Gå til innhold

Dårlig magefølelse etter første dag på tilvenning

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på tilvenning med min yngste i ny barnehage i dag. Har bare hørt positivt om barnehagen tidligere, og de har gode omtaler på alle offentlige platformer. Vi var derfor veldig positive til oppstart og at vi nå har fått begge barna inn i denne barnehagen. 
jeg var som sagt på tilvenning med yngste i dag, og inntrykket jeg sitter igjen med for meg klump i magen for å skulle komme tilbake. 
De ansatte var trivelige, men ingen brydde seg nevneverdig om oss som var på tilvenning. Vi satt på gulvet da et barn bet mitt barn hardt i armen, de ansatte tok barnet bort og "lo" det litt bort med de sa "sånn er det å starte i barnehage", ikke lenge etter biter det samme barne meg hardt i låret slik at jeg begynner å blø, de ansatte har samme reaksjon. 
ved måltidet ble det servert varm mat, denne ble servert rett fra kjelen til alle de sma (1/2åringer), som begynte å spise med en gang. mitt barn begynte fort å gråte etter første bit, da jeg kjente på maten kjente jeg at den var alt for varm, de ansatte gjorde heller ikke her noe for å sikre at maten var i ok temperatur. 

overreagerer jeg? Hva bør jeg si eller gjøre? Er dette normalt? 

Anonymkode: 5dff4...c75

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt stivkrampesprøyte?

Anonymkode: 2466a...446

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du tatt stivkrampesprøyte?

Anonymkode: 2466a...446

Ja

AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg du må senke skuldrene.

Anonymkode: 1422c...c03

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg var på tilvenning med min yngste i ny barnehage i dag. Har bare hørt positivt om barnehagen tidligere, og de har gode omtaler på alle offentlige platformer. Vi var derfor veldig positive til oppstart og at vi nå har fått begge barna inn i denne barnehagen. 
jeg var som sagt på tilvenning med yngste i dag, og inntrykket jeg sitter igjen med for meg klump i magen for å skulle komme tilbake. 
De ansatte var trivelige, men ingen brydde seg nevneverdig om oss som var på tilvenning. Vi satt på gulvet da et barn bet mitt barn hardt i armen, de ansatte tok barnet bort og "lo" det litt bort med de sa "sånn er det å starte i barnehage", ikke lenge etter biter det samme barne meg hardt i låret slik at jeg begynner å blø, de ansatte har samme reaksjon. 
ved måltidet ble det servert varm mat, denne ble servert rett fra kjelen til alle de sma (1/2åringer), som begynte å spise med en gang. mitt barn begynte fort å gråte etter første bit, da jeg kjente på maten kjente jeg at den var alt for varm, de ansatte gjorde heller ikke her noe for å sikre at maten var i ok temperatur. 

Mange babyer på et halvt år som begynte å spise varm mat selv??

Anonymkode: a9a37...1aa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange babyer på et halvt år som begynte å spise varm mat selv??

Anonymkode: a9a37...1aa

Feil formulert, de er mellom 1 og 2 år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du er der, tett på den første dagen, tenker de vel at du også følger litt med både på lek og spising. Var den varme maten utfordrende for de andre barna også, eller var den bare varmere enn ditt barn er vant til? At småbarn biter er ikke så uvanlig, hva tenker du at de skulle gjort utover å fjerne barnet fra situasjonen?

Anonymkode: a5ba8...faa

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Når du er der, tett på den første dagen, tenker de vel at du også følger litt med både på lek og spising. Var den varme maten utfordrende for de andre barna også, eller var den bare varmere enn ditt barn er vant til? At småbarn biter er ikke så uvanlig, hva tenker du at de skulle gjort utover å fjerne barnet fra situasjonen?

Anonymkode: a5ba8...faa

Flere av barna virket ubekvemme/ begynte å gråte. 
jeg forstår at det er vanlig at barn biter, jeg skulle bare ønske at en av de ansatte hadde vist litt oppmerksomhet/omtanke for mitt barn også i situasjonen, bare et enkelt "hvordan gikk det" det gjorde de verken da barnet bet mitt barn eller meg. Selv ikke når jeg sto å tørket blod var det noen som spurte hvordan det gikk..  

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Flere av barna virket ubekvemme/ begynte å gråte. 
jeg forstår at det er vanlig at barn biter, jeg skulle bare ønske at en av de ansatte hadde vist litt oppmerksomhet/omtanke for mitt barn også i situasjonen, bare et enkelt "hvordan gikk det" det gjorde de verken da barnet bet mitt barn eller meg. Selv ikke når jeg sto å tørket blod var det noen som spurte hvordan det gikk..  

De var kanskje opptatt med alle de andre nye barna ? Kanskje ene voksne trodde at den andre voksne hadde spurt deg? Osv 

Anonymkode: 5b48f...f4a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De var kanskje opptatt med alle de andre nye barna ? Kanskje ene voksne trodde at den andre voksne hadde spurt deg? Osv 

Anonymkode: 5b48f...f4a

Ja Det kan nok hende. Jeg bare reagerer på at det føltes som de ikke hadde tid til oss når det kun var oss på tilvenning i dag, pluss tre av de kjente barna. Det var fire ansatte, inkludert vår kontakt person. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Huff, følg magefølelsen din du. 
De burde tatt ekstra vare på dere disse dagene, det er jo nå de skal imponere, å hvis dette er standarden de setter nå så sier det litt om hvordan det er når dere ikke er der. 

Anonymkode: f7977...6ef

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du beskriver noe som kan tyde på litt dårlige sosiale antenner/ sosialt klossethet hos de ansatte. 

de blir vel også litt stresset i den situasjonen.. ønsker å fremstå bra men så skjer det ting som de ikke forutså . Ja de skulle absolutt nok vist ditt barn mer oppmerksomhet der og da, men det kan tenkes at situasjonen ble litt klosser fordi du var der.

Ansatte i bhg er gjerne ikke dem som er mest drillet på sosial etikette, de er så vant med å være nesten utelukkende med små barn og et knippe andre voksne som også kun omgås barn: derfor kan de fremstå litt keitete tror jeg

Det betyr ikke at de ikke er super flinke med barna når du er ute av syne

Anonymkode: d6f0c...7b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette er jo regelrett tull, selvfølgelig bet ikke et lite barn, du nevner 1/2   år, altså 6 måneder, deg i låret så du begynte å blø. Du finner ikke så små barn i norske barnehager og ikke har de tenner heller ikke den alderen.

Anonymkode: 52aa9...169

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er rart at du reagerer - samtidig ville jeg gitt det litt tid. Regner med dere har flere dager med tilvenning, forhåpentligvis går det bedre da 🥰

Anonymkode: a2da4...862

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo regelrett tull, selvfølgelig bet ikke et lite barn, du nevner 1/2   år, altså 6 måneder, deg i låret så du begynte å blø. Du finner ikke så små barn i norske barnehager og ikke har de tenner heller ikke den alderen.

Som sakt jeg formulerte meg feil, jeg mente mellom 1 og 2 år. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så trist at du sitter igjen med en slik følelse etter første dag. De burde tatt dere godt imot og hatt all oppmerksomhet på barnet ditt og deg. Hadde de hele barnegruppen tilstede under tilvenningen? Jeg deler alltid barna i små grupper slik at barnet får en trygg start med kun noen få barn rundt seg, og vi har mulighet til å være helt tilstede for det nye barnet. Du kan jo gi det noen dager og ta opp opplevelsen din med pedagogisk leder.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du beskriver noe som kan tyde på litt dårlige sosiale antenner/ sosialt klossethet hos de ansatte. 

de blir vel også litt stresset i den situasjonen.. ønsker å fremstå bra men så skjer det ting som de ikke forutså . Ja de skulle absolutt nok vist ditt barn mer oppmerksomhet der og da, men det kan tenkes at situasjonen ble litt klosser fordi du var der.

Ansatte i bhg er gjerne ikke dem som er mest drillet på sosial etikette, de er så vant med å være nesten utelukkende med små barn og et knippe andre voksne som også kun omgås barn: derfor kan de fremstå litt keitete tror jeg

Det betyr ikke at de ikke er super flinke med barna når du er ute av syne

Anonymkode: d6f0c...7b6

I alle dager, vi er da normalt oppegående mennesker. 

Anonymkode: 4bbf8...db9

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt reagert og bekymret meg for dette. Om ett barn som biter de små er uten "øyne på seg" til og med rett etter at det har bitt en liten ettåring, så sier det mye. Her virker det å mangle ressurser. Jeg ville delt bekymringen min med styrer allerede etter første dag. 

Jobber selv i bhg- og ofte får vi kun ekstra ressurser/omfordeling av oppgaver i det foreldre klager/stiller spørsmål.

Små barn skal ikke risikere å bli bitt til blods daglig i bhg!

Anonymkode: efcd5...1fd

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vil bare rette på deg litt her og jo, noen barnehager tar i mot så så barn. Barn og familier kommer i mange ulike former så det kan av flere årsaker finnes barn ned til 6 måneder i barnehagen. 

Anonymkode: e8396...5fe

AnonymBruker
Skrevet

Børst av knærne, opp og gå, så blåser det nok over :klem:

Man er ikke vaksinert mot episoder som dette. Men viktig å gi beskjed og uttrykke tidlig hva dere mener. 

Anonymkode: 63117...f2a

• Liker 1
Skrevet

Ville absolutt reagert og bekymret meg for dette. Om ett barn som biter de små er uten "øyne på seg" til og med rett etter at det har bitt en liten ettåring, så sier det mye. Her virker det å mangle ressurser. Jeg ville delt bekymringen min med styrer allerede etter første dag. 

Anonymkode: efcd5...1fd

Jeg reagerer også, de må jo følge med og hjelpe det bitende barnet å regulere eller avlede avhengig av situasjonen. Det skal litt kraft til for å bite voksne til blods på låret. 

Med 4 ansatte på 4 barn er det nok ressurser, men kanskje de ikke er bevisste nok. Et kjent barn er kanskje ikke kjent og trygg like etter sommerferie, kanskje er det utrygt og var aggressiv av den grunn. 

Å overlate trøsting til mor reagerer ikke jeg på, det er å forvente at det er mor barnet trenger i øyeblikket når de voksne fortsatt er fremmede. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...