Gå til innhold

10-åring med autisme som ikke tør å være aleine hjemme.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min begynner i femte klasse nå, og har dermed ikke lenger sfo. Nå som skolestart nærmer seg stresser hun mer og mer med at hun må være aleine hjemme fra skolen er ferdig og til vi kommer hjem fra jobb. Hun har høytfungerende autisme, og vi har derfor jobbet mye med dette på forhånd, forberedt og også øvd. Det har gått greit, men nå går det absolutt ikke greit lenger. Mer og mer angst for hver dag, og plutselig full vegring for å være aleine i et rom i omtrent et minutt. Jeg blir jo veldig usikker på hvordan vi skal løse dette. Vi kan ta noe hjemmekontor i starten, men ingen av oss har mulighet for å være hjemme på ettermiddagen på fast basis slik som vi jobber nå. Noen med erfaring eller råd? Har man noen rettigheter i denne typen situasjoner, med tanke på at hun også har en diagnose som gjør det ekstra komplisert?

Anonymkode: 0f76b...07c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan få utvidet SFO 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på disgnose så utløser de endel rettigheter både fra nav og med tanke på sfo? Er fadder til en som er autist, ikke like høyfungerende som din kanskje men han går enda på «sfo» og hsr en ekstra utbetaling fra nav til barnepass ettermiddag/kveld. Han er 12. 

Anonymkode: b24c4...cce

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Skal absolutt sjekke muligheter hos nav.  Jeg tror ikke utvidet sfo blir så aktuelt, selv om det i teorien kunne vært en god løsning, hun har fungert greit der. Men, nå er jo ikke vennene hennes der lenger. Hun er veldig opptatt av å passe inn, så det vil nok bli vanskelig å få henne til å gå "aleine" på sfo når alle de andre har sluttet. 

AnonymBruker
Skrevet

Utvide rett til omsorgsdager til 20 per forelder, så dere har mer fleksibilitet. Avtale om telefonsamtaler om det kan fungere med type arbeid. Med autisme og angst vil hun kvalifisere til økte omsorgsdager. Noen vil også trenge pleiepenger, men dette kan bli langt mindre skummelt med god innkjøring. 

Anonymkode: e1eae...646

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Utvide rett til omsorgsdager til 20 per forelder, så dere har mer fleksibilitet. Avtale om telefonsamtaler om det kan fungere med type arbeid. Med autisme og angst vil hun kvalifisere til økte omsorgsdager. Noen vil også trenge pleiepenger, men dette kan bli langt mindre skummelt med god innkjøring. 

Tusen takk, skal sjekke ut dette!

Gjest jegerrinne
Skrevet

Pga diagnose kan dere søke o. Utvidet sfo til ut 7 klasse

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Datteren min begynner i femte klasse nå, og har dermed ikke lenger sfo. Nå som skolestart nærmer seg stresser hun mer og mer med at hun må være aleine hjemme fra skolen er ferdig og til vi kommer hjem fra jobb. Hun har høytfungerende autisme, og vi har derfor jobbet mye med dette på forhånd, forberedt og også øvd. Det har gått greit, men nå går det absolutt ikke greit lenger. Mer og mer angst for hver dag, og plutselig full vegring for å være aleine i et rom i omtrent et minutt. Jeg blir jo veldig usikker på hvordan vi skal løse dette. Vi kan ta noe hjemmekontor i starten, men ingen av oss har mulighet for å være hjemme på ettermiddagen på fast basis slik som vi jobber nå. Noen med erfaring eller råd? Har man noen rettigheter i denne typen situasjoner, med tanke på at hun også har en diagnose som gjør det ekstra komplisert?

Få utvidet sfo eller så må dere bytte på å være hjemme eller en av dere ta hjemmeværende.. Var hjemme her, da de ikke kunne være alene med div diagnoser. De er og mer sensitiv. Så selv om dere øver kan det bli tøft når det da gjelder. Kan dere prøve litt å litt alene? feks en tur på butikken, osv i begynnelsen?

Anonymkode: c354d...055

AnonymBruker
Skrevet

Har dere noen i familien som kan hjelpe litt? Kanskje Snakke med foreldrene til venninnene og problemet, kanskje noe kan løse seg med at hun har en fast dag der hun er med noen hjem.

Avtale med naboen slik at hun vet at hun har tryggheten til å kunne gå bort til dem hvis det skulle være noe. Hvis dere kjenner de såklart.

Anonymkode: 64ba0...6c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Få utvidet sfo eller så må dere bytte på å være hjemme eller en av dere ta hjemmeværende.. Var hjemme her, da de ikke kunne være alene med div diagnoser. De er og mer sensitiv. Så selv om dere øver kan det bli tøft når det da gjelder. Kan dere prøve litt å litt alene? feks en tur på butikken, osv i begynnelsen?

Anonymkode: c354d...055

Ja, vi må kanskje gjøre noe sånt. Gå på butikken og den slags går bra, det er kun dette med å være aleine hjemme som plutselig er blitt så skremmende. Og hun har gått hjem fra skolen selv også, til tomt hus, men da visst at jeg kommer ikke lenge etter. Håper litt på at hun bare er litt overveldet, og at det vil gå seg til etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har dere noen i familien som kan hjelpe litt? Kanskje Snakke med foreldrene til venninnene og problemet, kanskje noe kan løse seg med at hun har en fast dag der hun er med noen hjem.

Avtale med naboen slik at hun vet at hun har tryggheten til å kunne gå bort til dem hvis det skulle være noe. Hvis dere kjenner de såklart.

Anonymkode: 64ba0...6c1

Takk for råd! Det er ikke så dumt, vil jo tro det er flere som synes det kan være stusselig å være hjemme aleine. Jeg får undersøke litt😊

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 10 år med ASF . Jeg har pleiepenger for timene han skulle ha vært på sfo 😌 Har også hatt pleiepenger nå i hele sommer-ferien. Han klarer seg heller ikke alene 😌

Anonymkode: e0079...8f4

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 10 år med ASF . Jeg har pleiepenger for timene han skulle ha vært på sfo 😌 Har også hatt pleiepenger nå i hele sommer-ferien. Han klarer seg heller ikke alene 😌

Anonymkode: e0079...8f4

AnonymBruker
Skrevet

Du sier at sfo ikke er aktuelt fordi alle vennene hennes er borte. Kan det brukes som å lære seg å være alene? 

Når hun innser at sfo ikke er gøy lenger og at det bare er små barn der, kan det godt tenke seg at hun blir mer innstilt på å prøve være alene allikevel?? 

Prøv utvider sfo! Se hva som skjer. Det kan jo løse seg ganske fort. 

Ikke glem at det er OVERGANGEN som er vanskelig. 

Anonymkode: d0e72...9cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enten alene hjemme eller Sfo. Det er ikke noe enten eller. 

Har selv barn med autisme som måtte gjennom det samme i femte. Så her måtte barnet ta et valg innen en viss tid og stå for det. Hun valgte Sfo, men sluttet før jul siden vennene ikke var der. 

Var mye angts osv her. Men viktig å lose dem igjenom med valg og så ta det derfra. Greit at Sfo er kjipt uten vennene, men det er da det eneste alternativet når hun ikke vil være alene hjemme. 

Anonymkode: 97f13...a73

• Liker 1
Skrevet

Hva med at hun snakker med noen om angsten sin da? Kansje det er noe dere kan gjøre som gjør at hun ikke blir så redd for å være hjemme alene. Feks videocall sammen mens du jobber sånn at du liksom "er" i rommet sammen med henne når hun er redd.

Jeg har en sønn med adhd på 12 som er husredd og ringer meg når han er redd. Husreddhet er helt normalt for et barn på 12 forresten. Finnes folk på 20 år som er redde for å være alene i huset også... 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (33 minutter siden):

Hva med at hun snakker med noen om angsten sin da? Kansje det er noe dere kan gjøre som gjør at hun ikke blir så redd for å være hjemme alene. Feks videocall sammen mens du jobber sånn at du liksom "er" i rommet sammen med henne når hun er redd.

Jeg har en sønn med adhd på 12 som er husredd og ringer meg når han er redd. Husreddhet er helt normalt for et barn på 12 forresten. Finnes folk på 20 år som er redde for å være alene i huset også... 😅

Ja, men intensiteten i angsten og muligheten for å mestre den, kan gjøre at dette kke nødvendigvis er bærekraftig for et autistisk barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Om hun fungerer normalt ellers, så er det jo relativt flaut for henne å henge på SFO med de som er yngre enn henne, så det er ingen god løsning syns jeg. Min datter uten diagnose hadde akkurat samme problemet da hun startet i 5. klasse, så løsningen for henne ble aktiviteter hver dag etter skolen. Tweens-klubb en dag, fotball SFO to dager og dans en dag. Den siste dagen gjorde hun en avtale med en venn eller vi kunne ha hjemmekontor. Veldig slitsomt for henne, men det var ikke noen annen løsning. Kom hun i klemma en dag pga avslysning etc, så endte hun opp med å sykle rundt til vi kom hjem. Nå starter hun i 6. klasse, og det er ikke noe problem lenger, så forhåperntligvis så løser det seg for dere også. ❤️

Anonymkode: 2ebd1...1f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om hun fungerer normalt ellers, så er det jo relativt flaut for henne å henge på SFO med de som er yngre enn henne, så det er ingen god løsning syns jeg. Min datter uten diagnose hadde akkurat samme problemet da hun startet i 5. klasse, så løsningen for henne ble aktiviteter hver dag etter skolen. Tweens-klubb en dag, fotball SFO to dager og dans en dag. Den siste dagen gjorde hun en avtale med en venn eller vi kunne ha hjemmekontor. Veldig slitsomt for henne, men det var ikke noen annen løsning. Kom hun i klemma en dag pga avslysning etc, så endte hun opp med å sykle rundt til vi kom hjem. Nå starter hun i 6. klasse, og det er ikke noe problem lenger, så forhåperntligvis så løser det seg for dere også. ❤️

Anonymkode: 2ebd1...1f0

Kan tenktes at siden ditt barn som ikke har diagnose har overskudd til alt dette som er så sosialt, :) men at en med autistme ikke at samme overskuddet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mest sannsynlig en fase hun vil klare å komme seg gjennom med god støtte fra dere. Hva med å få tak i en hyggelig, fleksibel person som bor nærme og kan komme innom for å være med henne de par timene? En student som kan trenge litt ekstra penger for litt jobb iblant, en eldre person som kan synes det er hyggelig i tillegg til litt ekstra inntekt, lokal barnevakt som kan være mer venn enn barnevakt for jenta? 

Anonymkode: 7dfa5...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...