Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.universitetsavisa.no/informatikk-ntnu-opptakskrav/faerre-sokere-til-it-studier/435065

Men er jo klin umulig å få jobb akkurat nå så er det så rart? Hvorfor er de bekymret for at folk ikke søker seg til studier de ikke får jobb innen? I alle fall for nyutdannede. Kjenner flere som har søkt 100vis av jobber over hele landet og hver jobb har sånn 100+ søkere... 

Anonymkode: a2d8b...d96

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det hele tiden. At antall søkere på studiene går opp i oppgangstider og ned i nedgangstider. For IT-studier så tror jeg ikke det har så mye å si siden man kan jobbe med  IT  selv om man har studert noe annet eller ikke studert. I oppgangstidene når arbeidsgiverne skriker etter IT-ansatte så ansetter de ofte folk uten IT-utdanning, jobbsøkere som enten har programmert på fritiden eller som har studert noe som er beslektet med IT-studier. 

Selv har jeg master i fysikk og svært mange av de jeg studerte med endte med å få IT-jobber. Delvis fordi det var mange ledige IT-jobber da jeg ble ferdigstudert, men også fordi det nærmest ikke var ledige fysikk-jobber i feltet jeg hadde studert.  

Anonymkode: a20ff...15f

AnonymBruker
Skrevet

IT bransjen har gått over fra JSF og tunge teknologier til react som har endt opp som ren boiler-plate (hvis en ser på BuiltWith Technology Lookup, så finnes det nesten ingen norske websider som ikke bruker react). Selv om en lærer html og css enkelte plasser, så er dette ofte et slags "narre spill"; oftest har dette blitt gjort gjennom CMS (content managament system) som wordpress, wix, webflow, squarespace, og sanity. En blir "trent" i å kunne lage content, gjennom html/css; i dag, pga AI, så kan også mye av contenten bli AI generert gjennom CMS. Html er også systematisk byttet ut med komponent-språk, som Material UI og liknende (hvor AI også kan generere disse komponent språkene). Er relativt få som koder direkte i html, og css - en koder i Material UI, shade/Cn, ant design, fluent eller liknende.

Det blir ikke slutt på IT, men dem som kan lage diagrammer (som i hovedsak er forretning/økonomi folk som står bak, hvor IT folka tilpasset dette etter eget bruk) er de som sitter igjen som vinnere - en må mate AI med nøyaktig informasjon, og da vil en være tjent med å mate den med strukturert informasjon.

Anonymkode: 14840...4bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

IT bransjen har gått over fra JSF og tunge teknologier til react som har endt opp som ren boiler-plate (hvis en ser på BuiltWith Technology Lookup, så finnes det nesten ingen norske websider som ikke bruker react). Selv om en lærer html og css enkelte plasser, så er dette ofte et slags "narre spill"; oftest har dette blitt gjort gjennom CMS (content managament system) som wordpress, wix, webflow, squarespace, og sanity. En blir "trent" i å kunne lage content, gjennom html/css; i dag, pga AI, så kan også mye av contenten bli AI generert gjennom CMS. Html er også systematisk byttet ut med komponent-språk, som Material UI og liknende (hvor AI også kan generere disse komponent språkene). Er relativt få som koder direkte i html, og css - en koder i Material UI, shade/Cn, ant design, fluent eller liknende.

Det blir ikke slutt på IT, men dem som kan lage diagrammer (som i hovedsak er forretning/økonomi folk som står bak, hvor IT folka tilpasset dette etter eget bruk) er de som sitter igjen som vinnere - en må mate AI med nøyaktig informasjon, og da vil en være tjent med å mate den med strukturert informasjon.

Anonymkode: 14840...4bb

Hadde vel da strengt talt ikke gjort så mye om folk ikke ble utdannet på et par år om det er sånn at det faktisk trengs færre folk. De som allerede er utdannet bør jo kunne få seg noe først før man fyller markedet med enda flere nyutdannede. Så syns artikkelen helt mangler det perspektivet.

Anonymkode: a2d8b...d96

• Liker 2
Skrevet

Problemet har vært at selv folk uten relevant utdanning har fått jobb. Det har gjort så det nå er færre jobber. Husker folk med fysikk, maskiningeniør og måtte kunne jobbe med IT. Nå får ikkr engang de med informatikkutdanning jobb lenger. Jeg kjenner flere som studerte andre ting først, omskolerte seg ved å ta en IT-utdanning og nå står uten jobb. Burde ikke vært lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...