Gå til innhold

Pågående konflikt med barnefar om klær og utstyr

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva vet du om det? Har hun kontaktet familievernkontoret? 

Anonymkode: 4a83f...32f

De har vært hos Fvk flere ganger uten at det hjelper. Fvk har heller ingen makt ovenfor foreldrene, de kan kun komme med råd og veiledning. 

Anonymkode: 69952...f73

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Synes det er mer overraskende at folk ikke ser at barna ikke skal være en del av denne konflikten.

Anonymkode: adfd0...5e3

Enig 

Anonymkode: 69103...1d9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skadelidende faktisk… da kjøper far klær, problem løst!

Anonymkode: dfb0a...d89

Tenker du barna ikke vil bli involver i konflikten? De blir jo det

Endret av Orly
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å komme han i forkjøpet og kontakte FVK selv? Be om et møte hvor agenda er nettopp fordeling av utgifter til klær og utstyr til barna. 

Anonymkode: a9567...781

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lest hele tråden. Her har vi et felles dokument der vi annenhver gang handler de dyre tingene som vintersko, regntøy, vinterdress osv. de tingene er stort sett på skolen og blir med hjem dit barna er på vask eller tørk og fraktes tilbake. Hjemme har vi en liten garderobe hver men noen klesskift. Fungerer veldig fint. Ungene har sykkel begge steder, men bare et par ski, de brukes mest på skolen. Skolesekk har de ønsket seg av slekt i bursdagsgaver og slikt. Slikt får vi delt utgiftene uten at det blir unødvendig dyrt. Men begge er selvsagt med på det. Hadde ikke tålt å sende ungene i bhg uten nødvendig tøy for barnets vel og ve. Barnevern kan involveres om bhg melder dere og de slår hardt ned på dårlig samarbeid. Spes ved 50/50.

Anonymkode: f5066...ffc

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Grunnen til at jeg mener sterkt om dette er at jeg har stått de siste årene i en helt lik posisjon. Eneste forskjellen er at rollene er motsatt. Jeg betaler ALT av barnas klær, mobil, aktiviteter, frisør og alt annet du kan tenke deg barn trenger. Mor blåser bort pengene på seg og sitt. Jeg tenker mitt om alt dette. Men min prioritet først og fremst er å skjerme barna. Om det betyr at jeg blir snyltet på, så ja vel. Prisen for at barna blir skadelidende er så mye større. 

Så i hvilken annen sammenheng lar man andre snylte på egen innsats? Der hvor det er uskyldige barn involvert!

Anonymkode: adfd0...5e3

Da bør du og ta tak i det, med mindre du har råd til å holde på sånn. Utgiftene vil neppe bli mindre med årene, og ts sliter allerede nå. Det er kanskje greit for deg akkurat om du har råd til å dekke over din samboers utgifter til barna, men i dette tilfellet kan det ha konsekvenser i form av at ts sine barn blir frarøver konfirmasjon, lappen, og andre ting de trenger i fremtiden da ts ikke har råd til å spare seg opp noe til sine barns fremtid. Og hva lærer dette barna? De forstår nok mer enn du tror, og du klarer ikke skjerme de hele barndommen.

Ansvarsfraskrivelse er ikke noe man skal lære barn at er ok. De kommer til å få et helt forvrengt syn på hva som er rett og galt, for det far gjør her er definitivt galt. Heier på ts som tar tak i dette nå i stedet for å la det skure og gå, og håper virkelig du gjør det samme. 

Endret av anonymLala
  • Liker 6
Skrevet

Jeg mener at her er konfliktnivået så høyt, er barnevernet er rett instans å henvende seg til. Barna blir skadelidende når konfliktnivået mellom deres omsorgspersoner er så høyt. 
Jeg ville også kontaktet en advokat - for å kreve inn beløp, og laget en avtale om hvordan den økonomiske fordelingen skal være. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En mann som vil straffe ekskona (og dermed også sine egne barn) fordi kona gikk fra han virker det som. Vil du skilles? Ja da skal ihvertfall ikke jeg gjøre noe som helst -ikke  kjøpe inn møbler til barna ikke klær- det var ditt valg å skilles. Tenker/ sier  sikkert mannen. Og når de bodde sammen var han sikkert egoistisk og det var derfor hun gikk. Du kan sende med litt ekstra klær også ha et møte om at hvis du må kjøpe alle klærne osv til barna så må du ha hele barnetrygden. Og kan også sende mld til barnevernet hvis han ikke kjøper klær til barna sine.

Anonymkode: 22b9f...5cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke lest hele tråden. Her har vi et felles dokument der vi annenhver gang handler de dyre tingene som vintersko, regntøy, vinterdress osv. de tingene er stort sett på skolen og blir med hjem dit barna er på vask eller tørk og fraktes tilbake. Hjemme har vi en liten garderobe hver men noen klesskift. Fungerer veldig fint. Ungene har sykkel begge steder, men bare et par ski, de brukes mest på skolen. Skolesekk har de ønsket seg av slekt i bursdagsgaver og slikt. Slikt får vi delt utgiftene uten at det blir unødvendig dyrt. Men begge er selvsagt med på det. Hadde ikke tålt å sende ungene i bhg uten nødvendig tøy for barnets vel og ve. Barnevern kan involveres om bhg melder dere og de slår hardt ned på dårlig samarbeid. Spes ved 50/50.

Anonymkode: f5066...ffc

problemet er vel at i tråd-starter sitt tilfelle så gidder ikke den ene parten å bidra med en forbanna dritt, ettersom han forstår at dette kommer til å tvinge tråd-starter til å gjøre alt sammen selv. 

Anonymkode: 10707...1b2

• Liker 5
Skrevet
Vera skrev (31 minutter siden):

Jeg mener at her er konfliktnivået så høyt, er barnevernet er rett instans å henvende seg til. Barna blir skadelidende når konfliktnivået mellom deres omsorgspersoner er så høyt. 
Jeg ville også kontaktet en advokat - for å kreve inn beløp, og laget en avtale om hvordan den økonomiske fordelingen skal være. 

Hva mener du barneverntjenesten skal gjøre? True med å plassere barna i fosterhjem? Veiledning fungerer ikke på slike fastlåste foreldrekonflikter.

• Liker 4
Skrevet
beige skrev (1 minutt siden):

Hva mener du barneverntjenesten skal gjøre? True med å plassere barna i fosterhjem? Veiledning fungerer ikke på slike fastlåste foreldrekonflikter.

Barneverntjenesten kan forklare spesielt far hvilke skader dette påfører barna. De kan også gi verktøy og veiledning i videre kommunikasjon og foreldresamarbeid. Klarer man å sette barna først - skjønner man at man skylder dem å kommunisere bra som foreldre. 

Jeg tror det er mange som ikke skjønner hvor store skader slike forhold som dette påfører barn.

• Liker 3
Skrevet

Kjøpte han inn klær og utstyr? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 13.15):

Dette med 30-40% samvær var helt greit for meg, også 20% som er annenhver helg. Slik som barnefar er, så tror jeg faktisk dette er det beste for barna.  Men problemet er bare at barnefar ikke vil betale barnebidrag, noe han må hvis han har barna mindre enn 50%.

Da han hadde ungene 30%, ba jeg om bidrag for uteblitt samvær gjennom nav. Dette har jeg lovfestet rett til. 

Målet mitt er ikke å vinne over barnefar. Det å betale for barnas klær og utstyr når man har 50/50 er en selvfølge. Jeg har bare en helt normal inntekt og ikke ubegrenset med penger. Jeg betaler gjerne min del av utgiftene, men har ikke råd til å betale 100% for klær, sko og utstyr i all fremtid. Jeg har ikke råd til å bli utnyttet økonomisk på den måten. Og jeg tenker dette blir bare verre fremover, hvor langt skal dette gå? Skal jeg stå for 100% av konfirmasjonene, tannregulering og alt annet i fremtiden også? Dette hadde vært helt greit og innenfor hvis jeg hadde hovedomsorgen for barna og mottok barnebidrag. Men nå får jeg faktisk ingenting i barnebidrag og kun halvparten av barnetrygda. Da er det urimelig at jeg står for 100% av utgiftene til klær og sko. 

Anonymkode: f46a6...a4c

Men det er ikke gitt at du får bidrag selv om du har hovedomsorgen, det kommer helt ann på hvor mye far tjener.

Er han selvstendig - kan han faktisk trikse slik at han ikke tjener nok.

Har selv vært 100% alene med barna også økonomisk.

Selv om far fikk krav fra NAV om å betale bidrag, så betalte han  ikke - før minste var godt over 20 år. Da gikk pengene direkte til barna. ( Uten renter selvfølgelig) 

Anonymkode: 33052...7d9

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er ikke gitt at du får bidrag selv om du har hovedomsorgen, det kommer helt ann på hvor mye far tjener.

Er han selvstendig - kan han faktisk trikse slik at han ikke tjener nok.

Har selv vært 100% alene med barna også økonomisk.

Selv om far fikk krav fra NAV om å betale bidrag, så betalte han  ikke - før minste var godt over 20 år. Da gikk pengene direkte til barna. ( Uten renter selvfølgelig) 

Men går det ikke til inkasso når han ikke betaler da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

har du virkelig ikke lest noe som helst i denne tråden eller?? 

det er vel nettopp at faren aldri gidder å gjøre noe som helst, som er problemet er. Så denne faren gidder vel aldri å kjøpe en eneste sokk.    

Anonymkode: 10707...1b2

Har lest ja. Nå blir far tvunget til å kjøpe. Nå kommer han ingen vei. 

Anonymkode: dfb0a...d89

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (5 timer siden):

Men går det ikke til inkasso når han ikke betaler da?

Nei, nav kan kreve trekk i lønn, men som selvstendig, kan en mikse og trikse med lønn som en vil. 

Tok de pant i eiendeler, betalte han en liten sum, så måtte Nav starte på ny runde med å kreve inn. Sånn gikk årene...

Ikke påløper det renter eller.

Barna fikk en god slump  da han  arvet av sin mor 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk uka ts? Ga du etter og dro å leverte klær? Eller tok pappaen faktisk ansvar for barna? 

Anonymkode: 4660e...ab7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Vera skrev (12 timer siden):

Barneverntjenesten kan forklare spesielt far hvilke skader dette påfører barna. De kan også gi verktøy og veiledning i videre kommunikasjon og foreldresamarbeid. Klarer man å sette barna først - skjønner man at man skylder dem å kommunisere bra som foreldre. 

Jeg tror det er mange som ikke skjønner hvor store skader slike forhold som dette påfører barn.

Disse foreldrene ser kun sitt eget perspektiv, snakker av erfaring. Høres fint og flott ut med råd og veiledning fra barneverntjenesten, men de kommer ingen vei. Foreldrene er for opptatt av å sverte den andre forelderen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 12.14):

Nei mor også ! Hun har klær men nekter å levere 

Anonymkode: 69103...1d9

Da må jo faren bare kjøpe inn litt klær til dem da. Eller vaske de klærne de kom i hver kveld om han foretrekker det. Hvis han skal ha ansvaret for barna, og de skal bo hos ham må han kunne greie såpass.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (22 timer siden):

Barnevernet vil da sende foreldrene på familierådgiving på helsestasjonen. Dette kan på mange måter fungere akkurat som fvk. 

Anonymkode: aefb3...203

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...