Gå til innhold

Hvilke bivirkninger hadde dere på cipralex?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En kompis fikk dette utskrevet. 3 dager etter tok han livet sitt... 

Anonymkode: f1275...7f3

Ang Cipralex så er det en mulig bivirknkng ja.

Men - Cipralex tar noe tid å bygge seg opp i systemet, så jeg ville ikke antatt med sikkerhet at det var årsaken. Han startet vel på laveste dose eller maks 10 mg, som ikke enda har rukket å komme ordentlig inn i systemet. 

Bivirkninger pleier være kjipest 4-14 dager etter hver økning. 

Går utfra han ba om ssri av en grunn? ❤️‍🩹

Anonymkode: 17df7...9d3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp 20 kg.

Anonymkode: b54bd...1ea

Skrevet (endret)
Anonym21345 skrev (12 timer siden):

Hvilke seponeringssyndom 

Seponeringssyndrom er en samlebetegnelse på ubehagelige symptomer som kan oppstå når man slutter brått eller trapper raskt ned på antidepressiva, som Cipralex (et SSRI-preparat).

Når du har brukt Cipralex over tid, tilpasser hjernen seg det økte serotoninnivået. Ved rask reduksjon får ikke hjernen tid til å justere seg tilbake, og du kan få forbigående forstyrrelser i nervesystemet – det er dette vi kaller seponeringssyndrom.

Vanlige symptomer på seponeringssyndrom:

• Svimmelhet / “elektriske støt” i hodet (“brain zaps”)
  • Hodepine
  • Kvalme, mageplager
  • Søvnforstyrrelser (mareritt, insomni)
  • Økt angst eller uro
  • Irritabilitet
  • Nedstemthet eller humørsvingninger
  • Gråtetokter
  • Konsentrasjonsvansker
  • En følelse av å være “i tåke”
  • Muskelrykninger eller skjelving

Jeg har forsøkt å trappe ned flere ganger, men uavhengig av hvor sakte jeg trapper ned, er disse symptomene så kraftige at jeg ikke fungerer i hverdagen. Har trappet helt av en gang. Var uten i to måneder uten at symptomene ble bedre, heller verre. Ga da opp og har nå akseptert at dette er en medisin jeg må stå på resepten av livet.

Endret av Wilma89
Skrivefeil
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De første 2-3 ukene var jeg mye kvalm og skikkelig trøtt. Løs i magen.  Men det hjalp mot trettheten å ta de på kvelden. Hadde også muskelrykninger, det var litt ekkelt. Tok noe tid før det gikk seg til.

De fungerer utmerket på meg nå som bivirkningene har gitt seg :)

Anonymkode: 00898...e13

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte ikke gå på do. Ingenting kom ut. 

Anonymkode: 90c5a...754

AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (9 timer siden):

Seponeringssyndrom er en samlebetegnelse på ubehagelige symptomer som kan oppstå når man slutter brått eller trapper raskt ned på antidepressiva, som Cipralex (et SSRI-preparat).

Når du har brukt Cipralex over tid, tilpasser hjernen seg det økte serotoninnivået. Ved rask reduksjon får ikke hjernen tid til å justere seg tilbake, og du kan få forbigående forstyrrelser i nervesystemet – det er dette vi kaller seponeringssyndrom.

• Hodepine
  • Kvalme, mageplager
  • Økt angst eller uro
  • Irritabilitet
  • Gråtetokter
  • Konsentrasjonsvansker

Jeg har forsøkt å trappe ned flere ganger, men uavhengig av hvor sakte jeg trapper ned, er disse symptomene så kraftige at jeg ikke fungerer i hverdagen. Har trappet helt av en gang. Var uten i to måneder uten at symptomene ble bedre, heller verre. Ga da opp og har nå akseptert at dette er en medisin jeg må stå på resepten av livet.

Tror jeg brukte 2 år på å klare å slutte med cipralex. Jeg fikk elektriske «støt» i hodet, var syk med influensasymptomer i 2 uker og ble mer deprimert. Jeg måtte virkelig stålsette meg for å komme igjennom det. I perioder ga jeg opp og tok vanlig dose. 

Anonymkode: a7bd1...caf

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror jeg brukte 2 år på å klare å slutte med cipralex. Jeg fikk elektriske «støt» i hodet, var syk med influensasymptomer i 2 uker og ble mer deprimert. Jeg måtte virkelig stålsette meg for å komme igjennom det. I perioder ga jeg opp og tok vanlig dose. 

Anonymkode: a7bd1...caf

Jeg får se om jeg gir det et nytt forsøk når barna blir litt større. Så dårlig fungering som jeg får samsvarer ikke med å være mamma😅 Men utrolig bra jobba å klare å stå i det og faktisk komme seg av!

AnonymBruker
Skrevet

Mye, men ekstremt effektivt! 9/10 bivirkninger forsvant raskt. Det var ekstrem svette (er egt frysepinne), kvalm, hodepine, økt matlyst, tap av sexlyst. Grunnet forhold gikk jeg over til brintellix etter 2 år uten sexlyst, som har bedret den biten. Cipralex var hakket mer effektivt, men man må jo vege for og imot

Anonymkode: 30cbb...f6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (11 timer siden):

• Hodepine
  • Kvalme, mageplager
  • Økt angst eller uro
  • Irritabilitet
  • Gråtetokter
  • Konsentrasjonsvansker

Jepp. Jeg har støt. Såpass ille at jeg ikke klarer å seponere. Minste dose jeg har hatt er 5 mg annenhver dag. Det er overkommelig. Håper å nå dit igjen. 

Anonymkode: f64c7...1ff

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mot depresjon og selvmordstanker er det forresten verdt å sjekke ut ketaminbehandling. Også mot andre psykiske lidelser - jeg har (hadde) kompleks PTSD og PMDD, men har blitt mye, mye bedre. Har tidligere prøvd årevis med samtaleterapi, traumebehandling, p-piller, antidepressiva m.m. 

Anonymkode: d516f...7cd

AnonymBruker
Skrevet

Økt angst i starten, manglende orgasme. Ellers ingenting. Men jeg kan heller ikke slutte. Er i full jobb og fungerer godt på 20 mg om dagen. Seponerer jeg kommer angsten i 120 tilbake. Prøvd 4 ganger på siden 2008. Har ikke sjanse 

Anonymkode: 2d104...14a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Mot depresjon og selvmordstanker er det forresten verdt å sjekke ut ketaminbehandling. Også mot andre psykiske lidelser - jeg har (hadde) kompleks PTSD og PMDD, men har blitt mye, mye bedre. Har tidligere prøvd årevis med samtaleterapi, traumebehandling, p-piller, antidepressiva m.m. 

Anonymkode: d516f...7cd

Ketamin er ekstremt strengt og vanskelig å få bruke.

Anonymkode: 27335...b5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...