Gå til innhold

Få vekk Arbeiderpartiet fra regjering - og la folk få leve og puste igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil aldri høre hva en Arbeiderparti politiker vil si. Det er hører til 1900-tallet, de lever i 1900-tallet, og det verste er ledere som har gjort sin makt til eget fortjeneste. Det er ting folk ikke er klar over engang hva Arbeiderpartiet gjorde, og hvorfor i det hele tatt Norge er i EØS. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Egenskap skrev (1 minutt siden):

Det kan være så. En del forandringer skjedde i Norge når endelig Arbeiderpartiets makt at tredd over Norge i flere ti år. Det var grusomt, så det var så godt endelig at noen nye tok over, og vi iallfall puste litt mer. 

Det grusomste ved Høyre er at de ødela mange kommuner og fylker. Folk blir forvirret av sånn, og jeg vet den dag i dag hva som er hva. Hvem orker sånne dype forandringer når befolkningen selv ikke fikk ta ansvar.

Slik har det alltid vert, og kommer for all fremtid å være. Fint med moe nytt men blir lei, og særlig ikke når valgløfter ikke overholdes.

Skrevet
tdm900 skrev (Akkurat nå):

Slik har det alltid vert, og kommer for all fremtid å være. Fint med moe nytt men blir lei, og særlig ikke når valgløfter ikke overholdes.

Frp har ikke vært like bombastisk ved å få fjerne bompenger i landet. 

Frp var engang ved makta, og de dro ut fordi dem ikke taklet å være i Høyres nærvær mer. Så hvorfor i alle dager skal Frp gå til valg ved å være på lag med Høyre. 

• Liker 1
Skrevet

Ni av ti nordmenn betaler ikke formuesskatt i det hele tatt, så hvorfor så ekstremt mange er så opptatt av dette skjønner jeg ikke. Hvis Norge får reduserte inntekter, f.eks. pga redusert formueskatt, må dette inntektstapet tas igjen et annet sted for å opprettholde velferden, f.eks. gjennom andre skatter og avgifter eller ved reduserte ytelser. Forrige regjering senket f.eks. brillestøtte til barn og innførte karensår ved aap/sykdom. 

På høyresiden snakkes det mye om økte utgifter for den «vanlige familien», men når økonomer ser på tallene så viser det seg at regnestykkene i beste fall er villedende.  Det kan jo også nevnes at under sittende regjering har maksprisen i barnehage sunket betraktelig, i tillegg til gratis kjernetid i SFO til og med 3.klasse. Noe som for mange helt «vanlige familier» utgjør en betydelig sum ila av fireårsperiode.

Det kan også være verdt å merke seg at Norges sentralbank, som angir styringsrenten, er politisk uavhengig. Sannsynligvis hadde rentenivået vært akkurat det sammen om vi hadde hatt blå regjering de siste 4 årene. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Egenskap skrev (28 minutter siden):

Frp har ikke vært like bombastisk ved å få fjerne bompenger i landet. 

Frp var engang ved makta, og de dro ut fordi dem ikke taklet å være i Høyres nærvær mer. Så hvorfor i alle dager skal Frp gå til valg ved å være på lag med Høyre. 

Typisk å gå høyt ut og lande med et brak. Det vi fikk den gang, var økt kvote på taxfree om du ikke plukka med deg litt av alt, de måtte jo redde skinnet sitt. Høyre har i alle år vert ”næringspartiet”, dvs de som er bedriftseiere jevnt over. Og de reddet seg selv ved å ikke innføre grunnrenteskatten på oppdrettsanleggene, noe de rødgrønne til slutt gjorde. Det var de som stå i vinden for det de blå ikke ville ta støyten for.

• Liker 2
Skrevet
Racoo skrev (25 minutter siden):

Ni av ti nordmenn betaler ikke formuesskatt i det hele tatt, så hvorfor så ekstremt mange er så opptatt av dette skjønner jeg ikke. Hvis Norge får reduserte inntekter, f.eks. pga redusert formueskatt, må dette inntektstapet tas igjen et annet sted for å opprettholde velferden, f.eks. gjennom andre skatter og avgifter eller ved reduserte ytelser. Forrige regjering senket f.eks. brillestøtte til barn og innførte karensår ved aap/sykdom. 

På høyresiden snakkes det mye om økte utgifter for den «vanlige familien», men når økonomer ser på tallene så viser det seg at regnestykkene i beste fall er villedende.  Det kan jo også nevnes at under sittende regjering har maksprisen i barnehage sunket betraktelig, i tillegg til gratis kjernetid i SFO til og med 3.klasse. Noe som for mange helt «vanlige familier» utgjør en betydelig sum ila av fireårsperiode.

Det kan også være verdt å merke seg at Norges sentralbank, som angir styringsrenten, er politisk uavhengig. Sannsynligvis hadde rentenivået vært akkurat det sammen om vi hadde hatt blå regjering de siste 4 årene. 

Hva er budsjettet til AS Norge?

Formueskatt regelen, hva er den for private personer? Jeg trodde den var fjernet. 

Formueskatt til bedrifter er vel annerledes. Jeg vil tro det er dette det snakkes om. Små bedrifter som staten ønsker flår dem like etterpå. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
tdm900 skrev (3 timer siden):

Og du tror det skyldes den norske regjering? Tro om igjen.

Den lave veksten i 2023 og 2024 skyldes i stor grad AP-regjeringen. Dette ser vi gjennom økte skatter, lavere brutto-investeringer i privat sektor, lavere forbruk i husholdninger, men høyere forbruk i offentlig sektor. Mao, offentlig sektor tar inn mer penger fra privat sektor (husholdninger og næringsliv), bruker dette på lavproduktive tiltak, som gjør at norsk økonomi vokser sakte. 

Du skal være rimelig kunnskapsløs for å stemme på venstresiden. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
thomH skrev (51 minutter siden):

Den lave veksten i 2023 og 2024 skyldes i stor grad AP-regjeringen. Dette ser vi gjennom økte skatter, lavere brutto-investeringer i privat sektor, lavere forbruk i husholdninger, men høyere forbruk i offentlig sektor. Mao, offentlig sektor tar inn mer penger fra privat sektor (husholdninger og næringsliv), bruker dette på lavproduktive tiltak, som gjør at norsk økonomi vokser sakte. 

Er vel noen som oppå det er totalt kunnskapsløs i hvordan alt henger sammen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
thomH skrev (59 minutter siden):

Jeg har ingen økonomi interesse og er ikke kjennt med begrepene.

Lavere brutto invisteringer i privat sektor vil si?

Høyere forbruk i offentlig sektor?

Om jeg gjetter, så tipper jeg det betyr de legger mer penger i det offentlige istede for det private? Er det feil?

Økte skatter, forstår den. Men hvilke skatter, alle skatter?

Lavere forbruk i husholdninger? Fra storstinget sin lomme? Eller folk flest sin lomme som bruker mindre?

Noen ganger er ikke målet økonomisk vekst alene men velferd og løsning, om så på bekosntning av lommene.

Endret av Rosakatt
Skrevet
Racoo skrev (På 21.8.2025 den 14.03):

Kan det være at 7 av 10 nordmenn arbeider i en privateid bedrift der formuesskatt slår inn og truer sin egen arbeidsplass?

• Nyttig 3
Skrevet

Personlig er jeg livredd en regjering ledet av Listhaug, det høres ut som fire magre år for vanlige folk og lavere skatter for de aller rikeste.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
sommermor skrev (10 minutter siden):

Personlig er jeg livredd en regjering ledet av Listhaug, det høres ut som fire magre år for vanlige folk og lavere skatter for de aller rikeste.

FrP ønsker bl.a. å øke personfradraget, halvere matmoms og innføre makspris på strøm. De vil kutte i bistand, innvandring og grønne subsidier for å finansiere dette. Med andre ord, vanlige folk vil få det langt bedre med FrP enn AP. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
sommermor skrev (2 timer siden):

Men Listhaug vil bli historisk om hun blir statsminister. Og en ting dette med mobbing. Politikere mobber kraftig. Når programleder spør hvem vil samarbeide med Listhaug om hun blir statsminister, da trekker alle til den ene siden. Snakk om en person som ofrer seg i jobben sin. Det er bare å applaudere. Listhaug vil iallfall få mye ansvar. Og jeg håper hun vil velge statsråder med omhu, håper ikke tidligere statsråder entrer. 

• Nyttig 4
Skrevet
thomH skrev (1 time siden):

FrP ønsker bl.a. å øke personfradraget, halvere matmoms og innføre makspris på strøm. De vil kutte i bistand, innvandring og grønne subsidier for å finansiere dette. Med andre ord, vanlige folk vil få det langt bedre med FrP enn AP. 

Det vil neppe vanlige folk få. De fjernet mye fornuftig sist borgerlig side hadde statsministerposten. Som støtte til briller for barn.

• Liker 5
Skrevet
sommermor skrev (3 timer siden):

Dette er så feil.

• Nyttig 2
Skrevet
Egenskap skrev (1 time siden):

Men Listhaug vil bli historisk om hun blir statsminister. Og en ting dette med mobbing. Politikere mobber kraftig. Når programleder spør hvem vil samarbeide med Listhaug om hun blir statsminister, da trekker alle til den ene siden. Snakk om en person som ofrer seg i jobben sin. Det er bare å applaudere. Listhaug vil iallfall få mye ansvar. Og jeg håper hun vil velge statsråder med omhu, håper ikke tidligere statsråder entrer. 

Hvor mange bomstasjoner fikk Frp fjernet da de sist var i regjering? Kan du gjøre rede for det? For det var det de gikk all in med den gangen!

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og de siste 2 årene har vært helt forferdelig. Og de vil bare fortsette å kutte og kutte. Helsevesenet er allerede på knærne - økende helsekøer, kvalitet på tjenester synker pga. alt overbelastning på de som jobber fordi alt må effektiviseres for å spare penger, økt sykefravær osv. 

Jeg vil ha regjeringsskifte, om det blir bedre, vet ikke, men denne regjeringen er helt håpløs. De synker priser i barnehage rett før valget. Takk, men det hadde vært mye bedre å bruke penger på å styrke bemanning i barnehage slik at mitt barn har det bedre der.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
sommermor skrev (1 time siden):

Det vil neppe vanlige folk få. De fjernet mye fornuftig sist borgerlig side hadde statsministerposten. Som støtte til briller for barn.

Jo. Langt flere vanlige folk tjener på økt personfradrag og lavere matmoms enn antall som rammes av redusert brillestøtte. Lavere matmoms vil gjelde alle, og økt personfradrag vil gjelde alle med inntekt. Redusert brillestøtte, vil derimot gjelde kun 30-40 tusen mennesker. 

• Nyttig 7
Skrevet
tdm900 skrev (49 minutter siden):

Hvor mange bomstasjoner fikk Frp fjernet da de sist var i regjering? Kan du gjøre rede for det? For det var det de gikk all in med den gangen!

det var ikke noen. Kun der det ble noen gi og ta punkter innad i regjeringen, da ble det noen bomstasjoner betalt ned all gjeld på null komma niks. Dette var i Møre og Romsdal. 

Skrevet
Baffy skrev (25 minutter siden):

Jeg jobber i helsevesenet og de siste 2 årene har vært helt forferdelig. Og de vil bare fortsette å kutte og kutte. Helsevesenet er allerede på knærne - økende helsekøer, kvalitet på tjenester synker pga. alt overbelastning på de som jobber fordi alt må effektiviseres for å spare penger, økt sykefravær osv. 

Jeg vil ha regjeringsskifte, om det blir bedre, vet ikke, men denne regjeringen er helt håpløs. De synker priser i barnehage rett før valget. Takk, men det hadde vært mye bedre å bruke penger på å styrke bemanning i barnehage slik at mitt barn har det bedre der.

Det blir ikke bedre med de tradisjonelle partiene i regjering. Det er viktig at listepartier kommer inn på stortinget, helst 3 stykker. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...