AnonymBruker Skrevet 4. august #1 Skrevet 4. august Er det verdt å kjøpe el bil med luftfjærer, eller er det mye tull med de, hører de er dyre å reparere? Vurderer Audi e- tron sportsback med luftfjærer. Anonymkode: a3814...2f2
AnonymBruker Skrevet 4. august #2 Skrevet 4. august Et NO med STORE bokstaver fra meg! Jeg har hatt en Mercedes med luftfjerer og det er helt magisk å kjøre med - helt til noe går i stykker. Det er svindyrt å reparere. Og ja, før eller siden så går det i stykker! Anonymkode: c77b5...ed3 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august Jepp de er en slitedel som før eller siden går i stykker. Og når det går hull på belgen i luftfjæra, eller er noe lekkasjer andre steder i systemet og produsenten ikke har lagt inn noe sikring av kompressoren for slike tilfeller så vil kompressoren gå konstant og havarere den også. Så sitter man igjen med en stor regning. Anonymkode: 1c998...fda 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august Om bilen heter S Klasse, Equus, Century eller NIO - alke fantastisk å kjøre, men veldig dyre å reparere. Lekkasjer eller ødelagte dempere betyr du må skifte hele systemet. I Norge blir det en nesten sekssiffret kostnad. Og så spør du om et av de minst pålitelige merkene fra Tyskland...hehe, ville ikke rørt i en avansert Audi med grilltang en gang! Men...om du vasser i penger og har råd til den gode opplevelsen, kjør på! Husk å kjøpe to biler, da er sjansen for at kun én av de er på verksted nokså god. Anonymkode: fa415...53d 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Om bilen heter S Klasse, Equus, Century eller NIO - alke fantastisk å kjøre, men veldig dyre å reparere. Lekkasjer eller ødelagte dempere betyr du må skifte hele systemet. I Norge blir det en nesten sekssiffret kostnad. Anonymkode: fa415...53d Ja har hørt at et typisk hendelsesforløp er at det blir en lekkasje et sted i systemet, også går kompressoren konstant over lengere tid og går varm og havarerer, så havner biter av den havarerte kompressoren spredd rundt i resten av systemet og alt må byttes. Hadde vært enkelt for produsenten å lagt inn en max gangtid for kompressoren eller en temperatursensor for å hindre at den går varm, men de har ikke noe incentiv til dette da de jo tjener penger på reperasjonen når det ryker etter garantitiden. Anonymkode: 1c998...fda 1 1
Tiuren Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Skal du ha brukbar sjanse for å slippe store utgifter så må det vedlikeholdes av et verksted som er pålitelige og vet hva de gjør, altså ikke det nærmeste Møller verkstedet. Men godt å kjøre med er det.
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august For meg er det uvurderlig da jeg bor litt avsides og ofte står opp til umerket vei ut til hovedveien om vinteren. Da er det bare å heve bilen til high og kjøre over det. Men det er en ekstra del som trenger fix innimellom, men for meg er det verdt det da det trygger vinterkjøring masse. Anonymkode: 1d4ed...9e2
AnonymBruker Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august Jeg foretrekker biler med, og har hatt dette på de 3 siste bruktbilene mine. 2012 MB E350d 4matic, denne kjørte jeg 335.000 km med før jeg solgte den i 2019 2019 MB C220d 4matic, denne kjørte jeg 140.000 km med før jeg byttet den i 2022 pga den var litt liten 2020 MB E400d 4matic all terrain, akkurat passert 200.000 km og ruller på. Av disse er det kun et ledningsbrudd inn på kompressor på E350 som har tullet til med fjæringen, dette ble fikset på verksted for 1100 kr. Så om bilene blir jevnlig brukt og vedlikeholdt så er det ikke mye tull med luftfjæring er min påstand. Det er også luftfjæring på det meste av lastebiler som ruller langs veien, og hadde det vært mye problemer hadde det fort blitt faset ut her. Anonymkode: 10917...c7e
Bokormsen Skrevet 5. august #9 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (46 minutter siden): For meg er det uvurderlig da jeg bor litt avsides og ofte står opp til umerket vei ut til hovedveien om vinteren. Da er det bare å heve bilen til high og kjøre over det. Men det er en ekstra del som trenger fix innimellom, men for meg er det verdt det da det trygger vinterkjøring masse. Anonymkode: 1d4ed...9e2 Eller vurdert en bil som ikke var så lav at den stadig må heves om vinteren😅
Tiuren Skrevet 5. august #10 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg foretrekker biler med, og har hatt dette på de 3 siste bruktbilene mine. 2012 MB E350d 4matic, denne kjørte jeg 335.000 km med før jeg solgte den i 2019 2019 MB C220d 4matic, denne kjørte jeg 140.000 km med før jeg byttet den i 2022 pga den var litt liten 2020 MB E400d 4matic all terrain, akkurat passert 200.000 km og ruller på. Av disse er det kun et ledningsbrudd inn på kompressor på E350 som har tullet til med fjæringen, dette ble fikset på verksted for 1100 kr. Så om bilene blir jevnlig brukt og vedlikeholdt så er det ikke mye tull med luftfjæring er min påstand. Det er også luftfjæring på det meste av lastebiler som ruller langs veien, og hadde det vært mye problemer hadde det fort blitt faset ut her. Anonymkode: 10917...c7e Holdt faktisk på å skrive det i mitt siste innlegg; skal du ha luftfjæring så kjøp MB.... Fortsatt ting som trenger vedlikehold og som kan tulle, men de har endel erfaring med luftfjæring. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #11 Skrevet 8. august Har med vilje valgt uten luft på BMW. Typisk er at en liten lekkasje oppstår. Man merker det ikke fordi kompressoren kompenserer og går hele tiden for å etterfylle. Som igjen fører til at kompressoren tilslutt havarerer. Så kommer kostnaden på 75.000. Samme med 2 generasjon Volvo V70 automat. Den girkasse hadde en kjent svakhet og ved rundt 150.000 oppstår lekkasjer når som helst. Valgt manuell på den.. Det ødelegger noe av gleden og "vente" på at noe dyrt komme til å skje. Anonymkode: a4d39...1c2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #12 Skrevet 8. august Takk for alle innspill. Dropper nok luftfjærer ja 😅 Anonymkode: a3814...2f2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:14 #13 Skrevet mandag kl 14:14 AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 16.49): Jeg foretrekker biler med, og har hatt dette på de 3 siste bruktbilene mine. 2012 MB E350d 4matic, denne kjørte jeg 335.000 km med før jeg solgte den i 2019 2019 MB C220d 4matic, denne kjørte jeg 140.000 km med før jeg byttet den i 2022 pga den var litt liten 2020 MB E400d 4matic all terrain, akkurat passert 200.000 km og ruller på. Av disse er det kun et ledningsbrudd inn på kompressor på E350 som har tullet til med fjæringen, dette ble fikset på verksted for 1100 kr. Så om bilene blir jevnlig brukt og vedlikeholdt så er det ikke mye tull med luftfjæring er min påstand. Det er også luftfjæring på det meste av lastebiler som ruller langs veien, og hadde det vært mye problemer hadde det fort blitt faset ut her. Anonymkode: 10917...c7e Men dette er Mercedes som også er synonymt med kvalitet, ikke det rææælet som VAG har, at Audi er premium bilen til vag betyr ikke den er noe bedre enn det andre drite dems Anonymkode: e10a9...c74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå