Gå til innhold

Dement svigermor: hva trenger man av innkjøp selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun ivaretar 0 hygiene selv, og er HELT ute.

Jeg har ordnet nye klær som er lett å få av og på.

Men nattøy: bruker sykehjem egne med knapper - eller skal jeg ordne nattkjole?

Hun har store skader pga sykdom i munn, så tannhygiene kan ikke foregå som normalt.

Men jeg lurte på kremer, hårbørste og liknende:

Kjøper man inn egen shampo, såpe og evt krem for tørr hud?

Tenkte kjøpe shampo, såpe og Locobase isåfall. 

Hva er deres erfaringer med demente som ikke ivaretar egen hygiene og hva pårørende bør kjøpe? 

Anonymkode: ce3e1...8d8

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var ulikt fra sted til sted der vår var. Ta kontakt med avdelingen, så får du svar på spørsmålene du har. ❤️ 

Anonymkode: 4c877...6f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bor hun på sykehjem? Da får hun nattøy, såpe sjampo, balsam og hudkrem der. Likevel ville jeg kjøpt eget dersom hun bruker spesielle merker osv. Egen nattkjole vil nok føles bedre enn lånt nattøy på sykehjemmet. Husk å kjøpe deodorant, dette har ikke sykehjemmene.

Anonymkode: 22b75...eb0

AnonymBruker
Skrevet

Hatt inntaks møtte? For dette kan du få svar på da.

Var på inntak i forbindelse med min mor. Det ville ho få kremer   sjampo, kropp såpe, medisiner

Hårbørste måtte vi ordnet. De ønsket helst natt tøy med knepping.

Parfyme deorant fikset vi

Der mine mor er får de og tilbud om brus, og godteri også. Alkohol vin eller øl på lørdagene til maten

Anonymkode: 84710...be1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det var ulikt fra sted til sted der vår var. Ta kontakt med avdelingen, så får du svar på spørsmålene du har. ❤️ 

Anonymkode: 4c877...6f5

Godt poeng :) 

Regner med kommuneøkonomien tilsier minst mulig inkludert 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring ; sykehjem har kremer, såpe og shampoo men man oppfordres til å kjøpe eget til dem fordi sykehjemmets har lite parfyme og særlig damer vil gjerne ha litt duft. Min erfaring er og at det bare brukes egne klær med unntak av spesialtruser når de bruker bleier. Og så føles det nok mer kjent med egne klær og egne ting rundt seg. 

Anonymkode: f1cce...14c

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om sykehjemmet har fotterapeut og bestill time fast hver 6-8uke for dette. De kan kanskje klippe fingernegler også.

Anonymkode: 921cd...340

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Min svigermor var på sykehjem som hadde såpe, lotion, shampo, fotkrem, håndkrem osv. Som nevnt kjøpte man bare deo og evt parfyme. Hårbørste.

I tillegg til egne, egnede klær, trengte hun stødige tøfler/innesko. Altså som satt godt på foten og ga støtte og hadde gode såler (glatte gulv). 

Endret av Eneri
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jobber på en demensavdeling

anbefaler at du kjøper inn sjampo, såpe etc som hun er vant til. Gjerne fuktighetskrem også. Viktig at de får kjenne på velvære.

de fleste sykehjem har avtaler med leverandører på sjampo og såpe,  mn de er som regel uten parfyme..

ta med behagelige nattklær osv..

å hvis dere har muligheten så anbefaler jeg at dere tar med privat pute og dyne som hun sover i! Skal ikke skimse av muskelminne☺️

Anonymkode: 4793b...470

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, jobber på en demensavdeling

anbefaler at du kjøper inn sjampo, såpe etc som hun er vant til. Gjerne fuktighetskrem også. Viktig at de får kjenne på velvære.

de fleste sykehjem har avtaler med leverandører på sjampo og såpe,  mn de er som regel uten parfyme..

ta med behagelige nattklær osv..

å hvis dere har muligheten så anbefaler jeg at dere tar med privat pute og dyne som hun sover i! Skal ikke skimse av muskelminne☺️

Anonymkode: 4793b...470

Hun har dessverre hatt helt manglende hygiene lenge nå, og ligget i helt gulnet dyne/pute.

Parfyme bruker hun ikke, og jeg tenkte kjøpe parfymefritt av hensyn til henne selv og andre. 

Men ang nattklær, den ene sommeren jeg jobbet på korttidsavdeling husker jeg bare at pysjene var derfra med veldig praktiske i bomull med knapper - klassisk sykehuspysj. Tenker det kan være greit mtp hygiene. 

Jeg finner bare upraktiske greier på nett, er dette noe man får kjøpt på privatmarked? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 21.18):

Sjekk om sykehjemmet har fotterapeut og bestill time fast hver 6-8uke for dette. De kan kanskje klippe fingernegler også.

Anonymkode: 921cd...340

Det har de heldigvis, for det trengs 🙈

Aner du hva prisen er for det? Hun har ganske lite igjen av pensjonen sin etter trekk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobba mange år på sykehjem. Veldig mange bruker egen shampo,balsam og kroppsåpe. Handler om Livs Glede og velvære.  

Av nattøy brukte mange sykehusskjortene, hos oss var de hvite med røde blomster på. De kan kneppes opp i halsen, det gjorde vi ofte under angstanfall og følelsen av å ikke få puste. 

Deo er greit å ha.   Hvis tannstell ikke kan gjøres som normalt, så kan avd få besøk av tannpleier som kan anbefale opplegg :)

Har de fot terapeut, få regelmessige timer, gjerne om det er frisør der også :)Damer er damer :)

Anonymkode: e1ee0...2b2

AnonymBruker
Skrevet

Parfyme er ikke så bra da mange reagerer allergisk.

Anonymkode: 4104c...30c

• Nyttig 1
Skrevet

Kjøp ting hun liker/har brukt før! Hvis det er å oppdrive. Lettere å motivere henne til å bruke det hvis det er noe kjent. 

Sykehjemmet har shampo og kroppssåpe, men det er forferdelig triste greier uten lukt. Jeg anbefaler alltid pasienter/pårørende å kjøpe selv hvis de ønsker. 

De har også nattøy, men her tenker jeg det samme. Har hun alltid brukt nattkjole så kjøp nattkjole. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har de heldigvis, for det trengs 🙈

Aner du hva prisen er for det? Hun har ganske lite igjen av pensjonen sin etter trekk. 

Der jeg har jobba har prisen for fotpleie brukt å ligge på 500-700kr. Vel verdt pengene, for ansatte på hjemmet skal ikke drive med behandling og klipp av negler på føttene. Det har de ikke rett kompetanse til. Stor risiko for feilklipp og konsekvenser av dette. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvifor fikser ikkje mannen din dette? 

Anonymkode: 6425a...235

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deo, hårshampo, balsam, dusjsåpe og annet til personlig hygiene. 

Jobber på demensavdeling og det vi bruker av såpe, sjampo og lotion er ikke så veldig bra. 

Anonymkode: 6cb88...43c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også jobba på dementavdeling. Syns det du nevner høres fornuftig ut! Du må finne ut reglene for vask og navning av klær på den aktuelle avdelingen. Kjøp klær som tåler vask… eldre liker ofte ull, de fryser lett. Men anbefaler at ev ullklær vaskes privat. 
Sett i tilfelle opp en lapp på badet hennes om dette. 
Finere klær bør du nesten unngå å ta med, tenker da særlig på dyre Oleana-jakker og slikt. Dyre smykker bør unngås. 

Sko som sitter på foten, ex sketchers av typen du bare stikker foten oppi. Tøfler må være stabile. Ville også kjøpt nattsokker med antiskli under (lurer på om sparkjøp har?)

Viktig med sjampo og sånt som hun er vant til og liker duften av. En parfyme? Deo, bodylotion. 

Nå vet jeg ikke hvor langt inn i sykdommen hun er, men bilder av familie, kjæledyr, hjemsted. Gjerne med en forklaring bakpå som kan hjelpe personalet med å trygge henne. Gjerne også noen personlige eiendeler du vet hun har et forhold til. Mamma hadde en svær kobber kaffekjele personalet daglig fikk høre historien bak..

Ikke minst, et fint bilde av bestemor fra når hun var i sin velmakt, ex brudebilde. For å ivareta verdigheten og identitet. 

Lykke til! 💜

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kvifor fikser ikkje mannen din dette? 

Anonymkode: 6425a...235

Fordi han er enebarn, og ivaretar allerede meg som er alvorlig syk+barn med autisme.

Så da vil jeg gjerne ordne ting jeg kan fra sengen som jeg er lenket til.

Dessuten har svigermor stilt opp for meg og ham med mye forskjellig, og jeg er glad i henne. Jeg klarer ikke gjøre noe som helst utenom småpraktiske ting som dette, så da vil jeg gjerne hjelpe henne og mannen min med det.

Jeg støttet ham også når faren døde, skulle vel bare mangle?

Hun er endel av familien og bestemor til vårt barn, ikke en fremmed. 

For en IDIOTISK situasjon å trekke frem «kvinneoppgaver».

Jeg kjøper noen klær bare.

Han snakker med henne hver eneste natt og skal rydde ut hele huset hennes. 

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (11 timer siden):

Jeg har også jobba på dementavdeling. Syns det du nevner høres fornuftig ut! Du må finne ut reglene for vask og navning av klær på den aktuelle avdelingen. Kjøp klær som tåler vask… eldre liker ofte ull, de fryser lett. Men anbefaler at ev ullklær vaskes privat. 
Sett i tilfelle opp en lapp på badet hennes om dette. 
Finere klær bør du nesten unngå å ta med, tenker da særlig på dyre Oleana-jakker og slikt. Dyre smykker bør unngås. 

Sko som sitter på foten, ex sketchers av typen du bare stikker foten oppi. Tøfler må være stabile. Ville også kjøpt nattsokker med antiskli under (lurer på om sparkjøp har?)

Viktig med sjampo og sånt som hun er vant til og liker duften av. En parfyme? Deo, bodylotion. 

Nå vet jeg ikke hvor langt inn i sykdommen hun er, men bilder av familie, kjæledyr, hjemsted. Gjerne med en forklaring bakpå som kan hjelpe personalet med å trygge henne. Gjerne også noen personlige eiendeler du vet hun har et forhold til. Mamma hadde en svær kobber kaffekjele personalet daglig fikk høre historien bak..

Ikke minst, et fint bilde av bestemor fra når hun var i sin velmakt, ex brudebilde. For å ivareta verdigheten og identitet. 

Lykke til! 💜

Takk!

Parfyme bruker hun ikke, vil heller ikke plage andre evt beboere eller ansatte med allergi/migrene osv. Dusjing blir nok dessverre med delvis eller full tvang - hun har ikke dusjet på sikkert 2-3 år 🙈 Veldig ille. Tror hun tok kattevasker før, men trolig ikke siste år.

Vi bor i annen by, så tenkte klær som tåler 40 grader? Unngår ull av den grunn.

Antiskliver allerede kjøpt+navnelapper, og hjemmetjenesten hentet litt bilder for oss :) 

Det med forklaring bak bildene var lurt!

Kanskje lage en bildebok/album med tekst. 

Rar prosess dette, føler jeg kjøper inn samme ting nesten som til barnehagebruk bare voksen størrelse 🙈 «Tenk romslig så plass til bleie». Men sånn er livet. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 19.03):

Hun ivaretar 0 hygiene selv, og er HELT ute.

Jeg har ordnet nye klær som er lett å få av og på.

Men nattøy: bruker sykehjem egne med knapper - eller skal jeg ordne nattkjole?

Hun har store skader pga sykdom i munn, så tannhygiene kan ikke foregå som normalt.

Men jeg lurte på kremer, hårbørste og liknende:

Kjøper man inn egen shampo, såpe og evt krem for tørr hud?

Tenkte kjøpe shampo, såpe og Locobase isåfall. 

Hva er deres erfaringer med demente som ikke ivaretar egen hygiene og hva pårørende bør kjøpe? 

God parfyme kan ha en positiv virkning, da tåler en  - i det lengre løp - dårlig lukt i mindre grad.

Smertestillende, med tanke på munn skader, er heller ikke så dumt.

Anonymkode: 43d60...5a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...