Gå til innhold

Hvor var du den 22 juli 2011 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Sverige på camping, fikk ikke med meg noe før jeg kom hjem noen dager senere.

Anonymkode: 63f50...744

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var på Utøya. Og jeg kom meg nesten helskinnet derfra❤️

Anonymkode: b12fb...863

Så utrolig vondt, ufattelig og trist 😓 Håper det går bra med deg i dag og at tiden på et vis leger alle sår, selv om det er helt utenkelig. 

Anonymkode: b9336...2c8

• Hjerte 2
Skrevet

Kjørte bil veldig nær regjeringskvartalet. Hørte smellen og da jeg så i sladrespeilet føltes det som om hele bakken/bildet hoppa. Kjente svidd lukt ute, tenkte det var bra det ikke var noe med bilen min.. og tenkte et sekund at tenk om noe skikkelig vilt har skjedd nå og jeg bare er opptatt av min bil. 😳Kort tid etter… Samboers bestevenn var savnet i høyblokka i timesvis så vi var ute av oss, jeg fikk ikke sove og var redd noen var på verandaen min om natta, ble litt frynsete et par dager.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Var på jobb når bomben smalt, vi skulle alle gå for dagen da vi hørte et rart bulder. Vi kikket ut vinduene og lurte på om det tordnet ute eller hva. Vi ble ikke kloke på lyden vi hadde hørt, så lukket og låste og dro.

Kjørte over Sollihøgda til Lillehammer, og hørte på radioen om bombe i Oslo… og skjønte DET måtte være bulderet vi hørte på jobb. Nyheter ble stående på radioen hele turen. Rundt 18 begynte de å snakke om at «noe» skjedde på Utøya, som jeg hadde kjørt forbi en times tid før. Tenkte hva i all verden hva surrer de med nå, det er jo i Oslo det skjer. Men skjønte etter hvert at det var mer fælt i gang.

Var i lag med mange venner den kvelden, og det endret seg fra et hyggelig lag med folk som ikke hadde sett hverandre på lenge. Til å bli en kveld vi glante konstant på TV, ingen fest men mer sorg, en del stillhet og en del prat om hvor skjørt livet er. Vurderte en stund om vi skulle avbryte og dra hvert til vårt igjen. Men holdt sammen.

I etterkant var det ubehagelig at jeg kjørte fra jobben til Sandvika, over Sollihøgda og forbi Utvika i ca samme tidsrom som Breivik beveget seg der. Det er jo helt galskap og tull, men tenker iblant man kunne stoppet han, stått i veien for han. Hadde man punktert eller kjørt av veien hadde HAN kanskje ikke kommet frem. Selvfølgelig kan man ikke det når man ikke aner noenting og bare ligger et sted i samme køen… men hjernen er rar.

Anonymkode: a5d73...ca7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

I Umeå, fikk høre det fra noen svensker på systembolaget da jeg viste frem legitimasjon.

Jeg synes ABB har det for behagelig der han er, for å si det sånn..

Anonymkode: ce1aa...0a3

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvor var du da Brå brakk staven har vel  vert ein igjennganger hos mange mange år ?

Men, hvor var du den 22 juli 2011 når nyheten spredde seg om over landet  om  tragedien på Utøya, og regjeringskvartalet i Oslo.   Det første som slo meg når eg såg bildene  på NRK -TV  fra regjeringskvartalet var  at dette var ein igjenngjeldelse for at Norge har delatt  i bombingen i   Libya som også skjedde i 2011.  Ifølge NRK-sin talsmann som rappoterte var at politiet også hadde fått inn melding om sprett skyting på Utøya,men hadde da ingen anelse over omfanget som utspant seg på Utøya. 

Det pussige er at noen  hendelser sitter som spikret på minnebrikka oppi hode, og ein husker ofte i detalj hvor ein var, og  hva ein gjorde  den dagen. 

Anonymkode: dd4d0...9cf

Jeg skulle ha vært i regjeringskvartalet på det tidspunktet. Jeg hadde booket en treningstime på et treningssenter rett ved Trefoldighetskirken kl 15.45, og hadde planlagt å være der 15.30. Planen var å handle på Grønland først og gå gjennom passasjen fra Youngstorget via Grubbegata til treningssenteret i Akersgata, dvs at jeg ville vært i regjeringskvartalet 15.25 da bomben smalt. Men så hadde litt vondt i magen den dagen og ble liggende på sofaen i stedet. Var litt skuffet over at jeg ikke kom meg av gårde der og da, men veldig glad for det i ettertid! Hørte smellet fra leiligheten og trodde først det var noen som drev og flyttet i gården min som bråket allerede bråket litt, som mistet en metallplate e.l. i bakken. Men jeg på radioen, så jeg fikk ganske raskt informasjon om hva som hadde skjedd: resten av kvelden satt jeg foran radio/tv. I sentrum var det portforbud. Jeg fikk med meg det som hadde skjedd på Utøya før jeg la meg, men det var først dagen etter de hadde dødstallene. Da jeg slo på radioen og fikk høre tallene, fikk jeg sjokk, og jeg ble kvalm da jeg så de første bildene av Breivik i nettavisene. Alt var bare surrealistisk og forferdelig.

