Angelheart2 Skrevet 5. august #21 Skrevet 5. august Enda en problemstilling jeg aldri hadde tenkt på. Har kjørt el-bil i 8 år og har en med meget hurtig ladning. Allikevel har jeg aldri noen gang tenkt over om de bilene som står på laderne fra før kan ta i mot hurtiglading eller ikke. Faktisk så har jeg ikke oversikt over hvor mye strøm de forskjellige batteriene kan ta i mot engang! Jeg vet at den bilen vi har på jobb ikke lader like fort som min, men det betyr ikke at jeg lader på noe andre steder enn jeg gjør når jeg kjører min egen bil, så da er vel kanskje jeg en av idiotene, da? Er dette virkelig noe som folk irriterer seg over? 4
AnonymBruker Skrevet 5. august #22 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er du seriøst så sløv? Og så lite økonomisk? For det første; lader du på "feil" offentlig lader av hva bilen din kan ta i mot, er det jævlig irriterende for andre - det går an å ikke være et rasshøl. For deg selv kan det være dyrere å lade på lynlader enn hurtiglader. Og hjemme; lader du på full effekt, risikerer du at strømregningen blir unødvendig dyr hvis du stadig får dyre strømtopper. Du har sikkert fått med deg at strøm også prises etter energiledd, dvs at strømmen blir dyrere når man bruker mye på en gang. Har du billader på full guffe samtidig som vaskemaskin og oppvaskmaskin går, kan jeg garantere at du bikker et høyre strømtrinn. Anonymkode: cd7dd...cd0 Økonomien er god, så da trenger man ikke å tilegne seg alt mulig av kunnskap for å spare noen kroner her og der. Anonymkode: 8fb45...dee
AnonymBruker Skrevet 5. august #23 Skrevet 5. august Angelheart2 skrev (19 minutter siden): Enda en problemstilling jeg aldri hadde tenkt på. Har kjørt el-bil i 8 år og har en med meget hurtig ladning. Allikevel har jeg aldri noen gang tenkt over om de bilene som står på laderne fra før kan ta i mot hurtiglading eller ikke. Faktisk så har jeg ikke oversikt over hvor mye strøm de forskjellige batteriene kan ta i mot engang! Jeg vet at den bilen vi har på jobb ikke lader like fort som min, men det betyr ikke at jeg lader på noe andre steder enn jeg gjør når jeg kjører min egen bil, så da er vel kanskje jeg en av idiotene, da? Er dette virkelig noe som folk irriterer seg over? Samme her.. ante ikke det var en problemstilling før jeg leste denne tråden🤪 Kjører nå en 2025 modell, så antar jeg ikke er til irritasjon for alle med høyt blodtrykk i denne tråden 😂 Anonymkode: 8fb45...dee
AnonymBruker Skrevet 5. august #24 Skrevet 5. august Det irriterer meg mye mer når enkelte fyller bensin eller diesel, for så å la bilen stå og ta opp plass ved pumpa mens eieren går inn på bensinstasjonen for å bestille og spise en essoburger. Kan man ikke bare flytte bilen til parkeringsplassen når man har fylt? Jeg aner virkelig ikke hvilke elbiler som kan bruke hva slags lader, men først til mølla osv. Anonymkode: 732a6...4cc 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #25 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det irriterer meg mye mer når enkelte fyller bensin eller diesel, for så å la bilen stå og ta opp plass ved pumpa mens eieren går inn på bensinstasjonen for å bestille og spise en essoburger. Kan man ikke bare flytte bilen til parkeringsplassen når man har fylt? Jeg aner virkelig ikke hvilke elbiler som kan bruke hva slags lader, men først til mølla osv. Anonymkode: 732a6...4cc Jeg har kjørt bil i over 20 år. Og må si jeg aldri har tenkt over hvor mye irritasjon det er i trafikken før jeg har lest her inne de siste dagene. At noen ligger 20 under fartsgrensa? Null stress - jeg legger meg bare fint bak, og skrur på cruisekontroll. At noen tuter? Hvor ofte jeg tuter? Hvem bryr seg.. Hvilken elbillader noen velger? Utrolig sjeldent det er fullt - ser bare for meg alle i denne tråden som går fra bil til bil for å sjekke om de bør stå der.. mens de selv venter på at egen bil blir ladet, mens jeg bare går en rask tur. At noen står ved pumpa på bensinstasjonen? Har heller aldri reflektert over det, en ny pumpe blir jo raskt ledig. Anonymkode: 8fb45...dee 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #26 Skrevet 5. august De fleste vet ikke at bilen ikke hvilken ladekapasitet bilen har. De fleste bilister kan kjøre bilen og fylle riktig type drivstoff, men ut over det er bilkunnskapen omtrent ikke eksisterende. Anonymkode: ccf20...53f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #28 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Går det ikke an å tenke på andre enn seg selv? Alle er ikke på ferie når man trenger å lade. Anonymkode: cd7dd...cd0 Jeg sier ikke at man ikke skal tenke på andre. Jeg sier at det er du som ødelegger din egen dag. Spis en is, trekk pusten, vær fornøyd med at du ikke er et rasshøl. Gå videre i livet ditt!!!!!! Anonymkode: f8a5b...591 2
Splittbinders Skrevet 5. august #29 Skrevet 5. august Jeg gjetter det er en blanding av mange ting. Folk vet ikke hvor mye batteriet kan ta imot. Kanskje er det en bil som kjøres mest av en partner/ektefelle og de få gangene man lader andre steder enn hjemme er ikke nok til at man har fått med seg forskjellen. Folk har app på en spesiell leverandør, og velger den uansett om det er annen lader som "passer bedre" rett i nærheten. Jeg velger veldig ofte CirkleK hvis jeg kan, fordi de funker, appen funker smooth og det er mulig å kjøpe seg en is mens jeg lader. Men da er det kanskje en lader med mindre effekt noen kvartaler unna. Kanskje var de andre laderne opptatt da man ankom. Det har skjedd meg - lader med lav effekt var opptatt. Da står jeg jo ikke å venter på at den skal bli ledig, dersom det er en lynlader rett ved. Man velger lader etter lokasjon. Hvis man feks lader mens man handler, så velger man den laderen nærmest butikken. Også er det jo helt sikkert noen som bare gir f, men jeg tror ikke det er veldig mange. Folk flest er jo ganske bra folk. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #30 Skrevet 5. august Veldig mange har ikke peiling på ladere, effekt eller kapasitet. De vet heller ikke forskjell på chademo eller ccs og står regelmessig og prøver å koble til bilen sin selv om en bil lader fra før og det står tydelig skilt med en bil om gangen (og noen prøver til og med å dra ut min ladeledning mens bilen min fortsatt lader og jeg sitter inni den, og batteriet fortsatt er under 50%). Anonymkode: 73a6c...834 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #31 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her.. ante ikke det var en problemstilling før jeg leste denne tråden🤪 Kjører nå en 2025 modell, så antar jeg ikke er til irritasjon for alle med høyt blodtrykk i denne tråden 😂 Anonymkode: 8fb45...dee Hvilken årsmodell bilen din er har ikke noe med hvs batteriet i bilen din tar i mot av strøm. Anonymkode: cd7dd...cd0 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #32 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Aner ikke forskjellen så lader på den som det er lettest å komme til. Lader tesla y da så bare teslaladere. Irriterer meg mer over alle ikke teslaer som lader der når det er andre ladere ledige rett ved siden av. Tullinger assa Anonymkode: 8c57e...b31 Tror du Tesla-ladere er forbeholdt folk med Teslaer? Da kan jeg informere deg om at det ikke er tilfelle, og at de kan brukes av alle som har lyst. Anonymkode: a8569...a4b 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #33 Skrevet 5. august Da må jeg bare beklage til alle og enhver som jeg måtte ha irritert på min første elbilsommerferie i inn- og utland. Jeg har bare ladet hjemme hittil. Jeg vet hvor mye bilen min kan ta imot, men kjenner ikke til de ulike funksjonene på alle ladestasjonene. Jeg er bare sjeleglad hver gang det virker. Jeg har 22 ulike apper, men er for det meste så freidig at jeg lader på Tesla-stasjon selv om jeg ikke har Tesla (heldigvis). Du får bare gi meg voksenkjeft da hvis jeg ikke har fulgt de uskrevne ladelovene deres. Jeg prøver bare å være snill og grei og ta hensyn til andre mennesker. Anonymkode: 752fb...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #34 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvilken årsmodell bilen din er har ikke noe med hvs batteriet i bilen din tar i mot av strøm. Anonymkode: cd7dd...cd0 BMW ix 2025 et-eller-annet, om du ønsker å bidra med noe. Tok bare det forhandleren anbefalte av utstyr ellers.. Anonymkode: 8fb45...dee
AnonymBruker Skrevet 5. august #35 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da må jeg bare beklage til alle og enhver som jeg måtte ha irritert på min første elbilsommerferie i inn- og utland. Jeg har bare ladet hjemme hittil. Jeg vet hvor mye bilen min kan ta imot, men kjenner ikke til de ulike funksjonene på alle ladestasjonene. Jeg er bare sjeleglad hver gang det virker. Jeg har 22 ulike apper, men er for det meste så freidig at jeg lader på Tesla-stasjon selv om jeg ikke har Tesla (heldigvis). Du får bare gi meg voksenkjeft da hvis jeg ikke har fulgt de uskrevne ladelovene deres. Jeg prøver bare å være snill og grei og ta hensyn til andre mennesker. Anonymkode: 752fb...fbf Jeg har også bestemt at jeg liker tesla laderne best. Er det også noe som irriterer🙈 Anonymkode: 8fb45...dee
Snublefot62 Skrevet 5. august #36 Skrevet 5. august Tja. Når en kjøpte bilen kan jo bilen ha blitt solgt som å ha hurtiglader etter den tidens standard - selv om det ikke er hurtiglader etter dagens standard?
AnonymBruker Skrevet 5. august #37 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det som irriterer meg med elbillading er alle de som tar en dobbellader (en med Chademo og en CCS) for å bruke CCS-lader når det er masse enkeltladere for CCS ledig, og ingen Chademo-ladere ledig, fordi de er opptatt av folk som lader med CCS. Anonymkode: cc482...b20 Vi opplevde dette i sommer. Det var 6 ladere, hvorav halvparten var med Chademo. De tre var opptatt av biler jeg vet har CCS. Heldigvis kunne vi kjøre videre uten å lade, siden det var sommer. Hadde det vært vinter måtte vi ventet, til tross for at både barn og katt var lei av bil. Anonymkode: 343e4...109 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #38 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (22 timer siden): Aner ikke forskjellen så lader på den som det er lettest å komme til. Lader tesla y da så bare teslaladere. Irriterer meg mer over alle ikke teslaer som lader der når det er andre ladere ledige rett ved siden av. Tullinger assa Anonymkode: 8c57e...b31 og "alle" andre irriterer seg over at tesla eiere som bruker andre ladere selv der det er Tesla ladere. 🤦♂️ Du er tydeligvis ikke en av dem siden du kun lader på tesla ladere. Anonymkode: 5ddac...82e
AnonymBruker Skrevet 5. august #39 Skrevet 5. august Er det et problem at andre kan finne på å dra ut ladekontakten mens du lader bilen din? For eksempel hvis du går en tur mens bilen lader. Vil tro de fleste elbiler låser kontakten slik at det ikke er mulig for andre å sabotere ladingen mens den pågår? Anonymkode: 61539...2a6
AnonymBruker Skrevet 5. august #40 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det et problem at andre kan finne på å dra ut ladekontakten mens du lader bilen din? For eksempel hvis du går en tur mens bilen lader. Vil tro de fleste elbiler låser kontakten slik at det ikke er mulig for andre å sabotere ladingen mens den pågår? Anonymkode: 61539...2a6 Enda ikke opplevd at noen har forsøkt å ta ut laderen, men jeg er ikke alltid i bilen under lading. Uansett låses ladekabelen fast under lading, så man skal bruke stor makt for å få ut kabelen under lading. Ser for øvrig at flere her ikke engang forstår forskjellen på hurtiglader og lynlader. 😂 Anonymkode: cd7dd...cd0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå