Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er et lite småbruk på landet i overkant av én time fra der jeg nåværende bor og jobber som jeg ønsker kjøpe. Huset er lite og veldig gammelt, men bra vedlikeholdt. Det er likevel enkelte ting som må gjøres, blant annet å legge varme i gulv og å kjøpe nytt kjøkken. Det er "heldigvis" så lite at det forhåpentligvis ikke blir altfor dyrt. Fjøs og uthus trenger også noe arbeid etter hvert.

Småbruket ligger ute for 2,6 millioner og jeg tjener ca 615 000 kr brutto i året. Egenkapitalen min er 350 000 kr, men jeg har en del mer på sparing- og bufferkonto. Det ønsker jeg derimot beholde for å kunne bruke til oppussing o.l. Jeg har nedbetalt bil, og hverken barn eller samboer. Jeg har også studiegjeld på ca 250 000 kr.

Bankene jeg har snakket med vil gi meg rundt 2,1-2,2 mill i lån. Da ligger jeg akkurat under hva de ønsker for småbruket, men siden det har ligget ute på markedet en stund håper jeg å kunne få det litt under prisantydning. Jeg vil uansett ligge i øvre sjikt av det jeg maks kan låne, og jeg lurer på om det vil være verdt det... Fram til nå har jeg bare leid, og jeg regner med det vil være mange utgifter med å eie et hus, ikke minst et småbruk. Jeg har derimot regnet på det, og det burde være levbart. Men jeg er redd for at småbruket er priset for høyt i forhold til andre lignende boliger og eiendommer i området, slik at dersom jeg finner ut at jeg vil selge om noen år, finner jeg ut at eiendommen ikke har hatt noen prisøkning i det hele tatt (kanskje til og med det motsatte?).

Alternativet er å kjøpe et enda billigere småbruk i samme område, som ligger ute til litt over millionen. Her er det derimot veldig mye som må gjøres for å få opp huset til en grei standard.

Jeg synes det er kjempevanskelig å bestemme meg for hva jeg skal gjøre. Jeg har veldig lyst på småbruket, men er redd for at det er en dum avgjørelse økonomisk sett. Er det noen som har noen gode råd til meg?

Anonymkode: 95d28...fde

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette høres både fornuftig, hyggelig og smart ut. Og at det er trolig at du kan by en del under, slik at du har penger til kjøkken og varme i gulv. Bare husk at det påløper mer kostnader med gamle hus, så skriv opp alt av større ting som tak, elektrisitet, rør, drenering, etc og sjekk levetid og kostnad. Har selv et gammelt hus fra 1902, som var veldig godt vedlikehold, og det er såå hyggelig å bo i et hus med sjel. Go for it!

Anonymkode: 050c5...13e

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Hvis det står mellom de to ville jeg absolutt gått for det som er best vedlikeholdt. Renovering er svinedyrt!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du jobb nærmere? Eller har du tatt med i beregningen at du blir å bruke mye ekstra tid og penger på pendling? 

Bytte kjøkken er ikke nødvendigvis så dyrt for selve kjøkkenet, men er det elektriske oppdatert? For når du bytter kjøkken så må det være egen kurs til komfyr for eksempel. 

Hvor handy er du? Eventuelt hvor mye hjelp har du av venner og familie? 

Anonymkode: f97ae...cbc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får du jobb nærmere? Eller har du tatt med i beregningen at du blir å bruke mye ekstra tid og penger på pendling? 

Bytte kjøkken er ikke nødvendigvis så dyrt for selve kjøkkenet, men er det elektriske oppdatert? For når du bytter kjøkken så må det være egen kurs til komfyr for eksempel. 

Hvor handy er du? Eventuelt hvor mye hjelp har du av venner og familie? 

Ja, det er mulig å jobbe mye nærmere. Jeg må nok likevel beholde jobben jeg har omtrent et år til pga kontrakt. Har tatt hensyn til både tid og kostnader i forbindelse med pendling. Er litt bekymret for pendling på vinteren siden det er mye vær her, men har også familie og venner jeg kan overnatte hos innimellom. 

Det elektriske ble byttet og oppdatert for omtrent ti år siden. Taket og kledning er også relativt nytt, dreneringen er bra og badet er modernisert. Så jeg føler alle de dyre og store tingene er gjort, foruten kjøkkenet. Jeg er likevel litt redd for at andre ting kan dukke opp siden huset er såpass gammelt. Krypkjelleren kan f.eks ikke inspiseres uten å ta opp gulvet. Dessuten er det bevegelse i gulvet i 2.etg når man går, men det er jo ikke uvanlig. Likevel tror jeg nok jeg vil bruke penger på å forsterke det.

Er heldigvis ganske handy (men langt fra noe ekspert) og ikke redd for å ta i et tak. Ønsker meg småbruk i stor grad fordi jeg da alltid har noe å kunne jobbe med, noe jeg liker. Har også familie og venner som kan hjelpe til om det trengs (og det gjør det sikkert til tider), så jeg er heldig der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes dette høres både fornuftig, hyggelig og smart ut. Og at det er trolig at du kan by en del under, slik at du har penger til kjøkken og varme i gulv. Bare husk at det påløper mer kostnader med gamle hus, så skriv opp alt av større ting som tak, elektrisitet, rør, drenering, etc og sjekk levetid og kostnad. Har selv et gammelt hus fra 1902, som var veldig godt vedlikehold, og det er såå hyggelig å bo i et hus med sjel. Go for it!

Anonymkode: 050c5...13e

Takk for det! Har alltid ønsket meg et eldre hus med sjel, som du sier. Dette huset er fra 1800-tallet, så spennende å tenke på alle som har bodd der tidligere. Fint å kunne bidra til å bevare slike flotte, gamle bygninger. Godt å høre du har gode erfaringer!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et lån på 2,5 mill er fort 17 000 i renter og nedbetaling. Strøm blir også dyrere når det er et helt hus som skal varmes opp kontra en leilighet. 

Anonymkode: 9c584...525

AnonymBruker
Skrevet

Er en hel del med småbruk, som er avskrekkende for min del, og jeg bor på ett.. 

En kjøper seg jo arbeid, det er ikke bare huset som må vedlikeholdes, men også alt ute. 

Jeg bruker sikkert en arbeidsdag bare på å holde gresset nede i sommerhalvåret, for fjøsen var ikke egnet til sauer som jeg hadde håpt på, dvs den skal jo fikses, men det må vente, - vinterhalvåret er det vedhogst, våren er det kløyving av ved, ja måtte jo kjøpe meg traktor, for veien må brøytes. Det er noe konstant å ta tak i når en stikker nesa utom døren, en aldri fri. 

Om du ikke har planer om dyrehold aka sau, eller eventuelt absolutt ingen planer om att alt skal gro igjen, - og det går veldig fort! så tenk over hvor mange arbeidstimer du har igjen i kroppen etter arbeid, og tenk att du minimum har 3 timer med merarbeid daglig om du skal holde ting noe lunde på stell. 

Det er fint her, jeg bor i paradis, jeg liker å jobbe, men av og til drømmer jeg om ei lettstelt leilighet, og om noen år så må jeg jo til med det.. 

Huset står jo der, og blir jo ferdig en gang, imens vokser gresset og krattet over hodet på deg og veien regner bort og trenger grus. 

Anonymkode: 93df7...19b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Et lån på 2,5 mill er fort 17 000 i renter og nedbetaling. Strøm blir også dyrere når det er et helt hus som skal varmes opp kontra en leilighet. 

Da har du fryktelig dårlig rente! 17 000 i renter og avdrag, da snakker du om en rente på godt over 7%, eller dagens rentesats med kun 20 års nedbetalingstid. 

Nå før rentenedgangen i august betaler jeg 14 100,- for 2,5 mill i lån, og 30 års nedbetalingstid. (Relativt nytt lån) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri smart å ta max nedbetalingstid. Du  betaler masse i renter de første årene. Gir nærmest penger til banken. 10-15 år er det folk bør satse på.

Anonymkode: 1cbce...d2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da har du fryktelig dårlig rente! 17 000 i renter og avdrag, da snakker du om en rente på godt over 7%, eller dagens rentesats med kun 20 års nedbetalingstid. 

Nå før rentenedgangen i august betaler jeg 14 100,- for 2,5 mill i lån, og 30 års nedbetalingstid. (Relativt nytt lån) 

Må du ha 30 års nedbetalingstid på lånet har du egentlig lånt for mye tenker jeg..

Anonymkode: 72a07...79f

Skrevet

Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med dette på kun 1 inntekt.

Men nå vet jeg ikke hva su har på sparekonto utenom EK?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Må du ha 30 års nedbetalingstid på lånet har du egentlig lånt for mye tenker jeg..

Anonymkode: 72a07...79f

Jeg har bevisst valgt 30 års nedbetalingstid for å heller investere i ting med god avkastning i stedet for å betale ned fortere enn jeg må på boliglånet.

Anonymkode: 61725...b11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 21.57):

Nå blir nok ikke lånet mitt største enn maks 2,2 mill, så renter og avdrag vil komme på rundt 12,000 kr i måneden. Fordelen med det aktuelle huset er at det er bare rundt 100 kvadrat og har lave tak, så ikke spesielt større enn en leilighet sånn egentlig. Ikke trenger jeg varme opp soverommene som ikke er i bruk, så akkurat dette tenker jeg er overkommelig. Varmepumpe finnes det også. Men ja, man vet jo aldri. Plutselig stiger rentene.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 22.04):

Er en hel del med småbruk, som er avskrekkende for min del, og jeg bor på ett.. 

En kjøper seg jo arbeid, det er ikke bare huset som må vedlikeholdes, men også alt ute. 

Jeg bruker sikkert en arbeidsdag bare på å holde gresset nede i sommerhalvåret, for fjøsen var ikke egnet til sauer som jeg hadde håpt på, dvs den skal jo fikses, men det må vente, - vinterhalvåret er det vedhogst, våren er det kløyving av ved, ja måtte jo kjøpe meg traktor, for veien må brøytes. Det er noe konstant å ta tak i når en stikker nesa utom døren, en aldri fri. 

Om du ikke har planer om dyrehold aka sau, eller eventuelt absolutt ingen planer om att alt skal gro igjen, - og det går veldig fort! så tenk over hvor mange arbeidstimer du har igjen i kroppen etter arbeid, og tenk att du minimum har 3 timer med merarbeid daglig om du skal holde ting noe lunde på stell. 

Det er fint her, jeg bor i paradis, jeg liker å jobbe, men av og til drømmer jeg om ei lettstelt leilighet, og om noen år så må jeg jo til med det.. 

Huset står jo der, og blir jo ferdig en gang, imens vokser gresset og krattet over hodet på deg og veien regner bort og trenger grus. 

Anonymkode: 93df7...19b

Nyttig å høre erfaringene dine, så takk for det. Hagearbeid og dyrking er en stor lidenskap for meg, så det å ha stor boltreplass og mye å gjøre utendørs er egentlig bare ett stort pluss for min del. Jeg har stor forståelse for at det kan føles som mye og uoverkommelig til tider, men jeg tror det skal gå bra. Huset ligger dessuten veldig nær offentlig vei, så jeg slipper styre med brøyting om vinteren. Dyrehold frister også veldig, men det vil nok måtte vente til et eventuelt jobbytte så jeg slipper bruke masse tid på pendling osv.

Ts

Skrevet

wow kjør på, legg inn bud endel under å se hva de sier, lykke til 🎉

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (12 timer siden):

Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med dette på kun 1 inntekt.

Men nå vet jeg ikke hva su har på sparekonto utenom EK?

Ser den. Og det er det jeg selv er litt nervøs for. Akkurat nå vil det sikkert gå helt fint, men plutselig stiger rentene, eller så er veggene fulle av mus eller så blåser fjøstaket av en vinter. 

Jeg har et par hundre tusen til, så litt, men ikke enorme mengder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser den. Og det er det jeg selv er litt nervøs for. Akkurat nå vil det sikkert gå helt fint, men plutselig stiger rentene, eller så er veggene fulle av mus eller så blåser fjøstaket av en vinter. 

Jeg har et par hundre tusen til, så litt, men ikke enorme mengder.

Jeg tenker et par hundre tusen er ingenting i sammenhengen eldre hus - eller hus i det hele tatt. 

MÅ du bo i et høykostnadaprosjekt nå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker et par hundre tusen er ingenting i sammenhengen eldre hus - eller hus i det hele tatt. 

MÅ du bo i et høykostnadaprosjekt nå?

Hvor mye mer enn er par hundre tusen tenker du man bør ha bare for å være på den sikre siden?

Jeg tenker ikke at et småbruk til 2,6 mill er høykostnadsprosjekt når flere av de dyre tingene som bad og tak og det elektriske allerede er tatt. Kjøpte selv et eldre hus til ca samme pris spm TS, og har ca samme lån som TS vil sitte med, har dog noe høyere inntekt. Jeg har 200 000 på bufferkonto til huset, og sparer litt hver måned. Hverken nytt kjøkken eller gulvvarme trenger å koste all verden,  særlig om TS er litt handy og kan gjøre litt selv, og evt. bo der litt og spare litt mer dersom det lar seg gjøre. Jeg syns det høres ut som en kjempefint prosjekt, hadde ikke hatt noen betenkeligheter mtp. på økonomien, men det kan være lurt å sette opp et realistisk budsjett. 

Anonymkode: 12208...4b5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye mer enn er par hundre tusen tenker du man bør ha bare for å være på den sikre siden?

Jeg tenker ikke at et småbruk til 2,6 mill er høykostnadsprosjekt når flere av de dyre tingene som bad og tak og det elektriske allerede er tatt. Kjøpte selv et eldre hus til ca samme pris spm TS, og har ca samme lån som TS vil sitte med, har dog noe høyere inntekt. Jeg har 200 000 på bufferkonto til huset, og sparer litt hver måned. Hverken nytt kjøkken eller gulvvarme trenger å koste all verden,  særlig om TS er litt handy og kan gjøre litt selv, og evt. bo der litt og spare litt mer dersom det lar seg gjøre. Jeg syns det høres ut som en kjempefint prosjekt, hadde ikke hatt noen betenkeligheter mtp. på økonomien, men det kan være lurt å sette opp et realistisk budsjett. 

Anonymkode: 12208...4b5

Det er flere bygg der og tomt. 

At noe ser pent ut betyr ikke at det er gjort riktig - men det ser jo TS på papirene.

Så spørs det jo og hvordan infrastrukturen er fordelt mellom kommunalt/privat ansvar.

De jeg kjenner som bor på greit vedlikeholdte småbruk er par med full inntekt, og de bruker mye tid og penger på ting og tang. 

Mye utenom selve huset og. 

Er jo ikke heldig å la andre bygg gå lenge uten vedlikehold. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...