Gå til innhold

Lite bryllup - ekskludere familie vi ikke liker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gifte oss neste år, og ønsker oss et lite bryllup med færrest mulig mennesker, egentlig bare de vi bryr oss mest om... Dvs max 20 gjester både til vielsen, middag og fest. 

Jeg har flere venner jeg heller ønsker at skal se at jeg gifter meg, enn jeg har familiemedlemmer. Blant annet en tante og en onkel som ikke klarer å håndtere alkohol, og som jeg er redd skal ødelegge hele festen for meg ved at de blir skikkelig ufine når de drikker for mye. Samtidig ønsker jeg å invitere alle andre tanter og onkler jeg har... Så det blir en tydelig ekskludering isåfall. 

Vi har også en skokk med nieser og fettere vi ikke ønsker å invitere fordi de er rett og slett uoppdragne drittunger. Vi vurderer derfor å ha 100% barnefritt bryllup som argument (vi har heller ikke barn selv), og tenker det gjør det enkelt uten at noen føler på ting? 

Hvordan kommuniserer man dette uten å fornærme folk? Jeg er redd det kommer reaksjoner fra familie som ikke blir invitert... Samtidig ønsker jeg ikke å invitere folk i bryllupet mitt som jeg ikke ønsker der - selv om de vi ikke vil invitere ikke vet hvor lite de er ønsket... 

Hva svarer man på henvendelser der folk spør om de kan ta med x og x feks (spesielt for de som har barn kanskje)? 

Anonymkode: 48111...f03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde minimalt bryllup og var selektiv med hvem som fikk komme.
Vi hadde 25 totalt.
Og vi var begge enig at det var alkoholfritt også.

Vi hadde bryllupet tidlig om morgenen og middag etterpå. (sivilt bryllup)
Fest droppet vi, da ingen av oss ønsket det.

Blant annet ble ene broren hennes ikke invitert.

Ser virkelig ikke problemet.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan kommuniserer man dette uten å fornærme folk?

Dere sender ut invitasjon til de som dere ønsker, så kommuniserer dere ikke til noen andre.
Trenger ikke å være så komplisert.
Spør noen så sier dere bare at det skal være et bryllupet skal være så lite som mulig så dere må være selektive.
Trenger ikke forklare noen som helst.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva svarer man på henvendelser der folk spør om de kan ta med x og x feks (spesielt for de som har barn kanskje)?

Du sier "Nei det går ikke, vi har en liste med folk som får komme og den er endelig, håper virkelig dere respekterer dette"

Anonymkode: 30922...374

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde droppet fest når det bare er 20 gjester. Vielse tidlig på dagen, middag på ettermiddagen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

100% barnefritt bryllup ... tenker det gjør det enkelt uten at noen føler på ting? 

Det er alltid noen som blir sure, det må man leve med. Bare si du forstår hvis de ikke kan komme. (Hvem gidder sure folk..)

Skriv i invitasjonen at det er et barnefritt arrangement. Det er ikke normal folkeskikk å spørre om ta flere personer med. Men i så fall må du bare gjenta at bryllupet er barnefritt og kun for de inviterte. 

Hvordan kommuniserer man [valg ang. bryllup] uten å fornærme folk? Jeg er redd det kommer reaksjoner fra familie som ikke blir invitert...

Er vel ikke så mye å kommunisere? Dere inviterer de dere ønsker å invitere. Har du folk i familien som er helt gærne?

Anonymkode: 56cbd...e87

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Deres bryllup - dere velger selv hvem dere ønsker å invitere. Jeg forstår at det kan være vanskelig dersom de spør, men dere kan si at dere kun ønsker en liten sermoni med de aller nærmeste. 

Anonymkode: 9f29c...844

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere bestemmer selv hvem dere ønsker å invitere. 

Jeg droppet nærmeste familie deriblant en søsken og en forelder grunnet alkoholbruk, siden vi hadde fri bar. Også inviterte vi de barna vi hadde mest med å gjøre og tilrettelagt noen av aktivitetene for barna. Vi hadde heller ikke barn da. 

Til de andre hadde vi bare skrevet barnefritt bryllup. Det var en av gjestene som ikke fikk tatt med barna sine som ble fornærmet men da sa jeg rett som det var. Hun satt og surmulte gjennom hele festen, men kunne ikke brydde meg stort. Som hevn ble vi ikke invitert i deres bryllup, men da sparte vi de pengene på reise og gave, samt slapp å bruke opp ferien på deres bryllup😅

Anonymkode: d18b0...050

• Liker 3
Skrevet

Dere må jo bare stå i det, fortelle at dere vil ha et lite bryllup og at ikke alle blir invitert. Dere bestemmer. 
Hvis dere ikke vil ha murring og konflikt, må dere invitere alle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...