AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Hvor var du da Brå brakk staven har vel vert ein igjennganger hos mange mange år ? Men, hvor var du den 22 juli 2011 når nyheten spredde seg om over landet om tragedien på Utøya, og regjeringskvartalet i Oslo. Det første som slo meg når eg såg bildene på NRK -TV fra regjeringskvartalet var at dette var ein igjenngjeldelse for at Norge har delatt i bombingen i Libya som også skjedde i 2011. Ifølge NRK-sin talsmann som rappoterte var at politiet også hadde fått inn melding om sprett skyting på Utøya,men hadde da ingen anelse over omfanget som utspant seg på Utøya. Det pussige er at noen hendelser sitter som spikret på minnebrikka oppi hode, og ein husker ofte i detalj hvor ein var, og hva ein gjorde den dagen. Anonymkode: dd4d0...9cf
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden På jobb, et stykke unna, men hørte braket godt og trodde det var torden. Det var litt ubehagelig å reise kollektivt hjem den dagen, man kikket litt ekstra på passasjerene rundt seg. Skrudde på tv hjemme og da handlet det mest om Utøya. Forsto først ikke hvorfor ikke alt fokus var på regjeringskvartalet, men det endret seg jo fort. Historiene ble stadig verre utover kvelden, etter hvert som øyenvitneskildringene kom. Og husker fortsatt han i helikopteret som rapporterte om "20-30 døde unger i vannkanten". Og hun som hadde svømt og fortalte at gjerningsmannen skjøt alle han så. Men forsto jo da at dødstallene ville bli mye høyere, og dagen etter ble det rapportert om over 80 drepte på øya. Som heldigvis ble moderert noe ned, siden det var så mange at noen hadde blitt telt dobbelt... Anonymkode: 0e859...8aa 3
SPOCA Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden Jeg skulle vært på Utøya akkurat da, men en tilfeldighet gjorde at det ikke ble noe av. Jeg var derfor i min studenthybel. Jeg fikk oppdateringer på Facebook fra folk både i regjeringskvartalet og på Utøya før det kom på nyhetene (spesielt Utøya). Jeg mistet mange venner den dagen. 38
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Skrevet 21 timer siden Vi hadde akkurat kjøpt nytt hus, så jeg var hjemme og malte i stua. Hadde på radioen… Anonymkode: 698fe...155
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Skrevet 21 timer siden Var hjemme og så det på tv Anonymkode: f1d6a...b46
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #6 Skrevet 20 timer siden Var på jobb den ettermiddagen og hørte først om det på radioen. Anonymkode: 94c3b...a36
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): . Det pussige er at noen hendelser sitter som spikret på minnebrikka oppi hode, og ein husker ofte i detalj hvor ein var, og hva ein gjorde den dagen. Anonymkode: dd4d0...9cf Jeg har det sånn for to hendelser: 9/11 og 22. juli. Etter 9/11 tenkte jeg at for første gang skjønte jeg hva folk mente da de snakket om at de husket hvor de var da de fikk høre at Kennedy var skutt. Jeg hadde aldri skjønt det før. Rettelse, tre hendelser: Den aller første var da Diana døde. Men 9/11 gjorde et mye sterkere inntrykk. Anonymkode: 698fe...155 2 2
Lyslys Skrevet 20 timer siden #8 Skrevet 20 timer siden Var på jobb, hadde senvakt i en butikk. Meg og min kollega hadde på nyhetene på ene kassepc’en. vi var sjokkerte og nyhetene ble bare verre og verre. Ingen kunder i butikken den dagen husker jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #9 Skrevet 20 timer siden På tur til Utøya. Kom meg heldigvis ikke dit. Anonymkode: 41ed5...030 11
jukkapalme Skrevet 20 timer siden #10 Skrevet 20 timer siden Jeg var på jobb og jobbet sent. Var siste dagen før ferie. Hadde pause rett etter det hadde skjedd og satt og leste nyheter på mobilen og var helt i sjokk. Husker jeg kom ut til hun jeg jobbet med blek og i sjokk og fortalte hva som hadde skjedd. Jobbet i butikk på den tiden og etter det var kommet ut hva som hadde skjedd var plutselig hele butikken og senteret tomt for folk. Det kom knapt en kunde.
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #11 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har det sånn for to hendelser: 9/11 og 22. juli. Etter 9/11 tenkte jeg at for første gang skjønte jeg hva folk mente da de snakket om at de husket hvor de var da de fikk høre at Kennedy var skutt. Jeg hadde aldri skjønt det før. Rettelse, tre hendelser: Den aller første var da Diana døde. Men 9/11 gjorde et mye sterkere inntrykk. Anonymkode: 698fe...155 Helt likt hos meg, de tre hendelsene du nevner er som spikret i hodet: hvor jeg var, hva jeg tenkte… 22/7: Var på en cafe på Voss hvor bildene ble vist på storskjerm. Var kun bilder, ingen tekst eller rapportering/VoiceOver da bomben hadde gått av kun kort tid før. Såg ut som et krigsområde og fikk sjokk over at det var i Oslo. Etterhvert kom de første rapportene fra Utøya. Anonymkode: 0bb1a...905 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #12 Skrevet 20 timer siden På jobb i Oslo. Husker alt av kollektivt ble stengt og vi ikke visste hvordan vi skulle komme oss hjem. Hadde ikke tv på hybelen og tror ikke jeg hadde smarttelefon slik at jeg ikke fikk oppdatert meg før en i kollektivet hentet meg inn på sitt rom og sa «de har tatt ham». Husker jeg hadde flere som tilbød seg å hente meg og ta meg med til en annen by. Var en av tusenvis som var på Ullevål sykehus for å gi blod, kommer aldri til å glemme køen med biler som var der i samme ærend. Anonymkode: bee8e...691 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #13 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På jobb i Oslo. Husker alt av kollektivt ble stengt og vi ikke visste hvordan vi skulle komme oss hjem. Anonymkode: bee8e...691 Det må ha vært kortvarig, for de sa ganske raskt at de holdt kollektiven åpen så folk kunne forlate sentrum fortest mulig. Anonymkode: 0e859...8aa
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #14 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På jobb i Oslo. Husker alt av kollektivt ble stengt og vi ikke visste hvordan vi skulle komme oss hjem. Hadde ikke tv på hybelen og tror ikke jeg hadde smarttelefon slik at jeg ikke fikk oppdatert meg før en i kollektivet hentet meg inn på sitt rom og sa «de har tatt ham». Husker jeg hadde flere som tilbød seg å hente meg og ta meg med til en annen by. Var en av tusenvis som var på Ullevål sykehus for å gi blod, kommer aldri til å glemme køen med biler som var der i samme ærend. Anonymkode: bee8e...691 Og jeg husker hvor utrolig stille det var. Hadde hybel i en populær gate i Oslo hvor det alltid var folk, flere kafeer og restauranter og folk 24/7. Men det var ikke en sjel og alt var stille. Anonymkode: bee8e...691
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det må ha vært kortvarig, for de sa ganske raskt at de holdt kollektiven åpen så folk kunne forlate sentrum fortest mulig. Anonymkode: 0e859...8aa Jobbet ikke i sentrum, jobbet i Nydalen og bodde i sentrum. Anonymkode: bee8e...691
Flintis Skrevet 20 timer siden #16 Skrevet 20 timer siden Var på ferie og laget inngangsparti på hytta.
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #17 Skrevet 20 timer siden Jeg var på Utøya. Og jeg kom meg nesten helskinnet derfra❤️ Anonymkode: b12fb...863 32
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobbet ikke i sentrum, jobbet i Nydalen og bodde i sentrum. Anonymkode: bee8e...691 Jeg jobbet utenfor sentrum, og måtte gjennom sentrum til andre enden av byen. Hadde kollektiven stengt ville det nok tatt meg 2-3 timer å komme hjem. Men det var en merkelig følelse å sitte på buss og bane på et tidspunkt hvor mediene feilaktig rapporterte om bomber flere steder i byen. Noe som nok skyldtes at vinduer ble knust ganske langt unna regjeringskvartalet også. Anonymkode: 0e859...8aa
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #19 Skrevet 20 timer siden Jeg var hjemme hos foreldrene mine, og broren min kom inn på kjøkkenet og sa «det er skyting på Utøya». Jeg trodde ikke på han og sa «slutt å tulle». Viste seg at han hadde rett, og i mange uker etter det satt jeg klistret til skjermen helt knust og uten håp for hvordan fremtiden og verden skulle bli. Anonymkode: 4424c...937
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #20 Skrevet 20 timer siden Var hjemme og fikk med meg alt på nyhetene, tenkte på den gangen jeg var der selv med noen venninner noen få år tidligere. Utrolig trist å tenke på hva som skjedde og har i ettertid reflektert over hva jeg ville gjort i en slik situasjon. Det vet jeg dessverre ikke. Tankene mine går til alle berørte💔 Anonymkode: b9336...2c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå