Gå til innhold

Få vekk Arbeiderpartiet fra regjering - og la folk få leve og puste igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Apis skrev (49 minutter siden):

Jeg tenker det er et bra prinsipp, at jo mer du tjener og større formue du har, jo større andel av kaka bør du betale for.

Feil. Disse menneskene bidrar allerede langt mer når de tar utbytte - dvs. penger de kan bruke til privat forbruk. I tillegg til selskapsskatten som betales ut fra selskaper de eier andel av (som reduserer formuen). 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Lava Anne skrev (8 minutter siden):

Jeg er alltid spent på hva slags livsstil disse som sliter med å puste og leve på grunn av formuesskatten har. Skattesystemet kan forbedres, det er jeg forsåvidt enig i.

Dette er en stråmann. Poenget er ikke at disse menneskene ikke overlever, men at formueskatten er skadelig for norsk økonomi ved at det er vanskeligere for norske vekstselskaper (selskaper med høyt potensial på sikt, men dårlige resultater nå) å etablere seg. 

Mange nordmenn er fullstendig hjernevasket og har et ekstremt barnslig syn på skattesystemet. Hensikten med skatt er ikke bare "omfordeling" og "rettferdighet". Det er minst like viktig å ha et system som ikke skader økonomisk aktivitet og produksjon av varer og tjenester. Når et selskap vokser, som f.eks. Spotify i Sverige, så betyr ikke det bare at noen få blir rikere. Det betyr også: 1) Selskapet ansetter en masse folk, som får seg jobb og tjener penger. 2) Selskapet hyrer inn varer og tjenester fra andre (advokater, renholdere, kontormøbler osv), som også har jobb og tjener penger da. 3) Alle disse bruker igjen penger på andre varer og tjenester (ferie, matvarer, klær osv), som igjen skaper arbeidsplasser og aktivitet. 4) Alle disse betaler skatt, som igjen kan brukes på velferd. 

Kaka blir større. Alle får det bedre. 

Det er helt utrolig hvor lite folk faktisk forstår av moderne økonomi. 

Endret av thomH
  • Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
thomH skrev (11 minutter siden):

Feil. Disse menneskene bidrar allerede langt mer når de tar utbytte - dvs. penger de kan bruke til privat forbruk. I tillegg til selskapsskatten som betales ut fra selskaper de eier andel av (som reduserer formuen). 

Så du tenker at bestemor, med rullator og minstepensjon skal bære en større andel av fellesskapets kostnader?

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Apis skrev (1 minutt siden):

Så du tenker at bestemor, med rullator og minstepensjon skal bære en større andel av fellesskapets kostnader?

Igjen, feil. Du antar et slags nullsumsspill her, der 1) statens utgifter er fast (med en visst årlig vekst), og 2) landets økonomiske vekst er uavhengig skattesystemet og insentiver. 

Det er fullt mulig å redusere statens utgifter (f.eks. statlige subsidier til næringslivet, unødvendig infrastruktur, bistand, innvandringsmottak, antall kommuner, offentlig administrasjon som f.eks. noen direktorater og etater osv). Dette gjør at formueskatten og andre skatter kan reduseres. 

Videre, et mer effektivt skattesystem, som lavere skatt på eierskap, vil kunne bidra til økt økonomisk vekst. En økning på f.eks. bare 0,1-0,2 prosentpoeng vil gi 4-7 ekstra mrd i skatteinntekter hvert år, uten at noen får høyere skatt. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Selvsagt skrev (11 timer siden):

- Lærere: 
Du tenker på at Norge med dagens regjering har høyest lærertetthet i Norden, men likevel gjør det dårligst på PISA-undersøkelsene?

- Snekkere: 
Du tenker på at vi med dagens regjering har  de høyeste konkursnivåene innen bygg og anlegg som noen gang er registrert i Norge, siden målingene startet? 
(1074 konkurser i 2024 og 1011 i 2023, innenfor bygg og anlegg... snart bare de kriminelle igjen der... men da har jo AP en god unnskyldning for å ansette enda flere i staten for kontroll og tilsyn... eller er det de private de ønsker til livs? https://www.ovgj.no/aktuelt/regjeringen-foreslar-omfattende-lovendringer-vil-gi-arbeidstilsynet-sterkere-virkemidler/

- Sykepleiere: 
Ja, de har dårligere lønn i det offentlige enn det private. Det er jo som regjeringen og AP ønsker - ingen private. Til tross for alle slags skatter og innføring av utbytteskatt, etter press fra "bulkejens" og en økning på 24% i antall sykepleiere siste 10 årene, så har vi likevel lengre sykehuskøer og lengre ventetid enn f.eks. i 2006 da Stoltenberg mot lovnad om ingen formuesskatt fikk presset frem utbytteskatt. 
Regjeringen jobber dog hardt for å pynte på resultatene før stortingsvalget: https://www.nhogeneo.no/artikler/2025/ventetidsloftet--pasientene-er-i-realiteten-flyttet-fra-en-ko-til-en-annen/ 

Ikke rart kapital og bedrifter forsvinner til Sveits og andre land som Sverige: 
https://www.bergen-chamber.no/aktuelt/artikkel/norske-grndere-faar-nok-en-kald-skulder-fra-regjeringen 
"I Sverige finnes ikke formuesskatt. De har ingen exitskatt. De har lavere utbytteskatt, bedre opsjonsbeskatning, og egne skatteincentiver for investering i vekstselskaper. Resultatet er flere unicorns, flere seriegründere – og et investormiljø som løfter nye selskaper opp, ikke ut."
https://e24.no/boers-og-finans/i/pPrPOX/finanstopp-om-norsk-utflagging-det-er-faktisk-oppsiktsvekkende 

Her skriver du direkte feil. Høyresiden fikk lærere til å dokumentere stadig mer, noe som har gått utover tiden de har til rådighet for å undervise. 

Mange av konkursene i bygg og anlegg skulle sledehunder pandemien, men da ga høyresiden skattebetalerne sine penger til bedrifter uten å stille krav 

Sykepleiere tjener bedre i det offentlige enn i det private. Vi har lange sykehuskøer fordi høyresiden  har lagt ned store deler av helsevesenet. Bare se hvorsan det bygges stadig mindre sykehus. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Socketlicker skrev (2 timer siden):

Denne skremselspropagadaen tror ikke sosialistene på selv engang. Den største trusselen mot velferden er sosialistenes økonomiske politikk som skremmer vekk verdiskaperne og senker produktivteten i norsk økonomi og masseinnvandringen av velferdsmigranter fra MENA-land.

Feil. Høyresiden har sørget for så dyre boligpriser at vanlige folk ikke lenger kan drive med verdiskaping. Det er den største trusselen.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
thomH skrev (31 minutter siden):

Igjen, feil. Du antar et slags nullsumsspill her, der 1) statens utgifter er fast (med en visst årlig vekst), og 2) landets økonomiske vekst er uavhengig skattesystemet og insentiver. 

Det er fullt mulig å redusere statens utgifter (f.eks. statlige subsidier til næringslivet, unødvendig infrastruktur, bistand, innvandringsmottak, antall kommuner, offentlig administrasjon som f.eks. noen direktorater og etater osv). Dette gjør at formueskatten og andre skatter kan reduseres. 

Videre, et mer effektivt skattesystem, som lavere skatt på eierskap, vil kunne bidra til økt økonomisk vekst. En økning på f.eks. bare 0,1-0,2 prosentpoeng vil gi 4-7 ekstra mrd i skatteinntekter hvert år, uten at noen får høyere skatt. 

Nei, du argumenterer for at de som er mest økonomisk begunstiget av oss skal betale mindre del av kaka, og de minst begunstigede skal betale større andel. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
Majer skrev (6 minutter siden):

Feil. Høyresiden har sørget for så dyre boligpriser at vanlige folk ikke lenger kan drive med verdiskaping. Det er den største trusselen.

Kan man ikke drive med verdiskaptning hvis boliger er dyre? Er det bare et tidsspørsmål før boligprisene stuper nå som vi har hatt rødgrønn regjering noen år? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg driver eget As. 
Har måtte låne inn private midler til firmaet. Siden firmaet ikke har noe særlig med overskudd så har jeg ikke kunne betale tilbake de pengene som jeg har lånt inn. 
Fordi at jeg som privat person har lånt inn midler til firmaet blir jeg ekstra straffet. 
Har en satt inn penger på sparing i bank så betaler en 22% skatt av rentene. 
Når en låner inn til eget AS så betaler en 35,49 % skatt av samme beløp. 
Det å bli ekstra straffet for å starte eget AS med oppsparte midler er noe som burde ha blitt fjernet.  

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Apis skrev (17 minutter siden):

Nei, du argumenterer for at de som er mest økonomisk begunstiget av oss skal betale mindre del av kaka, og de minst begunstigede skal betale større andel. 

Nei. Jeg har ikke skrevet det. Jeg kan dog gjenta eksplisitt hva jeg mener: alle bør betale mindre skatt. Formueskatten bør fjernes og inntektsskatten bør reduseres - for alle. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
brainstorm skrev (30 minutter siden):

Kan man ikke drive med verdiskaptning hvis boliger er dyre? Er det bare et tidsspørsmål før boligprisene stuper nå som vi har hatt rødgrønn regjering noen år? 

Man kan ikke satse som gründer når man har et boliglån på 5 ganger inntekt. Og det er enklest å satse før man etablerer seg med familie. Så Det er ikke rart Norge sliter

Skrevet
Majer skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke satse som gründer når man har et boliglån på 5 ganger inntekt. Og det er enklest å satse før man etablerer seg med familie. Så Det er ikke rart Norge sliter

Da bør du ikke stemme på noen som vil ha høy formuesskatt og eiendomsskatt og skatt generelt. Altså venstresiden.

• Liker 5
Skrevet
brainstorm skrev (4 minutter siden):

Da bør du ikke stemme på noen som vil ha høy formuesskatt og eiendomsskatt og skatt generelt. Altså venstresiden.

Jo, eiendomsskatt vil redusere boligprisene og stimulere til verdiskaping

Skrevet
Majer skrev (3 minutter siden):

Jo, eiendomsskatt vil redusere boligprisene og stimulere til verdiskaping

Får du bedre råd av lavere lån og tilsvarende høyere skatt? Lånet betaler du ned på, skatten består.

• Liker 4
Skrevet

Jeg kunne gjerne stemt Høyre, jeg, men ikke så lenge de samarbeider med Frp. Så det blir Jonas i år igjen. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Egenskap skrev (På 3.8.2025 den 18.25):

At Norge har fått Arbeiderpartiet i regjering er grusomt. Det er en forferdelig parti. 

Formueskatten må fjernes umiddelbart. 

Jeg er for så vidt tilhenger av et regjeringsskifte, men skal du overbevise noen så bør du kanskje argumentere litt bedre og mer tydelig enn grusomt og forferdelig?

• Liker 7
Skrevet
Gift mann Bergen skrev (5 timer siden):

Jeg driver eget As. 
Har måtte låne inn private midler til firmaet. Siden firmaet ikke har noe særlig med overskudd så har jeg ikke kunne betale tilbake de pengene som jeg har lånt inn. 
Fordi at jeg som privat person har lånt inn midler til firmaet blir jeg ekstra straffet. 
Har en satt inn penger på sparing i bank så betaler en 22% skatt av rentene. 
Når en låner inn til eget AS så betaler en 35,49 % skatt av samme beløp. 
Det å bli ekstra straffet for å starte eget AS med oppsparte midler er noe som burde ha blitt fjernet.  

Det er da helt utrolig at det finnes sånne løsninger. Å bli straffet å drive AS. Men sparing i henhold til AS? kan man ikke skille på spare og låne, for pengene blir jo sendt inn til bedriftskonto allikevel?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke annet enn å skjønne å være i valgkamp, delta i partiet, få verv, få frem saker, handler om sport.

Å vinne valget bidrar at man har vunnet gullet, og får lov å regjere og kontrollere alle midler som finnes i landet, og bruke det slik man ønsker, samtidig der opposisjonen må tie. 

• Liker 3
Skrevet
Sander33 skrev (På 4.8.2025 den 22.51):

Etter 17 rentehevinger. Hva kan bli værre enn Støre? For en fyr🤮

INP er mer mitt parti. 

Det er jo ikke Støre sin feil at det er høyere renter eller inflasjon. 

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet
Egenskap skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke annet enn å skjønne å være i valgkamp, delta i partiet, få verv, få frem saker, handler om sport.

Å vinne valget bidrar at man har vunnet gullet, og får lov å regjere og kontrollere alle midler som finnes i landet, og bruke det slik man ønsker, samtidig der opposisjonen må tie. 

Det er jobben deres, som politikere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...