Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke en diskusjon om hvilket parti du stemmer på, men hvordan du velger. 

Forskjellige valgomater gir meg helt forskjellige resultater, og jeg er uansett skeptisk til å la en algoritme avgjøre hva jeg skal stemme. Man må selvsagt finne ut hvilke saker man mener er viktigst og hvilke kameler man må svelge. Samtidig er det lite hensiktsmessig å stemme på småpartier som uansett ikke kommer over sperregrensen, i alle fall om man tenker på bare neste stortingsperiode. Og til slutt må man kanskje også stemme "taktisk" og ta hensyn til hvordan stemmefordelingen gir mtp regjeringssamarbeid/koalisjoner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leser partiprogrammene og stemmer på dem jeg er mest enig med. Kan ikke forstå at det er noen annen måte å gjøre det på. Taktiske stemmer passer ikke for meg, jeg må være ideologisk enig i de jeg stemmer på. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Eg tenker langt fram på at barn og barnebarn skal ha eit trygt og godt land å leve i. Vert det venstresiden igjen trur eg at Polen vil få mangen nye landsmenn fra Norge om noen år. Polakkene er hakket smartere enn Nordmenn.

Endret av Pilleville
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er sosialdemokrat og tror på det de står for, og allerede der har jeg luket ut en god chunk partier. Så leser jeg partiprogram. Har vært politisk aktiv og engadjert stort sett hele livet, og er og medlem i et parti. Vi jobber for mye av det jeg brenner for, så da blir valget enkelt for meg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Stemmer på det partiet hvis politikk er mest i tråd med det jeg anser som de viktigste sakene de neste fire årene. Jeg har ingen forventning om at noen av partiene vil kunne levere det de lover, men forhåpentligvis kan en valgseier til det partiet jeg stemmer på flytte norsk politikk i "riktig" retning. I år er det FrP som følge av innvandring og skatt. Begge må ned. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
linsejesus skrev (9 timer siden):

Samtidig er det lite hensiktsmessig å stemme på småpartier som uansett ikke kommer over sperregrensen

Uenig med dette argumentet. Men for å snu det, hva er poenget med å stemme på Stortingspartiet som uansett ikke vil føre til noen vesentlig endring av status qou? Stemmer mange nok på et av de små partiene kommer de over sperregrensen.

For meg er politikken det viktigste, og det jeg stemmer ut ifra.

• Liker 2
Skrevet

Kjenner det i magen- verdisynet til partiet må være gjenkjennbart med mitt. Så får det være små uenigheter her og der. Ikke til å unngå. 

• Liker 2
Skrevet

Grunnleggende verdier og langsiktige mål er det viktigste. Man vil alltid ha enkeltsaker hvor man er uenig med der partiet man stemmer på. Jeg var politisk aktiv da jeg var yngre og er fortsatt partimedlem, sånn sett er det et ikke-spørsmål for meg (men jeg testet en valgomat og fikk det forventede resultatet - både på hvilket parti jeg lå nærmest og i hvilke saker jeg var uenig).

Skrevet

Har selvsagt noen tanker og meninger utifra hva partiledere og partiene står for og hva de tenker om de temaene som JEG synes er viktig, men så tar jeg også samtlige partitester i aviser jeg finner.

Tar de partiene som lander på topp, og leser meg opp på partiprogrammene dems (i blandet de jeg er nysgjerrig på), og deretter finner jeg ut jeg hvem jeg skal stemme på. 

Jeg er opptatt av å stemme, for om man ikke stemmer eller stemmer blankt, så kan du ikke klage.

Hadde det å stemt blankt faktisk betydd noe, altså at om "så og så mange prosent stemte blank", ble det omvalg eller en annen konsekvens. 

Stort sett er det veldig forskjellig fra stortingsvalg og kommunevalg, og har stemt på flere forskjellige partier i mitt liv. Noen ganger har det vært noen små, som potensielt kan vippe, og andre ganger har det vært de større partiene. 

AP og Høyre gidder jeg ikke. Synes de er mest opptatt av å omgjøre det den andre gjorde under forrige regjerning. Er så lei... 

Skrevet

Jeg tok fire valgomater og de ga helt forskjellig og delvis motsatt(!) resultat.

Skrevet

Partiprogrammene er stort sett reklamebrosjyrer, der mange kan være enig i mye av det som skrives uansett parti. Les heller partienes alternative budsjettforslag, de gir et mer realistisk bilde. 

Skrevet

Jeg driter fullstendig i partiprogrammer og ser heller på hvilke saker de faktisk kjemper for i praksis, hva de har fått til de siste 30 årene osv.

Skrevet (endret)

Man bør kanskje stemme mer taktisk. Både Frp og Høyre har betydelig fremgang i en meningsmåling TV2 viser til i dag. De har riktignok valgt å bruke overskriften "dramatisk for Høyre" tross en klar fremgang. Men det er uansett ikke borgerlig flertall siden mange av de nye stemmene til H og Frp ser ut til å komme fra Krf og Venstre. Men minst ett av de partiene må nok over sprerregrensen om det skal bli regjeringsskifte.  

Faktisk en litt besynderlig artikkel, 1,9% fremgang er "dramatisk for Høyre", mens Ap går ned 4,2% og "ser ut til å være i god form".

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forste-partimaling-etter-sommerferien-dramatisk-for-hoyre/17971295/

Endret av brainstorm
  • Liker 1
Gjest Floriamint
Skrevet

Har noen og klare hjertesaker og ting som er viktig for meg. Men enig i alt de gjør er jeg ikke. 

Skrevet
linsejesus skrev (På 4.8.2025 den 8.28):

Ikke en diskusjon om hvilket parti du stemmer på, men hvordan du velger. 

Forskjellige valgomater gir meg helt forskjellige resultater, og jeg er uansett skeptisk til å la en algoritme avgjøre hva jeg skal stemme. Man må selvsagt finne ut hvilke saker man mener er viktigst og hvilke kameler man må svelge. Samtidig er det lite hensiktsmessig å stemme på småpartier som uansett ikke kommer over sperregrensen, i alle fall om man tenker på bare neste stortingsperiode. Og til slutt må man kanskje også stemme "taktisk" og ta hensyn til hvordan stemmefordelingen gir mtp regjeringssamarbeid/koalisjoner.

Hvis alle som egentlig kunne tenke seg å stemme på småpartiene lar være fordi de tror det er lite hensiktsmessig, vil de jo nettopp aldri komme over sperregrensen. Jeg har tidligere tenkt på samme måte som deg, og valgt det jeg så på som det minste av to onder - altså et av de større partiene jeg var mest enig med. Men det har også ført til at jeg har stemt på partier som har stått for mange saker jeg er sterkt uenig i.

I år har jeg valgt å stemme på det partiet jeg faktisk er mest enig med, helt uten å tenke på partiets størrelse eller sjanse for å komme over sperregrensen. For meg er det viktigere å bruke stemmen min til å si noe tydelig om hva jeg faktisk mener, og ikke bare bidra til å opprettholde status quo

• Liker 3
Skrevet

Stein saks papir

Skrevet (endret)

Jeg har alltid stemt AP men i år kunne jeg vurdert Høyre siden jeg driver eget firma men det er dessverre fullstendig uaktuelt all den tid Listhaug potensielt kan bli statsminister.
Ikke minst korrupte Solberg etter hele aksje skandalen.

Skatt og finans er naturlig nok viktig for meg som driver ett firma men det trumfer ikke (no pun intended) moral og menneskesyn.

Aldri i livet om jeg vil ha en statsminister som har snakket om mennesker i krise som å bære dem på en gullstol inn i Norge.

Jeg er absolutt for en streng innvandringspolitikk men ikke på frp sitt grunnlag.

Endret av moroklompen
Skrevet

Stemmer for mindre skatt og mindre innvandring hovedsakelig. 

Skrevet

Jeg har stemt det samme i alle år, og stemmen er ikke basert på enkeltsaker, men hvilket parti som kommer nærmest i å dele mitt syn på hva slags samfunn jeg ønsker å leve i. Ingen er enige i alle saker uansett, så å finne et perfekt parti er jo nesten umulig. Alternativt ville jeg funnet 2 - 3 saker som er viktigst for meg - om det er eldrepolitikk, barne-og familiepolitikk, miljø eller annet, og stemt på det partiet som jeg er mest enig med i de sakene.

Taktisk og strategisk stemming holder jeg ikke på med, det kan jo gi helt andre utfall enn jeg egentlig ønsker. 

• Liker 1
Skrevet

Magefølelsen. Valgomatene bruker jeg kun for å få bekreftet den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...