AnonymBruker Skrevet 4. august #1 Skrevet 4. august Dette ønsker jeg å gjøre hver uke: 60 min dansetime 60 minutter pilates Hva bør jeg gjøre i tillegg? Målet mitt er å trene nok til at helsa holder, ha ok kondisjon og forebygge nakkesmerter. Jeg ønsker å trene hjemme resten av tiden. Har noen vekter på 3 og 4 kg, matte og step. Anonymkode: 9be3b...e8c
Lizard Skrevet 4. august #2 Skrevet 4. august Du bør selvsagt trene tung styrke, helst to ganger i uken. Det bør alle gjøre for å holde seg friske. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august #3 Skrevet 4. august Lizard skrev (7 minutter siden): Du bør selvsagt trene tung styrke, helst to ganger i uken. Det bør alle gjøre for å holde seg friske. Jeg er nybegynner, så "tung styrke" sier meg dessverre absolutt ingenting. Kan du forklare detaljert hva du mener med det? Anonymkode: 9be3b...e8c
AnonymBruker Skrevet 4. august #4 Skrevet 4. august Spør ChatGPT. Skriv inn din alder, dine mål, hva du liker å trene så får du detaljert hjelp derfra. Anonymkode: debe5...a14 2
Lizard Skrevet 4. august #5 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er nybegynner, så "tung styrke" sier meg dessverre absolutt ingenting. Kan du forklare detaljert hva du mener med det? Anonymkode: 9be3b...e8c Du må trene med vekter som er såpass tunge at du faktisk belaster skjelettet ditt. Det beste er selvsagt å melde seg inn på et senter. Men dette er noe som bør prioriteres over Pilates for eksempel. 1
GrønnNellik68 Skrevet 4. august #6 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette ønsker jeg å gjøre hver uke: 60 min dansetime 60 minutter pilates Hva bør jeg gjøre i tillegg? Målet mitt er å trene nok til at helsa holder, ha ok kondisjon og forebygge nakkesmerter. Jeg ønsker å trene hjemme resten av tiden. Har noen vekter på 3 og 4 kg, matte og step. Anonymkode: 9be3b...e8c Bruk chat gpt den har lagt opp 2 uker start etter min vekt høyde og alder. Men vil trene ute i friluft. Syns den ble bra. Skal teste den ut. Liker at den er så enkel.
Imposta Skrevet 4. august #7 Skrevet 4. august Jeg ville definitivt prioritert styrketrening i tillegg om du bryr deg om helsa. Dette har også mye å si for nakke/rygg. Det finnes flere apper du kan bruke som har flere treningsprogram om du er ny. Eventuelt anbefaler jeg et par timer med PT i starten for å øve på teknikker så man ikke gjør skade.
AnonymBruker Skrevet 4. august #8 Skrevet 4. august Gå en tur på 45 min hver dag. Anonymkode: 19e12...336
Luckiness Skrevet 5. august #9 Skrevet 5. august Pilates har øvelser som inkluderer styrketrening, men hvor det er spesielt fokus på at kjernen skal være koblet på. Så synes det er synd at ikke flere kjenner til dette og mener det absolutt bør gjøres styrketrening utenom. Det er da selvsagt viktig at du inkluderer øvelser for flere muskelgrupper enn kun de som utelukkende er for å styrke kjernemuskulaturen. Spør chat gpt så kan du få et enkelt program du kan starte med. Vil anbefale deg å søke på øvelsene på YouTube for å se hvordan de utføres riktig. Det kan også være fint å melde seg på et pilateskurs og høre med aktuelt senter/kursholder om hvilke timer som anbefales ut fra ditt ønske og behov. Dere andre her burde også heller motivere til å starte trening enn å si at hun gjør feil type trening. Hva med å heller faktisk hjelpe til å svare på spørsmålene hennes og heller legge til at dere etter hvert vil anbefale noe annet når hun har kommet godt i gang med en treningsrutinen? 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #10 Skrevet 5. august Mitt tips er at du setter opp en plan hvor du skriver hvilken dag og når på dagen du skal trene dans og pilates. Det største problemet med treningsplaner er at de ikke blir fulgt opp. Det å konkretisere akkurat når og hvor lenge man skal trene øker sjansene for at man følger opp planen. Sier man at man skal trene dans 1 gang i uka så kan man på mandag si "jeg tar det i morgen"; på tirsdag si "jeg tar det i morgen", osv og på søndag er man sliten så man utsetter det til mandagen igjen. Mitt andre tips er å starte å trene denne uken. Ikke vent til du har lagt opp enda mer på treningsplanen. Om du ikke klarer å danse 1 time i uken og ha 1 time pilates denne uken så kommer du ikke til å klare en enda mer ambisiøs plan neste uke. Det beste er om du starter å trene allerede i dag. Anonymkode: f9757...613 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #11 Skrevet 5. august Jeg har dansetreningen på plass allerede og kurs på pilatesstudio starter neste uke, så de to tingene er på faste dager. Det lokale treningssenteret er ikke noe for meg, så det er utelukket. Å gå tur er ok i blant, men for kjedelig og lite effektivt i lengden. Dessuten er jeg ikke noe friluftsmenneske, så når høstmørket, høststormene og holka kommer, vet jeg at det ikke blir gjort så ofte. Som jeg skrev i åpningsinnlegget, var spørsmålet: Hva bør jeg gjøre i tillegg? Målet mitt er å trene nok til at helsa holder, ha ok kondisjon og forebygge nakkesmerter. Jeg ønsker å trene hjemme resten av tiden. Har noen vekter på 3 og 4 kg, matte og step. Anonymkode: 9be3b...e8c
AnonymBruker Skrevet 5. august #12 Skrevet 5. august Start med dette og bygg på med en time med kombinert styrke og kondisjon eller en gruppetime med styrke eller en god tur. Hvis du er nybegynner og har helseplager bør du ikke begynne for hardt ut. Bygg på etter hvert. Anonymkode: 4ba4a...193
AnonymBruker Skrevet 5. august #13 Skrevet 5. august Beklager, jeg ser at du ikke er på senter. Hva med pilatesøvelser på YouTube en dag i uken i tillegg? Du finner også dans på YouTube. Anonymkode: 4ba4a...193
AnonymBruker Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har dansetreningen på plass allerede og kurs på pilatesstudio starter neste uke, så de to tingene er på faste dager. Anonymkode: 9be3b...e8c Meg du siterte. Så bra! Ser du skriver at du ikke ønsker å trene på treningssenter eller gå turer. Jeg er hun som skrev at det viktigste er å ha en treningsplan som blir fulgt opp. Så jeg synes det er bra du velger øvelser etter hva du liker. Det øker sjansene for at planen blir fulgt opp. Du skriver også at du trener av helsemessige årsaker og da er dans og pilates like godt som alt annet. Disse tingene trener hele kroppen og man får styrketrening, kondisjon og bevegelighet. Mulig treningsplanen også kan forhindre nakkesmerter. Men nakkesmerter kan ha mange ulike årsaker. Så der må du trolig bruke prøv og feil metoden for å se hva som fungerer for deg. Om det ikke holder med dans og pilates så må du gjøre andre endringer i livet ditt. Kanskje sjekke om du får det bedre med en annen pute, redusere stresse, osv. Anonymkode: f9757...613 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #15 Skrevet 15. august Hvordan går det med treningen? Anonymkode: 4ba4a...193
AnonymBruker Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 21.29): Hvordan går det med treningen? Anonymkode: 4ba4a...193 Så hyggelig at du spør! Så langt går det ganske greit. Sist uke ble det dans og pilates, og så prøvde jeg en video med styrketrening og en med cardio i tillegg. Jeg føler at jeg ikke helt vet hva jeg driver med, og så blir det travlere på jobb utover, så jeg er litt usikker på hvordan det vil gå videre. Anonymkode: 9be3b...e8c
AnonymBruker Skrevet 19. august #17 Skrevet 19. august Så flott at du får til begge øktene. Det er bedre å holde på to økter en stund og gjøre mer når du har tid, enn å starte for hardt og gi opp 😊 kan jeg spørre hvilken dans du trener? Jeg selv trener jazzdans og det er god trening. Jeg øver også på koreografi utenom øvingene. Da får jeg trent oftere og lærer det raskere. Anonymkode: 4ba4a...193
IkkeAnonymBruker Skrevet 20. august #18 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 13.49): Spør ChatGPT. Skriv inn din alder, dine mål, hva du liker å trene så får du detaljert hjelp derfra. Anonymkode: debe5...a14 Syns det er litt trist når folk svarer dette, om alle bare skulle brukt GPT til alt så hadde jo forum dødd ut til slutt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #19 Skrevet 20. august Start i det små. Jeg har nylig fått helseutfordringer. Min lege mente jeg måtte få veiledning av fysioterapeut. Jeg har tidligere trent i treningsstudio så er vant til tøffe økter på flere måter. Nå har jeg kun få øvelser jeg gjør hjemme og reps, vekt og antall er redusert. Jeg vurderer etter trening hvordan det var og hvordan resten av dagen ble. Jeg må også vurdere hvordan treningen slår ut neste dag. Etter få uker ble det økt på alle måter. Cluet her er å starte lavt og så hele tiden vurdere hvordan det påvirker kroppen din og deg. Du kan heller øke raskere hvis det kjennes greit. Anonymkode: 7b379...813
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå