Gå til innhold

Kjøkkenbenkeplate i bøk.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er på jakt etter benkeplater til kjøkkenet. Et av alternativene er bøk, som er mer en dobbelt så billig som eik.

Noen har som har erfaring med bøkeplater? Jeg lurer på om det er noen grunn til å ikke velge det treslaget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har benkeplater i heltre bøk. Er veldig fornøyd med dem. Resten av kjøkkenet er hvitt, så benkeplatene kommer til sin rett og ser flott ut. Vi valgte bøk også fordi gulvet er bøk, så det passet veldig godt sammen. Bøk er dessuten en sterk og holdbar tresort.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar. Er det riktig at den er litt rød?

Gjest Gjest
Skrevet

Bøk er litt rødaktig ja. Jeg synes eik er mye penere, nettop på grunn av denne rødheten. Skal du ha heltre bør du kjøpe en plate med god kvalitet. Vet om flere som har kjøpt på Ikea med dårlig erfaringer. Platen skal også behandles med olje ofte for å ikke sprekke opp.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk gjest - jeg blir så glad når jeg får informasjon om dette.

Har tenkt å kjøpe på Obs-bygg. Bøk koster 1199 mens eik koster 2499 - så det blir jo en forskjell når vi skal ha 4 plater.

Rødfargen kan vi eventuelt dempe med liberonolje med pigment. Nå vet jeg iaf hvordan treverket ser ut siden du bekreftet rødfargen. :)

Ikea er forresten ikke noe alternativ, selv om de har god is.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en oljet benkeplate av bøk fra Ikea som skrivebordsplate, den er vel femten år gammel og egentlig like fin. Virker som et hardt treslag. Klart den må tåle andre påkjennnger om den er på et kjøkken, da. Synes den er pen i hvert fall, liker fargen også, men det kommer jo an på interiøret ellers hvordan det tar seg ut.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har en oljet benkeplate av bøk fra Ikea som skrivebordsplate, den er vel femten år gammel og egentlig like fin. Virker som et hardt treslag. Klart den må tåle andre påkjennnger om den er på et kjøkken, da. Synes den er pen i hvert fall, liker fargen også, men det kommer jo an på interiøret ellers hvordan det tar seg ut.

Takk for svar. :)
Skrevet

Har heltre bøkeplater fra IKEA på hele kjøkkent, som forøvrig også har bøkefarge. Liker den litt rødlige fargen.

Har oljet platen med Liberon olje, da vi fikk hint om at det er den beste. Platen er ikke mer enn ett år gammel, men den er like flott idag som den var ny. (Tror oljen betydde mye!)

Oljing skal vel gjøres uansett treslag hvis man har heltre plate.

Mye styr med IKEA før platen kom, men selve platen har det aldri vært noe tull med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...