Gå til innhold

Hund skjelver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden skjelver fordi den er kald etter at jeg badet den. Har tatt den i håndklær og pledd og under dyne og varma den. Men den går vekk derfra. Så legger den seg ned og skjelver. Så tar jeg noe over den for å varme den men da går den igjen. Hunden har mye og lang og tykk pels. Den fryser og den er kald men vil ikke under pledd eller at jeg varmer den. Nå holder jeg den inntil og først nå har den roa seg ned og har lagt meg i senga med hunden nesten på tvang under dyna. Men nå har den slutta å skjelve og den er varm igjen.

Når skjønner den dette eller er ikke hunder smarte nok til å forstå dette? Nå virker den helt i vater igjen og koser seg og er rolig. Men har holdt på noen timer men nå er det sove tid og hunden kan ikke fryse alene i løpet av natta. 

Anonymkode: c8d69...600

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke føne den tørr? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor brukte du flere timer på å varme den? Virker veldig tafatt.

Anonymkode: a2232...7c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bra for verken mennesker eller dyr å være våte og kalde over lang tid! Du må jo føne tørr, hvis ikke hunden kan legge seg i solen, eller foran en peis etc. 

Anonymkode: c2cdd...b60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en blåser beregnet for hund, den kan blåse med varm luft så pelsen tørker fort uten at hunden må fryse. Selges på dyrebutikk, jeg kjøpte vår på PetXL, genial til å tørke våte poter eller å blåse vekk rusk og rask. 

Anonymkode: ffb23...eb5

• Liker 2
Skrevet

Hunder er smarte, men de vil ikke tenke og rasjonalisere slik som vi gjør. Hunden handler ut i fra sine behov, ikke ut i fra hva vi tenker er lurest. 

At hunder skjelver når de er kalde er en funksjon som varmer opp musklene. Det kan være ubehagelig for hunden å være kald, men den har det ikke nødvendigvis ubehagelig selv om den skjelver. I dette tilfellet syntes hunden tydeligvis at det var mer ubehagelig å være "fanget" under et håndkle eller en dyne. Dermed handlet den ut i fra sitt behov (ønske om å ikke føle seg fanget) noe som jo er veldig smart, fra dens ståsted.

AnonymBruker
Skrevet
Myrmica skrev (2 minutter siden):

Hunder er smarte, men de vil ikke tenke og rasjonalisere slik som vi gjør. Hunden handler ut i fra sine behov, ikke ut i fra hva vi tenker er lurest. 

At hunder skjelver når de er kalde er en funksjon som varmer opp musklene. Det kan være ubehagelig for hunden å være kald, men den har det ikke nødvendigvis ubehagelig selv om den skjelver. I dette tilfellet syntes hunden tydeligvis at det var mer ubehagelig å være "fanget" under et håndkle eller en dyne. Dermed handlet den ut i fra sitt behov (ønske om å ikke føle seg fanget) noe som jo er veldig smart, fra dens ståsted.

Haha, nei. Hunder er IKKE smarte. Folk mistolker avhengigheten av eier som smart. Hadde hunder vært smarte hadde de vært problemløsere, men dagens hunder er problemskapere.

Problemet med å dekke til TS er at du lukker fuktigheten inne. De fleste dyr vil som regel stå eller legge seg slik at de vil lufttørke. Vil du hjelpe så bruker du føner. Pelsen er et viktig organ og hjelpemiddel for dyr og de vet hvordan de bør håndtere den for best mulig effekt.

Anonymkode: e724d...68e

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Haha, nei. Hunder er IKKE smarte. Folk mistolker avhengigheten av eier som smart. Hadde hunder vært smarte hadde de vært problemløsere, men dagens hunder er problemskapere.

Mine hunder er selvstendige problemløsere, ikke førerorienterte og "avhengige" av veiledning i ett og alt 😉

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Pelsen er et viktig organ og hjelpemiddel for dyr og de vet hvordan de bør håndtere den for best mulig effekt.

Og dette tyder jo på at de er smarte? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Noe sier meg at du ikke er en hundeperson. De sier at en voksen hund er omtrent som en 2-åring mentalt. De forstår mye mer enn hva du tror.

Anonymkode: 8567f...55c

AnonymBruker
Skrevet
Myrmica skrev (21 minutter siden):

Mine hunder er selvstendige problemløsere, ikke førerorienterte og "avhengige" av veiledning i ett og alt 😉

Og dette tyder jo på at de er smarte? 

Nei, de er dyr. Både katter, hester, kyr, pinnedyr og grevlinger har instinkter nok til å holde helsa si ved like.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noe sier meg at du ikke er en hundeperson. De sier at en voksen hund er omtrent som en 2-åring mentalt. De forstår mye mer enn hva du tror.

Anonymkode: 8567f...55c

Glad i alle dyr, hunder er ikke de jeg tenker på når vi snakker om intelligente dyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...