Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg har råd til å kjøpe ut partner. Verdivurdering på huset er 7,2 mill. Felles gjeld på hus 2 mill. Årsinntekten min er 755 000. Det er utleiedel på huset med inntekt på ca 9000 pr mnd. Er det liv laga at jeg kan betjene et lån for å kjøpe ut partner?

Anonymkode: 803a8...63b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på om jeg har råd til å kjøpe ut partner. Verdivurdering på huset er 7,2 mill. Felles gjeld på hus 2 mill. Årsinntekten min er 755 000. Det er utleiedel på huset med inntekt på ca 9000 pr mnd. Er det liv laga at jeg kan betjene et lån for å kjøpe ut partner?

Dersom du beholder huset og lånet, må du betale samboer 2.6 mill. Jeg ville ikke gitt deg et lån på 4.6 mill med den inntekten. Det er 6 ganger inntekten.

Anonymkode: 41010...a30

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du glemmer leieinntektene. 

Anonymkode: 58ec7...038

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du andre lån eller gjeld ts?

Hvor mange barn?

Har du bil? 

Anonymkode: d4a7e...31c

• Liker 1
Skrevet
TBL12 skrev (28 minutter siden):

Det riktige blir å betale partneren 2,6 mill, ikke 3,6 mill.  Samlet lån etter overtakelse blir 4,6 mill, ikke 5,6 mill.

Det er korrekt. 

det gjøres fratrekk av halvpart av restgjelden, ettersom partner er ansvarlig for den delen av gjelden

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanskelig å si, 4.6 millionør er over 6 ganger inntekten din, men så må du jo legge inn leie inntektene, banken ta forbehold om at det kun er leieinntekter i 10 av 12mnd i året.

Hadde dere barn så vil det trekke en del ned.

Ta et møte med rådgiver i banken så sette de opp et regnestykke.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (52 minutter siden):
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du glemmer leieinntektene. 

Anonymkode: 58ec7...038

Nei, men det må foreligge en kontrakt. Ts skriver ikke noe om hva som er netto, uten at det betyr så mye. Jeg har tatt høyde for at ts kanskje har annet lån pg kredittkort. Innvilget kreditt teller som lån uavhengig av denver brukt.

Ved utleie 12 mnd blir det 5.4 ganger inntekten. Poenget er mer at uansett inntekt må man først betale for livsopphold.  Lavere inntekt gir mindre del av inntekten til renter og avdrag. Med så "lav" inntekt vil lånebelastningen bli høy.

Anonymkode: 41010...a30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er helt umulig å si når du ikke oppgir noe som helst informasjon...

Eier dere 50% hver, og har like mye egenkapital bundet i huset? 
Hvis du skal kjøpe ut partner, og dere eier 50% hver nå, så skal du betale partner 3,6 mill. Du skal innfri h'ns del av lånet, pluss egenkapitalen. 
Hvor mye egenkapital har du utenom det som ligger i huset i dag? 
Har du bil? Barn? annen gjeld? 

Hvis du ikke har annen egenkapital utenom det som er bundet i huset, altså 2,6 mill, så har du behov for ett samlet boliglån på 4,6. 
Grovt regnet vil det koste 25-26 000,- pr måned for lånet med 30 års nedbetaling. 
Hva du har råd til kommer an på andre utgifter da. 
Kommunale avgifter, strøm, eiendomsskatt, ++++ 
Du må hente frem absolutt alle kostander dere  har på huset i dag, pr år, og sette opp regnestykket, og se hva du sitter igjen med pr måned da. 

Om banken vil låne deg så mye er veldig usikkert, det er høyere gjeldsgrad enn hva forskriftene tilsier. Men hvis dere har eid lenge, godt kundeforhold, og kan dokumentere sikre leieinntekter, så kan det gå. 

Anonymkode: 7680d...21f

Skrevet

Ryddet for brudd på retningslinjene om gjengivelse av innhold fra ekstern kilde, og svar til det. 

_popcorn_, adm

AnonymBruker
Skrevet

Mange stiller seg selv feil spørsmål. 

Dette er ikke et "kan det gå" spørsmål. Men et "vil jeg dette?" Spørsmål - Vil jeg prioritere alle pengene mine til å bo. Eller vil jeg ha frihet til å reise, kunne kjøpe litt god mat, og kjøre en skikkelig bil. 

Anonymkode: b8285...534

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lån på 4,6 mill er veldig høyt på en slik inntekt, også med 9000 i leieinntekt. Du må huske på alt av vedlikehold på huset som også koster penger, kommunale avgifter, strøm osv. - det er mye penger når man er alene. Finn deg hellere et mindre hus eller leilighet og lev litt også 🙂

Anonymkode: 77c33...a14

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får ikke lån på 4,6 mill selv med leieinntekten. 

Anonymkode: 45b23...234

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...