AnonymBruker Skrevet 3. august #1 Skrevet 3. august Man har jo allerede hatt en temmelig lang sommerferie, og så skal man liksom ha enda en ferie kort tid senere. Er ikke så veldig lenge til juleferien heller. Burde det ikke være mye bedre å rett og slett sløyfe hele denne høstferien, og heller stappe inn mest mulig lærdom i skole-året? Anonymkode: ffeea...857 4
AnonymBruker Skrevet 3. august #2 Skrevet 3. august Ja, både høstferie og vinterferie er bortkastet. Det er kun for skolebarn og foreldre må holde seg hjemme, men jammen passer de på at søsken i barnehagen skal forbli der. Anonymkode: 56afe...029 5
AnonymBruker Skrevet 3. august #4 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Ferie er bra. Anonymkode: ac7f3...792 men kunnskap og skole burde jo selvfølgelig være mye bedre... 😃 Anonymkode: ffeea...857 2
AnonymBruker Skrevet 3. august #6 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man har jo allerede hatt en temmelig lang sommerferie, og så skal man liksom ha enda en ferie kort tid senere. Er ikke så veldig lenge til juleferien heller. Burde det ikke være mye bedre å rett og slett sløyfe hele denne høstferien, og heller stappe inn mest mulig lærdom i skole-året? Anonymkode: ffeea...857 For barnas del burde man kjørt skole. Barn mister læring når de ikke går på skole, selv i veldig korte perioder. Og såkalt «resurssterke» foreldre forstår selvsagt at de må drive opplæring i skoleferiene og tar ansvar for å gjøre nettop det. Men resurssvake foreldre verken forstår eller ville hatt evne til gjennomføring. Ferie er altså kun bra for de elevene som alt gjør det bra. Ja, vi kunne ha delt opp elevene. De som hadde fungerende hjemmeliv fikk fri, de uten gikk på helårs skole. Men tar det seg bra ut? Er det ikke bedre å ofre litt av fritiden til ungene som alt er vellykka enn å (som vanlig) skyve de mislykkede under bussen? Det er jo tross alt ikke ungene sin feil at de har ikke-fungerende foreldre. Anonymkode: cfce6...2c3
AnonymBruker Skrevet 3. august #7 Skrevet 3. august Jeg synes ikke det bør avvikles, men jeg mener den bør flyttes med noen uker, er altfor tett på sommerferien. Anonymkode: 2131c...cbf 4
romerskbetong Skrevet 3. august #8 Skrevet 3. august Med mindre ein har potet som skal takast opp er det ikkje behov for haustferie. 8
AnonymBruker Skrevet 3. august #9 Skrevet 3. august Håper ikke dere som vil kvitte dere med ferier er de samme som tar barna ut av skolen for å reise på ferie? Anonymkode: f3fbb...96b 9 2
AnonymBruker Skrevet 3. august #10 Skrevet 3. august Nei. Mange trenger den pausen. Spesielt de som sliter på skolen. Og bruker mye energi for å lære stoffet..så det på begge mine med sterk dysleksi og epilepsi. Og skole er ikke alt. Er faktisk mye annet barn og ungdom har gått av å lære . Som de ofte ikke lærer på skolen. Så på begge våres lærte å spore dyr i skogen, hvordan de skulle vome dyr, hvordan behandle kjøtt, eller plukke bær og lage syltetøy, saft osv. Anonymkode: 68424...28c 14 5
AnonymBruker Skrevet 3. august #11 Skrevet 3. august Elsker høstferien. Den må beholdes! Anonymkode: 49fa9...b16 4 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. august #12 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For barnas del burde man kjørt skole. Barn mister læring når de ikke går på skole, selv i veldig korte perioder. Og såkalt «resurssterke» foreldre forstår selvsagt at de må drive opplæring i skoleferiene og tar ansvar for å gjøre nettop det. Men resurssvake foreldre verken forstår eller ville hatt evne til gjennomføring. Ferie er altså kun bra for de elevene som alt gjør det bra. Ja, vi kunne ha delt opp elevene. De som hadde fungerende hjemmeliv fikk fri, de uten gikk på helårs skole. Men tar det seg bra ut? Er det ikke bedre å ofre litt av fritiden til ungene som alt er vellykka enn å (som vanlig) skyve de mislykkede under bussen? Det er jo tross alt ikke ungene sin feil at de har ikke-fungerende foreldre. Anonymkode: cfce6...2c3 Mange av de som sliter jar godt av et pust i bake . Så det på mine med sterk dysleksi og epilepsi. Det å få den lille pusten med fri gjorde at de klarte mer Og skole er ikke alt. Er mye de kan lære uten for skolen hvis folk bare åpner øyene. Så det her. Det å spore dyr i skogen, vite hvilke dyr som hadde gjort i fra seg, hvordan de skulle finne frem i skog og mark. Osv Anonymkode: 68424...28c 3
AnonymBruker Skrevet 3. august #13 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): men kunnskap og skole burde jo selvfølgelig være mye bedre... 😃 Anonymkode: ffeea...857 Nå har barn bare fått flere og flere timer, tilsvarende flere skoleår ekstra siden 1997-reformen. Uten at de lærer så mye mer av det. I stedet har vi en ungdomsgenerasjon som er stressa og utslitt før de er ferdige på ungdomsskolen. Anonymkode: 0183c...f6b 15 7
AnonymBruker Skrevet 3. august #15 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For barnas del burde man kjørt skole. Barn mister læring når de ikke går på skole, selv i veldig korte perioder. Og såkalt «resurssterke» foreldre forstår selvsagt at de må drive opplæring i skoleferiene og tar ansvar for å gjøre nettop det. Men resurssvake foreldre verken forstår eller ville hatt evne til gjennomføring. Ferie er altså kun bra for de elevene som alt gjør det bra. Ja, vi kunne ha delt opp elevene. De som hadde fungerende hjemmeliv fikk fri, de uten gikk på helårs skole. Men tar det seg bra ut? Er det ikke bedre å ofre litt av fritiden til ungene som alt er vellykka enn å (som vanlig) skyve de mislykkede under bussen? Det er jo tross alt ikke ungene sin feil at de har ikke-fungerende foreldre. Anonymkode: cfce6...2c3 Haha🤣!!! Det der stemmer ikke. Det er få «ressurssterke» som driver skole og opplæring i ferier. Det er kun noe de påstår, på samme vis som de påstår at tung litteratur ligger på nattbordet. Det er snakk om fem dager fri for ungene. Det er snakk om fem dager innarbeidet avspasering for lærerne. I tillegg VET jeg at lærerne bruker denne ferien til å komme ajour etter en hektisk høst. Dette vet jeg fordi jeg kjenner flere lærere, som jeg anser å være helt på snittet når det kommer til arbeidsmengde. Som en av mine venner sier: «Kutt gjerne lærerferien. Men da skal vi ha goden av fem ukers ferie, som kan tas ut når vi selv ønsker det!» Det er jeg faktisk usikker på om samfunnet er klar for, ressurssterk eller ikke😅. Jeg er i alle fall glad for at skolen er som den er og at SFO finnes. Takk til alle ansatte i skolen som holder ut med de ressurssterke foreldrene, for det er vel de som klager mest?! Anonymkode: 388a0...2ad 15
AnonymBruker Skrevet 3. august #16 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man har jo allerede hatt en temmelig lang sommerferie, og så skal man liksom ha enda en ferie kort tid senere. Er ikke så veldig lenge til juleferien heller. Burde det ikke være mye bedre å rett og slett sløyfe hele denne høstferien, og heller stappe inn mest mulig lærdom i skole-året? Anonymkode: ffeea...857 Hvis man tar bort både høstferie og vinterferie for å "stappe mest mulig lærdom inn i skoleåret", blir det flere arbeidstimer og færre avspaseringstimer på lærerne. Det betyr enten flere, men kortere, arbeidsdager for lærerne, eller at de må ta ut de ekstra timene i avspasering i andre perioder. Eller så må alle lærere jobbe deltid sånn at de kan dekke opp for hverandre og ta ut ferie/avspasering på ulike tider av året. Nå har vel politikere vært veldig opptatte av å stappe mest mulig lærdom inn i skolen og gitt elevene stadig flere timer å tilbringe på skolen, uten at det har fått noen gode resultater for elevene... Det har i grunnen bare gitt mer arbeid på lærerne og mer skoleleie elever. Endring i skoleåret har vært diskutert flere ganger, men alternativet med lengre skoleår er plutselig ikke så fristende når folk skjønner hva det innebærer for både elever, lærere og foreldre. Anonymkode: d6c53...0a8 4 2
GammelKaktus Skrevet 3. august #17 Skrevet 3. august All ferie er god ferie. Noe å se fram til i hverdagen 5
AnonymBruker Skrevet 3. august #18 Skrevet 3. august Jeg tenker de trenger en pause. Jeg ser i alle fall det på flere av mine barn. Men foreldre til barn under 12 år burde ha minst en ekstra ferieuke. Spesielt gjelder det skolebarn, barnehage er ikke like prekært, siden den stort sett er åpen hele året. Skolens ferier er så utrolig mange flere uker i året enn det foreldrene har ferie. Anonymkode: 6ee8d...0ce 2
AnonymBruker Skrevet 3. august #19 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, både høstferie og vinterferie er bortkastet. Det er kun for skolebarn og foreldre må holde seg hjemme, men jammen passer de på at søsken i barnehagen skal forbli der. Anonymkode: 56afe...029 Du er klar over at alle utdanningsinstitusjoner har høstferie? De som går på videregående, universitet eller høyskole trenger neppe at foreldrene holder seg hjemme mens de har fri. La de unge få ha litt ferie... Anonymkode: a9b81...132 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #20 Skrevet 3. august Jobber på skole , og jo vi trenger disse feriene, eller avspaseringene om du vil. Og jeg jobber forsåvidt også litt hjemme de ukene. Retting av prøver ol. Anonymkode: 1ccaf...8cd 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå