AnonymBruker Skrevet 4. august #1 Skrevet 4. august Hei kjære kvinner, Jeg skriver dette innlegget anonymt fordi jeg trenger et sted å lette hjertet mitt – og forhåpentligvis finne trøst, støtte og motivasjon fra dere som kanskje har vært i samme situasjon. Jeg og min forlovede har prøvd å bli gravide siden oktober 2024. Jeg sluttet på prevensjon i september samme år, og har siden da fulgt med på syklus via Flo-appen, så jeg har hatt en viss oversikt over når eggløsningen skulle være. Vi er begge 27 år, friske, og trodde ærlig talt det skulle gå ganske raskt. På en gynekologisk undersøkelse i 2024 fikk jeg vite at alt så fint ut, og at jeg hadde mange fine egg – så jeg følte meg trygg og optimistisk. De første syklusene prøvde vi rundt estimert eggløsning uten å bruke tester. Etter noen forsøk uten hell, kjøpte jeg både Clearblue eggløsningstester og Conceive Plus-gel for å optimalisere sjansene. Noen måneder ble det halvhjertet prøving fordi en av oss var bortreist akkurat når det gjaldt – så jeg vet at ikke alle forsøkene har vært "fullverdige". Likevel føles det tungt hver gang det ikke klaffer. Partneren min har vært hos lege og fått bekreftet at alt er i orden med ham også. Vi får ikke henvisning til videre utredning før det har gått ett år – så det betyr oktober. Jeg vet at det ikke nødvendigvis er noe galt, men følelsen av nederlag vokser for hver måned som går. Jeg tar multivitaminer med folsyre, prøver å spise sunt og holde meg aktiv – men det er vanskelig å ikke miste motet. Så derfor skriver jeg her: Har noen av dere vært i samme situasjon og har lyst til å dele en historie, et håp, eller et tips som hjalp dere? Jeg vil så gjerne høre om lykkefrø som endelig spirte, uansett hvor lang tid det tok. Det ville betydd mye for meg akkurat nå. Til deg som leser dette: Tusen takk for at du tar deg tid. Og til deg som ikke har noe støttende å si – bare scroll videre. Det er vanskelig nok å stå i dette, så jeg setter pris på respekt. Klem fra en anonym kvinne med håp i hjertet 💛 Anonymkode: 2c53c...3b9 4
AnonymBruker Skrevet 4. august #2 Skrevet 4. august 1 - det er helt normalt at det kan ta helt friske par opp mot 1 år å oppnå graviditet. Derfor får man ikke særlig hjelp før man har prøvd 1 år. Man har mellom 20-25% sjanse for graviditet per syklus på å bli gravid dersom man treffer rett i fertilitetsvinduet. 2 - en app vil ikke kunne si deg når EL er. Kun en indikasjon. Har du regelmessig mens etc så er oddsen større for at syklus er normal og at EL er 12-14 dager før neste mens starter. 3 - ville brukt eggløsningstester hver mnd, eventuelt prøvd temping. 4 - forstår at det føles litt kjipt, men som du selv sier så har prøvingen også vært noe halvhjertet en periode. 5 - gi det tid. Selv om du kuttet prevensjon i september 24, kan det etter det ta litt tid før kroppen og syklusen er tilbake til normalen den var og er uten prevensjon. Syklusen man har på prevensjon er falsk og kroppen trenger av og til tid på å komme i gang Det du opplever er med andre ord helt normalt og noe de aller fleste opplever. Skulle så gjerne ønske at kvinner/jenter hadde lært mer om hvordan faktisk kroppen, hormoner og syklus fungerer i skolen, enn hva man lærer i dag, for det funker dessverre ikke sånn at man blir gravid bare fordi man har ubeskyttet sex - selv om det så klart skjer noen. Dere er ung enda, dere har sjekket fertilitet og sperm. Ha sex, ha det gøy. Så klaffer det nok etterhvert. Og hvis ikke - da sjekker dere grundigere hva hjelp/støtte dere kan få. Anonymkode: 58268...092 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #3 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 1 - det er helt normalt at det kan ta helt friske par opp mot 1 år å oppnå graviditet. Derfor får man ikke særlig hjelp før man har prøvd 1 år. Man har mellom 20-25% sjanse for graviditet per syklus på å bli gravid dersom man treffer rett i fertilitetsvinduet. 2 - en app vil ikke kunne si deg når EL er. Kun en indikasjon. Har du regelmessig mens etc så er oddsen større for at syklus er normal og at EL er 12-14 dager før neste mens starter. 3 - ville brukt eggløsningstester hver mnd, eventuelt prøvd temping. 4 - forstår at det føles litt kjipt, men som du selv sier så har prøvingen også vært noe halvhjertet en periode. 5 - gi det tid. Selv om du kuttet prevensjon i september 24, kan det etter det ta litt tid før kroppen og syklusen er tilbake til normalen den var og er uten prevensjon. Syklusen man har på prevensjon er falsk og kroppen trenger av og til tid på å komme i gang Det du opplever er med andre ord helt normalt og noe de aller fleste opplever. Skulle så gjerne ønske at kvinner/jenter hadde lært mer om hvordan faktisk kroppen, hormoner og syklus fungerer i skolen, enn hva man lærer i dag, for det funker dessverre ikke sånn at man blir gravid bare fordi man har ubeskyttet sex - selv om det så klart skjer noen. Dere er ung enda, dere har sjekket fertilitet og sperm. Ha sex, ha det gøy. Så klaffer det nok etterhvert. Og hvis ikke - da sjekker dere grundigere hva hjelp/støtte dere kan få. Anonymkode: 58268...092 Men dette er ikke riktig. De fleste opplever ikke at det tar nesten 1 år uten graviditet. 60% blir faktisk gravide innen 3 måneder. Så de fleste opplever at det går innen 3 måneder. En del fertilitetsleger mener at grensen på 1 år gjerne kunne vært lavere, fordi hvis man ikke har oppnådd graviditet innen 6 mnd med aktiv prøving og man er ung, så er det gjerne ett eller annet som ikke er bra. Selv gikk jeg privat etter 6 mnd med aktiv prøving og fikk påvist PCOS (er normalvektig så det kom som et sjokk) og vi gjorde full utredning privat og ble henvist til offentlig IVF når jeg hadde prøvd 3 sykluser med letrozol uten hell. Ble faktisk gravid til slutt måneden før jeg skulle ha IVF på 8. forsøk med letrozol og trippel dose. Anonymkode: 56f9d...726 2
AnonymBruker Skrevet 4. august #4 Skrevet 4. august Takk tilbakemelding. Jeg har blitt utredet for endometriose og PCOS så det er ikke tilfelle hos meg… men takk for din tilbakemelding uansett og jeg er glad for at det fungerte for dere til slutt med barn -Ts Anonymkode: 2c53c...3b9
AnonymBruker Skrevet 4. august #5 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): 1 - det er helt normalt at det kan ta helt friske par opp mot 1 år å oppnå graviditet. Derfor får man ikke særlig hjelp før man har prøvd 1 år. Man har mellom 20-25% sjanse for graviditet per syklus på å bli gravid dersom man treffer rett i fertilitetsvinduet. 2 - en app vil ikke kunne si deg når EL er. Kun en indikasjon. Har du regelmessig mens etc så er oddsen større for at syklus er normal og at EL er 12-14 dager før neste mens starter. 3 - ville brukt eggløsningstester hver mnd, eventuelt prøvd temping. 4 - forstår at det føles litt kjipt, men som du selv sier så har prøvingen også vært noe halvhjertet en periode. 5 - gi det tid. Selv om du kuttet prevensjon i september 24, kan det etter det ta litt tid før kroppen og syklusen er tilbake til normalen den var og er uten prevensjon. Syklusen man har på prevensjon er falsk og kroppen trenger av og til tid på å komme i gang Det du opplever er med andre ord helt normalt og noe de aller fleste opplever. Skulle så gjerne ønske at kvinner/jenter hadde lært mer om hvordan faktisk kroppen, hormoner og syklus fungerer i skolen, enn hva man lærer i dag, for det funker dessverre ikke sånn at man blir gravid bare fordi man har ubeskyttet sex - selv om det så klart skjer noen. Dere er ung enda, dere har sjekket fertilitet og sperm. Ha sex, ha det gøy. Så klaffer det nok etterhvert. Og hvis ikke - da sjekker dere grundigere hva hjelp/støtte dere kan få. Anonymkode: 58268...092 Takk for motiverende ord det hjelper så enormt på følelsen jeg bærer ❤️ Anonymkode: 2c53c...3b9 1
Yoshi Skrevet 4. august #6 Skrevet 4. august (endret) Dere har ikke prøvde veldig lenge. Sånn egentlig. Selv om jeg vet det føles slik. For oss tok det nesten 2 år! Jeg ble gravid etter et år, men mistet barnet og «rykket da tilbake til start» i henhold til å få hjelp. Da tiden igjen var omme orket jeg ikke mer mas og endte opp gravid uten noen form for hjelp. Kan ellers anbefale å bruke Fertility friend (gratis og relativt billig med betalingsversjonen også) og sjekke basaltemperatur for å være helt sikker på når du har eggløsning. Jeg oppdaget at jeg har eggløsning mye tidligere enn alt av apper mente jeg hadde. Pga hormonell prevensjon så kjenner vi ikke kroppen vår så godt som vi burde, men å lære om syklusen kan gjøre deg til en ekspert! Bruk også eggløsningstester for å indikere når det er god timing å ha sex. Kjøp heller fra billige-tester.no da det fort blir dyrt å kjøpe ClearBlue hele tiden. Noen ganger kan toppen være så kort at du må teste flere ganger om dagen. Tempen viser deg at du har hatt eggløsning ved at den viser hvordan kroppstemperaturen din stiger fra før eggløsning til etter. Du kan enten kjøpe et basaltermometer eller bruke Apple Watch som sjekker tempen i løpet av natten. Det er litt jobb, men også ganske gøy å se hvordan kroppen fungerer gjennom syklusen. Tempen kan være på bærtur ved inntak av alkohol og dårlige netter, så det må du være ops på. En ting jeg må gi som tips etter stressende prøving: La sex forbli gøy! Det kan fort ende opp med å bli et ork og mannen kan føle seg som en sperm-maskin. Det beste er egentlig å ikke fortelle mannen at du har eggløsning, men være ekstra villig rundt tiden når du vet du er fertil. Og ikke glem å ha sex utenom fertile perioder også. Når du blir gravid så er det ikke sikkert du orker sex på en stund. Prøving kan fort bli altoppslukende, så ikke glem å leve utenom også. Endret 5. august av Yoshi merkelig autokorrektur
blue0rchid Skrevet 4. august #7 Skrevet 4. august Som andre skriver, for veldig mange løser det seg av seg selv innen ett år. For oss tok det 10 eller 11 måneder før det satt med førstemann. Vi brukte ikke apper eller eggløsningstester, men jeg beregnet ca. dag for eggløsning fra tidspunkt for menstruasjon. Nå vet ikke jeg hvordan appene eller testene fungerer, og mulig du allerede er klar over det, men husk at det er i de 3 dagene før eggløsning du er mest fruktbar. Så sex annenhver dag fra 3-5 dager før EL er best for å maksimere sannsynlighet for positivt utfall. Det visste jeg først etter at vi hadde prøvd i seks måneder.
AnonymBruker Skrevet 4. august #8 Skrevet 4. august Jeg var litt eldre da jeg begynte å prøve - 33 år - men vi opplevde 12 måneder uten positiv test, så 4 spontanaborter fordelt på de neste 15 månedene før vi fikk ei lita jente litt over 3 år etter at vi begynte å prøve. Og alt var helt normalt hos oss begge. Noen ganger må man tydeligvis bare ha tålmodighet. Anonymkode: 54c83...c0c 1
Hjertefisk Skrevet 4. august #9 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men dette er ikke riktig. De fleste opplever ikke at det tar nesten 1 år uten graviditet. 60% blir faktisk gravide innen 3 måneder. Så de fleste opplever at det går innen 3 måneder. Anonymkode: 56f9d...726 Hvor har du dette tallet fra egentlig? At 60% blir gravide innen 3 måneder? For så vidt jeg vet, er det 1) avhengig av alder og 2) lavere enn det. Man kan fint ha prøvd lenge uten at det er noe galt også. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #10 Skrevet 4. august Er i nesten samme båt, og vet hvor stor tålmodighetsprøve dette kan være. Selv ble jeg gravid etter ca. 6 måneder, men det endte med spontanabort, og nå har det gått nye 9 måneder uten positiv test. Jeg prøver å leve mest mulig normalt, og ikke la dette få for stor plass i livet mitt (enklere sagt enn gjort i blant). Det som var en eye opener for meg er at tidspunktet for eggløsning varierer mye mer enn tidspunktet for mensen. Tar derfor eggløsningstester hver måned for å kunne time best mulig. Sender deg styrkeklemmer. Det kan være knalltøft å stå i dette. På det verste har jeg vært så langt nede at jeg har måtte ta egenmelding etter å nok en gang fått mensen. Anonymkode: 14476...a1d
AnonymBruker Skrevet 4. august #11 Skrevet 4. august Føler SÅ med deg! Er i samme situasjon, sluttet med p-piller januar 24, men startet ikke prøvingen med timing av samleie før september 24. Vi begge har testet oss, og det er ingenting galt. Samtidig som jeg har fire venninner som har blitt gravid på første forsøk. Har dessverre ikke noe happy ending og fortelle om, men vit at du ikke er alene. Og at dere bare må fortsette og prøve selvom det føles nytteløst og tungt. For de aller fleste går det til slutt. Eneste tipset jeg kan gi som jeg må bli flinkere til og som flere nevner, ikke slutt og lev. Og ikke lev som at du er gravid(i tilfelle du er det). For dette kan ta lang tid, og da er det viktig å leve i mellomtiden. ❤️❤️❤️ Anonymkode: 0fcac...d99
AnonymBruker Skrevet 5. august #12 Skrevet 5. august Yoshi skrev (17 timer siden): Dere har ikke prøvde veldig lenge. Sånn egentlig. Selv om jeg vet det føles slik. For oss tok det nesten 2 år! Jeg ble gravid etter et år, men mistet barnet og «rykket da tilbake til start» i henhold til å få hjelp. Da tiden igjen var omme orket jeg ikke mer mas og endte opp gravid uten noen form for hjelp. Kan ellers anbefale å bruke Fertility friend (gratis og relativt billig med betalingsversjonen også) og sjekke basaltemperatur for å være helt sikker på når du har eggløsning. Jeg oppdaget at jeg har eggløsning mye tidligere enn alt av apper mente jeg hadde. Pga hormonell prevensjon så kjenner vi ikke kroppen vår så godt som vi burde, men å lære tenåring kan gjøre det til en ekspert! Bruk også eggløsningstester for å indikere når det er god timing å ha sex. Kjøp heller fra billige-tester.no da det fort blir dyrt å kjøpe ClearBlue hele tiden. Noen ganger kan toppen være så kort at du må teste flere ganger om dagen. Tempen viser deg at du har hatt eggløsning ved at den viser hvordan kroppstemperaturen din stiger fra før eggløsning til etter. Du kan enten kjøpe et basaltermometer eller bruke Apple Watch som sjekker tempen i løpet av natten. Det er litt jobb, men også ganske gøy å se hvordan kroppen fungerer gjennom syklusen. Tempen kan være på bærtur ved inntak av alkohol og dårlige netter, så det må du være ops på. En ting jeg må gi som tips etter stressende prøving: La sex forbli gøy! Det kan fort ende opp med å bli et ork og mannen kan føle seg som en sperm-maskin. Det beste er egentlig å ikke fortelle mannen at du har eggløsning, men være ekstra villig rundt tiden når du vet du er fertil. Og ikke glem å ha sex utenom fertile perioder også. Når du blir gravid så er det ikke sikkert du orker sex på en stund. Prøving kan fort bli altoppslukende, så ikke glem å leve utenom også. Tusen, tusen takk for at du tok deg tid til å svare! 🙏💛 Du aner ikke hvor mye det betyr å høre fra noen som har stått i dette over tid og som har kjent på både håp, skuffelse og til slutt fått en lykkelig slutt – selv om veien ble lenger enn du først trodde. Jeg ble faktisk litt rørt av å lese det du skrev – spesielt det om å ikke glemme å leve utenom prøvingen. Det traff meg. Takk også for de konkrete tipsene! Jeg har sett litt på basaltemperatur, men har ikke helt kommet i gang – kanskje det er på tide nå. Jeg skal definitivt sjekke ut Fertility Friend og billigere eggløsningstester, for som du sier, Clearblue blir fort dyrt måned etter måned. Det med Apple Watch var nytt for meg – så smart! Og ja... jeg merker også at sex noen ganger begynner å føles som et prosjekt mer enn noe som binder oss sammen. Det er ikke en god følelse, så rådet ditt om å ikke nødvendigvis si fra når jeg vet jeg er i den fertile perioden – men heller bare være ekstra nær – det skal jeg ta med meg. ❤️ Igjen, tusen takk for både støtte, håp og ærlige erfaringer. Det er så verdifullt i en tid der mye føles usikkert og sårt. Jeg heier på deg – og på alle oss som står i dette sammen Anonymkode: 2c53c...3b9 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #13 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er i nesten samme båt, og vet hvor stor tålmodighetsprøve dette kan være. Selv ble jeg gravid etter ca. 6 måneder, men det endte med spontanabort, og nå har det gått nye 9 måneder uten positiv test. Jeg prøver å leve mest mulig normalt, og ikke la dette få for stor plass i livet mitt (enklere sagt enn gjort i blant). Det som var en eye opener for meg er at tidspunktet for eggløsning varierer mye mer enn tidspunktet for mensen. Tar derfor eggløsningstester hver måned for å kunne time best mulig. Sender deg styrkeklemmer. Det kan være knalltøft å stå i dette. På det verste har jeg vært så langt nede at jeg har måtte ta egenmelding etter å nok en gang fått mensen. Anonymkode: 14476...a1d Tusen takk for at du deler, og sender en stor styrkeklem tilbake til deg 💛 Det er vondt å lese at du har opplevd både spontanabort og en lang ventetid etterpå – men samtidig gjør det også at jeg føler meg litt mindre alene i dette (stygt å si?). Det er så sårt og krevende på et vis jeg aldri kunne forestille meg før jeg sto midt i det selv. Jeg kjenner meg så igjen i det du sier – det er som om hele livet blir farget av dette ene håpet som aldri helt blir oppfylt. Jeg synes det er ekstra tungt fordi jeg ikke føler jeg kan prate åpent om det med noen. Det er så privat og sårbart, og samtidig føles det som alle andre rundt meg bare blir gravide uten å prøve noe særlig. Når venner og familiemedlemmer "plutselig" er gravide, og man må smile og si gratulerer mens man kjenner på en dyp sorg inni seg… det er så tøft. Og så begynner familie å mase – spesielt bestemor, som stadig spør etter oldebarn. Jeg mistet det helt en dag og sa rett ut at det med barn er en privat sak, og at det kommer når det kommer – eller aldri, på grunn av ulike utfordringer. Det var vondt å si det høyt, men jeg orket ikke late som lenger. Og så dette med å prøve «på riktig tidspunkt» når man egentlig bare er sliten etter jobb og hverdagen er full av stress… Det føles som om alt – til og med det intime – er blitt planlagt og presset inn i et slags skjema. Det er slitsomt, og det gjør noe med både kroppen og hodet. Takk igjen for at du deler. Det betyr så mye å lese noe ekte og ærlig. Jeg håper virkelig at både du og jeg – og alle oss som prøver – får oppleve det vi lengter etter. Og om ikke, at vi finner fred og glede på andre måter. 💛 Anonymkode: 2c53c...3b9
AnonymBruker Skrevet 5. august #14 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Føler SÅ med deg! Er i samme situasjon, sluttet med p-piller januar 24, men startet ikke prøvingen med timing av samleie før september 24. Vi begge har testet oss, og det er ingenting galt. Samtidig som jeg har fire venninner som har blitt gravid på første forsøk. Har dessverre ikke noe happy ending og fortelle om, men vit at du ikke er alene. Og at dere bare må fortsette og prøve selvom det føles nytteløst og tungt. For de aller fleste går det til slutt. Eneste tipset jeg kan gi som jeg må bli flinkere til og som flere nevner, ikke slutt og lev. Og ikke lev som at du er gravid(i tilfelle du er det). For dette kan ta lang tid, og da er det viktig å leve i mellomtiden. ❤️❤️❤️ Anonymkode: 0fcac...d99 Tusen takk for at du deler – det betyr så mye å høre fra noen som står i det samme. Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver, spesielt det med hvor tungt det er å se andre lykkes så lett, mens man selv må kjempe så hardt for noe som virker så enkelt for andre. Jeg sier hele tiden til meg selv: "Denne måneden tar vi en pause. Nå skal vi bare slappe av og ikke stresse med eggløsning og timing." Men så sitter jeg der noen dager senere og tenker at nå sløser jeg jo bort en syklus, en sjanse – og så er jeg tilbake i tankekjøret igjen. Det føles så bortkastet å “ikke prøve” når man egentlig vil det så sterkt. Og jeg får liksom ikke helt til å bare gi slipp og late som ingenting, selv når jeg vet det kanskje hadde vært bra for både kropp og hode. Det du skrev om å leve i mellomtiden traff meg skikkelig. Jeg vet det er viktig, men det er også det som er aller vanskeligst. For dette tar så mye plass – både følelsesmessig og praktisk. Det er liksom alltid i bakhodet, uansett hva jeg gjør. Sender deg en god klem. Det hjelper virkelig å høre at man ikke er alene i dette ❤️ Håper frøet spirer snart! du får oppdatere om du ønsker hvordan det går med deg! Anonymkode: 2c53c...3b9 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #15 Skrevet 5. august Jeg er i samme båt 🙋🏼♀️. Jeg tok ut spiral i des og siden vi har flere barn så trodde jeg det skulle gå på første eller andre forsøk, som tidligere. I mai var jeg hos gyn og pga tynn livmorslimhinne fikk jeg progesterontilskudd. Jeg ble gravid på syklusen etterpå. Lykken brast da graviditetstestene ble svakere etter 1.5 ukers tid. Endte med kjemisk graviditet. Jeg dro igjen på gyn og livmorslimhinnen hadde heldigvis bygd seg opp til å bli tykk og fin. Men jeg følte meg helt knust. Fikk deretter håpet tilbake etter at jeg har lest at mange har blitt gravid måned etter kjemisk. Hjertet knuste på nytt da testen var negativ. Ny prøverunde nå. Alle rundt meg er gravid eller har små barn. Jeg føler at jeg ikke har lov å klage fordi jeg har to velskapte flotte barn. Men fortsatt så sitter den knuste følelsen i og jeg gruer meg nesten til å teste igjen på neste ikm fordi jeg orker ikke det hvis den er negativ. Det hjelper heller ikke at jeg nærmer meg den gyldne 35 års grensa så jeg kjenner at jeg stresser. På den andre siden så vil ikke vi ta ivf og gå gjennom den prosessen siden vi har to barn. Det hadde vært «lettere» og tatt det valget om vi ikke hadde barn, eller et barn fra før. Dette ble langt. Men ja. Føler det samme som deg. Det er altoppslukende ❤️ Anonymkode: 1cccf...bb8
AnonymBruker Skrevet 7. august #16 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 16.19): Jeg er i samme båt 🙋🏼♀️. Jeg tok ut spiral i des og siden vi har flere barn så trodde jeg det skulle gå på første eller andre forsøk, som tidligere. I mai var jeg hos gyn og pga tynn livmorslimhinne fikk jeg progesterontilskudd. Jeg ble gravid på syklusen etterpå. Lykken brast da graviditetstestene ble svakere etter 1.5 ukers tid. Endte med kjemisk graviditet. Jeg dro igjen på gyn og livmorslimhinnen hadde heldigvis bygd seg opp til å bli tykk og fin. Men jeg følte meg helt knust. Fikk deretter håpet tilbake etter at jeg har lest at mange har blitt gravid måned etter kjemisk. Hjertet knuste på nytt da testen var negativ. Ny prøverunde nå. Alle rundt meg er gravid eller har små barn. Jeg føler at jeg ikke har lov å klage fordi jeg har to velskapte flotte barn. Men fortsatt så sitter den knuste følelsen i og jeg gruer meg nesten til å teste igjen på neste ikm fordi jeg orker ikke det hvis den er negativ. Det hjelper heller ikke at jeg nærmer meg den gyldne 35 års grensa så jeg kjenner at jeg stresser. På den andre siden så vil ikke vi ta ivf og gå gjennom den prosessen siden vi har to barn. Det hadde vært «lettere» og tatt det valget om vi ikke hadde barn, eller et barn fra før. Dette ble langt. Men ja. Føler det samme som deg. Det er altoppslukende ❤️ Anonymkode: 1cccf...bb8 Tusen takk for at du deler ❤️ Det gjør sterkt inntrykk å lese det du har vært gjennom. Jeg kan bare forestille meg hvor tungt det må være å stå i så mange oppturer og nedturer, og samtidig kjenne på presset rundt deg. Det er så mye følelser i dette, og jeg syns det er fint at du er så åpen – det betyr mye å lese for oss som også står midt i prøvingen. Det gir håp å høre at ting faktisk endret seg med progesterontilskudd, selv om det ikke holdt helt denne gangen. Jeg håper virkelig at det klaffer snart for deg, og at du slipper flere vonde runder. Sender masse varme tanker og heier på deg ❤️ Anonymkode: 2c53c...3b9
AnonymBruker Skrevet 7. august #17 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for at du deler ❤️ Det gjør sterkt inntrykk å lese det du har vært gjennom. Jeg kan bare forestille meg hvor tungt det må være å stå i så mange oppturer og nedturer, og samtidig kjenne på presset rundt deg. Det er så mye følelser i dette, og jeg syns det er fint at du er så åpen – det betyr mye å lese for oss som også står midt i prøvingen. Det gir håp å høre at ting faktisk endret seg med progesterontilskudd, selv om det ikke holdt helt denne gangen. Jeg håper virkelig at det klaffer snart for deg, og at du slipper flere vonde runder. Sender masse varme tanker og heier på deg ❤️ Anonymkode: 2c53c...3b9 Jeg fikk faktisk positiv test i dag 🥹🥹🥹🥹 så da har jeg blitt gravid to av tre runder med progesteron. Håper den sitter denne gangen 🤞🤞🤞 Anonymkode: 1cccf...bb8
AnonymBruker Skrevet 7. august #18 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 10.27): Men dette er ikke riktig. De fleste opplever ikke at det tar nesten 1 år uten graviditet. 60% blir faktisk gravide innen 3 måneder. Så de fleste opplever at det går innen 3 måneder. En del fertilitetsleger mener at grensen på 1 år gjerne kunne vært lavere, fordi hvis man ikke har oppnådd graviditet innen 6 mnd med aktiv prøving og man er ung, så er det gjerne ett eller annet som ikke er bra. Selv gikk jeg privat etter 6 mnd med aktiv prøving og fikk påvist PCOS (er normalvektig så det kom som et sjokk) og vi gjorde full utredning privat og ble henvist til offentlig IVF når jeg hadde prøvd 3 sykluser med letrozol uten hell. Ble faktisk gravid til slutt måneden før jeg skulle ha IVF på 8. forsøk med letrozol og trippel dose. Anonymkode: 56f9d...726 Nei det er ikke feil. Ja 60% oppnår graviditet på rundt 3 mnd, Ja hele 80-90% blir gravid innen 1 år. Men det er fremdeles helt normalt at det for friske par kan ta opp mot 1 år å oppnå graviditet. Her spiller jo en rekke faktorer inn også, men det regnes fremdeles som normalt at det tar så lang tid. Selv om det tar tid å oppnå graviditet så betyr ikke det at det er noe galt. Hver syklus gir bare ca 20-25% sannsynlighet for graviditet for friske par i alderen 20 - opp i 30 årene. For kvinner i midten av 30 årene er det 15-20% sannsynlighet. Deretter regnes det som 10-15% sjanse hver syklus når kvinnen er i 40 årene. I ditt tilfelle så var det en grunn til at du ikke ble gravid og du fikk den hjelpen du trengte. Var selv prøver og ivfer i 4 år. Anonymkode: 58268...092 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #19 Skrevet 7. august Hei, vi er i samme båt, bare noen måneder lenger så vi skal snart i gang med henvisning. Selv om jeg nå etter et år er mer nedstemt og urolig føltes det egentlig som vi var ufrivillig barnløse allerede etter litt over et halvt år. Så jeg skjønner utrolig godt frustrasjonen du føler! ❤️ Jeg vet ikke hvor mye råd jeg kan gi siden jeg har PCOS og mine tips er mer retta mot medisiner for PCOS og sånt🥰 Ønsker dere masse lykke til og håper dere slipper utredning og sånn❤️ Anonymkode: c111f...36a
AnonymBruker Skrevet 7. august #20 Skrevet 7. august Vært i samme båt et år🙂 her viste det seg at min eggeløsning var tidligere enn "normalt" og når vi fikk orden på vinduet mitt i kombinadjon med letrozol gikk det etter noen mnd 🙂 Anonymkode: 85017...977
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå