Gå til innhold

Er ny student om en uke, hva bør jeg vite? Hva ville du likt å vite før du startet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg starter på ingeniørstudier på NTNU til uken som førstegangsstudent, og er veldig spent. Føler meg ganske så blank på hva jeg bør vite på forhånd. 

• Det er mye snakk om fadderuken som virker veldig spennende, men jeg kan være veldig tilbaketrukken og stille selv om jeg ikke ønsker det, og er redd for at jeg ikke finner meg noen venner i starten. Er (det sosiale) løpet kjørt om jeg sitter alene et par uker etter? 

• Er det noen studenttilbud man bør ta seg i bruk? Vet man får studentrabatt på mac og spotify i tillegg til billigere bussbillett, men utenom det kjenner jeg ikke til noe. 

• Hvordan håndterte du arbeidsmengden? Er det en stor overgang, og man må sitte de fleste kvelder etter forelesning med nesa i boken? Hvordan oppleves det å ha et fag over et par-tre mnd istedenfor over et skoleår?

• Hva skulle du likt å ha visst før du startet på studiet selv?

Tusen takk for alle svar! Sikkert flere i samme båt som også setter pris på svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Studentpris på teateret og Symfoniorkester er gull verdt. Samt det å engasjere seg frivillig i noe under studietiden, det gir god erfaring og veldig gode vennskap. 

Aner ikke hvem jeg hang med i fadderuka, men de jeg jobbet i en studentforening med er de jeg fremdeles har kontakt med som voksen i dag.

Anonymkode: 0a737...bb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du skal studere til ingeniør, så bør du sjekke ut studentmedlemsskap hos fagforeningen NITO. (Som er for ingeniører) 
Slike studentmedlemsskap gir ofte goder som er nyttige til studenter, og som er verd medlemsprisen. I tillegg arrangerer de ofte sosiale ting. 

Om du skal studere til Sivilingeniør (master), er det Tekna som gjelder. De har også studentmedlemsskap som kan være verd det for studenter. 

Anonymkode: ff7f9...b95

Skrevet

De fleste bokhandler har studentrabatt på pensumbøker. Sjekk også bokis.no for brukt pensumlitteratur, mye å spare der. Mange universiteter har gratis office-pakke for studenter. Noen forhandlere har studentrabatt på PC/Mac om du skal kjøpe ny. Vet ikke om du får bruk for det, men hotellkjedene Strawberry (tidligere Quality) og Thon har studentrabatt på overnattinger. 

Det finnes mye god informasjon på NTNU sine nettsider for nye studenter, anbefaler at du setter deg godt inn i denne informasjonen. Som student forventes du å ha ansvar for din egen studiehverdag og alt det den omfatter, og det er mye nytt å forholde seg til, så bruk de kildene som finnes tilgjengelig.

Lykke til som ny student :) 

Skrevet

Det er tyve år siden jeg studerte - men i min tid var det iallefall å engasjere seg frivillig helt gull når det kommer til det sosiale. Om du etter fadderuka sitter der og ikke har noen å være med - så bli med i Samfunnet, studentavisa/radio/teater/dykking/turgruppe etc - da får du garantert et sosialt nettverk. 

Mitt beste tips, som jeg ikke alltid klarte å leve etter, er å lese pensum FØR forelesningene. Møt opp på forelesningene og still spørsmål om det er noe du lurer på. 

Lykke til! Dette blir gøy!

Skrevet
AnonymBrukerNeida skrev (13 timer siden):

Er (det sosiale) løpet kjørt om jeg sitter alene et par uker etter?

Nei. Jeg følte at jeg brukte det første halvåret på å finne fotfestet både sosialt og faglig, og de vennene jeg etter hvert fikk har jeg fortsatt, 25 år senere.

Møt på forelesningene, da får du mye gratis. Å lese pensum på forhånd er en anbefaling jeg støtter, selv om jeg ikke var så god på det i praksis...

Kjøp pensum når du ser at du trenger det - det var bøker jeg aldri åpnet...

Finn studievane og -teknikker som passer deg - man lærer på forskjellige måter. 

Husk at det er mye nytt på en gang - det vil ta tid å føle at du har oversikt og kontroll. Det gjelder for (nesten) alle, selv om noen skjuler det bedre enn andre...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, heldige deg! 
Er 10 år siden jeg startet, men det var altså de beste årene 🌟

Selv om du ikke er så sosial burde du prøve å være med på en del i fadderuken(e). Der er de fleste med, så god sjanse for å møte noen med felles interesser. På ingeniørstudier er det en god porsjon introverte, og ikke alle synes fest er det mest morsomme. 

Mitt nr1 tips er å engasjere seg i noe frivillig. På Ntnu(Trondheim) er det så mye forskjellig. Fra linjeforeninger, ntnui, samfunnet, teknologiporten, propulse, og mye mer. Gå en runde til forskjellige stands de første dagene og se om noe ser interessant ut. Da kan man få et sosialt nettverk i tillegg til klassen sin. 

Jeg har personlig høy arbeidskapasitet, så syntes ikke arbeidsmengden var så stor. Men anbefaler å jobbe strukturert og ikke «koke» øvinger, og ikke i skippertak. Eksamensperioden kan være tung om man har dårlig faglig grunnlag.

Anonymkode: 835b3...478

AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn på studentkortet.no for mange gode rabatter, og ikke glem å bruke de! :D 

Anonymkode: cc2a8...02c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...