Gå til innhold

Pågående konflikt med barnefar om klær og utstyr

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har til syvende og sist gjort det samme. Mine barn er eldre og jeg har sluttet å sende med ting og nektet dem å hente her selv. Det er pyton. At barna dras inn i det. 

Men jeg blir en ekstremt dårlig mamma av å alltid være den som må fikse alt. Det går ut over meg og det går ut over barna det også. Jeg blir hus kjedelige som fikser alt, bruker tid på å handle inn, passe på, pakke med, pakke opp igjen og han slipper unna. Det går ut over meg, min energi og dermed barna.

Det pappaen gjør går ut over barna uansett. Så jeg satte grenser til slutt. De får stå der og snnerkjenne selv om merke at pappaen ikke har det de trenger. De får bli våte og kalde når de er hos pappaen. Enten skjerper han seg eller så får barna være mer hos meg. 

Dette går uansett ut over barna, om enn indirekte fordi det går ut over mor. Men det går også ut over mors relasjon til barna. Når de blir større er det 100 ting de trenger hele tiden, ny telefon, deksel, kulere joggesko, ny gym bag, vekstperioder hvor de vokser ut av klær er like ofte som en baby, nye knebeskyttere, nye treningsklær osv osv osv. At mamma. Skal løpe som en gal og fikse alt dette og i tillegg pakke alt opp og ned hver eneste uke når de skal til pappa - mens pappa slipper unna alt innkjøp går ut over morens relasjon til barna. Det GÅR ut over barna uansett. Så mor kan ikke gjøre annet enn å sette de grensene som ivaretar henne og barna når de er hos henne så må han stå til ansvar for resten. 

Det tok meg lang tid å skjønne og akseptere det samme. Jeg kan utelukke de stå for det som skjer med barn  år de er hos meg. Noe annet gjør meg til en ekstremt dårlig mamma og deg går ut over barna det også. Uansett. 

Anonymkode: 7eb6a...f87

Jeg er helt enig med deg.

Jeg tror mange velger å «beholde freden» ved å gi etter for den andre parten, fremfor å stå opp for seg selv – og samtidig være et godt forbilde for barna.

Faktum er at barn lærer minst like mye av det vi gjør som av det vi sier. Hvis vi stadig finner oss i urimelighet eller dårlig behandling, er det også dette de lærer: at det er greit å akseptere det.

Anonymkode: 2f200...9a2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk!

Bare fordi man kjøper noe (klær, utstyr, leker...) og stiller det til rådighet for barnet, betyr ikke at det blir «barnets eiendeler» eller «felleseie» med den andre forelder. Da skal det eksplisitt foræres til barnet som gave.  

Anonymkode: f2f8a...4c3

Korrekt 😊

Anonymkode: 2f200...9a2

• Liker 4
Skrevet

Nei!
Du er ikke urimelig.

Det er det barnefar som er!! 

Han kan sørge for klær til sine egne barn. 
Ha en felles konto til regntøy og dresser som skal sendes med barnet. 
Bestill time på FVK selv. Fort som F👊🏻

Hvorfor skal mor alltid stå der som den urimelige parten? 😳
FAR ER (som sagt) URIMELIG- FERDIG SNAKKA!!🤬

Det er HAN som lar dette gå ut over barna, ikke du.

Søk også nav om bidrag dersom du har lønnsmessig krav på det. Ikke for å være dritt mot ham, men fordi du har rett på det.
(Jeg søkte ikke om det selv pga 50/50 fordeling - FORDI  far bidro selvsagt like mye som jeg, og jeg sørger så klart for min egen inntekt.)

😎Begge er foreldre. Ferdig snakka. 😎

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 12.07):

men ubrukelige mannfolk gidder aldri å delta på noen megling, og gidder neppe å undertegne på noen som helst avtaler. Han gidder i alle fall aldri å faktisk bidra med noe som helst av klær / sko, og så videre. 

Anonymkode: 10707...1b2

Da kaller til slutt fvk inn til rettslig møte😎

Møter han ikke der, så blir han faktisk hentet av politiet. Samme om han er hjemme eller på jobb osv. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 12.18):

Ikke barnetrygd, men barnebidrag.... 

Anonymkode: 60458...523

Dersom ikke det søkes om deling av barnetrygd, så får mor som hovedregel hele beløpet  + for et barn ekstra 😉

AnonymBruker
Skrevet
Tindre1 skrev (1 time siden):

Da kaller til slutt fvk inn til rettslig møte😎

Møter han ikke der, så blir han faktisk hentet av politiet. Samme om han er hjemme eller på jobb osv. 

Dette er 100% feilinformasjon.

Hvilken verden lever du i? Man er ikke pliktet til å møte til tvungen mekling en gang. FVK kan ikke gjøre noe som helst fysisk. Kan ikke tvinge gjennom noe som helst. FVK er ikke en rettslig instans. 

Den eneste måten mor kan vinne noe på et å betale advokat og rettssak. En jobb hun må ta 100% alene, igjen straffes hun fordi far ikke gjør det han skal. Og selv om noe går rettens vei er det ingenting som tilsier at far tvinges til å møte der heller. Han kan til syvende og sist få bøter for å ikke stille men ingen instans kan tvinge noen, hente noen osv med mindre det er en politisk. Noe familierett ikke er. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 12.53):

Jeg lurer forresten på hvordan du gjør det, involverer du far før du kjøper alltid eller kjøper du å sender regning etterpå? Kan det hende far synes du kjøper for mye?

Anonymkode: 69103...1d9

Det finnes greie gjennomsnittsutregninger på kostnader på klær og utstyr til barn (Sifos kalkulator). . Om far ikke gidder å bidra med å kjøpe inn noe, eller viss han mener mor gjør unødvendige kjøp kan han overføre et fast månedlig beløp til mor. Om han ønsker at barna sine skal ha det bra overfører han litt ekstra til uventede kostnader. Om han ikke evner å levere tiibake (rene) klær og utstyr på mor sin uke kan han gjerne betale litt ekstra for merarbeid og ekstra kostnader dette blir for mor.  Det er stor omsorgsvikt fra far å ikke bidra med sin økonomiske del.

Anonymkode: 3f62e...6de

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes greie gjennomsnittsutregninger på kostnader på klær og utstyr til barn (Sifos kalkulator). . Om far ikke gidder å bidra med å kjøpe inn noe, eller viss han mener mor gjør unødvendige kjøp kan han overføre et fast månedlig beløp til mor. Om han ønsker at barna sine skal ha det bra overfører han litt ekstra til uventede kostnader. Om han ikke evner å levere tiibake (rene) klær og utstyr på mor sin uke kan han gjerne betale litt ekstra for merarbeid og ekstra kostnader dette blir for mor.  Det er stor omsorgsvikt fra far å ikke bidra med sin økonomiske del.

Anonymkode: 3f62e...6de

tror du virkelig at barnefaren i dette tilfellet egentlig bryr seg noe som helst om dette? 

Anonymkode: 10707...1b2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske TS kunne komme tilbake en tur og si hvordan det gikk. 

Anonymkode: 5c395...ba2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er 100% feilinformasjon.

Hvilken verden lever du i? Man er ikke pliktet til å møte til tvungen mekling en gang. FVK kan ikke gjøre noe som helst fysisk. Kan ikke tvinge gjennom noe som helst. FVK er ikke en rettslig instans. 

Den eneste måten mor kan vinne noe på et å betale advokat og rettssak. En jobb hun må ta 100% alene, igjen straffes hun fordi far ikke gjør det han skal. Og selv om noe går rettens vei er det ingenting som tilsier at far tvinges til å møte der heller. Han kan til syvende og sist få bøter for å ikke stille men ingen instans kan tvinge noen, hente noen osv med mindre det er en politisk. Noe familierett ikke er. 

Om han ikke møter opp til rettsmekling går det videre til hovedforhandling. Så lite samarbeidsvilje han har vist med manglende oppmøte og ikke forsørger egne barn, vil mor få gjennomslag for krav om fast bosted. Delt bosted er ikke barnas beste med så dårlig samarbeid og lite vilje til å ha omsorg for barna for fars del. Hun må ikke ha advokat. Hun kan fint gå videre til rettssak og vinne uten advokat.

Anonymkode: 07032...8aa

• Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for KI-generert innlegg.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 12.40):

Takk!

Bare fordi man kjøper noe (klær, utstyr, leker...) og stiller det til rådighet for barnet, betyr ikke at det blir «barnets eiendeler» eller «felleseie» med den andre forelder. Da skal det eksplisitt foræres til barnet som gave.  

Anonymkode: f2f8a...4c3

Dette er så villedende som du får det. Ikke får jeg et øre for dette heller, men ikke lek jurist om du ikke er en.

Førsørgelsesplikten innebærer naturligvis klær. Barns eiendomsrett følger av alminnelige formuerettslige prinsipper. Klær kjøpt til barnet er selvsagt barnets eiendel, selv om foreldrene har betalt for de. Barnets beste vil alltid være fokus i et slikt spørsmål. Om TS skulle ta dette rettslig så unngå for all del å si at barnas klær er dine…

Så jo. I juridisk forstand er klærne barnas eiendeler.

Anonymkode: adfd0...5e3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2025 den 23.15):

Så jo. I juridisk forstand er klærne barnas eiendeler.

Så når jeg tar klærne til min eldste datter "Anna" og gir dem videre til lillesøster "Gyda", er det da Anna som eier klærne og Gyda som låner dem, eller eier Gyda dem nå? Og har jeg da stjålet fra Anna? Må jeg betale henne for klærne jeg tok fra henne? 

Anonymkode: 12dec...dc7

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 12.14):

Du skal likevel ikke la det gå utover barna ! Da må du finne andre måter å gjøre det på 

Anonymkode: 69103...1d9

Det er han som lar dette gå utover barna. Hva fader. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 8.42):

Så når jeg tar klærne til min eldste datter "Anna" og gir dem videre til lillesøster "Gyda", er det da Anna som eier klærne og Gyda som låner dem, eller eier Gyda dem nå? Og har jeg da stjålet fra Anna? Må jeg betale henne for klærne jeg tok fra henne? 

Anonymkode: 12dec...dc7

Og dette er grunnen til at jurister blir betalt.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært kjekt med en oppdatering fra TS

Anonymkode: 09af5...b85

• Liker 3
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det, TS?

Anonymkode: 1e446...0e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 11.28):

Vi har 50/50 og delt bosted. Må legge til at vi også deler 50/50 på barnetrygd. Jeg har betalt for 100% av klær og utstyr til barna frem til nå, barnefar nekter å betale, og det er faktisk en del penger når man har barn som vokser og sliter ut tøy, slik at det må byttes ut ofte. I tillegg til at dette er dyrt for meg, så er det utrolig irriterende fordi barnefar ikke leverer tilbake tøy, ting blir liggende hos han eller han leverer ungene i uvaska tøy. Vi har en samværsavtale der barna bytter hjem hver fredag.

Jeg var veldig sleip nå. Barna var hos meg forrige uke, da hadde de også fri fra skole og barnehage. Slu som jeg var sa jeg i begynnelsen at jeg måtte få alt av tøy til barna fordi jeg skulle vaske og ordne det slik at det var klart til barna skulle i skole og barnehage. Da tøyet var hos meg sendte jeg han sms med påfølgende Vipps krav, der jeg sa tydelig at han enten måtte betale halvparten eller kjøpe sitt eget tøy til barna. At jeg ikke kommer til å dele, så lenge jeg betalte for absolutt alt. Dette må være klart til mandag denne uken, og han hadde god tid til å skaffe barna tøy. Han reagerte med å bli sur og sa at jeg ikke hadde lov til å gjøre dette. Tøyet er jo barnas og ikke mitt, som er hans faste argument for å slippe unna å betale for barnas klær. Fredag forrige uke leverte jeg barna hjemme hos han, ikledd det de gikk i og sandaler. For å unngå konflikter, han er dessverre typen som klikker med barna tilstede,  hadde barna med seg sin faste bag, som de bruker hver gang de drar til han. Han sa ingenting fordi han antok at det skulle ligger klær og sko oppi bagen, som vanlig. Men oppi der hadde jeg bare kosedyr og leker :lur: 

Han ble dritsur, da han skjønte at bagen ikke inneholdt klær og utstyr til barna som vanlig. Og jeg fikk flere telefoner av han, som jeg selvsagt ikke tok. Han sendte da melding og skrev at han skulle ta dette med FVK og mente jeg drev med barnemishandling, samværssabotasje og whatnot. Jeg sa tydelig ifra at jeg så frem til et møte og har selvsagt dokumentert alle kjøp med kvittering. Også tatt screenshot av de mange meldingene jeg har sendt om at han enten må betale halvparten eller kjøpe inn egne klær til sine egne barn. Dette har jeg gjort over en månad nå, uten at han gadd å betale. Så jeg har ingenting å frykte. 

Barnehagen har ringt og sagt at barnet mangler  både regntøy og klesskift. Jeg har bedt dem ta kontakt med far fordi det er hans uke. Henviste til tidligere e-post der jeg skrev at far og jeg er skilt, og har en fast avtale om annenhver uke, og at de som ta kontakt med riktig hjem. 

Nå ser jeg at det begynner å bli overskyet og er redd for regnet. Vet ikke hva jeg skal føle nå, og er redd den dårlige samvittigheten tar meg og at jeg løper inn med regntøyet til yngste. Men samtidig er jeg dritsur og lei av at barnefar bruker skitne triks for å sno seg unna alt av kleskjøp.

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: f46a6...a4c

HEIA HEIA HEIA TS!!!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...