Gå til innhold

Wegovy og virkning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Trodde ALDRI jeg skulle gå til det skrittet å be om medisinsk hjelp til å gå ned i vekt, men etter over 30 år med KONSTANT tenking på slanking og mat, så valgte jeg gå til det skrittet.

Jeg er 48 år, 164 høy og 85 kg. Jeg trener jevnt og trutt (vært aktiv i 40 år) og VET hva som skal til for å ha en livsstil for å forebygge overvekt. Problemet er at matstøyen tar kontroll, jeg er konstant sulten og tenker på mat 24/7. Det er det siste jeg tenker på før jeg legger meg og første jeg tenker på når jeg står opp. Våkner jeg på nettene, så er kropp og slanking det jeg tenker på. 

Wegovy for meg blir et hjelpemiddel for å klare å opprettholde livsstilsendringen litt mer enn 3-4 dager, og slippe begynne «slanke meg hver mandag» og jobbe målrettet slik at jeg får best mulig utgpkt med å etablere gode vaner uten å bli forstyrret av matstøy ! 

Satte første stikket mitt forrige onsdag. Laveste dose. Vet ikke om jeg merker virkning eller ikke, men opplever fortsatt matstøy og «cravings». Alt er på en måte som før…

Har lest litt rundt på nettet hvor mange synes å ha effekt umiddelbart etter første stikket. Blir jo bekymret om kanskje ikke denne medisinen er noe for meg, men her kommer vel tolmodigheten inn. Siden jeg ikke merker noe har jeg heller ingen bivirkninger. 

For meg er medisinen viktigst for å få «ro» i hodet til å endre vaner som ser gir meg resultater. Jeg har ikke tall på de gangene jeg starter dagen «etter boka», for så at lasset velves på kvelden med sjokolade og snacks. Har hatt online pt, så matplaner med riktig kost har jeg i bøttevis, men matstøyen overtar helt og gjør meg både ukonsentrert og urolig. 

Noen som kjenner seg igjen i min historie og har erfaringer å dele? 
Skal sette mitt andre stikk onsdag. 
Andre som var «bekymret» i starten for om dette var noe for deg? 

Medisinen er såpass dyr at har den ingen effekt, så får jeg bare jobbe videre med matstøyen i bakgrunnen…

Anonymkode: 198e2...adf

• Hjerte 2
Skrevet

Noen trenger mer tid før de merker skikkelig effekt, så vær tålmodig. For noen er mounjaro et bedre valg, da den angivelig er enda mer effektiv, men også dyrere - så det blir en vurderingssak.

Medisinen kan være et utrolig godt hjelpemiddel for mange, noe av det beste jeg har gjort for egen helse. Lykke til!

Anonymkode: 43123...028

• Nyttig 2
Skrevet

0,25 er kun tilvenningsdose og ikke en effektiv dose. Gi det litt tid og se hvordan det er om litt 😊

Anonymkode: 2d559...16d

Skrevet

Du skal antakelig opp litt i dose etter en måneds tid, etter behov? Jeg er også på 0,25 (skal snart ta den 4. og siste sprøyten), og merker ikke noe særlig og har ikke gått noe ned. Må tilbake til lege for å justere dosen, og håper å begynne vektnedgang deretter. Trodde jeg merket virkning første uken, men det var nok innbilning, da jeg er sulten og har lyst på mat fortsatt.

Anonymkode: 7c530...401

Skrevet

Tja, jeg tror det er litt oversolgt hvor godt det fungerer.

Det krever fortsatt at du gjør en jobb, det er bare litt enklere å gjøre jobben. For meg fjerner ikke Wegovy tanken på mat. Jeg tenker fortsatt på mat, men jeg synes det er lettere å unngå å kjøpe inn usunt. Likevel spiser jeg det om det står forann meg.  Jeg ser jeg fortsatt har en tendens til å spise etter jeg er mett, selv på Wegovy. Likevel går jeg ned i vekt, men det krever at man bruker den effekten man har til å pushe seg selv litt. Så for å si det på en annen måte så senker Wegovy matstøy, men kanskje ikke helt sånn du trodde det skulle bli. Jeg synes det å gå på Wegovy er som symptomene i tidlig svangerskap, spesielt når man går opp i dosene. Litt småkvalm, hodepine, trøtt og generelt litt uggen. Man blir litt snever på hva man craver og det er gjerne mer sunne ting enn søtt. 

Anonymkode: 543e6...a1f

Skrevet

Jeg har vært overvektig det meste av mitt liv. Helt siden barneskolen. Har forsøkt mange ganger, og ulike kurer, og flere ganger gått ned noe, men aldri holdt ut lenger enn noen uker, en sjelden gang måneder, før det ryker og vekten går opp igjen.

Begynte på Wegovy for halvannet år siden. Da var min BMI på 43. 

Nå har jeg tatt av 40 kg uten trening og spesielle dietter. Bare hatt mindre lyst på mat, og i tillegg vært bevisst på hvor mye jeg spiser, noe som er mye lettere nå som matstøyen har roet seg veldig sammenliknet med før. Har fortsatt BMI over 30, så håper å ta av 10-15 kg til, men det går tregt nå. Uansett mye bedre enn det ville vært uten medisin, og det går foreløpig greit å holde vekten ved hjelp av Wegovy. Har stått på høyeste dose nå snart et år og regner med å fortsette med det på ubestemt tid, så lenge et fungerer.

Lykke til på din reise, TS. Håper du lykkes denne gangen.

Hilsen mann, 50+ år.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg satte første stikk i tidlig november 2024, var passe pessimistisk etter noen uker. Legen ba meg fortsette, hadde gått ned 1 kg!! Plutselig uten egentlig endring raste jeg ned 14 kg mellom januar og februar. Så har det egentlig holdt seg til at jeg går ned i perioder. Nå er det over 20kg ned. Står per dags dato i høyere sjikte av normal bmi. Altså ikke veldig mange flere kilo jeg skal ned. Før sommeren sto det stille i noen uker, gikk til og med opp noen kilo. Justerte dosen og gått ned alt igjen og litt til. Hjernen min har gått fra konstant støy til å nesten høre fugle kvittring.

Anonymkode: 3a817...d95

• Hjerte 1
Skrevet

Medisien er ikke ment som et midlertidig tiltak, men som en permanent løsning. Du vil antagelig nå ned, etter å ha justert opp dose flere ganger. I det øyeblikket du slutter, vil du automatisk gå opp i igjen.

Anonymkode: 5f0ec...5a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Medisien er ikke ment som et midlertidig tiltak, men som en permanent løsning. Du vil antagelig nå ned, etter å ha justert opp dose flere ganger. I det øyeblikket du slutter, vil du automatisk gå opp i igjen.

Hilsen en som ikke har forsøkt medisinen, men har sin kunnskap fra medieoppslag.

Anonymkode: 7c530...401

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvor mye koster det i mnd å gå på Wegovy? 

Skrevet
LeannahDL skrev (1 time siden):

Hvor mye koster det i mnd å gå på Wegovy? 

Dette finner du i felleskatalogen:

Wegovy FlexTouch, INJEKSJONSVÆSKE, oppløsning i ferdigfylt penn:

Styrke Pakning
Varenr.
Refusjon Pris (kr) R.gr.
0,25 mg 1,5 ml (ferdigfylt penn)
418253

-

1 773,50 C
0,5 mg 1,5 ml (ferdigfylt penn)
534716

-

1 773,50 C
3 ml (ferdigfylt penn)
058815

-

1 773,50 C
1 mg 3 ml (ferdigfylt penn)
191243

-

1 773,50 C
1,7 mg 3 ml (ferdigfylt penn)
409687

-

2 597,20 C
2,4 mg 3 ml (ferdigfylt penn)
386270

-

3 189,40 C

Anonymkode: 9ee15...08e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skulle ønske folk ikke svarte når de åpenbart ikke vet hva de snakker om jeg altså 🙄

Anonymkode: 434f8...836

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

For min del hjalp det å kjenne godt etter i starten hver gang jeg var fysen. Har jeg lyst på dette eller er det vanen? Det var i starten helt uutholdelig å feks se på tv uten snacks. Fordi det hørte liksom med. Men jeg var ikke sulten eller fysen, og det var enklere, selv om det ikke var lett, å tenke at nei akkurat i da tar jeg uten. Det å ta en kopp te eller tre som alternativ var så mye lettere. Før hadde jeg drukket teen og så fortsatt med snacksen. Nå holder teen. Kroppen tenker ikke på sjokolade med en gang jeg våkner, og craver ikke "kos" til alle anledninger. Etterhvert merket jeg at jeg er egentlig ikke så glad i te så jeg droppet den også, og nå ser jeg på tv uten noe. Håper det kan hjelpe deg med å lokalisere effekten, jeg hadde heller ikke en aha-moment der man kjente forskjell fra før og etter, men merker den på andre måter. Gått ned fra fedme 2 til overvektig. 

Anonymkode: 68ee3...3e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...