Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen har noen tips til oss.

Jeg har lenge mistenkt at det er "noe" med min datter. Prøvde å få utredning på barneskolen, men skolen så ingen vansker.

Jeg hadde mistanke om asberger, da hun slet sosialt, hadde begrenset forståelse for mye, ble raskt sliten og deprimert osv.

På ungdomsskolen så de raskt at det var "noe", PPT ble kontaktet, og de fant dysleksi. Itillegg viste en utredning via BUP at hun hadde impressive språkvansker, og sammen med dysleksi er dette ganske store vansker.

Hun fikk lite/ingen tilrettelegging på skolen, og har nå søkt videregående opplæring.

Vi trodde at hun ville kunne søke som 10 februar søker, altså særskilt grunnlag, men nei.

Nå har hun fått plass, men fikk plass på 3 valget, som absolutt ikke er noe hun kan tenke seg, og som vi foreldre heller ikke kan se at er noe hun vil passe til.

Hun ligger ganske langt nede på venteliste på 1 og 2 valg, og sier at hun ds ikke vil gå på skolen, men ta et friår.

Dette er noe som for henne absolutt ikke er bra, da hun trenger sosial omgang med andre, ellers blir hun veldig innesluttet og deprimert.

Vært i kontakt med kommunen for å høre om muligheten for 4 årig lære, men der sa de at læreplasser var besatt allerede.

Hva kan en gjøre i en slik situasjon?

Anonymkode: b367f...3f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Privatskole? FHS? 

Anonymkode: d8132...63a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha vurdert et år på FHS. Noen skoler tar inn elever som er 16 år.

Anonymkode: a779c...170

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om et møte med skolen til uka. Plandagene begynner da. Vi flytter mange av våre elever internt den første skoletiden. Det høres ut som om ditt barn kanskje burde gått på TO - forsterket eller tilrettelagt avdeling. Det kan være at skolen har muligheter for interne bytter. Takker hun nei, eller ikke møter første skoledag, mister hun rettighetene sine. 

Anonymkode: 7cfce...86e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Be om et møte med skolen til uka. Plandagene begynner da. Vi flytter mange av våre elever internt den første skoletiden. Det høres ut som om ditt barn kanskje burde gått på TO - forsterket eller tilrettelagt avdeling. Det kan være at skolen har muligheter for interne bytter. Takker hun nei, eller ikke møter første skoledag, mister hun rettighetene sine. 

Enig. Ta med IOP-en hun har hatt og sakkyndig fra PPT til møtet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Støtter denne. I tillegg bør dere kontakte ppt i fylket for en oppdatert sakkyndig på hva slags tilretteleggingsbehov det er. Er det yrkesfag hun har kommet inn på? Ev kan man ta det over lenger tid, f.eks ta fellesfag i år, søke igjen til neste år på en linje hun er mer motivert for. 

Anonymkode: 42793...e58

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt ppt fylket nå med en gang. Enten er du heldig og de setter inn tiltak , er du uheldig vil ikke skolen

Vi har opplevd begge deler. En skole inn med ppt og hjelp til med en gang. La til rette i fag eks flyttet matte til verkstedet i stede for på tavla, praktisk regning.

Andre skolen nektet å samarbeide med alle instanser

Anonymkode: 75fcc...42c

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (21 minutter siden):

Enig. Ta med IOP-en hun har hatt og sakkyndig fra PPT til møtet. 

Leste du hva ts skrev? Det kan du ikke ha gjort. Eleven har ikke hatt IOP. 

Anonymkode: dbf6d...173

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har lenge mistenkt at det er "noe" med min datter. Prøvde å få utredning på barneskolen, men skolen så ingen vansker.

Jeg hadde mistanke om asberger, da hun slet sosialt, hadde begrenset forståelse for mye, ble raskt sliten og deprimert osv.

På ungdomsskolen så de raskt at det var "noe", PPT ble kontaktet, og de fant dysleksi. Itillegg viste en utredning via BUP at hun hadde impressive språkvansker, og sammen med dysleksi er dette ganske store vansker.

Hun fikk lite/ingen tilrettelegging på skolen, og har nå søkt videregående opplæring.

Vi trodde at hun ville kunne søke som 10 februar søker, altså særskilt grunnlag, men nei.

Nå har hun fått plass, men fikk plass på 3 valget, som absolutt ikke er noe hun kan tenke seg, og som vi foreldre heller ikke kan se at er noe hun vil passe til.

Hun ligger ganske langt nede på venteliste på 1 og 2 valg, og sier at hun ds ikke vil gå på skolen, men ta et friår.

Dette er noe som for henne absolutt ikke er bra, da hun trenger sosial omgang med andre, ellers blir hun veldig innesluttet og deprimert.

Vært i kontakt med kommunen for å høre om muligheten for 4 årig lære, men der sa de at læreplasser var besatt allerede.

Hun har fått retten til inntak oppfylt så lenge hun har fått inntak på ett av sine tre ønsker. 
Veldig dumt å sette opp noe på søknaden som absolutt ikke er noe hun kan tenke seg!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fk tilrettelegging. Det sløses altfor mange ressurser på det tullet i Norge. 

Anonymkode: 6252d...c77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn at når elever starter på vgs, skal PPT gjøre en ny vurdering. Det som er gjort/ikke gjort spiller egentlig ikke så stor rolle. I alle fall ikke så lenge eleven ikke er søkt inn på individuelt inntak. Det virker jo som om ungdomsskolen har gjort en slett jobb her. Hva slags handlingsrom skolen har, er avhengig av hva som finnes på skolen. Dermed er det et lurt sted å begynne, å ta kontakt med skolen ungdommen har fått plass. Jeg opplever stor vilje til å finne løsninger ved min skole, men vi har noen begrensinger.  Tilpassinger vi kan gjøre er:

- bytte linje innad på skolen ( her er det begrensinger i forhold til plass og ventelister) 

- Flytte over på TO

- Tilby delkurs - noen fag som f.eks bare fellesfag eller programfag. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Leste du hva ts skrev? Det kan du ikke ha gjort. Eleven har ikke hatt IOP. 

Det står det ikke noe om. Det står at hun har hatt lite/ ingen tilrettelegging. Hun kan ha IOP likevel. I og med at hun er utredet og har fått påvist dysleksi og språkvansker, er skolen pliktig til å lage en IOP. Da skal det også foreligge en sakkyndig vurdering fra PPT. 

Vi har også elever med IOP, men som har fått lite tilrettelegging og hjelp, fordi skolen ikke setter inn vikarer når folk er syke. Det kan også være tilfelle her. Det vet vi jo ikke noe om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her fikk sønnen min dårlig tilrettelegging. Og som jeg har kjempet, og vi fikk noe, men det var ikke på langt nok bra nok. Så han fikk ung ufør på 18 års dagen sin. Tror du det er billig?

Anonymkode: f292d...e58

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kontakt oppfølgingstjenesten i fylket. 

Anonymkode: a26a3...b5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde ha hatt en IOP og sakkyndig vurdering fra ungdomsskolen. Og jeg tror at selv om hun ikke kunne søke på særskilt grunnlag, så hadde dere hatt mulighet til å sende inn et B-skjema med søknaden slik at det var varslet om behov for tilrettelegging på VGS. 

Dersom ungdommen kun har vært på PPT og dere mistenker at det er noe mer enn det som er avdekket der, så ville jeg bedt fastlege om en henvisning til BUP. 

Ellers er det vel det bare å prøve seg på det hun har kommet inn på. Jeg tenker at dere gjerne kan ta kontakt med skolen denne uken og høre hva de evt. kan hjelpe dere med i forhold til tilrettelegging og trygging.

Anonymkode: c7c16...ba6

AnonymBruker
Skrevet

Her burde jo PPT vært på plass og gitt IOP fra ungdomsskolen av. Videre burde hun nok vært søkt inn på alternativ opplæring på vgs, om hun sliter faglig og sosialt.

Anonymkode: 0728d...6c6

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt PPT, så Oppfølgingstjenesten (OT) og skolen så snart som mulig, få ballen til å rulle. Kan det være et alternativ å gå såkalt tilrettelagt opplæring i klasse for arbeidstrening? Vet ikke hva det heter i ditt fylke, men for eksempel i Nord-Rogaland har de et sånt tilbud som fungerer veldig bra, da får de et tilpasset opplegg sammen med likesinnede.

Anonymkode: 9a4e7...f45

• Liker 1
Skrevet

Hun bør be om samtale med rådgiver på skolen hun er kommet inn på, og høre om hun kan få hjelp til å søke hjelpemidler og annen tilrettelegging. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...