Gå til innhold

Ønsker ikke besøk av familie/venner med barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor en idyllisk plass, hvor mange venner og familie vil komme på besøk/ferie. Problemet er barna dems. De er mildt sagt krevende, de gangene de tidligere har vært på besøk. Foreldrene slapper litt for mye av, hjelper ikke til med å lage middag osv, mens ungene ødelegger ting, bråker, herjer, og er frekke i kjeften mot mine barn så de blir lei seg.  Jeg bare kjenner at dette orker jeg ikke. Jeg har nok med å passe egne barn, mens jeg skal lage mat og styre, og blir vanvittig sliten av å ha disse barna på besøk. Hva gjør dere andre? Til nå har jeg funnet ulike unnskyldninger. Noen ble fornærmet fordi vi valgte å pusse opp når de kunne tenke seg å komme på besøk?! Om ikke det kunne legges til ei annen tid? Noen andre synes det var dårlig vi skulle reise bort, når de hadde tenkt det var billigst tidspunkt for dem å komme på besøk. Jeg kjenner jeg blir så forbanna provosert.

Anonymkode: 753c9...639

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det er sagt kunne jeg gjerne hatt besøk av foreldrene uten barn. Men jeg orker ikke stresset av å plutselig være barnevakt for x antall barn mer, når jeg allerede har en flokk selv.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke familie og venner du kan være ærlig med? Hvis jeg får besøk aksepterer jeg en viss belastning, at det går mer såpe og dopapir og mat og jeg må tåle litt mer bøss og støy. Men altså, hvis jeg blir til barnevakt, og barna ødelegger ting uten at foreldrene viser tegn til dialog på hvordan det skal gjøres opp, da fører da det til en samtale umiddelbart. Såpass må de tåle, og hvis det gjør at de blir fornærmet, ja da dukker de vel ikke opp igjen da.

Som forelder er jeg nesten strengere med barna borte enn hjemme, på oppførsel og lydnivå. For jeg vil absolutt ikke at de skal være en belastning på andre, og heller ikke måtte bruke penger på å erstatte ting hos andre.

Kommunikasjon, dialog. Si at «vet du hva, jeg liker å ha dere på besøk men jeg foretrekker besøk der jeg ikke skal varte opp alle. Kom gjerne på besøk, men der vi bidrar jevnt med matinnkjøp, matlaging og rydding etterpå». Hvis de blir sure, ja da slipper dere besøket da. Etter jeg ble voksen har jeg nesten aldri dratt på besøk hvor jeg ikke har hjulpet til og bidratt, må være rene bursdager og sånt.

Anonymkode: 5d46b...dbc

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett som dere gjør, legg andre planer når dere opplever at barnefamilier vil invadere. Men om du har noen fornuftige voksne blant de besøkende kan du vennlig nevne at de må passe barn eller hjelpe til på kjøkkenet for du driver ikke barnehage og pensjonat.  

Jeg tror ikke det blir godt mottatt å si at dere voksne må gjerne besøke uten (skriker)ungene deres. Da er det bedre å invitere til damelag /herrelag og legge stor vekt på voksenaktiviteter som vinsmaking og blåmuggostspising. 

Anonymkode: 530e3...477

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så merkelig. Det er jo ekstra hyggelig når barna også har noen å leke med. Så jeg tenker motsatt, foretrekker besøk av andre barnefamilier.

Anonymkode: 4418e...0ba

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så merkelig. Det er jo ekstra hyggelig når barna også har noen å leke med. Så jeg tenker motsatt, foretrekker besøk av andre barnefamilier.

Anonymkode: 4418e...0ba

Jeg også! 

Anonymkode: fa51c...4c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker også å være med barnefamilier, men da ha besøk i noen timer med foreldre som er med å bidrar. Er noe helt annet å ha besøk over x antall netter som ønsker full oppvartning og ikke har grenser for barna sine. Jeg kan gjerne handle inn til alt, men blir så sliten av å ordne alle måltid, rydding og i tillegg passe egne og andres barn. 

Jeg må nok prøve å være mer direkte og ærlig som noen her over skriver. 

-TS

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

du må bare si fra at om de skal komme er det ikke hotell og gratis barnevakt. De må bidra med mat bpde innkjøp og laging og passe egne barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du må gå litt i deg selv om det er noe i veien med barna til både venner OG familie? 

Anonymkode: 2cfc4...f59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

(...) Til nå har jeg funnet ulike unnskyldninger. Noen ble fornærmet fordi vi valgte å pusse opp når de kunne tenke seg å komme på besøk?! Om ikke det kunne legges til ei annen tid? Noen andre synes det var dårlig vi skulle reise bort, når de hadde tenkt det var billigst tidspunkt for dem å komme på besøk. Jeg kjenner jeg blir så forbanna provosert.

Bare fortsett å være utilgjengelige. Folk fatter vel etterhvert. 

Anonymkode: 29512...dbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg liker også å være med barnefamilier, men da ha besøk i noen timer med foreldre som er med å bidrar. Er noe helt annet å ha besøk over x antall netter som ønsker full oppvartning og ikke har grenser for barna sine. Jeg kan gjerne handle inn til alt, men blir så sliten av å ordne alle måltid, rydding og i tillegg passe egne og andres barn. 

-TS

Men forventer de det, eller legger du til rette for det? Når de spør om å komme på besøk, kan du svare "Ja, søndag formiddag hadde passet bra, jeg kan også evnt lage middag til dere søndag før dere drar, mens dere passer på alle barna?" Og så svarer de "kunne vi ikke blitt til tirsdag?" og så svarer du "jo, det skal gå det. Da handler dere inn mat til alle til mandag og lager den mens jeg er med barna da?" 

Altså, ikke forvent at folk skal tilby seg selv, men ikke forvent at de vil være snyltere heller. Noen er kanskje bare vant med å få mye servert. Så bare foreslå en ordning som høres mer rettferdig ut på en mer selvfølgelig måte, og hvis de reagerer på det ville jeg påpekt det på en litt blid måte "var jo hyggelig å ha dere på besøk sist, men om jeg skal ha all ansvar for mat og barn i flere dager hver gang blir det jo mer hotell og leirskole enn besøk, burde jeg tatt betalt? 😛 "

Anonymkode: 79dea...c54

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men forventer de det, eller legger du til rette for det? Når de spør om å komme på besøk, kan du svare "Ja, søndag formiddag hadde passet bra, jeg kan også evnt lage middag til dere søndag før dere drar, mens dere passer på alle barna?" Og så svarer de "kunne vi ikke blitt til tirsdag?" og så svarer du "jo, det skal gå det. Da handler dere inn mat til alle til mandag og lager den mens jeg er med barna da?" 

Altså, ikke forvent at folk skal tilby seg selv, men ikke forvent at de vil være snyltere heller. Noen er kanskje bare vant med å få mye servert. Så bare foreslå en ordning som høres mer rettferdig ut på en mer selvfølgelig måte, og hvis de reagerer på det ville jeg påpekt det på en litt blid måte "var jo hyggelig å ha dere på besøk sist, men om jeg skal ha all ansvar for mat og barn i flere dager hver gang blir det jo mer hotell og leirskole enn besøk, burde jeg tatt betalt? 😛 "

Anonymkode: 79dea...c54

Jeg kan gjerne betale mat. Men skulle hatt hjelp til å lage, dekke bord og rydde etterpå. De kommer langveis fra, er derfor de vil overnatte.

-TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Å få besøk hvor du må både være kokk og barnevakt - det hadde ikke jeg satt pris på heller. 

Kan du være ærlig å si at. Ja, dere kan komme xxx, men det fordrer at dere tar ansvar for middag en av dagene, og at vi alle passer på barna.

Om de ikke klarer å holde seg til avtalen, så får du si at neste gang får dere komme uten barn.

Anonymkode: 3288d...10b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kan gjerne betale mat. Men skulle hatt hjelp til å lage, dekke bord og rydde etterpå. De kommer langveis fra, er derfor de vil overnatte.

-TS

Om de er så tette i nøtta at de ikke skjønner det selv så må du være tydelig. 

Søster - nå begynner vi på middagen - kutter du opp salaten også kan ungene dekke på? 

Eller som svar når de spør om det passer å komme: 

Det passer, men tidligere år har jeg blitt stående med all middagslaging etc, og det har jeg ikke overskudd til nå, så da må dere også dra deres del av lasset. Det er så mange som vil komme innom en tur iløpet av sommern, så da må jeg passe litt på så jeg ikke blir et all-inclusive hotell. 

Anonymkode: 745c2...b4b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om de er så tette i nøtta at de ikke skjønner det selv så må du være tydelig. 

Søster - nå begynner vi på middagen - kutter du opp salaten også kan ungene dekke på? 

Eller som svar når de spør om det passer å komme: 

Det passer, men tidligere år har jeg blitt stående med all middagslaging etc, og det har jeg ikke overskudd til nå, så da må dere også dra deres del av lasset. Det er så mange som vil komme innom en tur iløpet av sommern, så da må jeg passe litt på så jeg ikke blir et all-inclusive hotell. 

Anonymkode: 745c2...b4b

Dette var et bra svar.

Vær direkte og kommuniser, ikke kutt kontakta.

Anonymkode: 37944...246

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Gi beskjed? De skjønner jo ikke problemet om du heller kommer med andre unnskyldninger. "Dere kan komme om dere denne gangen kan hjelpe til med X og Y så det ikke blir så mye ekstra arbeid på meg"

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

-TS

Det høres ut som familie/venner som har blitt ekstremt bortskjemte. Si ifra!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Har du lyst til å ta med ungene ut mens jeg begynner på middagen, eller vil du lage mat i dag?"

"Dekker du på bordet? De dype tallerknene er der"

"Bare sett sengetøyet i skittentøykurven når dere reiser"

Korte, enkle beskjeder med tydelig forventning

Anonymkode: cd123...f8a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

"Har du lyst til å ta med ungene ut mens jeg begynner på middagen, eller vil du lage mat i dag?"

"Dekker du på bordet? De dype tallerknene er der"

"Bare sett sengetøyet i skittentøykurven når dere reiser"

Korte, enkle beskjeder med tydelig forventning

Anonymkode: cd123...f8a

Og la dem for guds skyld ta på sengetøy på sengene sine selv. Du kan legge det klart ved sengen bare. 

Gi tydelig beskjed. Evt kan du bare si at du ikke orker besøk. Det er helt fullstendig lov! Og forståelig. 

Anonymkode: 41ee0...baa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rare folk som legger seg til og behandler deg som tjener!

Jeg besøkte diverse familie med barna flere ganger i året da de var små, overnatting på grunn av avstand. Vi byttet jo bare hus, så måtte selvfølgelig fortsatt handle mat og gjøre husarbeid og passe unger. De hadde jo mat i hus når vi kom, men vi ble med på butikken og spleiset på innkjøp deretter. Planla og lagde mat sammen med de som bodde der, ryddet etterpå. Vi gikk inn som en del av husholdet for noen dager.

Anonymkode: de535...f9f

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...