Knirke Skrevet 4. august #1 Skrevet 4. august Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg å sy, og trenger noen mønstre som passer for nybegynnere. Tenker i første omgang på enkle forklær, kjoler og skjørt. I fremtiden kanskje litt middelalder- og vikingtøy. Jeg har vist interesse for sying på Instagram og nå blir jeg bombardert med reklamer for mønstre🤯. Jeg blir så usikker! Hvor kjøper dere mønstre fra? Fysisk eller digitale, hva er best? Hvor mye er greit å betale? På forhånd takk ☺️ 🧵🪡
AnonymBruker Skrevet 4. august #2 Skrevet 4. august http://www.idavictoria.no har jeg nesten alle mønstrene til, det første klesplagget jeg sydde var jerseykjolen med sving fra henne. Kjøper gjerne mønstrene hennes hos f.eks Tonje eller stofflykke.no siden jeg som regel alltid kjøper stoff samtidig når det kommer nytt mønster. Ellers liker jeg veldig godt isipisipants til Fæbrik. Foretrekker papirmønster, for da slipper jeg å printe ut og teipe veldig nøye sammen, ikke alle printere får kontroll-firkanten riktig heller. Må ha mønsterpapir, tegne av og klippe ut, men det er bedre enn å få firkantete øyne av å prøve og få alle strekene til å passe😅 Anonymkode: 197d0...a8e 1
Hanne67 Skrevet 4. august #3 Skrevet 4. august Du kan låne f.eks. Alt om håndarbeide eller muligens også Burda på biblioteket. De har symønstre. Det hender jo også ukebladene har det. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august Jeg kjøper på stoffbutikker som Stofflykke.no, stoffdronning.no, abbystekstiler.no, osv. Jeg kjøper også fra Etsy, fra merker jeg vet er bra, og direkte fra hjemmesiden til designere. Jeg lager mye fra Ida Victoria, Kreativistine, og Made By Runi. Jeg foretrekker papirmønster, fordi jeg synes det er noe drit å tape sammen pdf-mønstre. Men ikke alt er alltid lett å få tak i på papir, så da kjøper jeg pdf. Jeg har også brukt Pattydoo mye, hun har mye billig pdf-mønstre på siden sin, og mønstrene er bra. Anonymkode: ea1d8...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august Jeg har bare kjøpt PDF-mønster. To fra Fæbrik og ellers internasjonalt. Hvis du ser på «Tha Fold Line» f.eks. så har de en samling av veldig mange ulike designere slik at du kan surfe litt rundt og se hva du kan like. Som første prosjekt ville jeg funnet en slags sew along med video. Det gjør det lettere å skjønne hva du skal gjøre. Tote bag, toalettmappe eller enkelt skjørt. Det finnes mye forskjellig. Sømrom har kurs av veldig høy kvalitet. De har noe gratis, men det meste ligger i Sønleksikonet eller egne kurs man må betale for. Hvis du ønsker å lære skikkelig etter hvert, så kan jeg anbefale det i hvert fall. Ellers finnes det mye forskjellig også på YouTube. Anonymkode: 132be...c01 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #6 Skrevet 11. august Jeg var nylig på mitt lokale bibliotek og kikket etter mønstre. De hadde noen eksemplarer av Burda og en del bøker som hadde mønsterark i seg. Så ja, det er jo et sted å starte hvis man vil vente med å bruke penger på det. Problemet mitt er det at så godt som alle mønstrene enten var veldig damete dameklær, eller barneklær. Fant én bok som hadde en t-skjorte og genser som kunne passere som unisex. Ingen av bokskribentene hadde i tankene at en kvinne kanskje ville sy til en mann i familien, eller at en mann kanskje ville sy noe til seg selv også. Og selvsagt- at det finnes kvinner som ganske enkelt foretrekker en mer unisex look. #hjertesukk Anonymkode: fd2fd...f39 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #7 Skrevet 12. august Det er stort fokus på dame og barneklær, ja. Heilt Spesiell-bøkene har noen mønstre til menn, både gensre, t-skjorter og boksershorts. Made by Runi har en god del mønstre til menn. Kreativistine og Ida Victoria har også noen få manne-mønstre. Pattydoo har en god del til menn. Jeg har sydd opptil flere plagg til mannen min fra de jeg har nevnt. Det har vært litt diskusjoner i diverse sy-grupper hvorfor det er så få mønstre til menn, og forklaringen direkte fra flere av mønster-designere er at det er vanskelig å lage mønstre til menn, når de selv er kvinner og har kvinnekropper. Det er lettere når man kan prøve ting på egen kropp, enn å være avhengig av å få en mann til å prøve og så komme med forståelige tilbakemeldinger, som gir mening for den som skal designe mønsteret. Det skjønner jeg godt. Jeg er kvinne, og når jeg ser på et boksershorts-mønster, er det vanskelig for meg å se for meg om det vil gnage på kroppsdeler jeg ikke har. Anonymkode: ea1d8...3a9 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #9 Skrevet 12. august Jeg har sydd en del fra Modern Sewing som har veldig gode instruksjoner, en del av mønstrene har video steg-for-steg. Du får A0-mønstre og jeg har printet dem ut hos Stitsj.no De har også herremønstre. Jeg vil tro Work wear jakken der kan fungere som en base for mer kostymeaktige overdeler. Anonymkode: c3731...54d
Knirke Skrevet 22. august Forfatter #10 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 14.42): Som første prosjekt ville jeg funnet en slags sew along med video. Det gjør det lettere å skjønne hva du skal gjøre. Tote bag, toalettmappe eller enkelt skjørt. Det finnes mye forskjellig. Sømrom har kurs av veldig høy kvalitet. De har noe gratis, men det meste ligger i Sønleksikonet eller egne kurs man må betale for. Hvis du ønsker å lære skikkelig etter hvert, så kan jeg anbefale det i hvert fall. Ellers finnes det mye forskjellig også på YouTube. Anonymkode: 132be...c01 Tusen takk for tips (alle sammen!). Har du noen konkrete anbefalinger til Youtube videoer? Jeg bruker nesten aldri Youtube, men mannen bruker det til ALT 😄. Jeg går glipp av mye, skjønner jeg🫣
AnonymBruker Skrevet 22. august #11 Skrevet 22. august Jeg har sydd et par år nå, men 90% barneklær😅 Hvis det er noe du har interesse for eller har barn/barnebarn så anbefaler jeg å se om du har et bibliotek i nærheten som har f.eks Jubel og Baluba eller en annen bok i den serien. Enkle mønster og gode forklaringer. Jeg synes selv det var veldig greit å lære å sy barneklær først, for hvis jeg gjør mye feil så er det myyye mindre stoff(penger) som går tapt eller blir mislykket Anonymkode: 2cc06...66d
Sigrid<3 Skrevet 22. august #12 Skrevet 22. august På Mood fabrics. De er gratis og har gode framgangsmåter og mange størrelser
AnonymBruker Skrevet 29. august #13 Skrevet 29. august Jeg har nå sydd en t-skjorte etter mønsteret til mann i "Heilt Spesiell - sy til liten og stor", men altså.. For å finne rett størrelse tok jeg utgangspunkt i en håndfull t-skjorter som jeg bretta dobbelt og la på arket, og skjønte raskt at jeg måtte følge malen til xxl. Jeg sydde skjorta, og joda, størrelsen ble ok. Kunne ikke vært mindre. Det er bare det at alle skjortene jeg tok utgangspunkt i er L. Altså: Kjøpte skjorter med normal passform i L tilsvarte XXL i boka. Jeg sammenlignet nå med noen overdeler til dame fra boka Flid, og Heilt Spesiells XXL skjorte for MENN var mindre enn str 46 i vidde. Selv om man tar med i beregningen at dametoppene er ment ha en romsligere passform, så henger ikke den XXL-skjorta helt på greip for meg. Skal låne en annen Heilt Spesiell-bok på biblioteket senere, og er veldig spent på om mannfolkstørrelsene er like puslete der. Anonymkode: fd2fd...f39
AnonymBruker Skrevet 29. august #14 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har nå sydd en t-skjorte etter mønsteret til mann i "Heilt Spesiell - sy til liten og stor", men altså.. For å finne rett størrelse tok jeg utgangspunkt i en håndfull t-skjorter som jeg bretta dobbelt og la på arket, og skjønte raskt at jeg måtte følge malen til xxl. Jeg sydde skjorta, og joda, størrelsen ble ok. Kunne ikke vært mindre. Det er bare det at alle skjortene jeg tok utgangspunkt i er L. Altså: Kjøpte skjorter med normal passform i L tilsvarte XXL i boka. Jeg sammenlignet nå med noen overdeler til dame fra boka Flid, og Heilt Spesiells XXL skjorte for MENN var mindre enn str 46 i vidde. Selv om man tar med i beregningen at dametoppene er ment ha en romsligere passform, så henger ikke den XXL-skjorta helt på greip for meg. Skal låne en annen Heilt Spesiell-bok på biblioteket senere, og er veldig spent på om mannfolkstørrelsene er like puslete der. Anonymkode: fd2fd...f39 Du må ikke sammenligne størrelser på symønstre med kjøpeklær. Størrelser er bare navn, for å indikere at en størrelse opp da er større i alle dimensjoner enn den andre størrelsen. Så man bør aldri sy noe str L i følge et mønster, bare fordi man bruker str L i kjøpeklær. "L" er bare et navn som betyr at denne størrelsen er en størrelse større enn den som heter "M". Kjøpeklær følger standarder for størrelser, det gjør ikke symønstre. I de fleste mønstre er det heldigvis tabeller for kroppsmål, som angir hvilke størrelse de anbefaler å sy. Man bør også alltid sjekke ferdig størrelse på plagget. Ofte står dette oppgitt i mønstrene, andre ganger ikke, og da bør man måle mønsterdelene for å se hvor stort plagget blir, FØR man syr. For hvor tettsittende man liker plagg, er personlig. I "Heilt spesiell" bøkene bør man måle mønstrene, i mønstrene for voksne er det så vidt jeg husker ikke noen kroppsmål-tabell. Jeg har sydd masse til meg selv fra de bøkene, og ja, størrelsene fra boken er ikke det samme som størrelsene i butikken. Jeg bruker som regel str S, eller til og med XS i butikk-klær, mens de fleste jeg har sydd fra "Heilt spesiell" har vært i M eller til og med L. Anonymkode: ea1d8...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #15 Skrevet 29. august Jeg vil nå påstå at når man vil sy en t-skjorte til en mann, så er det en viss forventning om at en herrestørrelse som kalles "XXL" skal være forholdsvis, tja, stor. Og hvis du leste hele innlegget mitt ser du at jeg jeg valgte å sy XXL nettopp fordi jeg sammenlignet mønsterdelene fysisk med målet på skjorter jeg hadde, og raskt skjønte at jeg IKKE kunne sammenligne L i de kjøpte skjortene med L på mønsterarket. Og nettopp derfor endte jeg heldigvis opp med en t-skjorte som passet akkurat. Men dette var altså den største størrelsen for menn. Så jeg står på mitt. Det mønsteret der var ganske puslete. Anonymkode: fd2fd...f39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå