Gå til innhold

Få vekk Arbeiderpartiet fra regjering - og la folk få leve og puste igjen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Egenskap skrev (På 4.8.2025 den 0.25):

At Norge har fått Arbeiderpartiet i regjering er grusomt. Det er en forferdelig parti. 

Formueskatten må fjernes umiddelbart. 

IMG_4747.webp.9e1f5817067f89b5bd13b99b5095f888.webp

Curb your desinformasjon 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Utrygghetens regjering

Med AP igjen i regjering kjenner jeg utryggheten senke seg.  For meg, og for mange andre som verdsetter verdiskaping, frihet og fremtidstro, er dette et katstrofevalg med ny rødgrønn regjering.

Og de røde viser med en gang at de ikke har skjønt at valgkampen handlet om det beste for Norge, skape verdier, muligheter og håp – de tror fortsatt det handler om noen få rike (rike er jo ryk og reis). De snakker allerede om økte og nye skatter på inn og utpust: «Nå er det eneste rette å øke formuesskatten»:

https://www.dagsavisen.no/debatt/na-er-det-eneste-rette-a-oke-formuesskatten/9949660

Mange av Aps egne velgere vil nok lide under politikken de selv har stemt fram. Det er ironisk, men ikke overraskende. Når man tror at løsningen på alt er å "ta de rike", ender man ofte med å ramme de som har minst – gjennom svekket næringsliv, færre jobber og mindre investeringer.

Valgkampen burde ha handlet om å skape verdier, muligheter og håp for hele landet. I stedet ble det en kamp mot rikdom, som om velstand i seg selv er et problem. Men hva skjer når kapitalen flykter, investeringene uteblir og børsen reagerer med panikk? etter valgresultatet er ikke bare symbolsk – det er et varsel. Kommer det i det hele tatt til å være noen norske selskap igjen på den norske børs om fire år? https://e24.no/boers-og-finans/i/yEag4R/laksefall-paa-oslo-boers-etter-valgresultatet-en-del-som-kaster-kortene-sine

Noen vil mene at det er ekstremt å trekke paralleller til Røde Khmer. Og ja, det er en dramatisk sammenligning. Men ideologisk sett startet også de med en visjon om økonomisk likhet og kamp mot eliten. Det begynte med radikal teori og endte med totalitær terror. Jeg sier ikke at vi er på vei dit – men det er verdt å huske at farlige ideer ofte starter i det små, og med de beste intensjoner.

Vi trenger en politikk som bygger landet, ikke bryter det ned. En politikk som belønner innsats, innovasjon og ansvar – ikke en som straffer dem som skaper verdier. For hvis vi fortsetter å jage rikdommen ut av landet, kan vi ende opp med å stå igjen med tomme hender og tomme ord.

Endret av Selvsagt
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Selvsagt skrev (9 minutter siden):

Utrygghetens regjering

Med AP igjen i regjering kjenner jeg utryggheten senke seg.  For meg, og for mange andre som verdsetter verdiskaping, frihet og fremtidstro, er dette et katstrofevalg med ny rødgrønn regjering.

Og de røde viser med en gang at de ikke har skjønt at valgkampen handlet om det beste for Norge, skape verdier, muligheter og håp – de tror fortsatt det handler om noen få rike (rike er jo ryk og reis). De snakker allerede om økte og nye skatter på inn og utpust: «Nå er det eneste rette å øke formuesskatten»:

https://www.dagsavisen.no/debatt/na-er-det-eneste-rette-a-oke-formuesskatten/9949660

Mange av Aps egne velgere vil nok lide under politikken de selv har stemt fram. Det er ironisk, men ikke overraskende. Når man tror at løsningen på alt er å "ta de rike", ender man ofte med å ramme de som har minst – gjennom svekket næringsliv, færre jobber og mindre investeringer.

Valgkampen burde ha handlet om å skape verdier, muligheter og håp for hele landet. I stedet ble det en kamp mot rikdom, som om velstand i seg selv er et problem. Men hva skjer når kapitalen flykter, investeringene uteblir og børsen reagerer med panikk? etter valgresultatet er ikke bare symbolsk – det er et varsel. Kommer det i det hele tatt til å være noen norske selskap igjen på den norske børs om fire år? https://e24.no/boers-og-finans/i/yEag4R/laksefall-paa-oslo-boers-etter-valgresultatet-en-del-som-kaster-kortene-sine

Noen vil mene at det er ekstremt å trekke paralleller til Røde Khmer. Og ja, det er en dramatisk sammenligning. Men ideologisk sett startet også de med en visjon om økonomisk likhet og kamp mot eliten. Det begynte med radikal teori og endte med totalitær terror. Jeg sier ikke at vi er på vei dit – men det er verdt å huske at farlige ideer ofte starter i det små, og med de beste intensjoner.

Vi trenger en politikk som bygger landet, ikke bryter det ned. En politikk som belønner innsats, innovasjon og ansvar – ikke en som straffer dem som skaper verdier. For hvis vi fortsetter å jage rikdommen ut av landet, kan vi ende opp med å stå igjen med tomme hender og tomme ord.

Såååå einig med deg. Eg stemte FrP. Eg har nedbetalt hus, bra lønn og skal klare meg fint. Eg er berre so forundra over at sosialistene ikkje forstår dette med f.eks. verdiskaping. No er det nesten så eg håper på kaos imellom ap og dei andre på venstre og at alt stiger, rente, bensin, mat og alt. Kanskje då alle ap tilhengarane(sektmedlemmene) forstår og våkner før 2029. Men tviler. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
thomH skrev (På 31.8.2025 den 15.56):

Hva slags babbel er dette? Økt ulikhet og økt levestandard for alle er ikke motstridende utsagn. Helt utrolig at det finnes folk som ikke evner å forstå noe såpass enkelt.

Om alle blir mer velstående, så betyr det selvfølgelig lite eller ingenting om ulikheten øker litt. Kun rabiate sosialister mener det er bedre med lav ulikhet enn økt velstand for alle. 

Med den ”skatteletten” som har vert gjennom de siste 30år, er ikke den kommet andre til gode enn de som har mye fra før! De som har lite, liten inntekt, merker ikke forskjell. Fordi, når det lettes litt på skatten, tar de det igjen på en eller annen avgiftsøkning. Så enkelt kan det forklares, og det klarer du heller ikke å bortforklare🤣

Skrevet
tdm900 skrev (9 minutter siden):

Med den ”skatteletten” som har vert gjennom de siste 30år, er ikke den kommet andre til gode enn de som har mye fra før! De som har lite, liten inntekt, merker ikke forskjell. Fordi, når det lettes litt på skatten, tar de det igjen på en eller annen avgiftsøkning. Så enkelt kan det forklares, og det klarer du heller ikke å bortforklare🤣

Skattelette de siste 30 årene? Hva er det du babler om? Som andel av BNP har skattenivået vært stabilt. I absolutte nivåer har inntektsskatt vært stabil, mens utbytteskatt har økt voldsomt de siste årene.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Selvsagt skrev (På 4.8.2025 den 22.42):

Enig! Få redusert utbytteskatten også.

Utbytteskatten ble økt to år på rad med dagens regjering og er nå oppe i 38%. Aksjebeskatningen har doblet seg med dagens regjering.  Aksjebeskatningen er nå over 51 %. Det gir liten gulrot for å skape noe og det lønner seg mer å bygge på huset enn å investere i norsk næringsliv.  Lovende teknologi klarer ikke lenger å få investeringer og Oslo børs blir i stadig større grad «kjøpt opp» / får utenlandske eiere. Offentlig sektor eser ut - ikke rart det er ca. 22 000 som jobber i NAV eller 7000? i skatteetaten. Alle skal bli fattige og er det en fattig som har et par kroner mer så blir det nok snart krav om at han må gi bort "rikdomen sin" siden det tydeligvis ikke skal være lov ha noe mer enn andre, i Norge, lenger.

Offentlig sektor eser ut – privat sektor kveles av skatter | Finansavisen

Utbytteskatten rammer for det meste småsparere og fattige sparere: https://www.nrk.no/norge/har-okt-aksjeskatten-med-20-prosent_-_-rammer-smasparerne-hardere-enn-rikingene-1.16144543 

Regjeringen i dag har ikke magemål når det kommer til skatter, men fremfor å si at vi ønsker gode ordninger for næringslivet så kaller de «alle slags fordeler» for «skattehull»  for da får de enkelt med seg saueflokken - gulrot er tydeligvis forbudt. Det tragiske er at hverken finansjournalister eller politikere snakker om utbytteskatten (kanskje fordi de selv aldri blir rammet av den – da de ikke har lov til å eie aksjer).

Økte og nye skatter med dagens regjering og AP:

Grunnerenteskatt på vannkraft, havbruk og laks.

Formuesskatten er økt

Utbytteskatten er økt.

Klima, miljø og bilrelaterte avgifter er økt

Toll er økt

Næringsbeskatning er økt

Exitskatt osv.

Ikke klag på høye strømregninger om du stemmer på et av partiene på venstresiden! 
I Norge er det også innført grunnrenteskatt på vannkraft - tydeligvis er ikke miljø eller reduksjon av klimautslipp så viktig likevel (mye viktigere at noen ikke kan bli rike i Norge). 

"Med samme skatte- og avgiftsnivå som i 2022 ville resultatet i første halvår vært omtrent 640 mill. kr høyere, noe som vil si to nye kraftverk omtrent på størrelse med Fennefoss. Det tilsvarer strøm til ytterligere 6000 boliger. Dette viser at dagens skattepolitikk hindrer utbygging og produksjon av mer fornybar energi."

https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/l35Kxk/aa-energi-vil-produsere-merren-energi-men-vi-hindres-av-skatteregimet 

Jeg skjønner at mange reagerer på økte skatter og avgifter, men jeg synes det er viktig å se helheten her. Norge står foran store utfordringer med finansiering av velferdsstaten, grønn omstilling og et mer urolig verdensbilde. Da er det rett og rimelig at de som har mest, bidrar mer – det er en grunnleggende del av fordelingspolitikken Arbeiderpartiet står for.

Når det gjelder utbytteskatten: Ja, den har økt de siste årene – fra 31,68 % til rundt 38 %. Det er ikke for å "ta småsparerne", men fordi de største utbyttene går til dem med aller mest kapital. Vedum har vært tydelig på at dette er en prioritering for å kunne gi skattekutt til alle som tjener under 750 000 kroner. For en vanlig familie kan det utgjøre mange tusenlapper i skattelettelser. Jeg er enig i at vi må følge med på at småsparerne ikke rammes for hardt, og det er derfor regjeringen har videreført IPS-ordningen for pensjonssparing og beholdt aksjesparekontoen, som gir skatteutsettelse og bedre fleksibilitet.

Det er riktig at mye av jobbveksten har kommet i offentlig sektor det siste året, men vi skal heller ikke glemme hvorfor: vi har hatt behov for å styrke helsevesen, politi, barnevern og NAV etter pandemien og under et økende flyktningpress. Dette er ikke "overflødige byråkrater", men folk som bidrar til trygghet og velferd i hverdagen vår. Samtidig ser vi faktisk jobbvekst i viktige næringer som olje, finans og landbruk – det står i SSB-tallene.

Når det gjelder kraft og skattepolitikken der, er jeg enig i at vi må ha et skatteregime som gjør det lønnsomt å bygge ut mer fornybar energi. Men vi må heller ikke glemme at kraftselskapene i Norge er offentlig eid – når de betaler skatt og grunnrente, så går pengene tilbake til kommunene og fellesskapet, som igjen kan bruke dem på skole, eldreomsorg og andre tjenester. Det er et stort poeng at overskuddet fra vannkraften ikke bare blir privat gevinst. Jeg mener derfor det er viktig å ha dialog med kraftselskapene om å finjustere ordningene slik at prosjekter som Fennefoss blir mer lønnsomme, men samtidig sikre at vi ikke gir bort fellesressursene billig.

Avslutningsvis: Jeg tror ikke på en politikk der vi konkurrerer om å ha lavest mulig skatt for de rikeste og minst mulig offentlig sektor. Da risikerer vi å få større forskjeller, svakere velferd og dårligere beredskap. Jeg mener det er bedre å ha en moderat og rettferdig skattlegging som gjør at vi kan finansiere fellesskapet, stimulere til grønn vekst og samtidig sørge for at vanlige folk får en trygg hverdag.

Endret av LV5
  • Nyttig 1
Skrevet
tdm900 skrev (4 timer siden):

Er litt lei det type snakk. Med en gjennomsnittslønn fikk jeg 1500 mindre i skatt i måneden med borgerlig regjering. Skvatt raskt opp igjen og fikk minst 1500 mer i måneden med rødgrønn regjering. Tipper de fortsatt skal straffe gjennomsnittlige lønnsmottakere og at det blir enda en ekstra økning. 

Skrevet

Assa, ikke for å lage dårlig stemning her, men dessverre så har Arbeiderpartiet allerede vunnet årets valg og vil stå i hele fire år til så ser ikke akkurat poenget med å skulle lage dette som en «overskrift» eller «innlegg» når ingen av oss får gjort noe som helt annet enn å klage ✌🏾

• Liker 1
Skrevet
thomH skrev (10 timer siden):

Skattelette de siste 30 årene? Hva er det du babler om? Som andel av BNP har skattenivået vært stabilt. I absolutte nivåer har inntektsskatt vært stabil, mens utbytteskatt har økt voldsomt de siste årene.

Leste du ikke hverken det jeg siterte, eller hva jeg skrev?

Skrevet
Justlooking skrev (5 timer siden):

Er litt lei det type snakk. Med en gjennomsnittslønn fikk jeg 1500 mindre i skatt i måneden med borgerlig regjering. Skvatt raskt opp igjen og fikk minst 1500 mer i måneden med rødgrønn regjering. Tipper de fortsatt skal straffe gjennomsnittlige lønnsmottakere og at det blir enda en ekstra økning. 

1500,- i lette ja, men hva tok de fra deg for å dekke opp det du fikk i lette? Har sett på det?

• Liker 1
Skrevet
Gift mann Bergen skrev (På 6.8.2025 den 9.33):

Jeg driver eget As. 
Har måtte låne inn private midler til firmaet. Siden firmaet ikke har noe særlig med overskudd så har jeg ikke kunne betale tilbake de pengene som jeg har lånt inn. 
Fordi at jeg som privat person har lånt inn midler til firmaet blir jeg ekstra straffet. 
Har en satt inn penger på sparing i bank så betaler en 22% skatt av rentene. 
Når en låner inn til eget AS så betaler en 35,49 % skatt av samme beløp. 
Det å bli ekstra straffet for å starte eget AS med oppsparte midler er noe som burde ha blitt fjernet.  

Kan det være noen har feilinformert deg? Eller anbefalt feil rente?

Skjermbilde 2025-09-12 kl. 09.01.21.png

Skrevet (endret)

Siden så ekstremt mange er mot formuesskatt og for gode tilbud til befolkningen, er det bare en sak en må kreve av politikerne. Få til et bredt skatteforlik.

Etter det jeg kan forstå ut fra google-søk, er total inntekt fra formuesskatt bare rundt 30 milliarder. Det er bare å legge inn en prosent høyere inntektsskatt og utbytteskatt på alle, så er man i mål.

Endret av Brunello
Skrevet

Jeg fikk endeleg puste igjen

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Siden så ekstremt mange er mot formuesskatt og for gode tilbud til befolkningen, er det bare en sak en må kreve av politikerne. Få til et bredt skatteforlik.

Etter det jeg kan forstå ut fra google-søk, er total inntekt fra formuesskatt bare rundt 30 milliarder. Det er bare å legge inn en prosent høyere inntektsskatt og utbytteskatt på alle, så er man i mål.

Personlig er jeg usikker på hva jeg mener om akkurat formueskatten i sin nåværende form. Som alle skatter har den ønskede og uønskede effekter, og man kan alltid trekke fram uheldige eksempler på at den slår urimelig ut.

Men i det store bildet er kjerneproblemet: Det å skattlegge arbeider- og middelklassen som lever av lønnsinntekt er verdens letteste sak, men hvordan skal man løse den "mission impossible" det er å få de (rike) som lever av kapitalinntekt og ikke av lønnsinntekt til å betale skatt? Og det på en måte de ikke kan skatteplanlegge seg bort fra? 

Skulle ønske jeg visste svaret😆

Skrevet
kbr skrev (3 timer siden):

Det å skattlegge arbeider- og middelklassen som lever av lønnsinntekt er verdens letteste sak, men hvordan skal man løse den "mission impossible" det er å få de (rike) som lever av kapitalinntekt og ikke av lønnsinntekt til å betale skatt? Og det på en måte de ikke kan skatteplanlegge seg bort fra? 

Skulle ønske jeg visste svaret😆

Det er ikke mulig å leve av kapitalinntek uten å betale skatt. Bedriften må først betale 22% skatt på overskuddet. Skal man ta ut penger er det utbytteskatt i tillegg (helt hinsides høy og den gir ingen rettigheter som pensjonspoeng, sykedager m.m.). I tillegg må man også betale formuesskatt. NHH-professor Ola Grytten forklarer i denne videoen hvorfor det i praksis er svært vanskelig å være nullskatteyter i Norge: https://www.facebook.com/reel/1831759574085221

• Liker 1
Skrevet
Selvsagt skrev (På 6.9.2025 den 21.03):

Noe å tenke på: "Den negative «totalfaktor produktiviteten» på en prosent årlig koster Norge 440 milliarder kroner, mens forfatteren mener at vi burde hatt en positiv «totalfaktor produktivitet» på to prosent hvert år." Stavrum & Eikeland, Martin Bech Holte | Suksessforfatter med alternativt statsbudsjett – Vil gi hver nordmann 80.000 mer å rutte med i året

Bare noen tanker...:

Det er skremmende når rikfolket vil ødelegge folketrygden, eller utelukke sykdom som grunn for å utløse de rettigheter som folketrygden gir.

Jeg mener at dersom man ikke lenger skal ha rettigheter til velferdsytelser gjennom folketrygden, så må dette innføres fra et fremtidig fødselsår.  Da kan og må alle sørge for egne forsikringer fra svangerskap til død. Samtidig må trygdeavgift og arbeidsgiveravgift senkes. 

Nå er det jo flest som blir uføre i siste halvdel av yrkesaktiv alder, og det stiger med alderen, selv om de yngre aldersgruppene har hatt en økning. Det utløses av sykdom og skader.  Disse menneskene har vært i god tro, og betalt inn det de skal til folketrygden fra de begynte å jobbe.  De har altså benyttet sin lovfestede rettighet/forsikring.  Å fjerne inntektssikringen før noen ny ordning er faset inn, vil være et stort offentlig overgrep.  

• Liker 1
Skrevet
Selvsagt skrev (På 11.9.2025 den 21.30):

Utrygghetens regjering

Dette var fantastisk skrevet! Kan jeg få være så frekk og få låne dette til et innlegg? 

• Liker 1
Skrevet
Sannhetsøkende skrev (På 14.9.2025 den 15.04):

Dette var fantastisk skrevet! Kan jeg få være så frekk og få låne dette til et innlegg? 

Takk, så hyggelig. Det er ikke frekt, bare å låne!

• Nyttig 1
Skrevet
Selvsagt skrev (På 11.9.2025 den 21.30):

Utrygghetens regjering

Det er jo nettopp med formueskatt Høyre har bommet. Det er satset hardt på dette som valgkampssak. Problemet er at folk flest betaler lite eller ingen formueskatt. Dette er en skatt som stort sett rammer svært godt bemidlede mennesker som uansett ikke stemmer AP.

FrP har i stor grad lykkes med å få over velgere som stemmer mot egne økonomiske interesser, men samtidig skjønte folk flest at å fjerne formueskatten uten noe reelt alternativ til å skattlegge rike mennesker, ikke er ønsket politikk blant majoriteten av nordmenn. 

Hvis det er utformingen av skatten som er problemet, kan de gå med på et skatteforlik. Problemet er at interessegrupper som pushet denne saken først og fremst er opptatt av å betale minst mulig skatt. Det vil være uklokt. Alternative skatteøkninger vil måtte erstatte det, og det må ramme de rikeste. Alternativt kan man for eksempel øke skattene på høye inntekter, innføre arveavgift, øke momsen på luksusvarer, øke utbytteskatten, øke selskapsskatten, innføre høyere arbeidsgiveravgift eller innføre en statlig eiendomskatt på eiendommer av høy verdi. Ingenting av dette vil motstandere av formueskatten juble over. De vil stort sett ha lavere skatt.

Også tror jeg at også AP faktisk ser argumentet med at den rammer norske eiere hardest. Det er uheldig og neppe ønskelig, så jeg tror faktisk man er villige til å endre den, så lenge det samlede skattetrykket blant landets rikeste ikke faller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...