Gå til innhold

Slutte med alkohol, noen tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har bestemt oss for å slutte med alkohol. Vi får enorme psykiske nedturer av det. Han er en ølhund (4-6 øl noen kvelder i uka, hjemme), men kan godt ta seg 2 fester i mnd. Jeg drikker ikke alkohol hjemme, men kan gå på fest 1 gang i mnd. Vi begge drikker alt for mye på fest, og når vi drikker skal vi være de siste som drar, de som drikker mest og er mest gøy.. Vi går på mange smeller for å si det sånn. Men de siste par årene blir det tyngre og tyngre å ta seg på tak etter en sånn fest. Vi har veldig lyst til å slutte, men klarer det ikke. Vi er begge i 30 årene. Vi tenkte vi skulle være edru i en 40års dag neste uke. Det er vi veldig spente på. 

Er det noen som har følt på det samme og klart å slutte? Ønsker veldig gjerne tips. ♥️

Anonymkode: d2b07...ac7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke så mange tips, men litt samme problem selv, bare at det er mer. Jeg blir altlid sist fra fest. Jeg elsker rett og slett å drikke og sosialisere. Men nå som jeg har bikket førti går det enormt ut over psyken, det gjorde det ikke før på samme måte. Så det er min motivasjon for å slutte. Jeg skulle ønske jeg kunne ta noen enheter og så gå hjem, men det er utrolig vanskelig. Hjelper ikke at jeg ikke har noen å gå hjem til heller.
Jeg har prøvd en app og så har jeg lastet ned hypnose sessions for måtehold, men begge deler har jeg ikke fullført. Bør kanskje forsøke hypnosen mer, det er også avslappende før leggetid.

Anonymkode: 4952e...fdc

• Liker 2
Skrevet

Har aldri anstrengt meg for å slutte, men det skjer av seg selv når jeg ikke får tid til å feste eller kosedrikke. For eksempel hvis jeg blir veldig opptatt av trening, skal gå mye turer, blir opphengt i å lese bøker, er i perioder hvor jeg skal se masse nye filmer. Å kjede seg eller føle på misnøye er nok det som gjør at flaska lokker.

Mitt problem er at rødvin og øl smaker sykt digg. Så da blir det gjerne et glass eller to selv om jeg ikke er ute etter å bli beruset. Ser at de har mange velsmakende, alkoholfrie alternativer på vinmonopolet. Eksklusiv eplemost blant annet. Kanskje det hjelper å ta med en flaske av det, så får dere noe ekstra godt å nippe til utover kvelden? Finn ut av hva dere skal spise og be om tips til hva som passer til maten av noen på polet?

Skrevet

4-6 øl noen kvelder i uka er ganske mange øl i løpet av en måned. 😧 

Jeg synes det er veldig fint at dere tar dere på tak for å redusere alkoholforbruket deres.

Forslag: 
La være å gå i sosiale tilstelninger en periode, slik at dere ikke blir fristet. 

Sørg for å ha alkoholfrie alternativer hjemme. 

Skrevet

Jeg sluttet å drikke for to år siden. Følte meg så ferdig med fyll og fest, og det føltes så bortkastet å sløse bort dager på å være fyllesyk. Sluttet altså å drikke for helsa sin del, og det er jeg så fornøyd med! Er likevel med på festligheter og mine beste tips er:

-ikke fest med folk som ikke respekterer at man er avholds. Det er slitsomt og ikke gøy å oppleve drikkepress og å måtte bruke energi på å forsvare egne valg

-dra hjem tidlig (gjerne før alle andre er så fulle at man «må» være full for å klare å være med dem)

-finn fine og gode alkoholfrie alternativ. Elsker å drikke noe godt alkoholfritt i fint glass, fordelen er også at ingen andre er så veldig opptatt av hva du drikker

-øv på å slippe dere litt løs uten alkohol.

Nyt en frisk og opplagt dagen derpå 🎉

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også. Drikker 2-3 ganger per uke og hver gang jeg drikker så går det 1- 2 flasker vin. Ikke 8%, men gjerne 13%. Det blir altså 4-6 flasker i uka. Føler meg så dritt… klarer ikke slutte heller.. det går noen dager også får jeg lyst på vin igjen. Og selv om jeg ikke er på fest eller sammen med noen så vil jeg fortsatt ikke gå å legge meg 😭🙄😫 så er det noen dager med skam, også påan igjen… 

Anonymkode: af77f...7e3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg og mannen har bestemt oss for å slutte med alkohol. Vi får enorme psykiske nedturer av det. Han er en ølhund (4-6 øl noen kvelder i uka, hjemme), men kan godt ta seg 2 fester i mnd. Jeg drikker ikke alkohol hjemme, men kan gå på fest 1 gang i mnd. Vi begge drikker alt for mye på fest, og når vi drikker skal vi være de siste som drar, de som drikker mest og er mest gøy.. Vi går på mange smeller for å si det sånn. Men de siste par årene blir det tyngre og tyngre å ta seg på tak etter en sånn fest. Vi har veldig lyst til å slutte, men klarer det ikke. Vi er begge i 30 årene. Vi tenkte vi skulle være edru i en 40års dag neste uke. Det er vi veldig spente på. 

Er det noen som har følt på det samme og klart å slutte? Ønsker veldig gjerne tips. ♥️

Anonymkode: d2b07...ac7

Jeg var slik. Alltid fullest og den siste som gikk hjem. Aldri slem eller ufin, men var pinlig for ekskona. Lite sjarmerende og hver gang sjangle hjem og ramle i grøfta. 

Nå var ikke dette alene grunnen til skilsmissen, men det hjalp sikkert på. 

Etter det så tok jeg tak og skjerpet meg. 
Drikker lite. Er full en gang i året og det er andre juledag på hjem kommer-festen der jeg kommer fra. Og det holder i massevis. droppet den sist gang og kjørte. 

har det mye bedre. 

Men det gjelder å finne alternativer og det er subjektivt. 
Selv går jeg lange turer i marka. Til fots og på ski vinterstid. Samt gleden av å våkne ikke fyllesyk. 
Finn noe dere begge liker å gjøre. Det kan være masse. Finn noe som gjør at dere må ut tidlig og være edruelige. Kjøretur f.eks. 

Teater. Kino. Lunsj som krever kjøretur

begynne å sykle

masse å gjøre. Unngå settinger med alkohol. 

Send gjerne pm så kan vi utveksle tips

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg sliter også. Drikker 2-3 ganger per uke og hver gang jeg drikker så går det 1- 2 flasker vin. Ikke 8%, men gjerne 13%. Det blir altså 4-6 flasker i uka. Føler meg så dritt… klarer ikke slutte heller.. det går noen dager også får jeg lyst på vin igjen. Og selv om jeg ikke er på fest eller sammen med noen så vil jeg fortsatt ikke gå å legge meg 😭🙄😫 så er det noen dager med skam, også påan igjen… 

Anonymkode: af77f...7e3

Snakk med fastlegen din. Når du ikkje klarer å slutte så er det eit alkoholproblem, og det finnast hjelp å få. 

Anonymkode: 6f30d...c6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...