Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså kunstig intelligens kan ta over jobben din og du blir overflødig.

Er det noe poeng å bli grafisk designer?  Kan KI være en like god journalist som mennesker?

Anonymkode: 4cde3...92d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tipper mye innen IT, design, markedsføring

Anonymkode: bd12c...834

AnonymBruker
Skrevet

Grafisk design handler også om å forstå behov, da. Det er ikke rett frem å mate prompten, og hvis en beveger seg utenfor der det er WCAG 2.1 krav er det også ekstra krav om veldig bra ux og kreativitet (dette krever litt erfaring for å kunne vurdere)

Når det gjelder intervju, så burde en være redd norsk transkribering fra båndopptak (lyd til tekst) - virker til å være misvisende.

Anonymkode: 5f123...a41

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker nesten ikke tolketjenesten lenger på min jobb.

Anonymkode: 2e0a7...ffa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte umiddelbart på folk som driver med programmering/koding som et utsatt fagfelt.

Som en over skriver så er grafisk design også et spørsmål om å forstå behov. Men det er liten tvil om at AI vil påvirke brasjen slik at færre mennesker får jobben gjort fortere. 

Journalistikk: Ja, og nei. Det vil alltid være behov for journalister som tar selvstendige vurderinger og som faktisk reiser ut for å gjøre jobber. Men research og enklere journalistisk arbeid vil selvsagt bli enklere med AI som verktøy – det ser vi allerede i dag.

Men jeg spurte AI-bot'en min for deg, og her er 8det ikke spesielt detaljerte eller gode) svaret jeg fikk:
 

Etter hvert som kunstig intelligens (KI) blir mer avansert og tilgjengelig, er det enkelte yrker og funksjoner som med høy sannsynlighet vil bli sterkt rasjonalisert bort eller oppleve dramatisk redusert etterspørsel i løpet av de neste årene. Dette gjelder særlig jobber som er:

  • Rutinepregede

  • Standardiserbare

  • Digitale i natur

  • Lavt behov for menneskelig skjønn eller kreativitet

Her er en oversikt over de mest utsatte yrkesgruppene og hvorfor:


📉 Yrker med høy risiko for å forsvinne eller krympe kraftig

1. Kundebehandlere i førstelinje

  • Eksempler: Kundesenteransatte, chat-agenter, resepsjonstjenester

  • Hvorfor? KI-chatboter og stemmeassistenter kan allerede svare på spørsmål 24/7, på flere språk, med høy presisjon.

2. Dataregistrering og dokumentbehandling

  • Eksempler: Enkle kontorjobber, skjema-innføring, transkribering

  • Hvorfor? Automatisering og KI-tekstgjenkjenning (OCR, tale-til-tekst) er langt mer effektivt og nøyaktig.

3. Enkle regnskaps- og økonomitjenester

  • Eksempler: Bokførere, reiseregningsbehandling, fakturahåndtering

  • Hvorfor? KI-systemer kan nå gjøre bokføring og avstemming raskere og billigere, med færre feil.

4. Oversettere (enkel tekst)

  • Hvorfor? Maskinoversettelser er blitt så gode at mange bedrifter foretrekker automatisert oversettelse til rutinebruk (f.eks. nettsider, teknisk dokumentasjon).

5. Enkle journalistiske oppgaver

  • Eksempler: Sportsreferater, børskommentarer, værmeldinger

  • Hvorfor? KI-modeller kan generere korte, faktabaserte nyheter automatisk – og gjøre det raskere enn mennesker.

6. Radiologer og patologer (til en viss grad)

  • Hvorfor? KI kan tolke medisinske bilder og identifisere mønstre som svulster eller sykdomstegn minst like godt – og ofte raskere – enn mennesker. Dog under tilsyn av leger.

7. Produksjons- og lagerarbeidere (særlig i store enheter)

  • Hvorfor? Roboter kombinert med KI-logistikk gjør det mulig å erstatte mange arbeidsoperasjoner – Amazon og Tesla gjør dette allerede.

8. Innholdsskapere for masseproduksjon (tekst, bilde, video)

  • Hvorfor? KI kan generere både tekst, bilder og musikk i kommersiell skala. Dette påvirker markedsførere, annonseskribenter og enkelte designroller.


⚠️ Viktig nyanse: Yrker forsvinner sjelden helt – men endres

De fleste av disse yrkene vil ikke forsvinne over natten, men rollene vil bli omdefinert:

  • Færre ansatte trengs per oppgave

  • Fagkompetansen vil dreie seg mot bruk og kontroll av KI-verktøy

  • Jobben vil handle mer om tilsyn, vurdering og spesialtilpasning


🧠 Eksempler på overlevelsesstrategi:

Utsatt jobb Vei videre
Kundeserviceagent Spesialisere seg på komplekse kundehenvendelser
Regnskapsfører Bli rådgiver for økonomisk strategi
Journalist Fokusere på graving, analyse og feltarbeid
Lagerarbeider Lære robotvedlikehold og logistikksystemer

🎯 Oppsummert

KI vil mest sannsynlig fjerne behovet for tusenvis av lav-kompleksitetsoppgaver, særlig der det finnes et stort datasett, repeterbare mønstre og målbare utfall. Samtidig åpner dette for nye roller innen tilsyn, opplæring av KI, og menneske-maskin-samarbeid.

 

Anonymkode: 64d5f...410

  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke IT jobbene vil forsvinne de heller. Det trengs noen med kompetanse med å holde kontroll på AI modellene og ikke minst utvikle dem. 

  • Liker 2
Skrevet

Ikke helt enig i kundebehandling. Flere selskaper i utlandet har prøvd seg men kundene blir sure og vil snakke med et menneske så har endret tilbake. Folk vil ha menneskelig kontakt i kundeservice og kundebehandling.

Enklere it oppgaver vil nok bli overtatt, men du må fortsatt ha en viss grad av kunnskap om hva du skal putte inn i ai for å få ut det du vil ha. Så man trenger fortsatt noen mennesker bak 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...