Endret av Grüner
  • Hjerte 5
Skrevet

Satt og koste meg med pizza 🤩

Anonymkode: 73612...da3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Satt og koste meg med pizza 🤩

Og det var den smileyen du synes passet best nå?

Anonymkode: 66354...b54

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet

Hjemme. Innom mellom to ferie-turer. Mye praktisk å ta unna. Husker jeg var på kjøkkenet, hørte radio, gikk ut til mannen i stua sa at det hadde skjedd noe i sentrum. Vi skrudde på TV. Og akkurat da dukket det opp litt på facebook om Utøya. Så litt på, det var så mye usikkerhet. Skrudde av igjen - ønsket ikke barn skulle se. La oss. Og våknet til noe helt uvirkelig dagen etter. 

Anonymkode: b46d5...c08

Skrevet

Var i bilen på midten av en bro i Danmark. Da tikket det inn en sms fra en i regjeringskvartalet.

Skrevet

Helt nederst i Ullevålsveien, hadde ruslet oppover fra regjeringskvartalet og var vel 3-400 meter fra høyblokka i luftlinje. Hadde ryggen til, men det smalt jo noe voldsomt og jeg føler selv jeg kjente trykket. Det gikk et par ruter i min umiddelbare nærhet.

Pussig nok snudde jeg og beveget meg nedover igjen, jeg vet ikke om det var mest for å se eller mest for å hjelpe. Jeg så noen grusomme ting (selv om andre siden av blokka nok var enda verre hva personskader angår) og hjalp et par stykker som var lett skadet unna. De kunne fint gå på egne ben, dette var relativt sett lite alvorlige skader, men de var sjokkert og handlingslammet og særlig den ene hørte i praksis ingenting. Så kom nødetatene og sperret av alt.

Da gikk jeg hjem. Der hørte jeg noe som egentlig har festet seg vel så mye som alt nede i regjeringskvartalet, og det var den konserten av sirener opp og ned Maridalsveien. 

Så kom meldingene om Utøya etter hvert, jeg kjente flere der hvorav en ble drept og en en ble alvorlig skadet. Husker den meldingen om minst 80 drepte på Utøya som senere ble nedjustert noe. Sov ikke et sekund hele natten. Neste dag møtte jeg en god venn nede i sentrum og bare snakket og ruslet sammen i timevis. 

Anonymkode: 4aaf9...971

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja 🤷‍♀️ For det var jo det jeg gjorde. Jeg koste meg med pizza 😍

Skrevet

Jeg hadde vært på en møbelbutikk og sett på en sofa, og satt i bilen på vei hjem da de nevnte eksplosjonen på radio. Jeg skrudde på midt i sendinga, og husker at jeg med én gang tenkte dette ikke kunne være i Norge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke alle vet å lese rommet dessverre.

Anonymkode: 41ed5...030

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Var på jobb. 

Anonymkode: 3f177...467

Skrevet

DJeg var 16 år på vei til mormor. Husker vi så på nyhetene at det hadde utløst en bombe i Oslo, som utlending tenkte jeg : faen, nå har en aller annen utlending ødelagt alt! 
Like etter ringte mamma og sa det kjørte mange nødetaten biler mot Hokksund, vi kunne ikke forstå hva de skulle den veien. Vi valgte å dra hjem og da så vi nyhetene om utøya. 

Anonymkode: e10c9...b64

Skrevet

Var på hytta. Hadde nettopp sortert noe gammelt servise som skulle gis bort. Husker jeg tenkte at jeg følte meg ganske bra, etter en periode med litt frynsete psyke. Min gamle bestemor satt tilfeldigvis og så på tv, da de første meldingene om smell i regjeringskvartalet begynte å komme. Så kom meldingene om Utøya etter hvert. Husker usikkerheten og uvissheten. Satt klistra til skjermen resten av kvelden. Husker jeg lå med hjertebank inntil samboeren min når vi skulle legge oss, og ikke greide å sove. Psyken ble ikke akkurat mindre frynsete i tiden etterpå. 

Anonymkode: 25334...ea3

• Liker 1
Skrevet

Besøkte broren min i en student hybel midt i Oslo, husker vi fulgte nøye med på nyhet sendingene og var veldig bekymret.

Anonymkode: ddc5d...ef1

Skrevet

Hos svigers og så på Tour de france. Husker jeg ble irritert over at de avbrøt sendingen for å vise bilder fra Oslo. Jeg trodde dette bare var overdrivelser, ville se ferdig sykkel etappen. 
Jeg skjønte ikke alvoret før jeg fikk se tv bilder fra utøya og ungdommer som forsøkte svømme i land. En jeg kjente var i området der og twitret heftig om at alle med båter måtte komme til for å hjelpe. Og jeg trodde mannen min jugde da han dagen etter vekket meg for frokost og  fortalte om antall døde, og at en mann alene hadde gjort alt. 

Anonymkode: fde35...738

Skrevet

Var på t banen rett under hvor det smalt omtrent. Husker alt var normalt til vi kom til Majorstua, da kom det på masse folk som snakket om gasseksplosjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...