AnonymBruker Skrevet 4. august #21 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har funnet en nydelig kvinne etter å ha stagnert i årevis med feil valg av partner og vi planlegger at hun skal kjøpe seg inn i min bolig. Utfordringen er litt at jeg ikke har peiling på hvordan man skal beregne prisen. Min leilighet er i dag verdt ca 2.5 mNOK mer enn hva jeg betalte i følge de 3 meglerne vi har innhentet tilbud hos. Hvordan er det mest rimelig å prise? altså at hun betaler 50% av dagens verdi eller 50% av det jeg selv betalte den gang? Hva er mest fair for henne? Hva gjør folk flest? Anonymkode: f772c...700 Håper du har prøvd å bo med en stund. Så du vet hvordan hun er. ☺️ Anonymkode: 1ce06...a74 1
katties Skrevet 4. august #22 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er 50% av dagens verdi som er det riktige. Fordi innkjøp er en forsikring i tilfelle det skulle bli brudd. Man må alltid sikre seg. Hvis dere skulle tenke at det aldri ble brudd kunne hun jo bare betalt en liten leie hos de og aldri eid eget. Grunnen til at dagens verdi er det riktig er fordi om det skulle bli brudd og du må betale henne ut, er det fremtidens verdi du må kjøpe henne ut for. Evt kan du la henne kjøpe seg inn for din innkjøpspris, men da må dere gå til advokat og skrive et veldig tydelig skriv som sier evt. fremtidig utkjøpspris. Eller la henne kjøpe seg inn for en mindre prosentandel av boligen din. Anonymkode: 37732...910 👆 1
Kålrota Skrevet 4. august #23 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Men så tjener jeg jo masse penger på en samboer, er det moralsk riktig? Anonymkode: f772c...700 Hun tjener jo også på verdiøkning fra den dagen hun kjøper seg inn. Du selger jo halve leiligheten din, da skal det være til dagens markedspris. 1
NoaideBiehtar Skrevet 4. august #24 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Men så tjener jeg jo masse penger på en samboer, er det moralsk riktig? Anonymkode: f772c...700 Pengene har du jo tjent uansett, forskjellen er bare hvor pengene står plassert. Akkurat nå er de plassert i bolig, når hun kjøper seg inn er midlene dine plassert i penger på konto/lavere lån/ettellerannet. Det er ikke samboeren du tjener penger på, men leiligheten din. Alternativet er at samboeren får rabatt og tjener pengene mens du taper de. Samboeren har da gjort NULL for å tjene de pengene. Er det riktig? 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #25 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Men så tjener jeg jo masse penger på en samboer, er det moralsk riktig? Anonymkode: f772c...700 Nei det gjør du ikke. Alternativt selger du din bolig, og så kjøper dere noe sammen der dere betaler halvparten hver og du da bruker pengene du har tjent på investeringen av leiligheten til å betale på din halvdel. Det er fullstendig urimelig at du bare skal gi bort enorme verdier til henne uten videre. Anonymkode: 3888d...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #26 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Men så tjener jeg jo masse penger på en samboer, er det moralsk riktig? Anonymkode: f772c...700 Ved et eventuelt brudd må du kjøpe henne ut til prisen boligen koster på det tidspunktet. Hvis det blir brudd bare en måned etter at hun kjøper seg inn (worst case) taper du masse på å la henne kjøpe seg inn med rabatt. Sett pengene i et fond eller noe, sånn at du har de separat fra daglig forbruk. Kanskje dere får lyst på hytte eller noe i framtiden. Anonymkode: 403bf...d80 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå