte dato og jeg står uten hjem nå. Jeg hater den mannen så inderlig, og jeg er ikke en person som lett hater.

det er så innihampen sinnsykt at en mann som har drapstruet meg, ignorert ungene annet enn for å tilfredsstille pappa ønskene sine kan diktere og dra meg gjennom retten. 

nå er sparekontoen tom og jeg gir meg. Han får barna og jeg kommer meg vekk. Jeg har fortalt barna at de skal nå bo med pappa som krever dette og de får ikke være like mye med mamma. Ja man skal skjerme barna sine men ikke søren at de skal tro jeg ønsker de vekk. 

disse månedene har vært de verste i hele mitt liv og jeg kan ikke fatte at dette er rettssystemet i Norge i dag.

Anonymkode: 5211e...4f1

• Liker 1
  • Hjerte 21
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anmeldte du drapstruslene han kom med mot deg? Har du beviser eller vitner som kan bekrefte den psykiske volden han utsatte deg for?

Har du ført en dagbok (eller har meldinger) hvor du har notert ned alle gangene han skulle ha samvær, men så bare dumper ungene hos deg?

Få legen din til å vitne om du har informert legen din underveis i det voldelige forholdet om hvordan ting har vært.

Få barnehagen til å bekrefte at det er du som stort sett alltid har tatt ansvar for ungene med henting og bringing.

Bekreft når barnas far begynte å lage "helvete" igjen for deg, vis til at det samsvarte med da han fikk vite at du forlovet deg med ny mann.

Vis til at far stevnet deg for retten rett før flyttedatoen din, som igjen kan ses på som bare nok en måte denne mannen forsøker å manipulere og kontrollere deg på.

Les dette, og etterpå viser du det til både din lege, barnehagen og til din advokat, om du kjenner igjen det din eks har utsatt deg (og barna) for:

https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2009as09ae--Manipulasjon-er-eit-samfunnsproblem

Vurder ev. også å bytte advokat, til en som ser saken din for det den faktisk er, ikke en som synes å ha bestemt seg for at du har tapt på forhånd.

❤️

Anonymkode: c9a0e...e37

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og ps - søk hjelp for din egen del, for det du står i er psykisk svært tøft. Snakk gjerne med Krisesenteret, for det det her er snakk om er vel hvordan du (og barna) skal greie å leve frie liv uten psykisk kontrollregimer og manipulering og sabottering fra eks/far.

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anmeldte du drapstruslene han kom med mot deg? Har du beviser eller vitner som kan bekrefte den psykiske volden han utsatte deg for?

Har du ført en dagbok (eller har meldinger) hvor du har notert ned alle gangene han skulle ha samvær, men så bare dumper ungene hos deg?

Få legen din til å vitne om du har informert legen din underveis i det voldelige forholdet om hvordan ting har vært.

Få barnehagen til å bekrefte at det er du som stort sett alltid har tatt ansvar for ungene med henting og bringing.

Bekreft når barnas far begynte å lage "helvete" igjen for deg, vis til at det samsvarte med da han fikk vite at du forlovet deg med ny mann.

Vis til at far stevnet deg for retten rett før flyttedatoen din, som igjen kan ses på som bare nok en måte denne mannen forsøker å manipulere og kontrollere deg på.

Les dette, og etterpå viser du det til både din lege, barnehagen og til din advokat, om du kjenner igjen det din eks har utsatt deg (og barna) for:

https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2009as09ae--Manipulasjon-er-eit-samfunnsproblem

Vurder ev. også å bytte advokat, til en som ser saken din for det den faktisk er, ikke en som synes å ha bestemt seg for at du har tapt på forhånd.

❤️

Jeg har dokumentasjon fra barnehage, tidligere arbeidsgiver, 121 A4 sider med meldinger og skjikane. Dette er ikke egnet visst som «bevis» mot hans omsorgsevne som er alt retten bryr seg om- hvem gir barna best stabilitet. Han eier, han har høyt betalt jobb. 

fastlegen min vet situasjonen min. Har time imorgen så får jeg se hva hun sier 

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har dokumentasjon fra barnehage, tidligere arbeidsgiver, 121 A4 sider med meldinger og skjikane. Dette er ikke egnet visst som «bevis» mot hans omsorgsevne som er alt retten bryr seg om- hvem gir barna best stabilitet. Han eier, han har høyt betalt jobb. 

fastlegen min vet situasjonen min. Har time imorgen så får jeg se hva hun sier 

Jeg ville anmeldt ham for drapstruslene, trakassering og sjikane - for det er åpenbart at det er en del av denne saken.

Om du leser den linken jeg la ved, så er Grethe Nordhelle veldig tydelig på at skal manipulatorer og narsissister avsløres i samværssaker så må fagfolk og sakkyndige være klar over dette, og de må bruke tid nok med den som manipulerer for å avsløre.

Les linken, få din lege til å lese linken i morgen, og som sagt, vurder å bytte advokat til en som ikke bare kan samvær, men også har erfaring med samværssaker der den ene har vært alvorlig psykisk voldelig.

Hvem som gir barna best stabilitet må jo være den som har vært stabil i barnas liv og stabilt har prioritert og tatt ansvar for barna - ikke han som har hatt samvær kun på hans egne premisser, uten omtanke for barna.

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker bare å gi deg en styrkeklem. ❤️ Jeg forstår hvor tøft det er å stå i. Har vært gjennom lignende selv. Hvordan reagerer barna på dette da? Hvor gamle er de?

Anonymkode: ca073...9d4

• Hjerte 2
Skrevet

Heier på deg, og sender styrke din vei. Krysser alt jeg har for at det ordner seg for deg og barna.❤️

Og du får gode råd i et par av innleggene over. Hadde fulgt de om det lar seg gjøre.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er veldig strengt tatt ikke noe alternativ å velge finere hus og jobb når prisen er å overlate barna dine sin omsorg og oppvekst til dette mennesket?

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ville anmeldt ham for drapstruslene, trakassering og sjikane - for det er åpenbart at det er en del av denne saken.

Om du leser den linken jeg la ved, så er Grethe Nordhelle veldig tydelig på at skal manipulatorer og narsissister avsløres i samværssaker så må fagfolk og sakkyndige være klar over dette, og de må bruke tid nok med den som manipulerer for å avsløre.

Les linken, få din lege til å lese linken i morgen, og som sagt, vurder å bytte advokat til en som ikke bare kan samvær, men også har erfaring med samværssaker der den ene har vært alvorlig psykisk voldelig.

Hvem som gir barna best stabilitet må jo være den som har vært stabil i barnas liv og stabilt har prioritert og tatt ansvar for barna - ikke han som har hatt samvær kun på hans egne premisser, uten omtanke for barna.

min eks mann er en flott mann med alle andre: han var også raus og omsorgsfull mot meg så lenge jeg holdt meg innenfor alle grenser og regler. Ikke se serier , høre musikk eller ha venner han ikke likte. Ikke prate om tema han fant uegnet. Mao, Hans oppførsel er kun rettet mot meg. Ingen andre. 

han er veldig god med barna og jeg har før jeg fikk hjelp til å se utenfor vært kjøre hente og leveringshjelp, tilrettelagt, og ikke hatt eget liv o mange år siden bruddet. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ønsker bare å gi deg en styrkeklem. ❤️ Jeg forstår hvor tøft det er å stå i. Har vært gjennom lignende selv. Hvordan reagerer barna på dette da? Hvor gamle er de?

Anonymkode: ca073...9d4

Barna er heldigvis framdeles veldig skjermet fra situasjonen og har ifølge barnehagen og skole er de fine og sosiale. Litt mer mareritt på eldste men det kan ha sammenheng med utvikling.

eksmann har siden jeg fortalte om flytting endelig fulgt samvær , og om han nå har de fullt og følger opp så er ingenting bedre. Men jeg må vekk for jeg er på sammenbruddets rand. 

Biloba skrev (59 minutter siden):

Det er veldig strengt tatt ikke noe alternativ å velge finere hus og jobb når prisen er å overlate barna dine sin omsorg og oppvekst til dette mennesket?

Måten du skriver på viser at du ikke viser noe forståelse eller har erfaring med situasjoner som ligner .

alternativ er _å kunne leve økonomisk_. Nå har jeg mer utgift enn inntekt og sparekonto er tømt 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Måten du skriver på viser at du ikke viser noe forståelse eller har erfaring med situasjoner som ligner .

alternativ er _å kunne leve økonomisk_. Nå har jeg mer utgift enn inntekt og sparekonto er tømt 

Hvis han reelt drapstruet deg, hvordan tror du han kommer til å takle når barna blir litt større og mer utfordrende?

Vet nok noe, dessverre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Biloba skrev (3 minutter siden):

Hvis han reelt drapstruet deg, hvordan tror du han kommer til å takle når barna blir litt større og mer utfordrende?

Vet nok noe, dessverre.

Han påstår selv det ikke var drapstrussel og at det var et utrykk  for sorg . Jeg er ikke redd min eks per i dag , og har kun følt noe engstelse noen få ganger når bruddet var på sitt verste. 

jeg er overhodet ikke redd for barna, annet enn når de blir eldre om deres interesser ikke sees på som «akseptable» av faren.

og det at han skal ha de nå fjerner ikke meg fra livet deres. Men jeg må få stablet meg på beina eller så kan jeg ikke være en omsorgsperson for de 

• Hjerte 2
Skrevet

Når advokaten sier at eks vil vinne, tror jeg ikke den reelle situasjonen fremkommer i hi.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det noe som ikke stemmer. Du mener at eksen har truet deg på livet og er en psykopat men du er helt sikker på at det er trygt å overlate barna til ham på fulltid. Hadde det vært sant at han var så farlig og truende som du skriver så er du jo verdens verste mor hvis du tenker at barna har det greit sammen med ham mens du søker lykken uten dem/ Advokaten din mener at du vil tape mot ham i retten fordi han er en bedre omsorgsperson. Kan det  være slik at han faktisk er en god omsorgsperson og at du faktisk sliter psykisk og trenger mer hjelp enn du får i dag? 

Anonymkode: 3e58a...46c

• Liker 6
Skrevet

Henger ikke på greip at du vil overlate barna til en mann du hevder er psykisk voldelig. Har du smurt tjukt på her eller?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Han påstår selv det ikke var drapstrussel og at det var et utrykk  for sorg . Jeg er ikke redd min eks per i dag , og har kun følt noe engstelse noen få ganger når bruddet var på sitt verste. 

jeg er overhodet ikke redd for barna, annet enn når de blir eldre om deres interesser ikke sees på som «akseptable» av faren.

og det at han skal ha de nå fjerner ikke meg fra livet deres. Men jeg må få stablet meg på beina eller så kan jeg ikke være en omsorgsperson for de 

Om barna har det bra der, og du må sette de bort slik at du kan komme deg på beina for å ha omsorgsevne, så er det vel strengt tatt best at far har ungene?

Han hater deg trolig like mye som du hater han, men det betyr jo ikke at han hater barna sine. 

Det skurrer veldig her. Har du vurdert om det faktisk er du som er problemet? Jeg måtte spørre meg selv om det da jeg sto i lignende situasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (32 minutter siden):

Når advokaten sier at eks vil vinne, tror jeg ikke den reelle situasjonen fremkommer i hi.

Advokat har sagt at det er risikabelt å flytte før rettsforhandlinger, og at sannsynlighet for å vinne krav om 50%50 og delt bosted er høy. De ser bort fra "konflikten" som er mellom oss, og kun hans omsorgsevner for barna 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her er det noe som ikke stemmer. Du mener at eksen har truet deg på livet og er en psykopat men du er helt sikker på at det er trygt å overlate barna til ham på fulltid. Hadde det vært sant at han var så farlig og truende som du skriver så er du jo verdens verste mor hvis du tenker at barna har det greit sammen med ham mens du søker lykken uten dem/ Advokaten din mener at du vil tape mot ham i retten fordi han er en bedre omsorgsperson. Kan det  være slik at han faktisk er en god omsorgsperson og at du faktisk sliter psykisk og trenger mer hjelp enn du får i dag? 

Anonymkode: 3e58a...46c

Ordet psykopat vardet du som brukte først i denne tråden. Alle drittsekker er ikke psykopater..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (6 minutter siden):

Om barna har det bra der, og du må sette de bort slik at du kan komme deg på beina for å ha omsorgsevne, så er det vel strengt tatt best at far har ungene?

Han hater deg trolig like mye som du hater han, men det betyr jo ikke at han hater barna sine. 

Det skurrer veldig her. Har du vurdert om det faktisk er du som er problemet? Jeg måtte spørre meg selv om det da jeg sto i lignende situasjon.

har du møtt et menneske du alltid må være den som gir, hvor uansett hvordan du forsøker å forkalre eller nå inn så er det ingen endring?
har du stått på jobb, og desperat lett etter noen som kan hente barna i barnehage fordi samboeren din bare har informert deg om at de ikke henter den dagen, 45 minutter før stengetid? 
Har du opplevd å ikke kunne være hjemme i helger for det gir dårlig stemning for da skal samboer drikke, sove og spille data?
Har du hatt en eks som lar vær i ha barna i over 3 mnd som hevn for du endelig tør å fortelle om ny kjæreste?
Har du hatt barn som gråter ved henting fordi endelig skulle de se pappa men han ombestemte seg? 

Ingentign av dette er relevant for retten, for han har fulgt de opp og vært der siden mai i år. 

Jeg har stødige venner rundt meg, ikke mange, noen få, som har hjulpet meg å stå imot presset for å flytte tilbake til eks mannen da jeg brøt. Og min forlovede har stått støtt ved min side, og vært klinkende klar på at det ikke er meg. 

Jeg er vokst opp under vanskelige forhold så ja, situasjonen for meg nå er uholdbar. Jeg er hjelpesløs, forsøker desperat å finne løsning men dette er den beste mtp langtidsresultat.
Klarer han å ha barna så har du helt rett, da er det det beste, da kan vi være to. klarer han det ikke kan jeg komme med bevis på dette ved senere anledning.

men å gi etter nå, å bli og fortsette å ha dette livet med en eks som ikke overholder samvær, avtaler og bruker meg som sin egen private tjener det vil drive meg til sammenbrudd

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

har du møtt et menneske du alltid må være den som gir, hvor uansett hvordan du forsøker å forkalre eller nå inn så er det ingen endring?
har du stått på jobb, og desperat lett etter noen som kan hente barna i barnehage fordi samboeren din bare har informert deg om at de ikke henter den dagen, 45 minutter før stengetid? 
Har du opplevd å ikke kunne være hjemme i helger for det gir dårlig stemning for da skal samboer drikke, sove og spille data?
Har du hatt en eks som lar vær i ha barna i over 3 mnd som hevn for du endelig tør å fortelle om ny kjæreste?
Har du hatt barn som gråter ved henting fordi endelig skulle de se pappa men han ombestemte seg? 

Ingentign av dette er relevant for retten, for han har fulgt de opp og vært der siden mai i år. 

Jeg har stødige venner rundt meg, ikke mange, noen få, som har hjulpet meg å stå imot presset for å flytte tilbake til eks mannen da jeg brøt. Og min forlovede har stått støtt ved min side, og vært klinkende klar på at det ikke er meg. 

Jeg er vokst opp under vanskelige forhold så ja, situasjonen for meg nå er uholdbar. Jeg er hjelpesløs, forsøker desperat å finne løsning men dette er den beste mtp langtidsresultat.
Klarer han å ha barna så har du helt rett, da er det det beste, da kan vi være to. klarer han det ikke kan jeg komme med bevis på dette ved senere anledning.

men å gi etter nå, å bli og fortsette å ha dette livet med en eks som ikke overholder samvær, avtaler og bruker meg som sin egen private tjener det vil drive meg til sammenbrudd

Hadde mitt barn alene til han var 6 år da far prioriterte annerledes. Den dagen han modnet og var klar for rollen fikk han støtte og oppmuntring fra alle hold. For det er faktisk det som er målet til retten, at begge foreldre skal kunne bidra positivt til barna. Hvilken omsorgsevne han eller du hadde i fjor eller for 10 år siden er ikke relevant, det relevante er NÅ.

Stikker du fra barna dine nå så lager du ikke et godt bilde av deg selv. Tror du hadde komt lenger med å priotitere egen psykisk helse over et hus og en jobb 6 timer unna. Basen til barna dine er der du er nå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når han er så kontrollerende at du ikke fikk holde på med egenvalgte serier, musikk eller venner, i tillegg til drapstrusler, tyder det ikke på normal personlighetsfungering. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...