AnonymBruker Skrevet 4. august #1 Skrevet 4. august Jeg er 34, den nye kollegaen min er 37. Vi er ansatt i et iks. Vi er ansatt i samme stilling, og gjør de samme oppgavene. Hun har ca 5000 kr mer enn meg før skatt. Hvordan skal jeg ta dette opp med leder? Anonymkode: 86e98...747
AnonymBruker Skrevet 4. august #3 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 5000 mer i årslønn?? Anonymkode: 70c12...ce0 I måneden Anonymkode: 86e98...747
hjärterdam Skrevet 4. august #4 Skrevet 4. august Du sier ingenting om ansiennitet. Hvis din kollega har jobbet i fler år enn deg totalt kan hun ha høyere lønn pga ansiennitet, eller hun forhandlet seg til bedre lønn ved oppstart, det er en mulighet alle har. 13 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #5 Skrevet 4. august Hvis det er 5000,- i året du mener, så er det småpenger, og ingenting å ta opp uten å fremstå som en gjerrigknark. Anonymkode: 20590...81e
AnonymBruker Skrevet 4. august #6 Skrevet 4. august 60.000 er ikke store forskjellen. Du sier heller ingenting om ansiennitet. Du kan jo forhandle lønna di om du er misfornøyd Anonymkode: 70c12...ce0 7
AnonymBruker Skrevet 4. august #7 Skrevet 4. august Har du en leder du kan snakke greit med? Ganske stor forskjell på slike… Høres uansett urimelig ut! Anonymkode: bc5b9...44e
AnonymBruker Skrevet 4. august #8 Skrevet 4. august Du kan jo forsøke og forhandle, men hun er noen år eldre så hun har kanskje mer erfaring enn deg? Er mange på min jobb som har samme arbeidsoppgaver men naturlig nok har noen vært i yrket i 10 år andre i 2 år. Da snakker vi 100 tusenvis av kr i lønnsforkjell Anonymkode: 89edc...95e 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #9 Skrevet 4. august Du må sammenligne brutto årslønn. Utbetalt i måneden har lite å si, for her vil fradrag o.l. spille inn. Anonymkode: ba807...152
AnonymBruker Skrevet 4. august #10 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må sammenligne brutto årslønn. Utbetalt i måneden har lite å si, for her vil fradrag o.l. spille inn. Anonymkode: ba807...152 TS gjør jo det, selv om hun skriver litt klønete. Kollegaen har 60 000 mer i året brutto enn henne. Anonymkode: 5d660...a0f 3
AnonymBruker Skrevet 4. august #11 Skrevet 4. august Jeg tjener 100k mer enn et par av mine kolleger. Men jeg har mer og mer attraktiv utdanning (dvs: Bedre jobbmuligheter andre steder). Pluss at jeg tar på meg ansvar og arbeidsoppgaver som de ikke gjør, og jeg gjør objektivt sett mer enn dem. Tror ikke de ser det selv. Men det er sant. Så det er kanskje ikke rart jeg tjener mer? Anonymkode: 03be3...8db 9
AnonymBruker Skrevet 4. august #12 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er 34, den nye kollegaen min er 37. Vi er ansatt i et iks. Vi er ansatt i samme stilling, og gjør de samme oppgavene. Hun har ca 5000 kr mer enn meg før skatt. Hvordan skal jeg ta dette opp med leder? Anonymkode: 86e98...747 Det er ikke unaturlig at en som er eldre enn deg tjener litt bedre. Men du kan jo forsøke å forhandle. Anonymkode: d8037...816 2
Maleficenta Skrevet 4. august #13 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er 34, den nye kollegaen min er 37. Vi er ansatt i et iks. Vi er ansatt i samme stilling, og gjør de samme oppgavene. Hun har ca 5000 kr mer enn meg før skatt. Hvordan skal jeg ta dette opp med leder? Anonymkode: 86e98...747 Har hun lengre ansiennitet? 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #14 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): TS gjør jo det, selv om hun skriver litt klønete. Kollegaen har 60 000 mer i året brutto enn henne. Anonymkode: 5d660...a0f Nei, TS skriver at kollegaen har 5000 kr mer i måneden. Vi har ikke fått noe tydeligere informasjon enn det, og derfor mistenker jeg at de har sammenlignet lønnsslipper, ikke brutto årslønn. Anonymkode: ba807...152 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #15 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, TS skriver at kollegaen har 5000 kr mer i måneden. Vi har ikke fått noe tydeligere informasjon enn det, og derfor mistenker jeg at de har sammenlignet lønnsslipper, ikke brutto årslønn. Anonymkode: ba807...152 «Før skatt» Anonymkode: d8037...816 4
Imposta Skrevet 4. august #16 Skrevet 4. august Har dere akkurat samme utdanning eller lik arbeidserfaring? Dette kan jo påvirke lønn. Samtidig kan man forhandle høyere lønn med lederne om man mener man fortjener mer.
AnonymBruker Skrevet 4. august #17 Skrevet 4. august Hvis hun er nyansatt forklarer det mye. Det er ved ansettelse man som regel går opp i lønn. Kan også være trynefaktor. Anonymkode: d0eee...b94 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #18 Skrevet 4. august Mulig hun gjør en langt bedre jobb enn deg.. mulig hun er vanskeligere å erstatte enn deg.. mulig hun spurte om høyere lønn og fikk det fordi hun ba om det. Kan hende hun skulle hatt enda mer. Slutt med dette janteloviske likhetshysteriet og be om høyere lønn selv dersom du ikke fornøyd. Folk er forskjellige, folk behandles ulikt.. slik er det bare. Deal with it eller si opp eller be om høyere lønn! Anonymkode: 92bae...8ab 2
AnonymBruker Skrevet 4. august #19 Skrevet 4. august Dere har samme type stilling, men leverer dere like mye og like godt? Har dere samme kompetanse til å ta på derfor mer komplekse oppgaver? Spurt på en annen måte; har dere samme verdi for arbeidsgiver? Jeg synes forskjellen er liten hvis man tar hensyn til forskjell i ansiennitet. Anonymkode: e8c27...1fe 1
Grüner Skrevet 4. august #20 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg er 34, den nye kollegaen min er 37. Vi er ansatt i et iks. Vi er ansatt i samme stilling, og gjør de samme oppgavene. Hun har ca 5000 kr mer enn meg før skatt. Hvordan skal jeg ta dette opp med leder? Anonymkode: 86e98...747 kanskje hun har høyere ansiennitet? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå