Gå til innhold

Svigerdatter lei seg over at jeg glemmer klasse trinn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 16.58):

Svigerdatter blir lei seg når jeg ikke husker hvilken klasse barna skal begynne i. 

Er dette noe å bli lei seg for? Jeg klarer ikke huske dette. Eldste barnebarnet skal begynne i 7.,men i min tid var 7.Ungdomskolen, derfor surrer jeg. Jeg kan gjerne spør om dette engang i uka uten å huske det... Nei jeg er ikke dement, kun 64.

Anonymkode: 82795...d8d

Kan du ikke bare skrive det ned da? Så har du en lapp der det står som du kan hente frem ved behov?

Anonymkode: f2227...5b0

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (11 timer siden):

Dette kan ikke stemme

Enig, jeg er 40 i år og jeg hoppet over 6. klasse. Dvs at de født i 1986 hoppet over 5, 87 hoppet over 4, 88 hoppet over 3, 89 hoppet over 2., og 90 og 91 begynte i hhv 1 og 2 klasse. De siste som da startet i 1. klasse før L97 er 89'erne som fyller 36 i år, 90'erne startet også som syvåringer, men da rett i andre klasse. 

Ellers er det kun flaks at jeg haer egne barn født i årene før og etter nevøer og nieser som gjør at jeg husker hvilket trinn de skal i, han stakkaren som er født litt utenom de andre må jeg bruke noen sekunder på å tenke meg frem til. 

Anonymkode: 9e778...369

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hver så snill å slutt med dette demens-greiene! Alt er demens eller ADHD for enkelte i dag….. 

Anonymkode: fd579...649

Det var ts selv som trakk det fram.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange ting som betyr mye for de jeg er glad i, men veldig lite for meg. 

Da er det ekstra viktig at jeg likevel legger ned en innsats, da man jo vil at de rundt deg skal føle seg bra. 

Anonymkode: 642f5...b36

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 17.18):

La oss snu på det, da, ts:

Dette er viktig for et menneske du i det minste påstår deg å bry deg om. Ville det kostet DEG noe å heller bare velge å ta deg sammen og huske det?

Når noen du bryr deg om sier «dette er viktig for meg» og det ikke kommer i veien for ditt liv, og ikke krever innsats? Da kan man trygt anta at det å velge å se bort fra henstillingen er ren demonstrasjon av at man gir blanke.

Så du gir blanke. Og du er ikke redd for å si det. Det vil ha konsekvenser for relasjonen, ts. Og de konsekvensene må du bære.

Eller du kan altså bare ta deg sammen.

Anonymkode: 82b06...925

Oi, du klarer å få det til å handle om at ts gir blanke i eget barnebarn, kun basert på at hun ikke husker hvilket klassetrinn barnet skal starte i? 

Det er utrolig lett å glemme sånne små detaljer som dette, for det er så ekstremt mye annet man må huske på i hverdagen. Det handler ikke om å gi blanke, men nå er ikke klassetrinn til andre barn ekstremt viktig å gå rundt å huske på i forhold til mye annet, derfor kan det glemmes.

Ts: det du kan gjøre, er å skrive opp hvilket klassetrinn barnet går en eller annen plass (kanskje notater på mobilen), sånn at du vet klassetrinnet til barnebarnet om temaet skal komme opp igjen. Det er tross alt unødvendig å måtte stille samme spørsmål en gang i uken, og det du tolker som sårhet fra svigerdatteren kan like gjerne være irritasjon over å stadig bli stilt samme spørsmål. 

Anonymkode: 62f9d...914

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi, du klarer å få det til å handle om at ts gir blanke i eget barnebarn, kun basert på at hun ikke husker hvilket klassetrinn barnet skal starte i? 

Det er utrolig lett å glemme sånne små detaljer som dette, for det er så ekstremt mye annet man må huske på i hverdagen. Det handler ikke om å gi blanke, men nå er ikke klassetrinn til andre barn ekstremt viktig å gå rundt å huske på i forhold til mye annet, derfor kan det glemmes.

Ts: det du kan gjøre, er å skrive opp hvilket klassetrinn barnet går en eller annen plass (kanskje notater på mobilen), sånn at du vet klassetrinnet til barnebarnet om temaet skal komme opp igjen. Det er tross alt unødvendig å måtte stille samme spørsmål en gang i uken, og det du tolker som sårhet fra svigerdatteren kan like gjerne være irritasjon over å stadig bli stilt samme spørsmål. 

Anonymkode: 62f9d...914

Nei, tror poenget vårt er at; er det viktig for svigerdatter, så bør det være viktig for svigermor. Alle klarer da å huske et tall et helt år. Når hun likevel ikke gjør det så gidder hun ikke, og det er et signal til svigerdatter. 

Jeg bryr meg nada om trinn, knapt om alder. Men merker tantebarna stråler når jeg vet. 

Anonymkode: 642f5...b36

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (1 time siden):

Det var ts selv som trakk det fram.

Nei

Skrevet (endret)

Holder med svigerdatter her jeg, i motsetning til alle dere som velger å kalle henne en hårsår dramaqueen. Det er ikke "andres barn" det er snakk om, det er ens egne barnebarn.

Bestemor og bestefar her har stålkontroll på alt, klassetrinn, at det er B, når det er ferie og planleggingsdager, tilogmed foreldremøter. Setter pris på engasjementet deres.

Endret av k4ren
  • Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad jeg bare har døtre og slipper unna svigerdøtre. Da får heller mine jenter terrorisere en annen mor. Når det er sagt så er disse guttene vanskelig nok å forholde seg til, men de er i alle fall ikke så hårsåre. Og hadde de vært det, så hadde jeg gitt en god faan. 

Anonymkode: 5069b...521

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei

Glemte du lese hovedinnlegget? Eller har du glemt hva som sto der? Dement kanskje?

Skrevet

Du får i hvert fall slutte å spørre en gang i uka?!
skjønner ikke hvorfor det er et tema så ofte?

jeg vet ikke engang om våre besteforeldrene vet hvilke klassetrinn våre unger går i 🧐

så hvorfor spørre så ofte Om hvilken klasse de går i? Erfaringsbasert…Gir ikke det bare en følelse av å gni inn hvor lite du klarer/ gidder å huske det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er glad jeg bare har døtre og slipper unna svigerdøtre.

Du kan fortsatt få svigermødre

Anonymkode: 28607...c9e

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt å måtte spørre om noe sånt en gang i uken og fremdeles ikke få det med seg. 

Det vitner om at du ikke er så interessert som du faktisk påstår.

Jeg forstår frustrasjonen til din svigerdatter og foreslår at du følger mer med neste gang, eller skriver deg en huskelapp. 

Anonymkode: 5d364...112

AnonymBruker
Skrevet

MÅ du huske tallet? Barnebarnet skal gå siste året på barneskolen - det er kanskje lettere å huske? Neste år er første året på ungdomssskolen. Så er det konfirmant det mellomste året, og så går det siste året på ungdomsskolen.

Anonymkode: 1b5ed...633

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Faren min var faktisk nøyaktig på samme måte. Han husket aldri hva slags klassetrinn vi gikk, når vi hadde bursdag. Eller når vi spilte fotball eller håndball, så husket han ALDRI hva slags dager (eller klokkeslett) dette var på. Selv om dette var på faste ukedager, til et bestemt klokkeslett, hver eneste uke. 

Moren min derimot var selvfølgelig klar over hvor gamle vi var til enhver tid, når vi hadde bursdag, hva slags klassetrinn vi gikk på, og når vi skulle feire bursdager, ha foreldre-samtaler med skolen, og så videre. Hun visste til og med navnene på de jeg gikk i klassen med, hvor de bodde, og når de hadde bursdag. Første året på ungdomsskolen kunne hun for eksempel kommentere at "sånn og sånn" elev tydeligvis hadde sluttet å feire barnebursdag, på samme måte som vi gjorde i løpet av barneskolen. 

Anonymkode: f3f33...8ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er glad jeg bare har døtre og slipper unna svigerdøtre. Da får heller mine jenter terrorisere en annen mor. Når det er sagt så er disse guttene vanskelig nok å forholde seg til, men de er i alle fall ikke så hårsåre. Og hadde de vært det, så hadde jeg gitt en god faan. 

Her lyser jo holdningene dine tvers igjenom, du gir bare faaaan! Kul bestemor, assa!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 16.58):

Svigerdatter blir lei seg når jeg ikke husker hvilken klasse barna skal begynne i. 

Er dette noe å bli lei seg for? Jeg klarer ikke huske dette. Eldste barnebarnet skal begynne i 7.,men i min tid var 7.Ungdomskolen, derfor surrer jeg. Jeg kan gjerne spør om dette engang i uka uten å huske det... Nei jeg er ikke dement, kun 64.

Det er mulig hun har en leveregel som sier "Folk bryr seg egentlig ikke om meg og dine barn." Så når du glemmer noe som for deg er trivielt, så tar hun det som et tegn på det. Det er også mulig at hun selv en en som husker alle mulige detaljer, og ikke forstår at dette ikke er like lett for alle.

Jeg synes også det er vanskelig å huske alle mulige detaljer om andre. Jeg har på en måte nok med å huske å ta på meg deodorant om morgenen. Det er ikke fordi jeg ikke bryr meg, men fordi hjernen min er sånn. Derfor har jeg lagt inn alle bursdager til de nærmeste i kalender på mobilen min så jeg får beskjed om det i alle fall.

Om det er mulig, så ville jeg tatt en åpen prat med svigerdatter og spurt hva dette handler om. Kanskje hun har en idé om at du ikke er interessert i barnebarna, og da får du sjansen til å avkrefte dette og forklare at du husker tall og slikt dårlig.

Anonymkode: 4bbea...f01

AnonymBruker
Skrevet
Me0987 skrev (18 timer siden):

Det gjør det heller ikke. 1991-kullet var "først ute" med reform 97 da de fylte seks år det året. De som tilhører dette årskullet  fyller 34 år i år.

Feiltasting, sorry! 35 år, ikke 38! Men understreker jo ytterligere at ts fint kan ha barn som ikke har gått fullt i nytt system

Anonymkode: 4b717...a27

Skrevet

Jeg klarer ikke å huske hvilken klasse min egen går i engang. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn og kan glemme det selv 😆

Jeg har alltid kunnet glemme detaljer på bursdager, år osv.

Forklar henne at du lett går i surr med sånt og det ikke handler om manglende interesse for ungenes liv.

Hun kan sikkert og glemme en detalj som er viktig for en annen.

Anonymkode: 570fc...111

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...