Gå til innhold

Ensom i egen familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min familie er så moderne som det kan bli,  splittet, steforeldre. Søsken man ikke har vokst opp med. Og samboer er motsatt. På godt og vondt der også. Men de henger sammen. Min stemor ringer aldri. Heller aldri pappa. Mamma må jeg også ringe. Hvis jeg vil ha kontakt. Søsken. De er også helt stille. Ingen ringer. Hva er normalt. Jeg har aldri opplevd normalt. Bør foreldre ringe barn? Søsken ringe søsken? De andre har kontakt, og jeg er alltid den som tar initiativ. Men nå gir jeg litt opp, fordi de andre aldri gjør det tilbake. Er det ikke vanlig henge noe sammen med annen familie? Eller er samboer sin familie rar, fordi de ikke er skilt. Før tok jeg alltid rollen kjøpe gaver få oss til å møtes, men når de ikke enser meg lenger blir man litt matt. Hva er normalt? Jeg har ikke noe grunnlag men føler dette er veldig feil. Men vil ikke tvinge hverken bestefar. Stemor eller tanter og onkler til å henge med oss heller. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Les om low effort families.

Anonymkode: 5a2c0...cc2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de aller fleste av oss har ganske kompliserte forhold til egne familier. Selv har jeg en far jeg på ingen måte ønsker noe kontakt med, og en mor som fremdeles er sammen med han - så vil helst ikke være sammen med de. Ringer mamma kanskje 2-4 ganger i året, moren min ringer meg en gang i måneden. Pappa ringer aldri og jeg aldri han.

Anonymkode: 724ef...4a0

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Her er de veldig glad i meg når jeg fikser, inviterer, ringer og kjøper gaver.

Men når jeg ikke gjør det så er det stille motsatt vei. Stefaren min ringer avogtil bare. Pappa, stemor og søsken hører jeg særdeles lite fra.  Jeg har en periode nå hvor jeg er totalt slått ut så har ikke overskudd til å gjøre noe som helst for dem, og da er det litt sårt at jeg ikke hører noe fra dem. På bursdagen min skrev noen av de på facebook, men ingen ringte eller noe

Og sviges er helt motsatt. Svigermor ringer nesten daglig,  kjøper små oppmerksomheter og er oppriktig interessert i hva som skjer. Hun er helt herlig

Tror bare noen familier er sånn. Jeg bruker ikke energi på å la det gå inn på meg lenger. Bruker heller energi der jeg får god energi tilbake.

Endret av Mayamus
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Whateverusay skrev (10 timer siden):

Min familie er så moderne som det kan bli,  splittet, steforeldre. Søsken man ikke har vokst opp med. Og samboer er motsatt. På godt og vondt der også. Men de henger sammen. Min stemor ringer aldri. Heller aldri pappa. Mamma må jeg også ringe. Hvis jeg vil ha kontakt. Søsken. De er også helt stille. Ingen ringer. Hva er normalt. Jeg har aldri opplevd normalt. Bør foreldre ringe barn? Søsken ringe søsken? De andre har kontakt, og jeg er alltid den som tar initiativ. Men nå gir jeg litt opp, fordi de andre aldri gjør det tilbake. Er det ikke vanlig henge noe sammen med annen familie? Eller er samboer sin familie rar, fordi de ikke er skilt. Før tok jeg alltid rollen kjøpe gaver få oss til å møtes, men når de ikke enser meg lenger blir man litt matt. Hva er normalt? Jeg har ikke noe grunnlag men føler dette er veldig feil. Men vil ikke tvinge hverken bestefar. Stemor eller tanter og onkler til å henge med oss heller. 

Skjønner det er frustrende. For min familie er det motsatt altfor mye. En mor som kan ta kontakt flere ganger i døgne og søsken likeså . Min far er død. Vet mor er ensom så jeg har vel godtatt det.  Men mine barn har det slik med sin far og stemor. Hører aldri noe. God jul og gratulerer med dagen er vel det eneste. 

Anonymkode: 80ac0...7e6

AnonymBruker
Skrevet

Min far har aldri ringt til meg. Aldri. Nå er jeg oppvokst med kun sporadisk samvær med han som begynte først i skolealder. Han er gift og har to barn med sin kone. Han har aldri vist tegn til å bry seg om meg. Da jeg var på samvær, var han ofte på jobb i havet, så jeg var der med hans kone og barn bare. Der er det altså to søsken jeg ikke er oppvokst med. Har aldri snakket med de i telefonen, har ikke nummeret deres en gang. Vi er alle over 30 år nå. 

Min mor har jeg selv kutta kontakten med, men hun tok sjeldent kontakt før jeg kutta den. Har et søsken på mors side, vi er delvis vokst opp sammen. Har daglig kontakt på snap med denne og bor i nærheten av hverandre nå. Vi snakker sammen på telefonen når det er noe konkret. 

Anonymkode: 47f57...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok veldig varierende. Selv har jeg foreldre som sjeldent kommer på besøk uten at de blir bedt. Selv om de kun bor en 5 minutters kjøretur unna. Samme med samboers foreldre. Ringer gjør dem heller ikke. Tror noe alvorlig har skjedd de få gangene de faktisk ringer. Min bestemor derimot hørte jeg fra minst 1 gang i uka, hun kom på besøk flere ganger i måneden selv om hun var gammel og bodde 10 minutters kjøretur unna. Hatt et mye bedre forhold til min bestemor(farmor) enn til mine foreldre. Jeg ønsker selv å bli en slik mamma som min bestemor var for meg. Så når mine barn flytter ut kommer jeg til å besøke dem uten invitasjon, og ringe dem flere ganger i uka. Mine søstre snakker jeg med daglig, besøker de titt og ofte og de kommer til oss.

Anonymkode: 69d44...4b8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...