Gå til innhold

Hvorfor okkuperer du en lynlader når bilen din ikke


Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har kjørt bil i over 20 år. Og må si jeg aldri har tenkt over hvor mye irritasjon det er i trafikken før jeg har lest her inne de siste dagene. At noen ligger 20 under fartsgrensa? Null stress - jeg legger meg bare fint bak, og skrur på cruisekontroll. At noen tuter? Hvor ofte jeg tuter? Hvem bryr seg.. Hvilken elbillader noen velger? Utrolig sjeldent det er fullt - ser bare for meg alle i denne tråden som går fra bil til bil for å sjekke om de bør stå der.. mens de selv venter på at egen bil blir ladet, mens jeg bare går en rask tur. At noen står ved pumpa på bensinstasjonen? Har heller aldri reflektert over det, en ny pumpe blir jo raskt ledig. 

Anonymkode: 8fb45...dee

Det med pumpen irriterer meg om jeg kjører med henger, for hater å rygge med henger så vanskeligere å bare bytte

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 16.31):

Er det fordi du ikke vet at bilen din ikke klarer ta i mot full effekt fra lynlader og at du like gjerne kunne ladet på den vanlige laderen ved siden av eller er det rett og slett fordi du er et rassh#l som synes det er gøy at andre må lade sakte?

Har nemlig observert ganske ofte i sommer at lynladere okkuperers av biler som slett ikke har utbytte av kapasiteten selv om det er mange andre ladere ledig.

Anonymkode: cd7dd...cd0

Det føles bedre ut å bruke så rask lader som mulig.

Anonymkode: 4a00d...dec

Skrevet

Slår aldri feil om sommeren, oslo-væring på langtur med leafen sin, lader på 300kw lader på svinesundsparken😂

  • Liker 1
Skrevet
Bokormsen skrev (39 minutter siden):

Slår aldri feil om sommeren, oslo-væring på langtur med leafen sin, lader på 300kw lader på svinesundsparken😂

Etter min erfaring er Leaf sjåførene på jakt etter en CHAdeMO lader som virker, og ikke er opptatt fra før.🙃

Ofte er det eldre ladere som har CHAdeMO, og kan bare lade en bil med gangen. Men, finnes også på nyere ladere. Da kan de gjerne lade flere biler samtidig, så lenge som bilene står parkert etter oppmerking. 

  • Liker 2
Skrevet
TBL12 skrev (4 minutter siden):

Etter min erfaring er Leaf sjåførene på jakt etter en CHAdeMO lader som virker, og ikke er opptatt fra før.🙃

Ofte er det eldre ladere som har CHAdeMO, og kan bare lade en bil med gangen. Men, finnes også på nyere ladere. Da kan de gjerne lade flere biler samtidig, så lenge som bilene står parkert etter oppmerking. 

Ikke så gammel leaf jeg tenkte på, de tror jeg må holde seg innenfor ring 3;)

Skrevet
Bokormsen skrev (43 minutter siden):

Ikke så gammel leaf jeg tenkte på, de tror jeg må holde seg innenfor ring 3;)

Jeg trodde alle Leaf frem til nå var levert med CHAdeMO?

Leaf kom med type 2 for "hjemmelading" i 2018. Det var type 1 fra 2012 til 2017.

CCS kommer på Nissan Leaf 3. generasjon som leveres fra starten av 2026?

https://www.tv2.no/broom/over-og-ut-for-denne-losningen/17835495/

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 16.31):

Er det fordi du ikke vet at bilen din ikke klarer ta i mot full effekt fra lynlader og at du like gjerne kunne ladet på den vanlige laderen ved siden av eller er det rett og slett fordi du er et rassh#l som synes det er gøy at andre må lade sakte?

Har nemlig observert ganske ofte i sommer at lynladere okkuperers av biler som slett ikke har utbytte av kapasiteten selv om det er mange andre ladere ledig.

Anonymkode: cd7dd...cd0

......... og ellers har du det bra? 

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (7 minutter siden):

......... og ellers har du det bra? 

Virker ikke sånn :klo: 

Anonymkode: f8a5b...591

Skrevet
TBL12 skrev (1 time siden):

Jeg trodde alle Leaf frem til nå var levert med CHAdeMO?

Leaf kom med type 2 for "hjemmelading" i 2018. Det var type 1 fra 2012 til 2017.

CCS kommer på Nissan Leaf 3. generasjon som leveres fra starten av 2026?

https://www.tv2.no/broom/over-og-ut-for-denne-losningen/17835495/

Sorry, surret her jeg, mente egentlig Renault Zoey som fikk CCS i 2018 såvidt jeg husker. Ser de stadig vekk på 200-300kw ladere selv om den maks tar 50kw tror jeg. Ser også av og til hybridbiler som hurtiglader utrolig sakte på lynladere, det må være ekstremt dårlig butikk.

Leaf har vel sine egne 50kw chademo som ofte er ute av drift ja. De fortjener all sympati.

  • Liker 1
Skrevet

Hadde ei sugge som på død og liv skulle lade på 2b når jeg ladet på 2a på en teslalader, forklare henne at disse «deler kurs» så når hun plugger inn der får ingen av oss full effekt (det var KUN en lader i bruk, den jeg brukte, av ca 20 ladere) og svaret var: «det var tanken for jeg må vente i nesten 2 timer på datteren min, så jeg har god tid» 

aldri før hatt lyst til å spytte et annet menneske i trynet, men her var det like før…. Jeg derimot skulle rekke et kundemøte og hadde bare noen minutter på å lade….

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Virker ikke sånn :klo: 

Anonymkode: f8a5b...591

Tenkte det samme. De få gangene jeg lader min andre steder enn hjemme, så bruker jeg den første ledige som jeg finner. Om den leverer 100kw eller 400 kw, tenker jeg ikke over for å være helt ærlig 😊 Jeg er mer opptatt av å få ladet bilen min og kommet meg videre.  Om folk irriterer seg over at jeg tar opp en plass på f.eks en lynlader, så er det deres problem, ikke mitt 😊 

Det finnes verre ting å irritere deg eller bli grinete over, enn dette med hurtiglading. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva hvis ladestasjonen ikke gir?

Hva hvis bilen min har grei batteritemperatur og er klar for lynlading, men den gjerrige 300kwt søylen kun gir meg fuckings 54kwt?

Lading er kompleks og det er mange faktorer som må samspille.

Beste ladeopplevesen er hos Ionity, det er de eneste søylene som støtter 800v til 250kwt fullt ut.

Anonymkode: b15dd...476

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 19.25):

Du er altså en av idiotene. CCS er pluggen, og sier ingenting om hvor mye strøm batteriet kan ta i mot på en gang. En lynlader KAN gi typ 250-350 kw, men kan ikke batteriet i bilen din ta i mot mer enn 50 kw, får du aldri mer enn det. Ergo, hold deg til de vanlige hurtigladerne og la de som faktisk kan benytte lynlader-kapasitet benytte lynladerne.

Anonymkode: cd7dd...cd0

Og du virker som om du er en idiot som er med og sørger for et klasseskille på ladeplassene? Makan!!!

Anonymkode: d8caf...fc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hva hvis ladestasjonen ikke gir?

Hva hvis bilen min har grei batteritemperatur og er klar for lynlading, men den gjerrige 300kwt søylen kun gir meg fuckings 54kwt?

Lading er kompleks og det er mange faktorer som må samspille.

Beste ladeopplevesen er hos Ionity, det er de eneste søylene som støtter 800v til 250kwt fullt ut.

Anonymkode: b15dd...476

Hvis du er eneste bil på en lydlader på 300kw og du kun får 54kw er det garantert bilen din som ikke kan ta imot 300kw. Evt så er du tett på 100% fullt batteri. Jeg regner med du vet at når batteriet når 80% går ladehastigheten ned.

Anonymkode: cd7dd...cd0

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og du virker som om du er en idiot som er med og sørger for et klasseskille på ladeplassene? Makan!!!

Anonymkode: d8caf...fc6

Klasseskille faktisk. Fordi jeg mener folk bør lade på "riktig" lader og la andre som faktisk har utbytte av lynladere få prioritet der.

Det er helt greit å ta lynladeren hvis det er den eneste ledige, men er det vanlig hurtiglader ledig bør man jaggu ta den hvis man har bil som likevel ikke har utbytte av lynlader. Det handler om folkeskikk og å ikke være ego. 

Anonymkode: cd7dd...cd0

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lader min bil som bare tar imot 50kwh på lynladerne til Tesla med god samvittighet. Det er jo en krone billigere. 

Anonymkode: 3eeba...9d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 22.17):

Hæ, hvem er det som går rundt og vet sånt. Jeg tar bare en lader jeg også. Hurtigladere som regel hvis vi er ut på tur. Sitter du og googler biltyper eller hva gjør du om dagene ?

Jeg tror oppriktig ingen er rasshøl mot deg og din favorittlader med vilje…

Anonymkode: e0ecc...d55

Hvorfor googler du ikke din egen bil og ser hva den kan lade med?

Anonymkode: 82ae2...ed4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor googler du ikke din egen bil og ser hva den kan lade med?

Anonymkode: 82ae2...ed4

Fordi det jeg gjør funker ?

Anonymkode: e0ecc...d55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 19.42):

Er du seriøst så sløv? Og så lite økonomisk? 

For det første; lader du på "feil" offentlig lader av hva bilen din kan ta i mot, er det jævlig irriterende for andre - det går an å ikke være et rasshøl. For deg selv kan det være dyrere å lade på lynlader enn hurtiglader. Og hjemme; lader du på full effekt, risikerer du at strømregningen blir unødvendig dyr hvis du stadig får dyre strømtopper. Du har sikkert fått med deg at strøm også prises etter energiledd, dvs at strømmen blir dyrere når man bruker mye på en gang. Har du billader på full guffe samtidig som vaskemaskin og oppvaskmaskin går, kan jeg garantere at du bikker et høyre strømtrinn.

Anonymkode: cd7dd...cd0

Og går man opp til ett nytt strømtrinn så er ikke det så veldig dyrt så de fleste har null problemer med å betale det. Personlig har jeg null interesse av å legge opp livet mitt etter strømprisene og bruker strøm når det passer meg og betaler regningen med glede så kan dere nevrotiske strømgærninger sitte med appen deres og la strømprisene styre dagen deres.

Anonymkode: de911...202

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...