Ørnenebb Skrevet 4. august #1 Skrevet 4. august Jeg har sendt inn søknad om barnebidrag hos NAV. Jeg har også søkt bakover i tid. Nav ønsker en bekreftelse på at barnet har bodd/eller sover/oppholder seg hos meg. Men hvordan kan en slik bekreftelse ordnes? Far nekter å bekrefte dette.
AnonymBruker Skrevet 4. august #2 Skrevet 4. august Holder det ikke med folkeregistrert adresse? Anonymkode: 8e331...0a2 2
AnonymBruker Skrevet 4. august #3 Skrevet 4. august Har dere samværsavtale? Anonymkode: 8e331...0a2 1
petterm Skrevet 4. august #4 Skrevet 4. august Begynne å ta bilde hver gang barnet spiser frokost hos deg? Ikke nødvendigvis på en måte som gjør at barnet forstår hva som skjer? Har du en nabo som vet at barnet overnatter hos deg og som kan bekrefte? Ikke nødvendigvis nøyaktig omfang, men i alle fall at det skjer oftere enn far sier?
AnonymBruker Skrevet 4. august #5 Skrevet 4. august Hvis det gjelder tid barnet skulle vært hos far, men ikke er det så kan det dokumenteres ved f.eks sms hvor far sier han ikke kan ha barnet etc. Eventuelt via barnehage/skole hvis far ikke henter der etc. Man kan også ta bilder, video etc. Eventuelt spør du NAV hva de anser som godt nok dokumentering. Anonymkode: 92376...a8b
AnonymBruker Skrevet 4. august #6 Skrevet 4. august Jeg jobber med offentlig saksbehandling og i de situasjonene vi trenger bekreftelse på at folk bor med egne barn, ber vi om bostedsattest som man kan søke om hos skatteetaten. Der medlemmene av husstanden står oppført med fødselsdato. Anonymkode: a1320...df0 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #7 Skrevet 4. august Du leverer i barnehagen eller SFO? Da kan du få en bekreftelse fra de at det er du som er der med barnet. Anonymkode: 42880...3c4 3
AnonymBruker Skrevet 4. august #8 Skrevet 4. august En nabo, en venninne, ansatte i barnehagen/Sfo - kan skrive en bekreftelse på at barnet bor hos deg og i hvilket omgang. Anonymkode: b2a66...f74
AnonymBruker Skrevet 4. august #9 Skrevet 4. august Jeg fikk beskjed om at de helst ville ha bekreftelse fra offentlig etat. Mine bilder og venners/families bekreftelser var ikke godt nok. Jeg fikk bekreftelse fra skolen og fastlegen til barna og min fastlege. Anonymkode: 2b993...1fd 3
Stacy__ Skrevet 4. august #10 Skrevet 4. august Jeg vet dette høres kjempeteit ut, min venninne hadde samme problem med sin eksmann. Han gikk aldri med på en fast avtale om samvær og sa at han skulle hente ungene når det passet. I realiteten gjorde han det aldri, men sa til nav at ungene overnattet hos han flere ganger i uka for å slippe å betale bidrag. Dette høres helt banalt ut, men enkelte er virkelig slu og sleipe. Det hun gjorde var å dra til FVK, og få igjennom en avtale der alt samvær skulle avtales på forhånd over sms, begrunnet med at dette ble forutsigbart. Så sendte hun en sms der hun fortalte om avtalen: «Heretter foregår all kommunikasjon og avtaler om samvær gjennom sms. Oppgi tid og dato for når du henter og leverer ungene. Da det var gjort kunne hun bruker SMSer som dokumentasjon på samvær. Og eksen var slu, han prøvde å ringe henne, men hun valgte bevisst å ikke ta telefon og krevde sms. Dette fungerte veldig bra for henne. Så dette er et tips til deg. I min venninnes tilfelle hadde barna fast bostedsadresse hos henne, men i følge NAV holdt ikke det som dokumentasjon på samvær. Spesielt hvis du skal ha tilbakebetalt for manglende samvær.. 4 5
AnonymBruker Skrevet 4. august #11 Skrevet 4. august Er du far og som har tatt mer og mer over samværet eller vil du dokumentere flere samværsdager i forhold til bidraget ? Anonymkode: 0e071...01b
AnonymBruker Skrevet 4. august #12 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber med offentlig saksbehandling og i de situasjonene vi trenger bekreftelse på at folk bor med egne barn, ber vi om bostedsattest som man kan søke om hos skatteetaten. Der medlemmene av husstanden står oppført med fødselsdato. Anonymkode: a1320...df0 Det holder ikke da det ikke dokumenterer samvær eller manglende samvær. Anonymkode: 16d2a...443
AnonymBruker Skrevet 4. august #13 Skrevet 4. august Jeg fikk ikke dokumentasjon verken fra skole eller lege. De skriver ikke slike attester. Så i mitt tilfelle endte jeg opp med å betale for alt. Veldig urettferdig med tanke på at faren tjener det dobbelte av det jeg gjør. Tror eneste måte er å få til en avtale på Fvk, men det går han sikkert ikke med på. Anonymkode: a9988...02f
Ørnenebb Skrevet 4. august Forfatter #14 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Holder det ikke med folkeregistrert adresse? Anonymkode: 8e331...0a2 Barnet har folkeregistrert adresse hos far
Ørnenebb Skrevet 4. august Forfatter #15 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har dere samværsavtale? Anonymkode: 8e331...0a2 Ja og den er registrert hos skatteetaten. Avtalen er fra 2017 da ble vi enige om delt fast bosted 50/50. I 2022 ytret barnet ønske om ett bosted og besøk hos den andre forelderen. Far nektet. Barnet begynte etterhvert å nekte å dra til far. Så barnet har i 2,5år vært mest hos mor.
Ørnenebb Skrevet 4. august Forfatter #16 Skrevet 4. august petterm skrev (17 timer siden): Begynne å ta bilde hver gang barnet spiser frokost hos deg? Ikke nødvendigvis på en måte som gjør at barnet forstår hva som skjer? Har du en nabo som vet at barnet overnatter hos deg og som kan bekrefte? Ikke nødvendigvis nøyaktig omfang, men i alle fall at det skjer oftere enn far sier? Hm jeg kan sende bilde hver kveld når han har sovnet. Og sende det til nav. Det er jo dato og klokkeslett på bildefila. Familie og venner godkjennes ikke som dokumentasjon
Ørnenebb Skrevet 4. august Forfatter #17 Skrevet 4. august Stacy__ skrev (13 timer siden): Jeg vet dette høres kjempeteit ut, min venninne hadde samme problem med sin eksmann. Han gikk aldri med på en fast avtale om samvær og sa at han skulle hente ungene når det passet. I realiteten gjorde han det aldri, men sa til nav at ungene overnattet hos han flere ganger i uka for å slippe å betale bidrag. Dette høres helt banalt ut, men enkelte er virkelig slu og sleipe. Det hun gjorde var å dra til FVK, og få igjennom en avtale der alt samvær skulle avtales på forhånd over sms, begrunnet med at dette ble forutsigbart. Så sendte hun en sms der hun fortalte om avtalen: «Heretter foregår all kommunikasjon og avtaler om samvær gjennom sms. Oppgi tid og dato for når du henter og leverer ungene. Da det var gjort kunne hun bruker SMSer som dokumentasjon på samvær. Og eksen var slu, han prøvde å ringe henne, men hun valgte bevisst å ikke ta telefon og krevde sms. Dette fungerte veldig bra for henne. Så dette er et tips til deg. I min venninnes tilfelle hadde barna fast bostedsadresse hos henne, men i følge NAV holdt ikke det som dokumentasjon på samvær. Spesielt hvis du skal ha tilbakebetalt for manglende samvær.. Hvordan fikk hun igjennom en avtale uten at far signerte på den?
Ørnenebb Skrevet 4. august Forfatter #18 Skrevet 4. august Ørnenebb skrev (Akkurat nå): Hvordan fikk hun igjennom en avtale uten at far signerte på den? Fikk har svart at de tar ikke part i saker. De vitner ikke i rett heller
AnonymBruker Skrevet 5. august #19 Skrevet 5. august Ørnenebb skrev (8 timer siden): Hvordan fikk hun igjennom en avtale uten at far signerte på den? Barnefar og venninnen diskuterte avtalen om at samvær må avtales på sms. Vedkommende fra FVK sa at far heller ikke kan dokumentere samvær uten en slik avtale, det blir ord mot ord. Så han gikk med på det. De har fremdeles ingen avtale om samvær, bare hvordan det skal avtales. Anonymkode: 55d30...9a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå