Gå til innhold

Pågående konflikt med barnefar om klær og utstyr

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 50/50 og delt bosted. Må legge til at vi også deler 50/50 på barnetrygd. Jeg har betalt for 100% av klær og utstyr til barna frem til nå, barnefar nekter å betale, og det er faktisk en del penger når man har barn som vokser og sliter ut tøy, slik at det må byttes ut ofte. I tillegg til at dette er dyrt for meg, så er det utrolig irriterende fordi barnefar ikke leverer tilbake tøy, ting blir liggende hos han eller han leverer ungene i uvaska tøy. Vi har en samværsavtale der barna bytter hjem hver fredag.

Jeg var veldig sleip nå. Barna var hos meg forrige uke, da hadde de også fri fra skole og barnehage. Slu som jeg var sa jeg i begynnelsen at jeg måtte få alt av tøy til barna fordi jeg skulle vaske og ordne det slik at det var klart til barna skulle i skole og barnehage. Da tøyet var hos meg sendte jeg han sms med påfølgende Vipps krav, der jeg sa tydelig at han enten måtte betale halvparten eller kjøpe sitt eget tøy til barna. At jeg ikke kommer til å dele, så lenge jeg betalte for absolutt alt. Dette må være klart til mandag denne uken, og han hadde god tid til å skaffe barna tøy. Han reagerte med å bli sur og sa at jeg ikke hadde lov til å gjøre dette. Tøyet er jo barnas og ikke mitt, som er hans faste argument for å slippe unna å betale for barnas klær. Fredag forrige uke leverte jeg barna hjemme hos han, ikledd det de gikk i og sandaler. For å unngå konflikter, han er dessverre typen som klikker med barna tilstede,  hadde barna med seg sin faste bag, som de bruker hver gang de drar til han. Han sa ingenting fordi han antok at det skulle ligger klær og sko oppi bagen, som vanlig. Men oppi der hadde jeg bare kosedyr og leker :lur: 

Han ble dritsur, da han skjønte at bagen ikke inneholdt klær og utstyr til barna som vanlig. Og jeg fikk flere telefoner av han, som jeg selvsagt ikke tok. Han sendte da melding og skrev at han skulle ta dette med FVK og mente jeg drev med barnemishandling, samværssabotasje og whatnot. Jeg sa tydelig ifra at jeg så frem til et møte og har selvsagt dokumentert alle kjøp med kvittering. Også tatt screenshot av de mange meldingene jeg har sendt om at han enten må betale halvparten eller kjøpe inn egne klær til sine egne barn. Dette har jeg gjort over en månad nå, uten at han gadd å betale. Så jeg har ingenting å frykte. 

Barnehagen har ringt og sagt at barnet mangler  både regntøy og klesskift. Jeg har bedt dem ta kontakt med far fordi det er hans uke. Henviste til tidligere e-post der jeg skrev at far og jeg er skilt, og har en fast avtale om annenhver uke, og at de som ta kontakt med riktig hjem. 

Nå ser jeg at det begynner å bli overskyet og er redd for regnet. Vet ikke hva jeg skal føle nå, og er redd den dårlige samvittigheten tar meg og at jeg løper inn med regntøyet til yngste. Men samtidig er jeg dritsur og lei av at barnefar bruker skitne triks for å sno seg unna alt av kleskjøp.

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: f46a6...a4c

• Liker 19
  • Hjerte 20
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lyst å svare; kjør på! Nå har du satt et standpunkt, og han må ut å handle. Ferdig. 

Selv ordner jeg bare alt, og passer på at alt som trengs på skolen er der, og betaler, men jeg er dum og konfliksky og redd min eksmann..

Siden dere har 50/50, skal han ordne med klær og utstyr selv. Du har vært grei som lot han slippe unna.

• Liker 22
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å la det gå utover barna, du drar selvsagt å leverer klærne 

Anonymkode: 69103...1d9

• Liker 4
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jada, bare la det gå utover de stakkars barna! Herregud! 

Forstår at det ikke er greit at du betaler alt av klær, men la for guds skyld ikke barna lide for dette. Hadde skammet meg herfra til månen, hvis jeg hadde laget konflikt som nådde skole eller barnehage i tillegg til å ødelegge ungene mine! 

Her har min mann betalt alt av klær, utstyr og leker til sine 2 barn fra før, fordi eksen "ikke hadde råd"... Barna bodde mest hos oss, og vi fikk heller ikke barnetrygd. Grådig irriterende og dyrt, men mannen svelget det, slik at barna ikke skulle lide! 

Anonymkode: 60458...523

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et forslag til deg som fungerer her. Opprett en felles konto som dere begge disponerer. Så overfører dere begge barnetrygden dit. Når du (eller far etter hvert) kjøper inn klær og utstyr til barna bruker dere fra denne kontoen, og skriver en kommentar om hva utlegget gjelder.

Dere har 50/50, da er dette et MINIMUM av hva som forventes av samarbeid i en delt omsorg. Lykke til. 

Anonymkode: db530...4e8

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Dette er vanskelig. Og det er vel og derfor han har sluppet unna med dette såpass lenge.

I prinsippet er jeg enig i at dette er jo barnas klær. Det er kjøpt inn til deres bruk. Men han har strengt tatt ansvar for å bidra minst like mye med innkjøp av klær som deg.

Men å stå på barrikadene her vil gå ut over barna. Og spørsmålet da blir hvor langt er det forsvarlig å gå?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har et forslag til deg som fungerer her. Opprett en felles konto som dere begge disponerer. Så overfører dere begge barnetrygden dit. Når du (eller far etter hvert) kjøper inn klær og utstyr til barna bruker dere fra denne kontoen, og skriver en kommentar om hva utlegget gjelder.

Dere har 50/50, da er dette et MINIMUM av hva som forventes av samarbeid i en delt omsorg. Lykke til. 

Anonymkode: db530...4e8

Jeg har foreslått det du skriver over, om barnetrygd og felles konto til innkjøp av tøy. Men han nekter. Han påstår at han disponerer sin del av barnetrygden selv og det har jeg ingenting med. Ble faktisk sur da jeg nevnte det. 

Helt enig i at samarbeidet vårt er veldig dårlig til å ha 50/50. Men barnefar insisterer og får gjennomslag for det fra FVK. Det har også vært slik tidligere at barnefar hadde ungene mye mindre enn avtalt, altså 30-40% når avtalen var 50/50. Men det fikk jeg heldigvis raskt slutt på da jeg krevde etterbetaling av barnebidrag for utestående samvær. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Tror du protesten medfører endring?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En mellomting er jo en mulighet, men øker jo konfliktnivået. Lever et minimum av det barna trenger i bhg, og understrek ovenfor bhg at dette egentlig er fars ansvar og at du forventer at de heretter kontakter han. De får dokumentere og evt ta kontakt med barnevernet. Du dokumenterer på mail og melding på vanlig måte, og henviser til FVK.

Anonymkode: dadfa...468

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En mellomting er jo en mulighet, men øker jo konfliktnivået. Lever et minimum av det barna trenger i bhg, og understrek ovenfor bhg at dette egentlig er fars ansvar og at du forventer at de heretter kontakter han. De får dokumentere og evt ta kontakt med barnevernet. Du dokumenterer på mail og melding på vanlig måte, og henviser til FVK.

Anonymkode: dadfa...468

Jeg har allerede gjort det, bare uten å levere ett minimum av tøy til barnehagen. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det deres skriver er hovedgrunnen til at jeg frem til nå har svelget kameler og holdt kjeft for barnas beste. Jeg har blant annet latt han få beholde alt av barnas møbler (seng, klesskap og diverse annet) for å unngå konflikter. Tenkt at jeg får bite i det sure eplet og kjøpe nytt, barna må ha fine rom da de er hos far også. Alternativet hadde vært at unga sov på madrasser på gulvet, frem til han hadde funnet gratis møbler (hans ord).

Jeg har frem til nå også vært den som har betalt for alt av klær og utstyr, her snakker jeg alt fra pysj og inneklær, til vinterdresser, regntøy, sykler og akebrett. Bare tenkt at jeg tar ikke den kampen, barna fortjener å ha det bra. Utfordringen er bare at jo mer jeg aksepterer, jo verre blir barnefar. Jeg kjøpte alt til skolestart for eldste, sekk/pennal/tursekk etc han bidro med ingenting. Eldste var så uheldig og mistet utebuksa på skolen, han betaler igjen ingenting. Altså alt er på meg. Og det blir jeg lei av. Så nå fikk jeg faktisk nok. 

Samme her!! Var redd han fant en gammel brukt madrass på finn og slengte på gulvet.. Tok nesten ikke med noen ting når jeg flyttet...

Og han vasker absolutt ikke noe yttertøy! Blir flau av og til når jeg kommer på skolen og ser det som henger der...... at ikke han skammer seg

Beklager, at jeg ikke har noen gode råd, men har masse medfølelse!

• Liker 7
  • Hjerte 7
Skrevet

Stå på ditt. Han vil nokk hoste opp regntøy til i morgen. Om ikke er det jo barnevernssak

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Her må du stå på ditt. Det er han som lar dette gå ut over barna. Gir du deg nå, kommer han aldri til å ta deg på alvor senere. Selvsagt skal han betale for klær når dere har 50/50. Hold ut og hold på ditt! 

Anonymkode: c22cb...52e

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig. 

Jeg synes ikke du er en bitch. Jeg har en eks som var på samme måte. Jeg betalte 90% og han betalte litt småting her og der - gjerne det barna synes er gøy, så de synes han er topp. Er så lett for menn å «snike» seg unna alt ansvar og økonomi. Også er det du som er bitchen? Alvorlig talt, kvinner.

Det var litt dumt å dra barna inn på denne måten, men nå som du har gjort det - så tenker jeg du må stå i det. Vise at du mener de tingene du sier. Gi han en mulighet til å ordne opp. Gi han alternativer du er ok med; så dere kan få klær på plass til barna raskt. 

Når det er sagt vil jo dette ikke fikses av dette. Jeg hadde kontaktet advokat som sendte han et brev, de fleste tar det mye mer seriøst enn tusen klagende sms fra eksen. 

Anonymkode: 496ce...d4c

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det deres skriver er hovedgrunnen til at jeg frem til nå har svelget kameler og holdt kjeft for barnas beste. Jeg har blant annet latt han få beholde alt av barnas møbler (seng, klesskap og diverse annet) for å unngå konflikter. Tenkt at jeg får bite i det sure eplet og kjøpe nytt, barna må ha fine rom da de er hos far også. Alternativet hadde vært at unga sov på madrasser på gulvet, frem til han hadde funnet gratis møbler (hans ord).

Jeg har frem til nå også vært den som har betalt for alt av klær og utstyr, her snakker jeg alt fra pysj og inneklær, til vinterdresser, regntøy, sykler og akebrett. Bare tenkt at jeg tar ikke den kampen, barna fortjener å ha det bra. Utfordringen er bare at jo mer jeg aksepterer, jo verre blir barnefar. Jeg kjøpte alt til skolestart for eldste, sekk/pennal/tursekk etc han bidro med ingenting. Eldste var så uheldig og mistet utebuksa på skolen, han betaler igjen ingenting. Altså alt er på meg. Og det blir jeg lei av. Så nå fikk jeg faktisk nok. 

Du skal likevel ikke la det gå utover barna ! Da må du finne andre måter å gjøre det på 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (8 minutter siden):

Hvorfor legger dere skyld på TS dere som sier at det som skjer går utover barna? Det er jo pappaen som lar dette gå utover barna.

Nei mor også ! Hun har klær men nekter å levere 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Sievi skrev (4 minutter siden):

Utrolig bra jobbet. Det er på tide at kvinner står opp for seg selv, slår i bordet og ikke lar seg bli behandlet som dritt. 

For en dust av en far. Håper du gjennomfører denne "aksjonen" så han blir nødt for å kjøpe inn klær. Og til dere som skylder på Ts og sier hun lar det gå utover barna osv. Det gjør hun da absolutt ikke. Det er det pappaen som gjør.

Jeg heier på deg😃

Jo selvsagt gjør hun det, barna blir skadelidende fordi mor er forbanna på far 

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...