AnonymBruker Skrevet 3. august #1 Skrevet 3. august Hei! Jeg har et lite dilemma. I desember fødte jeg min datter, hun blir nå 7mnd. Mannen min har en sønn fra før av som blir 10 år i januar, han fikk han tidlig (når han var 18år). Jeg ønsker flere barn, men jeg er så usikker om jeg vill vente litt eller prøve med en gang. Mannen ønsker flere barn med en gang, dette er fordi han egentlig føler seg ferdig med «småbarnsfasen» og han kjenner veldig på det at han nå har startet på nytt og det forstår jeg veldig godt! Han vil liksom ikke vente i 4/5 år også starte på nytt igjen… Samtidig så føler jeg at det er nå jeg endelig har funnet tilbake til kroppen min og meg selv. Har dere noen fordeler/ulemper med å få to tette? Jeg er så usikker… 🥺 Anonymkode: eb5b2...747
AnonymBruker Skrevet 3. august #2 Skrevet 3. august Jeg har to barn med 13 mnd mellomrom. Friske graviditeter, minimal vektoppgang osv men hadde i etterkant ventet lenger. Kjempe tungt for kroppen og psyken med tette barn. Føler min eldste fikk altfor lite tid med oss før det kom ett nytt barn (med diagnose) som har gått på bekostning av første. Ja det er fint å bli ferdig med småbarnstiden, samtidig anbefaler man minst to å mellom hver graviditet. Jeg hadde ventet til barnet var 2-3 år før jeg prøvde på en ny. Anonymkode: 51a72...b02 2
AnonymBruker Skrevet 3. august #3 Skrevet 3. august På bakgrunn av dine tanker om å få igjen deg og kroppen din, hadde jeg 100% ventet. Det tar kroppen rundt to år å hente seg inn igjen og bli klar for et nytt svangerskap. To tette svangerskap betyr en større belastning på kroppen enn om du venter litt til den er ordentlig helet. Anonymkode: c7b8a...024 3
AnonymBruker Skrevet 3. august #4 Skrevet 3. august Har 18 mnder mellom mine to døtre og det har i det store og hele bare vært positivt. Var 36 år da første ble født etter år med ufrivillige aborter og stort barneønske, så kunne uansett ikke ventet lenge. Et skoleår i mellom de og selv om de selvsagt krangler som søsken flest har de hatt og har fortsatt som tenåringer stor glede av hverandre. Jeg synes det var greit å bli ferdig med ulike faser av småbarnslivet ganske raskt, bli mindre avhengig av at en forelder henter i bhg/ SFO, til enhver tid være hjemme da de ble selvstendige nokså likt. Nå opplever jo jeg at 2 år ikke er spesielt tett mellom søsken, men at 5 år er stor aldersforskjell, hvor langt mellomrom ser du for det TS? Anonymkode: 7434d...c4b
AnonymBruker Skrevet 3. august #5 Skrevet 3. august Kjør på. Jeg er enig med mannen din, og vi har barn med under 2 år mellomrom selv Anonymkode: 3119c...b0a
AnonymBruker Skrevet 3. august #6 Skrevet 3. august Basert på det du skriver om mannen din. Virker det som han går med på å få en til for din del å hvis det er det du ønsker deg, men at det må skje nå. Så da er spørsmålet ønsker du en til eller ikke. For venter du, er det ikke sikkert han er med på å få flere. Anonymkode: 5567e...a40
Mymlen Skrevet 3. august #7 Skrevet 3. august Jeg er under 30, litt overvektig, blir lett gravid, har fått friske barn. Sånn at du har et utgangspunkt når du leser om erfaringen min. Mellom B1 og B2 er det 21 måneder. Tøft svangerskap med nr to på grunn av bekkenplager, mannen tok seg av barnet mest mulig og vi var mye i basseng for at jeg skulle få leke mer med eldste før neste kom. Fødsel gikk fint, og jeg var alene med barna i over en måned mens pappaen var på jobb. Etter det begynte eldste i barnehagen. Jeg angrer ikke på aldersforskjellen, og er veldig fornøyd. Kroppen fikk leget seg bra mellom graviditetene. Det blir 18 mnd mellom B2 og B3, denne graviditen er jeg friskere og jeg leget bedre etter B2. Vi vil bli ferdig med småbarnsfasen med en gang, så fremt kroppen sier ja og barna er friske. Om jeg hadde ventet lengre med å få nr to, ville jeg ikke fått nr 3. Det å begynne på nytt (både med kropp, sinn og hverdag) etter en stund ville ikke fristet. Vi ønsker en eventuell nr 4 også siden vi både har plass, overskudd og råd til det. Kommer an på om fødsel går bra og om B3 er frisk. Ja til tette barn, du blir mindre fertil med alderen og graviditeter blir tyngre. Prossessen med å leges godt blir også dårligere og lengre jo eldre du er
AnonymBruker Skrevet 4. august #8 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg har et lite dilemma. I desember fødte jeg min datter, hun blir nå 7mnd. Mannen min har en sønn fra før av som blir 10 år i januar, han fikk han tidlig (når han var 18år). Jeg ønsker flere barn, men jeg er så usikker om jeg vill vente litt eller prøve med en gang. Mannen ønsker flere barn med en gang, dette er fordi han egentlig føler seg ferdig med «småbarnsfasen» og han kjenner veldig på det at han nå har startet på nytt og det forstår jeg veldig godt! Han vil liksom ikke vente i 4/5 år også starte på nytt igjen… Samtidig så føler jeg at det er nå jeg endelig har funnet tilbake til kroppen min og meg selv. Har dere noen fordeler/ulemper med å få to tette? Jeg er så usikker… 🥺 Anonymkode: eb5b2...747 Alle sa det var så fint å få to tette for da leker de så godt sammen. Vel, våre tette er såpass ulike at det heller har blitt en ulempe hos oss. For de har nesten alltid kranglet mer enn de har lekt godt sammen. Storesøster er rolig og fornuftig. Lillesøster er høylytt med sterkt temperament. Når de er så gjevne i alder er det også vanskeligere er skille ‘mine og dine venner’. Da de var 2 år og 3 1/2 kunne storesøster skylde på at lillesøster ikke skjønte leken. Dette kan kun ikke nå når de er 9 og 10 år. Og de opplever også at vennene vil ha med søsteren og enkelte ganger også foretrekker søster når de har venner med hjem. Osv osv. Hadde jeg valgt aldersforskjell på ny i dag ville jeg foretrukket 3-4 år.Da får man også bedre tid med dem når de er små. Anonymkode: 5ac26...c2e 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #9 Skrevet 4. august Mymlen skrev (2 timer siden): Ja til tette barn, du blir mindre fertil med alderen og graviditeter blir tyngre. Prossessen med å leges godt blir også dårligere og lengre jo eldre du er Ikke nødvendigvis. Jeg fikk barn sent og hadde veldig lette svangerskap og fødsler. Kroppen ble som før i løpet av kort tid. Med unntak av puppene som ble slappere og mindre etter amming slik de gjør hos de fleste. Send gjerne kilde på at kroppen leges dårligere med årene. Anonymkode: 5ac26...c2e
AnonymBruker Skrevet 4. august #10 Skrevet 4. august Jeg har 10 barn, eldste er 12 år. Det er selvfølgelig ikke for alle, men vi elsker å ha barn rundt oss. De har så mye glede av hverandre. Nå skal vi vente til yngste er 3 år, før vi prøver videre. Har vært veldig heldig da, alle har sovet godt som babyer, det har hjulpet mye. Man må nesten kjenne på kroppen om man klarer/orker. Anonymkode: 1644d...a96
AnonymBruker Skrevet 4. august #11 Skrevet 4. august Har 14 mnder mellom mine. Fødte den yngste for en uke siden. Så langt har det ikke vært spesielt vanskelig annet enn at hun eldste er litt ekstra klengete. Babyen er den minst brysomme faktisk. Det er griningen og maset til ho andre som tærer mest på energien vår. Heldigvis skal hun i barnehage straks så da blir nok alt mye enklere i forhold til henne og energinivået. Anonymkode: 31f34...091
AnonymBruker Skrevet 4. august #12 Skrevet 4. august Jeg har 12 måneder mellom mine, de er i barneskolealder nå. Følte det var like mye jobb med de to, som det var med ett barn uten søsken (stor aldersforskjell til eldste). Ut på tur må man uansett, lage mat og bade unger og lese på senga og alt det er - men med to tette så har de iallefall en lekekamerat slik at mamma slipper å sitte og leke med Barbie i 2 timer hver dag i tillegg. Anonymkode: fee8d...eca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå