AnonymBruker Skrevet 4. august #1 Skrevet 4. august Jeg har vokst opp med et dobbeltnavn som jeg har mislikt hele livet, og gjør det fremdeles i en alder av 56 år, og har alltid drømt om å kunne ha et enkelt lett navn som mine søsken. Det er et skikkelig "gammel damenavn", og gjennom livet har mange blitt overrasket når de har oppdaget at jeg ikke er en dame på 83 år. Navnet mitt er satt sammen av forbokstaven i navnet til min mormor og morfar, og det første navnet er et navn som var veldig populært like før og under krigen, men siden da er det veldig få i Norge som har kalt barnet sitt det. Det andre navnet var veldig populært i 50-60 og 70-årene, og er et ganske fint navn som også er internasjonalt og lett å uttale. Når jeg har bodd i utlandet har kun ett av navnene blitt brukt, fordi de har ikke klart å uttale begge navne, mens familie og kjærester har brukt begge navnene. Jeg forstår ikke foreldre som gir ungene sine tunge og lange dobbeltnavn, og særlig ikke tanken bak å gi barnet sitt to navn, der kun det første blir brukt. Anonymkode: a2b5d...fa6 3
AnonymBruker Skrevet 4. august #2 Skrevet 4. august Det er jo litt hva man tenker om navnet sitt selv. Jeg har et kort navn, mest populært på 40-tallet, men vet om et par andre som heter det samme. Noen få har kommentert navnet mitt negativt, men stort sett positive kommentarer som at det er kult, fint og en sa til og med romantisk. Nå liker jeg navnet mitt og tenker at hvis jeg liker meg og navnet så liker andre det. Det er jo mange som har gammeldagse navn, men som blir kult fordi de gjør det kult. Alle de norske unge musikerne feks. Astrid S. Dagny, Sigrid feks. Om du heter Liv Ingrid eller Anne Borghild eller Gudrun Victoria så kan det jo være tøft, stilig eller kult, om du vil. Anonymkode: d6d62...526 3
AnonymBruker Skrevet 4. august #3 Skrevet 4. august Er mange plasser der nesten alle har dobbeltnavn. Jeg er en av få fra mitt hjemsted med kun ett fornavn. Anonymkode: e3605...d98
AnonymBruker Skrevet 4. august #4 Skrevet 4. august Jeg har alltid likt dobbeltnavn og ønsket jeg hadde det selv. Høres ut som problemet her først og fremst er at du ikke liker det ene navnet. Anonymkode: 2c721...eee 5 2
AnonymBruker Skrevet 4. august #5 Skrevet 4. august Kan du ikke ta bort det navnet du ikke liker? Feks Inger Marie, så tar du bort Inger om det er det navnet du misliker. Så heter du bare Marie? Anonymkode: 7673a...8ef 12 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #6 Skrevet 4. august Jeg er født i 97, og jeg fikk ett fornavn, som jeg delte med 4(!!) andre jenter på trinnet. Altså et av de mest vanlige navnene på den tiden. Kan jo ikke si at jeg hater mitt eget navn, men foreldrene mine kunne gjerne vært litt mer kreative ved å f.eks gi meg et mellomnavn i det minste.. Anonymkode: 36ee4...3f1 5 4
AnonymBruker Skrevet 4. august #7 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo litt hva man tenker om navnet sitt selv. Jeg har et kort navn, mest populært på 40-tallet, men vet om et par andre som heter det samme. Noen få har kommentert navnet mitt negativt, men stort sett positive kommentarer som at det er kult, fint og en sa til og med romantisk. Nå liker jeg navnet mitt og tenker at hvis jeg liker meg og navnet så liker andre det. Det er jo mange som har gammeldagse navn, men som blir kult fordi de gjør det kult. Alle de norske unge musikerne feks. Astrid S. Dagny, Sigrid feks. Om du heter Liv Ingrid eller Anne Borghild eller Gudrun Victoria så kan det jo være tøft, stilig eller kult, om du vil. Anonymkode: d6d62...526 Det er kombinasjonen som dobbeltnavn, som gjør at det høres tungt og gammeldags ut. Drømmen var alltid å kun ha ett navn Ts Anonymkode: a2b5d...fa6
Knutekålmor85 Skrevet 4. august #8 Skrevet 4. august Når du er 56 så kan du endre navnet til enkeltnavn uten å fornærme de du er kallt opp etter. Og dere som ønsker dere dobbeltnavn: det er fullt mulig å legge til ekstra navn, om man vil. 5 3
AnonymBruker Skrevet 4. august #9 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er kombinasjonen som dobbeltnavn, som gjør at det høres tungt og gammeldags ut. Drømmen var alltid å kun ha ett navn Ts Anonymkode: a2b5d...fa6 Men da er det jo bare å endre navn, da Anonymkode: 97c2d...f09 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #10 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du ikke ta bort det navnet du ikke liker? Feks Inger Marie, så tar du bort Inger om det er det navnet du misliker. Så heter du bare Marie? Anonymkode: 7673a...8ef Det har jeg faktisk aldri tenkt på😃 men av og til så presenterer jeg meg med det navnet jeg liker best. Det å skulle fjerne etternavnet i Folkeregisteret hadde vært litt for drastisk kjenner jeg, for identiteten min er faktisk det tunge gammeldagse dobbelnavnet Ts Anonymkode: a2b5d...fa6
AnonymBruker Skrevet 4. august #11 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har alltid likt dobbeltnavn og ønsket jeg hadde det selv. Høres ut som problemet her først og fremst er at du ikke liker det ene navnet. Anonymkode: 2c721...eee Det er dobbeltnavn på damer jeg liker, men da må dobbeltnavnene være sammensmeltet i ett navn, som for eksempel Karianne eller Julianne. Ja det er det første navnet mitt jeg misliker Ts Anonymkode: a2b5d...fa6
AnonymBruker Skrevet 4. august #12 Skrevet 4. august Jeg har gitt barna mine flere fornavn (ikke dobbeltnavn) fordi jeg er britisk, og det er vanlig der. Da jeg ble født hadde jeg også tre fornavn, men min pappa insisterte på å fjerne to av de fordi han likte det ene så godt. Jeg er bitter på ham, og tok tilbake navnene i voksen alder. Jeg hater å bare ha ett fornavn da jeg var liten. Anonymkode: b1062...d99 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #14 Skrevet 4. august Jeg har dobbelt navn og har elsket det i alle mine 52 år jeg har levd. Min datter er 27 år og har dobbelt navn, og er veldig glad i navnet sitt. Mao så har du din opplevelse, men mange elsker å ha dobbelt navn og er evig takknemlig for at foreldrene gav de dobbelt navn. Anonymkode: 06242...a13 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #15 Skrevet 4. august Ga ungene to navn, men navn to er for litt tradisjon, ALDRI meningen de skal brukes samtidig. Blir de lei av navn 1 kan de bruke navn 2. Ett kort 1. navn og ett litt lengre 2. navn. De har mitt etternavn som mellomnavn og min manns etternavn som etternavn. Av tanter og onkler to har to tanter doble navn, kun 1 bruker begge, pappa og 3 brødre har to navn, alle bruker bare det første. Det var greit å ha flere navn for tanter/onkler når flere hadde samme fornavn. At noen skal bestemme hva som er riktig eller galt for navngiving hos andre er tull. Både min mann og jeg har 1 navn. Jeg skulle gjerne hatt min mors pikenavn som mellomnavn, min mann har sin mors etternavn som mellomnavn. Noen familier liker å kalle opp barna etter familie, det er tradisjon. Mine besteforeldre har så stygge navn at det var heeelt uaktuelt for oss, kunne ikke utsette mine barn for de navnene. Nien liker sære navn, noen tradisjonelle, noen lange, noen korte, noen doble osv. Hvorfor har jeg ikke valgt å bruke begge navnene? Det er for jeg forbinder å bruke to navn med masse slekt i Nord-Norge med - for meg - rare navnkoblinger, for jeg er oppvokst på Østlandet med andre tradisjoner. Anonymkode: 8b372...4cd 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #16 Skrevet 4. august Jeg ga min sønn to navn da jeg selv har det. Alle mine venninner har også to navn. Da kan de velge selv om hvem de vil bruke . Anonymkode: f2c90...cf2
AnonymBruker Skrevet 4. august #17 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Julian Krisander 🥰 Anonymkode: 25262...83f Krisander er jo allerede en tullete sammentrekning. Blir som å kalle ungen Julrik eller Trygbert. Dobbeltnavn er uansett litt skummelt. Ofte gidder ikke folk å uttale hele navnet, og så blir man hetende Bønna eller noe sånt. Anonymkode: d8f2b...181 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. august #18 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er kombinasjonen som dobbeltnavn, som gjør at det høres tungt og gammeldags ut. Drømmen var alltid å kun ha ett navn Ts Anonymkode: a2b5d...fa6 Jeg kjenner flere som enten har uformelt endret navn eller ordnet det formelt. Liker man ikke sitt eget navn så bytter man bare. Å «lide» i flere tiår over noe så banalt er rart i mine øyne. Løsningen var jo der hele tiden. Anonymkode: 703d4...670 3
AnonymBruker Skrevet 4. august #19 Skrevet 4. august Noen dobbeltnavn er fine og lette å uttale, som Anne-Katrine. Andre passer dårlig sammen og er tunge å uttale, som Andreas-Kristoffer. Jeg liker også korte og enkle enkeltnavn, men begge barna har et andre fornavn (ikke bindestrek), som for eksempel kan brukes dersom de blir fire på trinnet med samme navn. Anonymkode: 1b9e1...a93 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #20 Skrevet 4. august Jeg virkelig kan ikke fordra fornavnet mitt. Det er et stygt kjerringnavn. Jeg er derfor veldig glad for at jeg har et mellomnavn jeg kan bruke istedenfor Anonymkode: 90c82...c40 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå